Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Motocykle sú smaltované vypaľovacím syntetickým lakom.(Zdroj: Michal Feranec)

Tak toto je približný preklad inzerátu, ktorý spoločnosť American Jawa Ltd. uverejnila v časopise Motorcycle World v roku 1972.

Motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Na túto motorku som prvýkrát natrafil na internete. Najskôr som si myslel, že ide len o nejakú prestavbu domáceho kutila. V Česku nájdete niekoľko „Trailov“, ale po dôkladnejšom skúmaní zistíte, že ide len o štandardnú CZ 477/175.

Skutočný Trail by mal mať iné uchytenie zadnej koncovky výfuku a ľavého zadného tlmiča na rám.

Uchytenie zadného tlmiča má kyvná vidlica na ľavej strane a kvôli výfuku je posunuté dovnútra. Blatník nad predným 21-palcovým kolesom je posunutý vyššie a výfuk je vedený pod sedadlom.

Prevodovka je skonštruovaná na jazdu do terénu a sekundárny prevod je pomalší. Kvôli homologizácii mali exportné modely určené do Anglicka zadné svetlo zn. Lucas. Nájdeme tu ešte niekoľko drobných odchýlok, ako napríklad kratší zadný blatník a iné.

Po dlhšom hľadaní som konečne jednu takú našiel. Bola vo veľmi zlom stave a mnohé veci chýbali. Avšak diely, ktoré robia túto motorku Trailom, na nej boli.

Samozrejme, že ma zaujímala aj jej história. Jej majiteľ mi povedal, že predtým ako ju pred 10 rokmi odložil, používal ju už len na jazdenie po poli. Motorka bola bez papierov, ale za zaujímavú cenu.

Možno, že ma za to niekto odsúdi, ale keďže som chcel motorku aj skutočne používať, musel som kúpiť ešte jednu štandardnú CZ 477/175 kvôli dokladom. Kvôli dielom som kúpil ešte jednu. Aj tá bola s dokladmi.

Majiteľ sa ich už chcel zbaviť, nakoľko nedokázal spojazdniť ani jednu z nich. Okrem toho náhradné diely na tento typ motorky sa tu vo Veľkej Británii zháňajú dosť ťažko. Takže nakoniec som si garáž zaplnil tromi motorkami.

Pomaly som sa pustil do roboty. Motor som zabalil a poslal kuriérom do Veterán Klubu Banská Bystrica.

Asi po mesiaci sa mi vrátil naspäť zgenerálkovaný. Týmto by som chcel poďakovať pánovi Dedinovi za pomoc aj pri oživení motocykla...

Medzitým som stihol pripraviť veci na striekanie. Najhoršie bol na tom predný blatník. Bol celý pokrivený. Motorka musela asi do niečoho naraziť predkom. Dokonca som ho musel zvariť.

No a zadný blatník, ten tam vôbec nebol. A tak som ho použil z cestnej verzie. Skrátil som ho, aby bol zároveň s výfukom.

Podľa roku výroby mala mať oválnu nádrž a tachometer priamo v telese reflektora. Novšie verzie mali tachometer a svetlo zvlášť. Aj nádrž bola pri neskorších verziách iná. Bola viac hranatá.

Zaujímavé je, že motorka sa v Anglicku predávala bez smeroviek. Po roku 1975 boli aj tu smerovky povinné, a tak Jawa dopredávala smerovky osobitne. Každý dostal k tomu manuál na zapojenie smeroviek.

Motorka sa dodávala v oranžovej, červenej, hnedej a zelenej farbe s pásikmi. Keďže v mojich nadobudnutých papieroch mala Čezeta zelenú farbu, bolo rozhodnuté.

Odtieň sme tipovali len podľa dobových fotografií. Keď ale prišla farba, zdala sa nám príliš svetlá. Stačili dve kvapky modrej a odtieň farby vyzeral perfektne. Majster sa mohol pustiť do práce.

Trvalo mu to 6 týždňov, ale výsledok posúďte sami. Do chrómu išli len predné tlmiče, koleno výfuku a kryt zadnej koncovky výfuku.

Ostatné drobné diely, skrutky a matice som pozinkoval. Ten sa dá leštiť, a potom vyzerá ako chróm. Naviac je lacnejší, nakoľko som si ho robil svojpomocne v garáži.

Snažil som sa použiť čo najmenej nových dielov. Kolesá sú taktiež po renovácii.

Výplet predného a zadného kolesa je vyrobený na zákazku z nerezu. Ráfiky sú pôvodné hliníkové. Preleštením dostali ten originálny lesk.

Renovácia mi trvala 6 mesiacov. Neponáhľal som sa, i tak som čakal niekoľko týždňov na náhradné diely, ktoré som objednával z Čiech a zo Slovenska.

Motorka ma príjemne prekvapila. Na ceste sa správa výborne. Maximálka je niekde nad 60 míľ za hodinu, čo je v prepočte 100 km/h. Na približovanie to stačí.

Dostatočne ťahá aj pri zaťažení dvoma jazdcami. A keď ju trochu potrápite v teréne, správa sa príjemne. Jej celková hmotnosť je 112 kg, výborne padne do ruky a je obratná.

Veľké koleso vpredu si nájde vždy cestu cez každú prekážku. Motor sa nezľakne ani menších stúpaní. Samozrejme, je potrebné ho držať v otáčkach, keďže ide o 2-takt.

Je samozrejme potrebné mať na zreteli, že motocykel má už skoro 40 rokov. Preto je jazdenie skôr relaxačné. Čezetu aj tu vo Veľkej Británii mnohí spoznávajú.

Jej razantný 2-taktný zvuk priťahuje pohľady. V minulosti motorky Jawa-CZ dokázali ešte konkurovať aj iným zahraničným strojom. K obľúbenosti motocykla prispela i prijateľná cena.

Viackrát sa mi stalo, že sa motorkári pristavili a vraveli mi: „To je Čezeta, takú som mal!'' V 70-tych rokoch značka „MADE IN CZECHOSLOVAKIA“ bolo dobré meno, no dnes je to už iba spomienka. Som rád, že jednu takú spomienku mám vo svojej garáži...

Model: CZ 482/175 Trail

Rok výroby: 1975

Objem:

172 cm³ (10.50 kubických palcov)

Vŕtanie x zdvih:

58,0 x 65,0 mm (2,3 x 2,6 palcov)

Typ motora:

2 – taktný jednovalec

Výkon:

15k/ 10,9 kW pri 5600 ot.

Max. rýchlosť:

100 km/h (62,1 mph)

Kompresia:

8,7:1

Chladenie:

vzduchom

Prevodovka:

4-rýchlostná

Prevod:

reťazou

Predná brzda:

Bubnová - zdvojená

Zadná brzda:

Bubnová - jednoduchá

Hmotnosť:

112 kg (bez náplní)

Objem palivovej nádrže:

11 l (2,91 galónu)

Spotreba:

4,5/100 km

Článok bol vytvorený v spoupráci s redakciou VeteranSK.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 14 436
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 445
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 393
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 480
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 9 146
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 065
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 914
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 998

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

ČESKÝ ZÁPISNÍK

Našiel sa Číňan, Zeman musí znovu nadávať v priamom prenose

Čo sa tentoraz snaží prezident zakryť?

Neprehliadnite tiež

V Nemecku chcú ponúknuť elektrické dodávky zadarmo

Projekt využije autá ako reklamnú plochu.

Nový Mercedes CLS pripomína auto pre superhrdinu (test)

Napriek výkonu je spotreba ukážková.