V Toyote Prius PHV ročne prejdete tisíc kilometrov zadarmo (prvá jazda)

Novinka s väčšou batériou prekoná na jedno nabitie reálne viac ako 40 km. Na plne elektrické cestovanie však okrem garáže a elektrickej zásuvky potrebujete aj rozum.

(Zdroj: Martin Vosko)

Na prvú jazdu s novou hybridnou Toyotou Prius nesúcou označenie PHV (Plug-In Hybrid Vehicle), teda s možnosťou nabíjania batérií z elektrickej siete, sme sa tešili viac ako na iné vozidlá. Moderná technika chlapcov vždy priťahuje a v Priuse je jej skutočne neúrekom.

Marketingový údaj o priemernej spotrebe - jeden liter na 100 km treba brať s veľkou rezervou, no bez väčšej snahy sme počas rôznorodej cesty dlhej 134 km z letiska na hotel dosiahli krásny „stokilometrový“ priemer: tri litre spáleného benzínu. Spotreba bez nabitej batérie by počas ďalších kilometrov logicky ešte o čosi podrástla.

Elektrickú energiu uchovanú v hlavnej batérii spotrebúva pohonný systém doslova pred očami. Napriek tomu prekonáte aj diaľničným tempom minimálne 30 km. Kombináciou mesta a rýchlostí na vidieckych cestách sa dostanete aj cez 40 km. Deklarovaných >50 km elektrickej jazdy by ste dosiahli ak by vám išlo o život.

Technické parametre

Spaľovací motor

Typ

radový štvorvalec, DOHC 16V VVT-i

Zdvihový objem

1798 cm3

Max. výkon

72 kW (98 k) @5.200 ot./min.

Max. krútiaci moment

142 Nm @3.600 ot./min.

Hybridný systém

Hlavný elektromotor MG2 (výkon)

synchrónny motor s permanentným magnetom,

53 kW (72 k)

Generátor MG1 (výkon)

22,5 kW (31 k)

Hlavný akumulátor: typ/kapacita/napätie

lithium-ion / 8,8 kWh / 351,5 V

Prevodovka

e-CVT: planétová prevodovka

Technika v prvom pláne

Nový Prius PHV, rovnako ako jeho súrodenec bez nabíjateľnej batérie, disponuje zdokonaleným hybridným pohonom. Jeho základ tvorí batéria s kapacitou 8,8 kWh, hlavný elektromotor, generátor (ktorý je zároveň štartér) a spaľovací motor.

Vozidlo disponuje dvoma základnými režimami jazdy a to „EV mode“: jazda čisto na elektrickú energiu ak to dovoľuje batéria a hybridným režimom dostupným za každých okolností. K dispozícii je aj do mesta prispôsobený režim EV City.

Hybridný mód je ideálny počas rýchlych presunov na diaľnici, keďže na vysoké tempo je aj kvôli odporu vzduchu spotrebovávané veľké množstvo energie. Elektrický mód je ideálny do mesta alebo pri presúvaní medzi obcami rýchlosťami do 90 km/h. Umožňuje však cestovať až rýchlosťou 135 km/h.

Až správne pochopenie fungovania celého hybridného systému prinesie želané ovocie v podobe dlhých dojazdov v čisto elektrickom režime a v konečnom dôsledku minimálnu spotrebu benzínu. Ak svoju očakávanú cestu dobre poznáte a prispôsobíte tomu voľbu jazdného režimu, zásadne tým ovplyvníte spotrebu.

V priebehu automatického hybridného režimu, systém pracuje ako klasický hybrid a zohľadňuje pritom aktuálny obsah batérie, ktorý je spotrebúvaný len sekundárne. Kapacita batérie je rozdelená na dve časti: časť vynútená hybridným systémom (cca ¼ celkovej kapacity) a časť „plug-in“, ktorú systém v elektrickom režime označuje ako 100 %.

Ak je batéria nabitá, indikátor jej úrovne počas jazdy klesá až na 0%, kedy systém automaticky aktivuje hybridný režim. Zvyšnú kapacitu batérie systém využíva automaticky – podobne ako v Priuse bez možnosti nabíjania. Znamená to teda, že ak aj miniete batériu určenú na plne elektrickú jazdu, vozidlo je aj naďalej schopné jazdiť aj bez zapojenia spaľovacieho motora. Vodič však musí byť dostatočne cieľavedomý a plynový pedál obsluhovať s ľahkou nohou.

Novinkou je špeciálny nabíjací režim, ktorý spustí nabíjanie batérie cez spaľovací motor. Vodič má možnosť napr. počas diaľničného tempa nabiť hlavný akumulátor, aby mohol po príchode do mesta využívať plne elektrický režim. Spotreba spaľovacieho motora sa pritom zvýši len nepatrne.

Nový akumulátor vozidla je možné nabíjať 3,2 kW rýchlonabíjačkou, ktorá naplní batériu za dve hodiny.

Elektromotoru pomôže generátor

Hybridná sústava počas režimu EV – jazdy na elektriku primárne využíva hlavný elektromotor (MG2). Ak však vodič vyžaduje prudšie zrýchlenie alebo sa automobil šplhá strmým kopcom, tak sa do pohonu zapojí aj motor – generátor. Oba elektromotory prenášajú krútiaci moment na kolesá prostredníctvom planétovej prevodovky. Práve vďaka jej riadeniu môže hybridný systém meniť za behu požiadavky na jednotlivé prvky pohonu.

Počas brzdenia je režim prevodovky upravený tak, aby roztáčal hriadeľ generátora, ktorý nabíja batérie a zároveň vytvára výrazný brzdný účinok - rekuperáciu. Samotné brzdy sú do procesu spomaľovania zásadne zapojené až v prípade, ak generátor pracuje na maximálny výkon a vodič vyžaduje ešte výraznejšie spomalenie.

S využitím prídavného regeneračného režimu „B“, dochádza ešte k výraznejšiemu brzdeniu (bez využitia brzdového pedálu) cez spaľovací motor, ktorý roztočí generátor ešte účinnejšie. Režim „B“ je použiteľný v dlhých prudkých klesaniach alebo počas výraznejšieho očakávaného spomaľovania napr. pred obcou z 90 km/h.

Ak vodič počas jazdy premýšľa a riadi hybridný systém, využíva zvýšený rekuperačný mód a brzdí len s využitím generátora, dokáže na trati dlhej 30 km ušetriť aj desiatky percent elektrickej energie.

Samotná jazda v elektrickom režime je prekvapivo pružná a zrýchľovanie mimoriadne lineárne. Ani veľmi prudké stlačenie akcelerátora alebo strmé stúpanie neaktivuje spaľovací motor (ak má batéria dostatok energie). Do kabíny sa prenáša len minimum rušivého hluku a pri rýchlostiach, kedy ešte nehrá rolu obtekajúci vzduch, je ticho doslova "ohlušujúce".

Batéria s vyhrievaním sa zimy nebojí

Nevýhodou akumulátorov typu Lithium-Ion je „strata“ kapacity pri teplotách hlboko pod bodom mrazu. Toyota preto novú batériu v Priuse PHV doplnila o vyhrievanie, ktoré je aktivované automaticky a nedovolí akumulátor podchladiť. Vyhrievanie je logicky aktívne len počas nabíjania, resp. pripojenia na el. sieť.

Ďalšou zásadnou nevýhodou elektrických vozidiel je fakt, že počas zimného obdobia je veľká časť elektrickej energie minutá na generovanie tepla pre posádku. Toyota Prius PHV ako prvé elektrické vozidlo na svete využíva tepelné čerpadlo, ktoré je efektívnejšie ako „špirála“ v kúrení alebo štartovanie spaľovacieho agregátu.

Špeciálny uzavretý okruh chladiacej zmesi v klimatizácii a systém vysokotlakového čerpadla je schopný odoberať vonkajšie teplo aj pri veľmi nízkych teplotách. Výsledkom je plne elektrická jazda aj počas zimy bez nutnosti štartovať spaľovací motor.

Je možné jazdiť zadarmo? Pomôže slnko

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  2. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  5. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  8. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 619
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 039
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 596
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 507
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 170
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 998
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 908
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 800
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 601
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Le Penová nie je Trump. Prečo sa prieskumy tentoraz nezmýlia

Agentúry nepredpovedali víťazstvo Trumpa ani brexit, vo Francúzsku by sa však už nemali mýliť.

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

KOMENTÁRE

Hľadá sa dodatočný argument pre operáciu Gaulieder II

V demokraciách odvolávajú opoziční politici (trebárs) ministra vnútra.

Neprehliadnite tiež

Prvá jazda: Toyota Yaris ide proti prúdu, zvýšila objem a ostáva bez turba

Toyota ostáva verná atmosférickým motorom, chýbať nemôže ani hybrid.

Citroën predstavil najvýkonnejšie auto vo svojej histórii, hybridné SUV

Model debutuje najprv v Číne, do Európy príde o rok.

Veteránisti po zime vyprázdňovali garáže na burze v Brne

Predviedli sa aj čerstvo zrenovované kúsky.

Naučte sa rozumieť reči vášho auta. Čo spôsobuje pazvuky v aute?

Niektoré môžeme ignorovať, iné pomôžu predísť katastrofe.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop