Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

(Zdroj: Martin Vosko)

BRATISLAVA. Po prvej sérii oficiálnych fotografií modernizovaného vozidla Škoda Octavia sa nie len z radov jej fanúšikov dvihla vlna kritiky na upravený vzhľad prednej masky. Vnútorná dvojica rozdelených svetlometov sa priblížila k otvoru pre nasávanie vzduchu, ktorý má pôsobiť širšie rovnako ako celý automobil.

Vonkajší svetlomet slúži ako stretávacie svetlo a vnútorný ako diaľkové osvetlenie. Po otvorení kapoty je zrejmé, že svetlomet je na každej strane jeden. Deliaci prvok masky je výsostne vec vzhľadu.

Octavia má skutočne „problém“, ale nie dizajnový.

Výrazne zložitejšia predná časť obsahuje viacero prvkov s hranami v rôznych uhloch. Cez objektív musí fotograf hľadať pohľad, z ktorého vyzerá Octavia na fotografii rovnako ako očami naživo.

Či skutočne urobil dizajnér Jozef Kabaň pred odchodom do BMW prešľap, nechávame na vašom subjektívnom posúdení. Podľa nás je dnešná Octavia výraznejšia a medzi tisíckami vozidiel v mestách nebude pôsobiť ako šedá myš.

Facelift Octavie považujeme ako celok za minoritný napriek pomerne dlhému zoznamu zmien. Prináša však prvky, ktoré tretej generácii Octavie voči konkurencii už začali chýbať i niečo navyše.

Keď sa vám nepáči spredu, pozerajte sa jej na zadok

Po cestách Portugalska v okolí mesta Porto sme jazdili najmä s verziou 2.0 TDI 110 kW 4x4 a s novým systémom adaptívnych tlmičov (DCC), dostupným za príplatok 1 020 eur od stupňa výbavy Ambition. Ani motor a ani systém pohonu 4x4 nie je nutné predstavovať.

Subjektívne si myslíme, že Octavia po modernizácii je s dvojlitrovým dieselom kultivovanejšia. Je však možné, že k tomu prispievajú práve adaptívny tlmiče, ktoré svoju prácu odvádzajú príkladne a prepracovaná zadná náprava.

Vozidlá koncernu VW sú vo všeobecnosti tuhé a ich prejav pochopiteľne nemusí vyhovovať všetkým. Agresívnejšia športová jazda, kde sa tuhšie naladenie pozitívne prejavuje, nie je práve primárnym spôsobom prepravy posádky.

S tlmičmi DCC a ich nastavením do režimu komfort sme novú Octaviu takmer nespoznali. Nerovnosti hltá s veľkou rezervou, aj väčší výtlk sa v kabíne zvukovo prejaví len minimálne a pohojdávanie je na akceptovateľnej úrovni.

Octavia disponovala vyrovnaným podvozkom aj pred modernizáciou, no v kombinácii s rozšírenou zadnou nápravou (+20 mm v prípade vlečných ramien, +30 mm v prípade viacprvkovej nápravy) a adaptívnymi tlmičmi je modernizovaný automobil pokojnejší.

Vďaka širšej zadnej náprave získali viac pokoja do jazdy aj ostatné verzie bez príplatkových DCC tlmičov. Širší rozchod kolies sa pozitívne prejavil aj na vzhľade automobilu. Kolesá nie sú tak utopené v blatníkom ako pred faceliftom.

Rovnako ako v minulosti, aj po modernizácii Škoda osadí viacprvkovou zadnou nápravou verzie s výkonom vyšším ako 110 kW. Výnimkou je verzia 1.4 TSI spaľujúca okrem benzínu aj zemný plyn CNG. Tá sa pochváli viacprvkovou nápravou tiež, keďže konštruktéri potrebovali priestor pre tlakovú nádrž na plyn.

Po stopách Kodiaka

Doba sa posunula a pokročilí elektronickí asistenti už nie sú výsadou najluxusnejších áut a už dávno ani výsadou strednej triedy. Prvky ako adaptívny tempomat alebo stráženie neželaného opustenia jazdného pruhu môžu za príplatok pomôcť aj vodičovi v kompaktných a dokonca aj malých mestských automobiloch.

Octavia po modernizácii rozširuje rad elektronických pomocníkov o nové prvky:

  • prediktívna detekcia chodcov vrátane núdzového brzdenia v meste,
  • detekcia vozidla v tzv. mŕtvom uhle,
  • upozornenie na premávku za vozidlom,
  • systém na zastavenie vozidla v prípade nerešpektovania výstražných znamení vozidla pri cúvaní,
  • systém na asistenciu pri cúvaní s prívesným vozíkom,
  • adaptívny tempomat schopný fungovania až do rýchlosti 210 km/h.

Rovnako ako vo veľkom SUV Kodiak aj v novej Octavii môže posádka ťažiť zo zdokonalených multimediálnych a navigačných systémov. Škoda priviezla do Portugalska pochopiteľne najvyššiu verziu systému s veľkou dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 9,2 palca a s dostatočným rozlíšením 1280 x 640 pixelov.

Mnohí budú možno protirečiť, že dnešné moderné displeje ponúkajú rozlíšenia oveľa vyššie a často lepšie pozorovacie uhly. Konštruktéri Škody však namietajú, že bežné displeje nenecháva nikto nocovať vonku pri -30 stupňoch Celzia alebo variť v kabíne pri + 50 stupňoch.

Systém nie len že výborne citlivo reaguje, ale dotazy vybaví bleskovo a bez prílišného premýšľania. Usporiadanie ovládacích prvkov je príkladné a systém ako celok pôsobí hodnotne.

Ak mu doprajete SIM kartu s prístupom na internet, ponúkne vám mapové podklady spoločnosti Google, vrátane satelitného režimu zobrazenia aj StreetView.

Tak ako všetky veľké dotykové plochy, aj tá v Octavii nemá rada mastné prsty a handrička na displej nepatrí medzi rad Simply Clever riešení.

Nie sme celkom stotožnení s lesklým povrchom ovládacích prvkov ventilácie, ktoré sú navyše zapustené pod hranou hlavného displeja. Symboly na tlačidlách je počas slnečného dňa vidieť slabo.

Oceňujeme zadnú parkovaciu kameru, z ktorej je obraz prenášaný na displej vo vozidle v dvoch režimoch. Štandardný uhol zobrazenia, umožňujúci spozorovať napríklad aj vozidlá idúce po parkovisku poza auto, dopĺňa uhol, v ktorom rozlíšite tie najbližšie prekážky v blízkosti vozidla (viď. náhľad v galérii).

Viac Simply alebo Clever?

Medzi typicky škodovácke chápanie vlastností rodinného kombi patrí veľký kufor. Synonymom slova „veľký kufor“ sa tak samovoľne stala Octavia. Existujú samozrejme aj vozidlá s väčším kufrom, no v danej triede je to skutočne obor nie len vo verzii kombi. Základný objem +-600 litrov v prípade oboch verzií je naozaj „objem“. Len si nehoďte niečo malé do kufra až k sedadlám.

Výhoda veľkého kufra je skutočnosť, že ak si zvolíte verziu s prídavnou nádržou na stlačený zemný plyn (CNG), nebude vám chýbať stratený objem.

V automobilke Škoda neváhali a modernizáciu modelu Octavia samozrejme využili aj na rozšírenie známych Simply Clever riešení. Posádka môže využiť dva nové USB porty v stredovom tuneli pred zadnými sedadlami, zásuvku na 220V, držiak na pollitrové fľaše v stredovom tuneli s „funkciou“ podržania fľaše v prípade potreby jej otvorenia jednou rukou, odnímateľné LED svietidlo v kufri auta alebo skladacie stolíky v operadlách sedadiel.

Interiér môže byť skrášlený novými dekormi. Vo výbave Octavií v Portugalsku boli aj elektronicky ovládané sedadlá alebo vyhrievanie venca volantu
.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 619
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 039
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 596
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 507
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 170
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 998
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 908
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 601
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Téma: Skoda Octavia, Fabia, Rapid, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

KOMENTÁRE

Hľadá sa dodatočný argument pre operáciu Gaulieder II

V demokraciách odvolávajú opoziční politici (trebárs) ministra vnútra.

Neprehliadnite tiež

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.

Citroën predstavil najvýkonnejšie auto vo svojej histórii, hybridné SUV

Model debutuje najprv v Číne, do Európy príde o rok.

Veteránisti po zime vyprázdňovali garáže na burze v Brne

Predviedli sa aj čerstvo zrenovované kúsky.

Naučte sa rozumieť reči vášho auta. Čo spôsobuje pazvuky v aute?

Niektoré môžeme ignorovať, iné pomôžu predísť katastrofe.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop