
Ako vždy, aj v tomto prípade treba začať s hľadaním odpovedi v zákone - tam však nesmieme skončiť.
Zákon o cestnej premávke, § 18 Vyhýbanie
Vodiči protiidúcich vozidiel sa vyhýbajú vpravo, včas a v dostatočnej miere. Ak sa nemôžu bezpečne vyhnúť, prednosť v jazde je povinný dať ten vodič, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka.
Ak jeden z nich musí cúvať, urobí to ten, pre ktorého je to ľahšie alebo menej nebezpečné. Ak sa vodič nemôže vyhnúť protiidúcej električke vpravo, vyhýba sa jej vľavo.
V prípade takýchto úzkych zákrut má väčší problém ten kamión, ktorý ide po vnútornej strane zákruty - raz je to kamión idúci zhora, raz je to kamión idúci zdola. Po správnosti by sa teda mal vyhýbať - počkať pred zákrutou, kým sa uvoľní - vždy ten, kto ide vnútrom.
Kvitujeme správanie kamiónov idúcich zhora - väčšinou majú lepší výhľad na dianie na ceste nižšie a vedia preto, kedy spomaliť či zastaviť V praxi je však často najlepším riešením sa do zúženia zbytočne nepchať a nevytvárať kolízne situácie.
Je totiž jednoduchšie sa spoľahnúť na obyčajnú slušnosť, než na to, že autá na oboch koncoch zúženia budú mať rovnaký názor na výklad zákona.
- Ak idete k zúženej ceste, ku ktorej prichádza z opačnej strany auto: Zastavte ešte pred zúžením a oprotiidúce auto pustite. Hoci podľa zákona možno máte prednosť, nestojí to za cúvanie, vytrubovanie, hanlivé gestá či driapanie sa na chodník.
- Ak jedno auto musí cúvať: Mal by cúvať ten, kto musí cúvať kratšiu vzdialenosť, prípadne ten, kto má za sebou širšiu cestu, resp. viac miesta.
- Ak sa vyhýbate v kopci: Zastať by mal ten, kto má lepší prehľad o situácii. Ľahšie sa cúva tomu, kto je nasmerovaný smerom hore - pretože tomu sa stačí voľným pádom spustiť.