SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

V Toyote Prius PHV ročne prejdete tisíc kilometrov zadarmo (prvá jazda)

Novinka s väčšou batériou prekoná na jedno nabitie reálne viac ako 40 km. Na plne elektrické cestovanie však okrem garáže a elektrickej zásuvky potrebujete aj rozum.

(Zdroj: Martin Vosko)

Na prvú jazdu s novou hybridnou Toyotou Prius nesúcou označenie PHV (Plug-In Hybrid Vehicle), teda s možnosťou nabíjania batérií z elektrickej siete, sme sa tešili viac ako na iné vozidlá. Moderná technika chlapcov vždy priťahuje a v Priuse je jej skutočne neúrekom.

Marketingový údaj o priemernej spotrebe - jeden liter na 100 km treba brať s veľkou rezervou, no bez väčšej snahy sme počas rôznorodej cesty dlhej 134 km z letiska na hotel dosiahli krásny „stokilometrový“ priemer: tri litre spáleného benzínu. Spotreba bez nabitej batérie by počas ďalších kilometrov logicky ešte o čosi podrástla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Elektrickú energiu uchovanú v hlavnej batérii spotrebúva pohonný systém doslova pred očami. Napriek tomu prekonáte aj diaľničným tempom minimálne 30 km. Kombináciou mesta a rýchlostí na vidieckych cestách sa dostanete aj cez 40 km. Deklarovaných >50 km elektrickej jazdy by ste dosiahli ak by vám išlo o život.

Technické parametre

Spaľovací motor

Typ

radový štvorvalec, DOHC 16V VVT-i

Zdvihový objem

1798 cm3

Max. výkon

72 kW (98 k) @5.200 ot./min.

Max. krútiaci moment

142 Nm @3.600 ot./min.

Hybridný systém

Hlavný elektromotor MG2 (výkon)

synchrónny motor s permanentným magnetom,

53 kW (72 k)

Generátor MG1 (výkon)

22,5 kW (31 k)

Hlavný akumulátor: typ/kapacita/napätie

lithium-ion / 8,8 kWh / 351,5 V

Prevodovka

e-CVT: planétová prevodovka

Technika v prvom pláne

Nový Prius PHV, rovnako ako jeho súrodenec bez nabíjateľnej batérie, disponuje zdokonaleným hybridným pohonom. Jeho základ tvorí batéria s kapacitou 8,8 kWh, hlavný elektromotor, generátor (ktorý je zároveň štartér) a spaľovací motor.

Vozidlo disponuje dvoma základnými režimami jazdy a to „EV mode“: jazda čisto na elektrickú energiu ak to dovoľuje batéria a hybridným režimom dostupným za každých okolností. K dispozícii je aj do mesta prispôsobený režim EV City.

SkryťVypnúť reklamu

Hybridný mód je ideálny počas rýchlych presunov na diaľnici, keďže na vysoké tempo je aj kvôli odporu vzduchu spotrebovávané veľké množstvo energie. Elektrický mód je ideálny do mesta alebo pri presúvaní medzi obcami rýchlosťami do 90 km/h. Umožňuje však cestovať až rýchlosťou 135 km/h.

Až správne pochopenie fungovania celého hybridného systému prinesie želané ovocie v podobe dlhých dojazdov v čisto elektrickom režime a v konečnom dôsledku minimálnu spotrebu benzínu. Ak svoju očakávanú cestu dobre poznáte a prispôsobíte tomu voľbu jazdného režimu, zásadne tým ovplyvníte spotrebu.

V priebehu automatického hybridného režimu, systém pracuje ako klasický hybrid a zohľadňuje pritom aktuálny obsah batérie, ktorý je spotrebúvaný len sekundárne. Kapacita batérie je rozdelená na dve časti: časť vynútená hybridným systémom (cca ¼ celkovej kapacity) a časť „plug-in“, ktorú systém v elektrickom režime označuje ako 100 %.

SkryťVypnúť reklamu

Ak je batéria nabitá, indikátor jej úrovne počas jazdy klesá až na 0%, kedy systém automaticky aktivuje hybridný režim. Zvyšnú kapacitu batérie systém využíva automaticky – podobne ako v Priuse bez možnosti nabíjania. Znamená to teda, že ak aj miniete batériu určenú na plne elektrickú jazdu, vozidlo je aj naďalej schopné jazdiť aj bez zapojenia spaľovacieho motora. Vodič však musí byť dostatočne cieľavedomý a plynový pedál obsluhovať s ľahkou nohou.

Novinkou je špeciálny nabíjací režim, ktorý spustí nabíjanie batérie cez spaľovací motor. Vodič má možnosť napr. počas diaľničného tempa nabiť hlavný akumulátor, aby mohol po príchode do mesta využívať plne elektrický režim. Spotreba spaľovacieho motora sa pritom zvýši len nepatrne.

Nový akumulátor vozidla je možné nabíjať 3,2 kW rýchlonabíjačkou, ktorá naplní batériu za dve hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Elektromotoru pomôže generátor

Hybridná sústava počas režimu EV – jazdy na elektriku primárne využíva hlavný elektromotor (MG2). Ak však vodič vyžaduje prudšie zrýchlenie alebo sa automobil šplhá strmým kopcom, tak sa do pohonu zapojí aj motor – generátor. Oba elektromotory prenášajú krútiaci moment na kolesá prostredníctvom planétovej prevodovky. Práve vďaka jej riadeniu môže hybridný systém meniť za behu požiadavky na jednotlivé prvky pohonu.

Počas brzdenia je režim prevodovky upravený tak, aby roztáčal hriadeľ generátora, ktorý nabíja batérie a zároveň vytvára výrazný brzdný účinok - rekuperáciu. Samotné brzdy sú do procesu spomaľovania zásadne zapojené až v prípade, ak generátor pracuje na maximálny výkon a vodič vyžaduje ešte výraznejšie spomalenie.

SkryťVypnúť reklamu

S využitím prídavného regeneračného režimu „B“, dochádza ešte k výraznejšiemu brzdeniu (bez využitia brzdového pedálu) cez spaľovací motor, ktorý roztočí generátor ešte účinnejšie. Režim „B“ je použiteľný v dlhých prudkých klesaniach alebo počas výraznejšieho očakávaného spomaľovania napr. pred obcou z 90 km/h.

Ak vodič počas jazdy premýšľa a riadi hybridný systém, využíva zvýšený rekuperačný mód a brzdí len s využitím generátora, dokáže na trati dlhej 30 km ušetriť aj desiatky percent elektrickej energie.

Samotná jazda v elektrickom režime je prekvapivo pružná a zrýchľovanie mimoriadne lineárne. Ani veľmi prudké stlačenie akcelerátora alebo strmé stúpanie neaktivuje spaľovací motor (ak má batéria dostatok energie). Do kabíny sa prenáša len minimum rušivého hluku a pri rýchlostiach, kedy ešte nehrá rolu obtekajúci vzduch, je ticho doslova "ohlušujúce".

SkryťVypnúť reklamu

Batéria s vyhrievaním sa zimy nebojí

Nevýhodou akumulátorov typu Lithium-Ion je „strata“ kapacity pri teplotách hlboko pod bodom mrazu. Toyota preto novú batériu v Priuse PHV doplnila o vyhrievanie, ktoré je aktivované automaticky a nedovolí akumulátor podchladiť. Vyhrievanie je logicky aktívne len počas nabíjania, resp. pripojenia na el. sieť.

Ďalšou zásadnou nevýhodou elektrických vozidiel je fakt, že počas zimného obdobia je veľká časť elektrickej energie minutá na generovanie tepla pre posádku. Toyota Prius PHV ako prvé elektrické vozidlo na svete využíva tepelné čerpadlo, ktoré je efektívnejšie ako „špirála“ v kúrení alebo štartovanie spaľovacieho agregátu.

Špeciálny uzavretý okruh chladiacej zmesi v klimatizácii a systém vysokotlakového čerpadla je schopný odoberať vonkajšie teplo aj pri veľmi nízkych teplotách. Výsledkom je plne elektrická jazda aj počas zimy bez nutnosti štartovať spaľovací motor.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné jazdiť zadarmo? Pomôže slnko

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 859
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 878
  3. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 6 238
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 189
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 517
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 417
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 413
  8. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 790
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 771
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 364
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Na Slovensku chýbajú programy pre páchateľov násilia.


19. okt
Dula Gabriela Janovičová.

Rozhovor s dulou Gabrielou Janovičovou.


15. okt
Martin Fehérváry sa teší zo svojho prvého gólu v NHL.

Na twitteri mu blahoželal aj Peter Bondra.


10 h
Miroslav Kocúr.

Čo tak minúť trochu energie naháňanie klerikov, ktorí zneužívali deti?


21. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Zlyhaný politológ
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes třetí, Vyšehradský hřbitov, místo odpočinku významných českých osobností.
  3. Róbert Lelko: Cesta domov
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 21. - Heroické dobývanie Antarktídy - Robert Falcon Scott - Expedícia Discovery
  5. Ján Marton: Za Bíreša ide veterinárna činnosť a kontrola potravín ku dnu. Kolaps sa dá očakávať.
  6. Marián Kozák: "Konečne normálny život"
  7. Věra Tepličková: Všichni jsou už v Dubaji, co na Slovensku, co tady?
  8. Štefan Vidlár: 613 a 363
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 488
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 194
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 524
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 283
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 723
  6. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 754
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 569
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 402
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu