SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Mercedes-Benz C 123Mercedes-Benz C 123 (Zdroj: Mercedes-Benz)

STUTTGART, BRATISLAVA. Dnes už legendárny Mercedes-Benz radu 123, známy ako "piano", obohatil portfólio nemeckej značky začiatkom roka 1976. Na trh prišiel najskôr ako štvordverový sedan W 123, ktorý o rok neskôr doplnilo športovo-elegantné dvojdverové kupé.

Jeho premiéra sa uskutočnila presne pred 40 rokmi na autosalóne v Ženeve, kde sa ukázalo hneď v troch verziách – 230 C, 280 C a 280 CE. Prvú z nich poháňal 2,3-litrový štvorvalec s výkonom 80 kW.

Varianty 280 C a 280 CE mali pod kapotou šesťvalec s objemom 2,8 litra a výkonom 115 kW, resp. 130 kW. Najvýkonnejšia verzia už namiesto karburátora využívala mechanické vstrekovanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ešte v priebehu toho istého roka pribudla dieselová verzia 300 CD s päťvalcom produkujúcim 59 kW, ktorá však smerovala výlučne na severoamerický trh. Mercedes chcel týmto spôsobom znížiť celkovú priemernú spotrebu svojich modelov predávaných v USA, aby spĺňal vtedy platné predpisy.

Kupé bolo v porovnaní so sedanom, z ktorého dizajnovo a technicky vychádzalo, o štyri centimetre nižšie a 8,5 centimetra kratšie. Na dĺžku tak meralo 4,64 m, na šírku 1,78 m a výšku 1,4 m. K jeho dynamickejšiemu vzhľadu prispievali viac sklonené predné a zadné okná či chýbajúci stredný stĺpik.

Charakteristickým prvkom dizajnu boli široké obdĺžnikové svetlomety či chrómované mriežky prívodu vzduchu v prednej časti čelného skla. Po facelifte v roku 1982 už boli vyhotovené v čiernej farbe.

SkryťVypnúť reklamu

Konštruktéri pri vývoji modelu kládli dôraz aj na zvýšenie bezpečnosti pasažierov. K tomu mala prispieť tuhšia štruktúra častí karosérie (strecha, dvere) a od roku 1980 aj systém ABS, ktorý bol dostupný na prianie pre všetky verzie radu 123.

Prečítajte si tiež: Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku Čítajte 

V tom istom roku došlo tiež k obmene techniky a Mercedes prestal ponúkať karburátorové modely 230 C a 280 C. Namiesto nich prišiel typ 230 CE poháňaný 2,3-litrovým štvorvalcom s mechanickým vstrekovaním paliva a výkonom 100 kW.

Z vylepšenej techniky sa od roku 1981 mohli tešiť aj v USA, kde sa model 300 CD dočkal turbodieselu naladeného na 92 kW.

Počas osem rokov trvajúcej produkcie, sa vyrobilo bezmála stotisíc exemplárov kupé C 123. O jeho obľube svedčí fakt, že čakacia doba naň spočiatku presahovala dva roky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  3. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  4. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 977
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 311
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 394
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 896
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 541
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG ZS a MG EHS

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


3 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  4. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  5. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  6. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 191
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 038
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 153
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 014
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 738
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 058
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu