SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

(Zdroj: Martin Vosko)

BRATISLAVA. Po prvej sérii oficiálnych fotografií modernizovaného vozidla Škoda Octavia sa nie len z radov jej fanúšikov dvihla vlna kritiky na upravený vzhľad prednej masky. Vnútorná dvojica rozdelených svetlometov sa priblížila k otvoru pre nasávanie vzduchu, ktorý má pôsobiť širšie rovnako ako celý automobil.

Vonkajší svetlomet slúži ako stretávacie svetlo a vnútorný ako diaľkové osvetlenie. Po otvorení kapoty je zrejmé, že svetlomet je na každej strane jeden. Deliaci prvok masky je výsostne vec vzhľadu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Octavia má skutočne „problém“, ale nie dizajnový.

Výrazne zložitejšia predná časť obsahuje viacero prvkov s hranami v rôznych uhloch. Cez objektív musí fotograf hľadať pohľad, z ktorého vyzerá Octavia na fotografii rovnako ako očami naživo.

Či skutočne urobil dizajnér Jozef Kabaň pred odchodom do BMW prešľap, nechávame na vašom subjektívnom posúdení. Podľa nás je dnešná Octavia výraznejšia a medzi tisíckami vozidiel v mestách nebude pôsobiť ako šedá myš.

Facelift Octavie považujeme ako celok za minoritný napriek pomerne dlhému zoznamu zmien. Prináša však prvky, ktoré tretej generácii Octavie voči konkurencii už začali chýbať i niečo navyše.

Keď sa vám nepáči spredu, pozerajte sa jej na zadok

Po cestách Portugalska v okolí mesta Porto sme jazdili najmä s verziou 2.0 TDI 110 kW 4x4 a s novým systémom adaptívnych tlmičov (DCC), dostupným za príplatok 1 020 eur od stupňa výbavy Ambition. Ani motor a ani systém pohonu 4x4 nie je nutné predstavovať.

Subjektívne si myslíme, že Octavia po modernizácii je s dvojlitrovým dieselom kultivovanejšia. Je však možné, že k tomu prispievajú práve adaptívny tlmiče, ktoré svoju prácu odvádzajú príkladne a prepracovaná zadná náprava.

Vozidlá koncernu VW sú vo všeobecnosti tuhé a ich prejav pochopiteľne nemusí vyhovovať všetkým. Agresívnejšia športová jazda, kde sa tuhšie naladenie pozitívne prejavuje, nie je práve primárnym spôsobom prepravy posádky.

S tlmičmi DCC a ich nastavením do režimu komfort sme novú Octaviu takmer nespoznali. Nerovnosti hltá s veľkou rezervou, aj väčší výtlk sa v kabíne zvukovo prejaví len minimálne a pohojdávanie je na akceptovateľnej úrovni.

Octavia disponovala vyrovnaným podvozkom aj pred modernizáciou, no v kombinácii s rozšírenou zadnou nápravou (+20 mm v prípade vlečných ramien, +30 mm v prípade viacprvkovej nápravy) a adaptívnymi tlmičmi je modernizovaný automobil pokojnejší.

Vďaka širšej zadnej náprave získali viac pokoja do jazdy aj ostatné verzie bez príplatkových DCC tlmičov. Širší rozchod kolies sa pozitívne prejavil aj na vzhľade automobilu. Kolesá nie sú tak utopené v blatníkom ako pred faceliftom.

Rovnako ako v minulosti, aj po modernizácii Škoda osadí viacprvkovou zadnou nápravou verzie s výkonom vyšším ako 110 kW. Výnimkou je verzia 1.4 TSI spaľujúca okrem benzínu aj zemný plyn CNG. Tá sa pochváli viacprvkovou nápravou tiež, keďže konštruktéri potrebovali priestor pre tlakovú nádrž na plyn.

Po stopách Kodiaka

Doba sa posunula a pokročilí elektronickí asistenti už nie sú výsadou najluxusnejších áut a už dávno ani výsadou strednej triedy. Prvky ako adaptívny tempomat alebo stráženie neželaného opustenia jazdného pruhu môžu za príplatok pomôcť aj vodičovi v kompaktných a dokonca aj malých mestských automobiloch.

Octavia po modernizácii rozširuje rad elektronických pomocníkov o nové prvky:

  • prediktívna detekcia chodcov vrátane núdzového brzdenia v meste,
  • detekcia vozidla v tzv. mŕtvom uhle,
  • upozornenie na premávku za vozidlom,
  • systém na zastavenie vozidla v prípade nerešpektovania výstražných znamení vozidla pri cúvaní,
  • systém na asistenciu pri cúvaní s prívesným vozíkom,
  • adaptívny tempomat schopný fungovania až do rýchlosti 210 km/h.

Rovnako ako vo veľkom SUV Kodiak aj v novej Octavii môže posádka ťažiť zo zdokonalených multimediálnych a navigačných systémov. Škoda priviezla do Portugalska pochopiteľne najvyššiu verziu systému s veľkou dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 9,2 palca a s dostatočným rozlíšením 1280 x 640 pixelov.

Mnohí budú možno protirečiť, že dnešné moderné displeje ponúkajú rozlíšenia oveľa vyššie a často lepšie pozorovacie uhly. Konštruktéri Škody však namietajú, že bežné displeje nenecháva nikto nocovať vonku pri -30 stupňoch Celzia alebo variť v kabíne pri + 50 stupňoch.

Systém nie len že výborne citlivo reaguje, ale dotazy vybaví bleskovo a bez prílišného premýšľania. Usporiadanie ovládacích prvkov je príkladné a systém ako celok pôsobí hodnotne.

Ak mu doprajete SIM kartu s prístupom na internet, ponúkne vám mapové podklady spoločnosti Google, vrátane satelitného režimu zobrazenia aj StreetView.

Tak ako všetky veľké dotykové plochy, aj tá v Octavii nemá rada mastné prsty a handrička na displej nepatrí medzi rad Simply Clever riešení.

Nie sme celkom stotožnení s lesklým povrchom ovládacích prvkov ventilácie, ktoré sú navyše zapustené pod hranou hlavného displeja. Symboly na tlačidlách je počas slnečného dňa vidieť slabo.

Oceňujeme zadnú parkovaciu kameru, z ktorej je obraz prenášaný na displej vo vozidle v dvoch režimoch. Štandardný uhol zobrazenia, umožňujúci spozorovať napríklad aj vozidlá idúce po parkovisku poza auto, dopĺňa uhol, v ktorom rozlíšite tie najbližšie prekážky v blízkosti vozidla (viď. náhľad v galérii).

Viac Simply alebo Clever?

Medzi typicky škodovácke chápanie vlastností rodinného kombi patrí veľký kufor. Synonymom slova „veľký kufor“ sa tak samovoľne stala Octavia. Existujú samozrejme aj vozidlá s väčším kufrom, no v danej triede je to skutočne obor nie len vo verzii kombi. Základný objem +-600 litrov v prípade oboch verzií je naozaj „objem“. Len si nehoďte niečo malé do kufra až k sedadlám.

Výhoda veľkého kufra je skutočnosť, že ak si zvolíte verziu s prídavnou nádržou na stlačený zemný plyn (CNG), nebude vám chýbať stratený objem.

V automobilke Škoda neváhali a modernizáciu modelu Octavia samozrejme využili aj na rozšírenie známych Simply Clever riešení. Posádka môže využiť dva nové USB porty v stredovom tuneli pred zadnými sedadlami, zásuvku na 220V, držiak na pollitrové fľaše v stredovom tuneli s „funkciou“ podržania fľaše v prípade potreby jej otvorenia jednou rukou, odnímateľné LED svietidlo v kufri auta alebo skladacie stolíky v operadlách sedadiel.

Interiér môže byť skrášlený novými dekormi. Vo výbave Octavií v Portugalsku boli aj elektronicky ovládané sedadlá alebo vyhrievanie venca volantu
.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UHS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4UHS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  8. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 593
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 818
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 750
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 059
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 387
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 503
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 978
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 5 706
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 586
  10. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 525

Téma: Škoda


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda Octavia

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Skvelý deň pre spravodlivosť

Za svoju dlhú prokurátorskú prax nebolo veľa dní, keď by Dobroslav Trnka spravil toľko pre boj proti zločinu, ako včera.

Autorská strana Sone Jánošovej

Pôrodnice sú miesta bázne a poslušnosti. No nemali by byť

Stať sa matkou neznamená len vypudiť jedného človeka z útrob druhého.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto.
Súčasný prezident Policajného zboru Milan Lučanský.

Neprehliadnite tiež

Lancia s jediným modelom predáva viac áut ako celé Alfa Romeo

Model Ypsilon sa pritom predáva iba v Taliansku.

Lancia Ypsilon
Peugeot 208 v nižšej výbave Active.

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom

Dojazd na jedno nabitie je vyše 400 kilometrov.