SME
Piatok, 26. apríl , 2019

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

(Zdroj: Martin Vosko)

BRATISLAVA. Po prvej sérii oficiálnych fotografií modernizovaného vozidla Škoda Octavia sa nie len z radov jej fanúšikov dvihla vlna kritiky na upravený vzhľad prednej masky. Vnútorná dvojica rozdelených svetlometov sa priblížila k otvoru pre nasávanie vzduchu, ktorý má pôsobiť širšie rovnako ako celý automobil.

Vonkajší svetlomet slúži ako stretávacie svetlo a vnútorný ako diaľkové osvetlenie. Po otvorení kapoty je zrejmé, že svetlomet je na každej strane jeden. Deliaci prvok masky je výsostne vec vzhľadu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Octavia má skutočne „problém“, ale nie dizajnový.

Výrazne zložitejšia predná časť obsahuje viacero prvkov s hranami v rôznych uhloch. Cez objektív musí fotograf hľadať pohľad, z ktorého vyzerá Octavia na fotografii rovnako ako očami naživo.

Či skutočne urobil dizajnér Jozef Kabaň pred odchodom do BMW prešľap, nechávame na vašom subjektívnom posúdení. Podľa nás je dnešná Octavia výraznejšia a medzi tisíckami vozidiel v mestách nebude pôsobiť ako šedá myš.

Facelift Octavie považujeme ako celok za minoritný napriek pomerne dlhému zoznamu zmien. Prináša však prvky, ktoré tretej generácii Octavie voči konkurencii už začali chýbať i niečo navyše.

Keď sa vám nepáči spredu, pozerajte sa jej na zadok

Po cestách Portugalska v okolí mesta Porto sme jazdili najmä s verziou 2.0 TDI 110 kW 4x4 a s novým systémom adaptívnych tlmičov (DCC), dostupným za príplatok 1 020 eur od stupňa výbavy Ambition. Ani motor a ani systém pohonu 4x4 nie je nutné predstavovať.

Subjektívne si myslíme, že Octavia po modernizácii je s dvojlitrovým dieselom kultivovanejšia. Je však možné, že k tomu prispievajú práve adaptívny tlmiče, ktoré svoju prácu odvádzajú príkladne a prepracovaná zadná náprava.

Vozidlá koncernu VW sú vo všeobecnosti tuhé a ich prejav pochopiteľne nemusí vyhovovať všetkým. Agresívnejšia športová jazda, kde sa tuhšie naladenie pozitívne prejavuje, nie je práve primárnym spôsobom prepravy posádky.

S tlmičmi DCC a ich nastavením do režimu komfort sme novú Octaviu takmer nespoznali. Nerovnosti hltá s veľkou rezervou, aj väčší výtlk sa v kabíne zvukovo prejaví len minimálne a pohojdávanie je na akceptovateľnej úrovni.

Octavia disponovala vyrovnaným podvozkom aj pred modernizáciou, no v kombinácii s rozšírenou zadnou nápravou (+20 mm v prípade vlečných ramien, +30 mm v prípade viacprvkovej nápravy) a adaptívnymi tlmičmi je modernizovaný automobil pokojnejší.

Vďaka širšej zadnej náprave získali viac pokoja do jazdy aj ostatné verzie bez príplatkových DCC tlmičov. Širší rozchod kolies sa pozitívne prejavil aj na vzhľade automobilu. Kolesá nie sú tak utopené v blatníkom ako pred faceliftom.

Rovnako ako v minulosti, aj po modernizácii Škoda osadí viacprvkovou zadnou nápravou verzie s výkonom vyšším ako 110 kW. Výnimkou je verzia 1.4 TSI spaľujúca okrem benzínu aj zemný plyn CNG. Tá sa pochváli viacprvkovou nápravou tiež, keďže konštruktéri potrebovali priestor pre tlakovú nádrž na plyn.

Po stopách Kodiaka

Doba sa posunula a pokročilí elektronickí asistenti už nie sú výsadou najluxusnejších áut a už dávno ani výsadou strednej triedy. Prvky ako adaptívny tempomat alebo stráženie neželaného opustenia jazdného pruhu môžu za príplatok pomôcť aj vodičovi v kompaktných a dokonca aj malých mestských automobiloch.

Octavia po modernizácii rozširuje rad elektronických pomocníkov o nové prvky:

  • prediktívna detekcia chodcov vrátane núdzového brzdenia v meste,
  • detekcia vozidla v tzv. mŕtvom uhle,
  • upozornenie na premávku za vozidlom,
  • systém na zastavenie vozidla v prípade nerešpektovania výstražných znamení vozidla pri cúvaní,
  • systém na asistenciu pri cúvaní s prívesným vozíkom,
  • adaptívny tempomat schopný fungovania až do rýchlosti 210 km/h.

Rovnako ako vo veľkom SUV Kodiak aj v novej Octavii môže posádka ťažiť zo zdokonalených multimediálnych a navigačných systémov. Škoda priviezla do Portugalska pochopiteľne najvyššiu verziu systému s veľkou dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 9,2 palca a s dostatočným rozlíšením 1280 x 640 pixelov.

Mnohí budú možno protirečiť, že dnešné moderné displeje ponúkajú rozlíšenia oveľa vyššie a často lepšie pozorovacie uhly. Konštruktéri Škody však namietajú, že bežné displeje nenecháva nikto nocovať vonku pri -30 stupňoch Celzia alebo variť v kabíne pri + 50 stupňoch.

Systém nie len že výborne citlivo reaguje, ale dotazy vybaví bleskovo a bez prílišného premýšľania. Usporiadanie ovládacích prvkov je príkladné a systém ako celok pôsobí hodnotne.

Ak mu doprajete SIM kartu s prístupom na internet, ponúkne vám mapové podklady spoločnosti Google, vrátane satelitného režimu zobrazenia aj StreetView.

Tak ako všetky veľké dotykové plochy, aj tá v Octavii nemá rada mastné prsty a handrička na displej nepatrí medzi rad Simply Clever riešení.

Nie sme celkom stotožnení s lesklým povrchom ovládacích prvkov ventilácie, ktoré sú navyše zapustené pod hranou hlavného displeja. Symboly na tlačidlách je počas slnečného dňa vidieť slabo.

Oceňujeme zadnú parkovaciu kameru, z ktorej je obraz prenášaný na displej vo vozidle v dvoch režimoch. Štandardný uhol zobrazenia, umožňujúci spozorovať napríklad aj vozidlá idúce po parkovisku poza auto, dopĺňa uhol, v ktorom rozlíšite tie najbližšie prekážky v blízkosti vozidla (viď. náhľad v galérii).

Viac Simply alebo Clever?

Medzi typicky škodovácke chápanie vlastností rodinného kombi patrí veľký kufor. Synonymom slova „veľký kufor“ sa tak samovoľne stala Octavia. Existujú samozrejme aj vozidlá s väčším kufrom, no v danej triede je to skutočne obor nie len vo verzii kombi. Základný objem +-600 litrov v prípade oboch verzií je naozaj „objem“. Len si nehoďte niečo malé do kufra až k sedadlám.

Výhoda veľkého kufra je skutočnosť, že ak si zvolíte verziu s prídavnou nádržou na stlačený zemný plyn (CNG), nebude vám chýbať stratený objem.

V automobilke Škoda neváhali a modernizáciu modelu Octavia samozrejme využili aj na rozšírenie známych Simply Clever riešení. Posádka môže využiť dva nové USB porty v stredovom tuneli pred zadnými sedadlami, zásuvku na 220V, držiak na pollitrové fľaše v stredovom tuneli s „funkciou“ podržania fľaše v prípade potreby jej otvorenia jednou rukou, odnímateľné LED svietidlo v kufri auta alebo skladacie stolíky v operadlách sedadiel.

Interiér môže byť skrášlený novými dekormi. Vo výbave Octavií v Portugalsku boli aj elektronicky ovládané sedadlá alebo vyhrievanie venca volantu
.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UHS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UHS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  2. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  5. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  9. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  10. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 722
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 9 062
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 760
  4. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 548
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 081
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 003
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 885
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 547
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 092
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 042

Téma: Škoda Octavia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

Sociálny systém čaká na Husákove deti, ako to zvláda dnes?

Vyše 7500 ľudí čaká na miesto v domove pre seniorov.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Okrem vychádzok k lekárovi ich naozaj nič nečaká?

Až po päťdesiatke si človek uvedomuje, že staroba je tŕnistý pojem.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Proti novinárom sa spojili mafia, exsiskári aj policajti

O čom hovorí sledovanie novinárov.

Podcast Dobré Ráno
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Praktický Renault Kangoo sa po 12 rokoch dočká novej generácie

Ako bude vyzerať, naznačil elektrický koncept.

Renault Kangoo Z.E. Concept

Americký startup Rivian presvedčil Ford, budú spolu vyvíjať elektromobily

Rivian bude profitovať zo skúseností a zdrojov Fordu.

Bratislavský autosalón prinesie lietajúce auto aj unikátny koncept

Stredoeurópsku premiéru bude mať Mazda 3 Sedan.

Ilustračné foto