WASHINGTON, BRATISLAVA. Mladý herec Anton Yelchin, známy z filmu Star Trek (2009), zahynul v auguste minulý rok pod kolesami vlastného Jeep Grand Cherokee. Yelchin zastal pri bráne svojho domu a vystúpil z naštartovaného auta, ktoré sa začalo spúšťať po strmej príjazdovej ceste a herca privalilo o murovaný stĺpik.

Len o sedem dní neskôr malo Yelchinovi prísť poštou upozornenie, že auto je súčasťou veľkej zvolávacej akcie, ktorá má vyriešiť problém s nejasným označením prevodovky. Kvôli tomu by mohlo dôjsť k samovoľnému pohybu auta.
Koncern Fiat Chrysler zvolal kvôli páke dokopy 1,1 milióna áut, s touto chybou je spojených 41 zranení.
Grand Cherokee však nie je jediným previnilcom. Viaceré prevodové páky - či skôr voliče automatických prevodoviek sú mätúce a nebezpečné, tvrdí organizácia Consumer Reports.
Dôveruj, ale preveruj
Kto si dnes sadne do nového auta, pri niektorých značkách ho môže prekvapiť, že medzi prednými sedadlami nenájde klasickú páku, ale spleť rôzne tlačidlá, drobné páčky či otočné ovládače. Na nich vidno, kedy mali posledné slovo dizajnéri, nie inžinieri zodpovední za ergonómiu.
Kreatívne stvárnenia voličov automatických prevodoviek vznikajú vďaka tomu, že medzi "pákou" a samotnou prevodovkou nemusí byť mechanické spojenie, ale len káble (tzv. by-wire).
To znamená, že dizajnéri majú pri návrhu voliča prevodovky celkom voľnú ruku a môžu ich navrhnúť tak, aby boli pekné.
Klasické prevodové páky s jasne definovanými pozíciami (P-R-N-D) však majú jednu nespornú výhodu, na ktorú dizajnéri nemyslia - . Páky, ktoré sa po zaradení parkovacej polohy vrátia na pôvodné miesto, sú nebezpečné, pretože šofér nevie pri pohľade na páku (alebo hmatom) skontrolovať, že naozaj zaradil polohu P a zabezpečil auto pred nechceným pohnutím.
Rovnako nebezpečné sú otočné kolieska, ktoré používajú niektorí výrobcovia. S radom tlačidiel, umiestneným na palubnej doske, môže dôjsť k ich náhodnému stlačeniu.
Za zlé prevodovky zlé známky
Consumer Reports začal pri svojom hodnotení áut strhávať body za zle fungujúci volič automatickej prevodovky. Až 50 modelov podľa nich trpí zlou prevodovkou, pri ktorej hrozí samovoľné pohnutie auta.
Organizácia tiež adresovala otázky viacerým výrobcom. Chrysler plánuje v niektorých modeloch prevodovú páku upraviť - v Grand Cherokee sa už používa celkom konvenčná. Lexus a Mercedes-Benz neodpovedali.
Niektoré automobilky už upravili prevodovky tak, že po vypnutí motora alebo otvorení dverí sa automaticky zaradí parkovacia poloha P alebo zatiahne ručná brzda.