V Toyote Prius PHV ročne prejdete tisíc kilometrov zadarmo (prvá jazda)

Novinka s väčšou batériou prekoná na jedno nabitie reálne viac ako 40 km. Na plne elektrické cestovanie však okrem garáže a elektrickej zásuvky potrebujete aj rozum.

(Zdroj: Martin Vosko)

Na prvú jazdu s novou hybridnou Toyotou Prius nesúcou označenie PHV (Plug-In Hybrid Vehicle), teda s možnosťou nabíjania batérií z elektrickej siete, sme sa tešili viac ako na iné vozidlá. Moderná technika chlapcov vždy priťahuje a v Priuse je jej skutočne neúrekom.

Marketingový údaj o priemernej spotrebe - jeden liter na 100 km treba brať s veľkou rezervou, no bez väčšej snahy sme počas rôznorodej cesty dlhej 134 km z letiska na hotel dosiahli krásny „stokilometrový“ priemer: tri litre spáleného benzínu. Spotreba bez nabitej batérie by počas ďalších kilometrov logicky ešte o čosi podrástla.

Elektrickú energiu uchovanú v hlavnej batérii spotrebúva pohonný systém doslova pred očami. Napriek tomu prekonáte aj diaľničným tempom minimálne 30 km. Kombináciou mesta a rýchlostí na vidieckych cestách sa dostanete aj cez 40 km. Deklarovaných >50 km elektrickej jazdy by ste dosiahli ak by vám išlo o život.

Technické parametre

Spaľovací motor

Typ

radový štvorvalec, DOHC 16V VVT-i

Zdvihový objem

1798 cm3

Max. výkon

72 kW (98 k) @5.200 ot./min.

Max. krútiaci moment

142 Nm @3.600 ot./min.

Hybridný systém

Hlavný elektromotor MG2 (výkon)

synchrónny motor s permanentným magnetom,

53 kW (72 k)

Generátor MG1 (výkon)

22,5 kW (31 k)

Hlavný akumulátor: typ/kapacita/napätie

lithium-ion / 8,8 kWh / 351,5 V

Prevodovka

e-CVT: planétová prevodovka

Technika v prvom pláne

Nový Prius PHV, rovnako ako jeho súrodenec bez nabíjateľnej batérie, disponuje zdokonaleným hybridným pohonom. Jeho základ tvorí batéria s kapacitou 8,8 kWh, hlavný elektromotor, generátor (ktorý je zároveň štartér) a spaľovací motor.

Vozidlo disponuje dvoma základnými režimami jazdy a to „EV mode“: jazda čisto na elektrickú energiu ak to dovoľuje batéria a hybridným režimom dostupným za každých okolností. K dispozícii je aj do mesta prispôsobený režim EV City.

Hybridný mód je ideálny počas rýchlych presunov na diaľnici, keďže na vysoké tempo je aj kvôli odporu vzduchu spotrebovávané veľké množstvo energie. Elektrický mód je ideálny do mesta alebo pri presúvaní medzi obcami rýchlosťami do 90 km/h. Umožňuje však cestovať až rýchlosťou 135 km/h.

Až správne pochopenie fungovania celého hybridného systému prinesie želané ovocie v podobe dlhých dojazdov v čisto elektrickom režime a v konečnom dôsledku minimálnu spotrebu benzínu. Ak svoju očakávanú cestu dobre poznáte a prispôsobíte tomu voľbu jazdného režimu, zásadne tým ovplyvníte spotrebu.

V priebehu automatického hybridného režimu, systém pracuje ako klasický hybrid a zohľadňuje pritom aktuálny obsah batérie, ktorý je spotrebúvaný len sekundárne. Kapacita batérie je rozdelená na dve časti: časť vynútená hybridným systémom (cca ¼ celkovej kapacity) a časť „plug-in“, ktorú systém v elektrickom režime označuje ako 100 %.

Ak je batéria nabitá, indikátor jej úrovne počas jazdy klesá až na 0%, kedy systém automaticky aktivuje hybridný režim. Zvyšnú kapacitu batérie systém využíva automaticky – podobne ako v Priuse bez možnosti nabíjania. Znamená to teda, že ak aj miniete batériu určenú na plne elektrickú jazdu, vozidlo je aj naďalej schopné jazdiť aj bez zapojenia spaľovacieho motora. Vodič však musí byť dostatočne cieľavedomý a plynový pedál obsluhovať s ľahkou nohou.

Novinkou je špeciálny nabíjací režim, ktorý spustí nabíjanie batérie cez spaľovací motor. Vodič má možnosť napr. počas diaľničného tempa nabiť hlavný akumulátor, aby mohol po príchode do mesta využívať plne elektrický režim. Spotreba spaľovacieho motora sa pritom zvýši len nepatrne.

Nový akumulátor vozidla je možné nabíjať 3,2 kW rýchlonabíjačkou, ktorá naplní batériu za dve hodiny.

Elektromotoru pomôže generátor

Hybridná sústava počas režimu EV – jazdy na elektriku primárne využíva hlavný elektromotor (MG2). Ak však vodič vyžaduje prudšie zrýchlenie alebo sa automobil šplhá strmým kopcom, tak sa do pohonu zapojí aj motor – generátor. Oba elektromotory prenášajú krútiaci moment na kolesá prostredníctvom planétovej prevodovky. Práve vďaka jej riadeniu môže hybridný systém meniť za behu požiadavky na jednotlivé prvky pohonu.

Počas brzdenia je režim prevodovky upravený tak, aby roztáčal hriadeľ generátora, ktorý nabíja batérie a zároveň vytvára výrazný brzdný účinok - rekuperáciu. Samotné brzdy sú do procesu spomaľovania zásadne zapojené až v prípade, ak generátor pracuje na maximálny výkon a vodič vyžaduje ešte výraznejšie spomalenie.

S využitím prídavného regeneračného režimu „B“, dochádza ešte k výraznejšiemu brzdeniu (bez využitia brzdového pedálu) cez spaľovací motor, ktorý roztočí generátor ešte účinnejšie. Režim „B“ je použiteľný v dlhých prudkých klesaniach alebo počas výraznejšieho očakávaného spomaľovania napr. pred obcou z 90 km/h.

Ak vodič počas jazdy premýšľa a riadi hybridný systém, využíva zvýšený rekuperačný mód a brzdí len s využitím generátora, dokáže na trati dlhej 30 km ušetriť aj desiatky percent elektrickej energie.

Samotná jazda v elektrickom režime je prekvapivo pružná a zrýchľovanie mimoriadne lineárne. Ani veľmi prudké stlačenie akcelerátora alebo strmé stúpanie neaktivuje spaľovací motor (ak má batéria dostatok energie). Do kabíny sa prenáša len minimum rušivého hluku a pri rýchlostiach, kedy ešte nehrá rolu obtekajúci vzduch, je ticho doslova "ohlušujúce".

Batéria s vyhrievaním sa zimy nebojí

Nevýhodou akumulátorov typu Lithium-Ion je „strata“ kapacity pri teplotách hlboko pod bodom mrazu. Toyota preto novú batériu v Priuse PHV doplnila o vyhrievanie, ktoré je aktivované automaticky a nedovolí akumulátor podchladiť. Vyhrievanie je logicky aktívne len počas nabíjania, resp. pripojenia na el. sieť.

Ďalšou zásadnou nevýhodou elektrických vozidiel je fakt, že počas zimného obdobia je veľká časť elektrickej energie minutá na generovanie tepla pre posádku. Toyota Prius PHV ako prvé elektrické vozidlo na svete využíva tepelné čerpadlo, ktoré je efektívnejšie ako „špirála“ v kúrení alebo štartovanie spaľovacieho agregátu.

Špeciálny uzavretý okruh chladiacej zmesi v klimatizácii a systém vysokotlakového čerpadla je schopný odoberať vonkajšie teplo aj pri veľmi nízkych teplotách. Výsledkom je plne elektrická jazda aj počas zimy bez nutnosti štartovať spaľovací motor.

Je možné jazdiť zadarmo? Pomôže slnko

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UR6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UR6 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 818
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 626
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 586
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 877
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 076
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 821
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 810
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 800
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 633
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 393

Téma: Elektromobily


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Máme dvesto vodičov z Rumunska a šiestich Slovákov

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.