SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Plug-in hybrid v Kii Optima PHEV reálne šetrí palivo (test)

Pohonná jednotka významne znižuje spotrebu, je však drahšia a osloví úzku cieľovú skupinu.

Úpravy dizajnu sú v prípade plug-in hybridnej verzie fuknčné-znižujú koeficient odporu vzduchu. Na druhej strane to vzhľadu auta neprospieva.Úpravy dizajnu sú v prípade plug-in hybridnej verzie fuknčné-znižujú koeficient odporu vzduchu. Na druhej strane to vzhľadu auta neprospieva. (Zdroj: Michal Švančara)

Plusy

spotreba

dojazd na elektrický pohon

kvalitný interiér a dobré odhlučenie

Mínusy

cena

menší kufor

horší vzhľad, ako v prípade “bežnej“ Optimy

Plug-in hybridné vozidlá sa postupne dostávajú do portfólia množstva automobiliek. Z hľadiska spôsobu použitia sú plug-in hybridy ideálne pre mestského človeka. Krátke vzdialenosti v meste zvládnu na čisto elektrický pohon a v prípade dlhších víkendových jázd nie sú obmedzované dojazdom, ako je tomu u elektromobilov.

Aby malo takéto auto ekonomický zmysel, tak je parkovacie miesto s elektrickou prípojkou nutnosťou. Tento fakt na druhej strane diskvalifikuje väčšinu ľudí, bývajúcich v bytoch a teda v mestách. Najväčším problémom plug-in hybridov sa tak stáva úzka skupina potencionálnych záujemcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Optima

Verzia

PHEV

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

22 990/36 400/41 690

Motor

benzínový štvorvalec GDI s objemom 1,999 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

115(156)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

189/5000

Elektromotor

Výkon - kW(k)

50(67)

Krút. moment - (Nm)

205

Celkové parametre hybridného systému

Výkon - kW(k)

151(205)

Krút. moment - (Nm)

375

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,4

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

1,6/5,9

Objem palivovej nádrže (l)

55

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1705/492

Objem batožinového priestoru (l)

307

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 805; 4 855; 1 860; 1 465

Svoj zo siete nabíjateľný hybrid má aj Kia. Batériami a elektromotorom vybavila svoj model Optima. Z hľadiska dizajnu ide podľa nás o jedno z najkrajších áut kórejského výrobcu. Už jej predchádzajúca generácia bola z tohto pohľadu vydarená, a aj preto ju dizajnéri zásadne nemenili.

Na určité zmeny vzhľadu však prišlo práve v prípade plug-in hybridnej verzie. Od bežnej Optimy sa odlišuje vďaka dôrazu konštruktérov na aerodynamické vlastnosti. Nový predný nárazník a maska s aktívnymi klapkami pre chladenie motora znižujú aerodynamický odpor, ale podľa nás aj zhoršujú vzhľad inak pekného auta.

To isté platí aj pre zmenený tvar zadnej časti vozidla. Snaha o zníženie spotreby si svoju daň vybrala ešte v batožinovom priestore, ktorý má v tomto prípade len 307 l a nie práve ideálny tvar.

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri sa žiadne zásadne zmeny neudiali. Otáčkomer nahradil ukazovateľ spôsobu jazdy. Šoférovi podáva informácie o tom, nakoľko využíva potenciál pohonnej jednotky a či zrovna dochádza k rekuperácii energie. Navyše sa tu ešte nachádza tlačidlo na prepínanie režimu hybridnej a čisto elektrickej jazdy.

Hlavným poslaním hybridu je však znižovať spotrebu benzínu. Optime v tom pomáha elektromotor s výkonom 50 kW, čerpajúci energiu z batérie s kapacitou 9,8 kWh. Výrobcom udávaný elektrický dojazd na jedno nabitie je 54 km.

Reálne sa nám tento parameter nepodarilo zmerať. Po odpojení z nabíjačky a zapnutí elektrického režimu sme prešli až 55 km do vybitia batérie. V chladnom počasí však Optima zapla aj spaľovací atmosférický motor 2,0 GDI s výkonom 115 kW hneď po štarte a vypla ho až po vyhriatí auta.

SkryťVypnúť reklamu

Na 55 km trase sme tak spálili približne 8 dcl benzínu (priemerná spotreba 1,5 l/100 km). Takéto nastavenie systému má pri absencii nezávislého kúrenia svoje opodstatnenie. Vykúrenie kabíny elektrikou v kombinácii so studenou batériou by inak elektrický dojazd skrátil na minimum.

Prax ukázala, že aj pri nižších teplotách prejde Optima 50 km pri minimálnej spotrebe. Po absolvovaní tejto trasy boli batérie nabité na 20%, ale ďalšiu čisto elektrickú jazdu už nedovolil softvér.

Elektrický dojazd sa skracuje aj so skracovaním dĺžky trasy. Ak máte do roboty prejsť vzdialenosť 45 km, tak ju teoreticky zvládnete bez použitia spaľovacieho motora. Ak prejdete do práce 20 km, auto potom hodiny stojí vonku a znovu vychladne, je pravdepodobné, že celú cestu späť už na elektriku neabsolvujete. S rovnakým prejavom sme sa stretli pri všetkých nami testovaných plug-in hybridoch.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UTQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4UTQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Reverzné inžinierstvo na FVT
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  9. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 887
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 474
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 460
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 12 956
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 069
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 279
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 830
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 762
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 6 418
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 780
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Kia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v dennom stacionári v Nižnej Sitnici.

Viac vakcín by malo ísť na západ, kde je o ne väčší záujem.

9 h

Prieskum Globsecu hovorí o vzťahu Slovákov k Rusku.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zasmejme sa s OĽaNO

Peter Tkačenko

Sľuby o zvyšovaní transparentnosti sú dnes smiešne, ale zákony stále platia.

14. apr

Neprehliadnite tiež

Seat Arona Xperience

Najväčšie zmeny sa udiali vo vnútri.

4 h
Nehoda v Kraľovanoch.

Rozdiely medzi okresmi sú priepastné.

10 h
Škoda Enyaq iV 80

Head-up displej s rozšírenou realitou sa osvedčil v hustom daždi.

16 h
Renault Arkana

Manuálna prevodovka už nebude k dispozícii.

13. apr