SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Dve najväčšie české firmy: budúcnosť automobilov je v elektrických motoroch

Jedna bude predávať elektromobily, druhá pre ne vybuduje nabíjaciu sieť.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Flick.com/cc/Håkan Dahlström)

PRAHA, BRATISLAVA. Škoda Auto a energetický koncern ČEZ spoja sily a budú spoločne investovať do rozvoja elektromobilov v Česku. Pre české Hospodárske noviny to potvrdil šéf skupiny ČEZ Daniel Beneš. "Elektromobilitu berieme ako veľkú príležitosť."

Škoda bude vyrábať elektroautá, ČEZ zase stavať dobíjacie stanice a dodávať do nich elektrinu. Bude preto dôležité, aby obe firmy zladili svoje plány: úmerne s nárastom počtu nových elektromobilov sa bude zvyšovať aj počet dobíjacích staníc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Škoda zatiaľ sériovo nevyrába žiaden elektromobil, ČEZ však už dobíjacie stanice niekoľko rokov stavia. V Česku ich má takmer 70. "Už dnes je tento projekt najväčším svojho druhu v strednej a východnej Európe," povedal Beneš. Na ďalších 40 staníc pozdĺž kľúčových ťahov ČEZ už dostal aj dotáciu z Európskej únie, pre ktorú sú ekologické autá jednou z priorít.

Desiatky nabíjačiek pre stovky elektromobilov

V Česku zatiaľ nie je veľa elektromobilov, ich počet sa pohybuje v rádoch stoviek. Beneš však tvrdí, že sa to začne rýchlo meniť a ČEZ na tom chce zarobiť. "Podľa niektorých štúdií bude v roku 2030 spotreba elektriny v elektromobiloch na úrovni výroby veľkého jadrového bloku. Bude to pre nás teda dôležitý segment," zdôraznil.

SkryťVypnúť reklamu

Chystanú spolupráci so Škodou Auto nechcel Beneš bližšie komentovať. "Škoda Auto je pre nás ako česká spoločnosť veľmi dôležitým partnerom. Rokovania však ďalej prebiehajú," povedal Beneš. Konkrétnejšie neboli ani zástupcovia najväčšej českej automobilky.

Pre Škodu ale bude výroba elektromobilov do budúcnosti znamenať čoraz väčší zdroj príjmov. V nedávnom rozhovore pre Hospodárske noviny to naznačil člen predstavenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.

"Okolo roku 2025 môžu elektromobily tvoriť 20 až 25 % predajov Škody," povedal Wojnar. Prepočítané na súčasný počet predaných vozidiel by to znamenalo, že za necelých desať rokov Škoda predá okolo 20.000 elektroáut ročne.

Postarajú sa o váš strach z dojazdu

Ich rýchlejšiemu rozmachu teraz bráni predovšetkým vysoká cena, obmedzená kapacita batérií, čo limituje ich dojazd. A tiež nedostatok dobíjacích staníc.

SkryťVypnúť reklamu

Plánovaná spolupráca medzi Škodou a ČEZom by mala tieto prekážky postupne odstraňovať.

"Je len otázkou času, kedy budú elektromobily dostupné a dojazd prijateľný, a to aj v cenovom segmente, kde sa pohybujeme my. Ale ak nebudú dobíjace stanice, tak nich zákazník nebude zvažovať," povedal Wojnar.

Pridá sa aj Enel

Taliansky elektrárenský koncern Enel spustí v apríli investičný plán v hodnote 300 miliónov eur na budovanie nabíjacích staníc pre elektromobily. Enel chce v jeho rámci využiť aj peniaze z Európskej únie (EÚ) určené na podporu eletromobility, uviedol šéf koncernu Francesco Starace.

Enel v najbližších mesiacoch založí špeciálnu divíziu pre elektromobilitu, ktorá bude mať na starosti budovanie nabíjacích staníc.

Enel spolupracuje v rámci nového projektu na podporu elektomobility v Rakúsku a Taliansku s rakúskou elektrárenskou firmou Verbund. Cieľom je vybudovanie siete rýchlonabíjačiek pre elektromobily pri diaľniciach v Rakúsku a Taliansku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 281
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 222
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 959
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 812
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 364
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 348
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 182
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 772
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Deväť rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou.


11. aug
Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


3 h
Peter Schutz.

Vymývač mozgov môže tárať čokoľvek, štúdiá ho naďalej volajú.


3 h
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 13 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  2. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  3. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  4. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  5. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  6. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  7. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Niečo z archívu: Ako siskár Peťo dával echo o odpočúvaní a sledovaní sýkorovcom
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 16 944
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 136
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 175
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 882
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 838
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 621
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 213
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 4 013
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu