Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Motocykle sú smaltované vypaľovacím syntetickým lakom.(Zdroj: Michal Feranec)

Tak toto je približný preklad inzerátu, ktorý spoločnosť American Jawa Ltd. uverejnila v časopise Motorcycle World v roku 1972.

Motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Na túto motorku som prvýkrát natrafil na internete. Najskôr som si myslel, že ide len o nejakú prestavbu domáceho kutila. V Česku nájdete niekoľko „Trailov“, ale po dôkladnejšom skúmaní zistíte, že ide len o štandardnú CZ 477/175.

Skutočný Trail by mal mať iné uchytenie zadnej koncovky výfuku a ľavého zadného tlmiča na rám.

Uchytenie zadného tlmiča má kyvná vidlica na ľavej strane a kvôli výfuku je posunuté dovnútra. Blatník nad predným 21-palcovým kolesom je posunutý vyššie a výfuk je vedený pod sedadlom.

Prevodovka je skonštruovaná na jazdu do terénu a sekundárny prevod je pomalší. Kvôli homologizácii mali exportné modely určené do Anglicka zadné svetlo zn. Lucas. Nájdeme tu ešte niekoľko drobných odchýlok, ako napríklad kratší zadný blatník a iné.

Po dlhšom hľadaní som konečne jednu takú našiel. Bola vo veľmi zlom stave a mnohé veci chýbali. Avšak diely, ktoré robia túto motorku Trailom, na nej boli.

Samozrejme, že ma zaujímala aj jej história. Jej majiteľ mi povedal, že predtým ako ju pred 10 rokmi odložil, používal ju už len na jazdenie po poli. Motorka bola bez papierov, ale za zaujímavú cenu.

Možno, že ma za to niekto odsúdi, ale keďže som chcel motorku aj skutočne používať, musel som kúpiť ešte jednu štandardnú CZ 477/175 kvôli dokladom. Kvôli dielom som kúpil ešte jednu. Aj tá bola s dokladmi.

Majiteľ sa ich už chcel zbaviť, nakoľko nedokázal spojazdniť ani jednu z nich. Okrem toho náhradné diely na tento typ motorky sa tu vo Veľkej Británii zháňajú dosť ťažko. Takže nakoniec som si garáž zaplnil tromi motorkami.

Pomaly som sa pustil do roboty. Motor som zabalil a poslal kuriérom do Veterán Klubu Banská Bystrica.

Asi po mesiaci sa mi vrátil naspäť zgenerálkovaný. Týmto by som chcel poďakovať pánovi Dedinovi za pomoc aj pri oživení motocykla...

Medzitým som stihol pripraviť veci na striekanie. Najhoršie bol na tom predný blatník. Bol celý pokrivený. Motorka musela asi do niečoho naraziť predkom. Dokonca som ho musel zvariť.

No a zadný blatník, ten tam vôbec nebol. A tak som ho použil z cestnej verzie. Skrátil som ho, aby bol zároveň s výfukom.

Podľa roku výroby mala mať oválnu nádrž a tachometer priamo v telese reflektora. Novšie verzie mali tachometer a svetlo zvlášť. Aj nádrž bola pri neskorších verziách iná. Bola viac hranatá.

Zaujímavé je, že motorka sa v Anglicku predávala bez smeroviek. Po roku 1975 boli aj tu smerovky povinné, a tak Jawa dopredávala smerovky osobitne. Každý dostal k tomu manuál na zapojenie smeroviek.

Motorka sa dodávala v oranžovej, červenej, hnedej a zelenej farbe s pásikmi. Keďže v mojich nadobudnutých papieroch mala Čezeta zelenú farbu, bolo rozhodnuté.

Odtieň sme tipovali len podľa dobových fotografií. Keď ale prišla farba, zdala sa nám príliš svetlá. Stačili dve kvapky modrej a odtieň farby vyzeral perfektne. Majster sa mohol pustiť do práce.

Trvalo mu to 6 týždňov, ale výsledok posúďte sami. Do chrómu išli len predné tlmiče, koleno výfuku a kryt zadnej koncovky výfuku.

Ostatné drobné diely, skrutky a matice som pozinkoval. Ten sa dá leštiť, a potom vyzerá ako chróm. Naviac je lacnejší, nakoľko som si ho robil svojpomocne v garáži.

Snažil som sa použiť čo najmenej nových dielov. Kolesá sú taktiež po renovácii.

Výplet predného a zadného kolesa je vyrobený na zákazku z nerezu. Ráfiky sú pôvodné hliníkové. Preleštením dostali ten originálny lesk.

Renovácia mi trvala 6 mesiacov. Neponáhľal som sa, i tak som čakal niekoľko týždňov na náhradné diely, ktoré som objednával z Čiech a zo Slovenska.

Motorka ma príjemne prekvapila. Na ceste sa správa výborne. Maximálka je niekde nad 60 míľ za hodinu, čo je v prepočte 100 km/h. Na približovanie to stačí.

Dostatočne ťahá aj pri zaťažení dvoma jazdcami. A keď ju trochu potrápite v teréne, správa sa príjemne. Jej celková hmotnosť je 112 kg, výborne padne do ruky a je obratná.

Veľké koleso vpredu si nájde vždy cestu cez každú prekážku. Motor sa nezľakne ani menších stúpaní. Samozrejme, je potrebné ho držať v otáčkach, keďže ide o 2-takt.

Je samozrejme potrebné mať na zreteli, že motocykel má už skoro 40 rokov. Preto je jazdenie skôr relaxačné. Čezetu aj tu vo Veľkej Británii mnohí spoznávajú.

Jej razantný 2-taktný zvuk priťahuje pohľady. V minulosti motorky Jawa-CZ dokázali ešte konkurovať aj iným zahraničným strojom. K obľúbenosti motocykla prispela i prijateľná cena.

Viackrát sa mi stalo, že sa motorkári pristavili a vraveli mi: „To je Čezeta, takú som mal!'' V 70-tych rokoch značka „MADE IN CZECHOSLOVAKIA“ bolo dobré meno, no dnes je to už iba spomienka. Som rád, že jednu takú spomienku mám vo svojej garáži...

Model: CZ 482/175 Trail

Rok výroby: 1975

Objem:

172 cm³ (10.50 kubických palcov)

Vŕtanie x zdvih:

58,0 x 65,0 mm (2,3 x 2,6 palcov)

Typ motora:

2 – taktný jednovalec

Výkon:

15k/ 10,9 kW pri 5600 ot.

Max. rýchlosť:

100 km/h (62,1 mph)

Kompresia:

8,7:1

Chladenie:

vzduchom

Prevodovka:

4-rýchlostná

Prevod:

reťazou

Predná brzda:

Bubnová - zdvojená

Zadná brzda:

Bubnová - jednoduchá

Hmotnosť:

112 kg (bez náplní)

Objem palivovej nádrže:

11 l (2,91 galónu)

Spotreba:

4,5/100 km

Článok bol vytvorený v spoupráci s redakciou VeteranSK.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 650
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 688
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 318
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 883
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 000
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 348
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 310
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 100
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 623

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.