SME
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Mercedes-Benz C 123Mercedes-Benz C 123 (Zdroj: Mercedes-Benz)

STUTTGART, BRATISLAVA. Dnes už legendárny Mercedes-Benz radu 123, známy ako "piano", obohatil portfólio nemeckej značky začiatkom roka 1976. Na trh prišiel najskôr ako štvordverový sedan W 123, ktorý o rok neskôr doplnilo športovo-elegantné dvojdverové kupé.

Jeho premiéra sa uskutočnila presne pred 40 rokmi na autosalóne v Ženeve, kde sa ukázalo hneď v troch verziách – 230 C, 280 C a 280 CE. Prvú z nich poháňal 2,3-litrový štvorvalec s výkonom 80 kW.

Varianty 280 C a 280 CE mali pod kapotou šesťvalec s objemom 2,8 litra a výkonom 115 kW, resp. 130 kW. Najvýkonnejšia verzia už namiesto karburátora využívala mechanické vstrekovanie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ešte v priebehu toho istého roka pribudla dieselová verzia 300 CD s päťvalcom produkujúcim 59 kW, ktorá však smerovala výlučne na severoamerický trh. Mercedes chcel týmto spôsobom znížiť celkovú priemernú spotrebu svojich modelov predávaných v USA, aby spĺňal vtedy platné predpisy.

Kupé bolo v porovnaní so sedanom, z ktorého dizajnovo a technicky vychádzalo, o štyri centimetre nižšie a 8,5 centimetra kratšie. Na dĺžku tak meralo 4,64 m, na šírku 1,78 m a výšku 1,4 m. K jeho dynamickejšiemu vzhľadu prispievali viac sklonené predné a zadné okná či chýbajúci stredný stĺpik.

Charakteristickým prvkom dizajnu boli široké obdĺžnikové svetlomety či chrómované mriežky prívodu vzduchu v prednej časti čelného skla. Po facelifte v roku 1982 už boli vyhotovené v čiernej farbe.

Skryť Vypnúť reklamu

Konštruktéri pri vývoji modelu kládli dôraz aj na zvýšenie bezpečnosti pasažierov. K tomu mala prispieť tuhšia štruktúra častí karosérie (strecha, dvere) a od roku 1980 aj systém ABS, ktorý bol dostupný na prianie pre všetky verzie radu 123.

Prečítajte si tiež: Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku Čítajte 

V tom istom roku došlo tiež k obmene techniky a Mercedes prestal ponúkať karburátorové modely 230 C a 280 C. Namiesto nich prišiel typ 230 CE poháňaný 2,3-litrovým štvorvalcom s mechanickým vstrekovaním paliva a výkonom 100 kW.

Z vylepšenej techniky sa od roku 1981 mohli tešiť aj v USA, kde sa model 300 CD dočkal turbodieselu naladeného na 92 kW.

Počas osem rokov trvajúcej produkcie, sa vyrobilo bezmála stotisíc exemplárov kupé C 123. O jeho obľube svedčí fakt, že čakacia doba naň spočiatku presahovala dva roky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Zázračná škola so zelenou strechou
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 644
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 719
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 715
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 525
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 236
  6. Po Slovensku na motorke 6 197
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 5 659
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 277
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 203
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 3 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marek Hamšík v zápase Slovensko - Švédsko na ME vo futbale (EURO 2020 / 2021).

Slováci prehrali so Švédmi gólom z penalty.


Pavol Spál 2 h
Poslanec Robert Fico počas odvolávania Mikulca.

Matovič opäť raz premrhal príležitosť mlčať.


10 h
Štefan Tarkovič a Michal Ďuriš  zápase Slovensko - Švédsko na EURO 2020 (2021).

Tréner Slovenska reaguje po zápase so Švédskom.


Juraj Berzedi 59m

Predsedníčka súdu si s rebelujúcim zamestnancom nevedela dať rady.


5 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


4 h
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún