SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Plug-in hybrid v Kii Optima PHEV reálne šetrí palivo (test)

Pohonná jednotka významne znižuje spotrebu, je však drahšia a osloví úzku cieľovú skupinu.

Úpravy dizajnu sú v prípade plug-in hybridnej verzie fuknčné-znižujú koeficient odporu vzduchu. Na druhej strane to vzhľadu auta neprospieva.Úpravy dizajnu sú v prípade plug-in hybridnej verzie fuknčné-znižujú koeficient odporu vzduchu. Na druhej strane to vzhľadu auta neprospieva. (Zdroj: Michal Švančara)

Plusy

spotreba

dojazd na elektrický pohon

kvalitný interiér a dobré odhlučenie

Mínusy

cena

menší kufor

horší vzhľad, ako v prípade “bežnej“ Optimy

Plug-in hybridné vozidlá sa postupne dostávajú do portfólia množstva automobiliek. Z hľadiska spôsobu použitia sú plug-in hybridy ideálne pre mestského človeka. Krátke vzdialenosti v meste zvládnu na čisto elektrický pohon a v prípade dlhších víkendových jázd nie sú obmedzované dojazdom, ako je tomu u elektromobilov.

Aby malo takéto auto ekonomický zmysel, tak je parkovacie miesto s elektrickou prípojkou nutnosťou. Tento fakt na druhej strane diskvalifikuje väčšinu ľudí, bývajúcich v bytoch a teda v mestách. Najväčším problémom plug-in hybridov sa tak stáva úzka skupina potencionálnych záujemcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Optima

Verzia

PHEV

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

22 990/36 400/41 690

Motor

benzínový štvorvalec GDI s objemom 1,999 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

115(156)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

189/5000

Elektromotor

Výkon - kW(k)

50(67)

Krút. moment - (Nm)

205

Celkové parametre hybridného systému

Výkon - kW(k)

151(205)

Krút. moment - (Nm)

375

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,4

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

1,6/5,9

Objem palivovej nádrže (l)

55

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1705/492

Objem batožinového priestoru (l)

307

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 805; 4 855; 1 860; 1 465

Svoj zo siete nabíjateľný hybrid má aj Kia. Batériami a elektromotorom vybavila svoj model Optima. Z hľadiska dizajnu ide podľa nás o jedno z najkrajších áut kórejského výrobcu. Už jej predchádzajúca generácia bola z tohto pohľadu vydarená, a aj preto ju dizajnéri zásadne nemenili.

Na určité zmeny vzhľadu však prišlo práve v prípade plug-in hybridnej verzie. Od bežnej Optimy sa odlišuje vďaka dôrazu konštruktérov na aerodynamické vlastnosti. Nový predný nárazník a maska s aktívnymi klapkami pre chladenie motora znižujú aerodynamický odpor, ale podľa nás aj zhoršujú vzhľad inak pekného auta.

To isté platí aj pre zmenený tvar zadnej časti vozidla. Snaha o zníženie spotreby si svoju daň vybrala ešte v batožinovom priestore, ktorý má v tomto prípade len 307 l a nie práve ideálny tvar.

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri sa žiadne zásadne zmeny neudiali. Otáčkomer nahradil ukazovateľ spôsobu jazdy. Šoférovi podáva informácie o tom, nakoľko využíva potenciál pohonnej jednotky a či zrovna dochádza k rekuperácii energie. Navyše sa tu ešte nachádza tlačidlo na prepínanie režimu hybridnej a čisto elektrickej jazdy.

Hlavným poslaním hybridu je však znižovať spotrebu benzínu. Optime v tom pomáha elektromotor s výkonom 50 kW, čerpajúci energiu z batérie s kapacitou 9,8 kWh. Výrobcom udávaný elektrický dojazd na jedno nabitie je 54 km.

Reálne sa nám tento parameter nepodarilo zmerať. Po odpojení z nabíjačky a zapnutí elektrického režimu sme prešli až 55 km do vybitia batérie. V chladnom počasí však Optima zapla aj spaľovací atmosférický motor 2,0 GDI s výkonom 115 kW hneď po štarte a vypla ho až po vyhriatí auta.

SkryťVypnúť reklamu

Na 55 km trase sme tak spálili približne 8 dcl benzínu (priemerná spotreba 1,5 l/100 km). Takéto nastavenie systému má pri absencii nezávislého kúrenia svoje opodstatnenie. Vykúrenie kabíny elektrikou v kombinácii so studenou batériou by inak elektrický dojazd skrátil na minimum.

Prax ukázala, že aj pri nižších teplotách prejde Optima 50 km pri minimálnej spotrebe. Po absolvovaní tejto trasy boli batérie nabité na 20%, ale ďalšiu čisto elektrickú jazdu už nedovolil softvér.

Elektrický dojazd sa skracuje aj so skracovaním dĺžky trasy. Ak máte do roboty prejsť vzdialenosť 45 km, tak ju teoreticky zvládnete bez použitia spaľovacieho motora. Ak prejdete do práce 20 km, auto potom hodiny stojí vonku a znovu vychladne, je pravdepodobné, že celú cestu späť už na elektriku neabsolvujete. S rovnakým prejavom sme sa stretli pri všetkých nami testovaných plug-in hybridoch.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UTQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4UTQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 897
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 571
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 978
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 012
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 822
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 521
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 476
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 437
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 364
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Kia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.