Plusy | spotreba |
dojazd na elektrický pohon | |
kvalitný interiér a dobré odhlučenie | |
Mínusy | cena |
menší kufor | |
horší vzhľad, ako v prípade “bežnej“ Optimy |
Plug-in hybridné vozidlá sa postupne dostávajú do portfólia množstva automobiliek. Z hľadiska spôsobu použitia sú plug-in hybridy ideálne pre mestského človeka. Krátke vzdialenosti v meste zvládnu na čisto elektrický pohon a v prípade dlhších víkendových jázd nie sú obmedzované dojazdom, ako je tomu u elektromobilov.
Aby malo takéto auto ekonomický zmysel, tak je parkovacie miesto s elektrickou prípojkou nutnosťou. Tento fakt na druhej strane diskvalifikuje väčšinu ľudí, bývajúcich v bytoch a teda v mestách. Najväčším problémom plug-in hybridov sa tak stáva úzka skupina potencionálnych záujemcov.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Kia Optima |
Verzia | PHEV |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 22 990/36 400/41 690 |
Motor | benzínový štvorvalec GDI s objemom 1,999 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 115(156)/6000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 189/5000 |
Elektromotor |
|
Výkon - kW(k) | 50(67) |
Krút. moment - (Nm) | 205 |
Celkové parametre hybridného systému |
|
Výkon - kW(k) | 151(205) |
Krút. moment - (Nm) | 375 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automat/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 9,4 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 1,6/5,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1705/492 |
Objem batožinového priestoru (l) | 307 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2 805; 4 855; 1 860; 1 465 |
Svoj zo siete nabíjateľný hybrid má aj Kia. Batériami a elektromotorom vybavila svoj model Optima. Z hľadiska dizajnu ide podľa nás o jedno z najkrajších áut kórejského výrobcu. Už jej predchádzajúca generácia bola z tohto pohľadu vydarená, a aj preto ju dizajnéri zásadne nemenili.
Na určité zmeny vzhľadu však prišlo práve v prípade plug-in hybridnej verzie. Od bežnej Optimy sa odlišuje vďaka dôrazu konštruktérov na aerodynamické vlastnosti. Nový predný nárazník a maska s aktívnymi klapkami pre chladenie motora znižujú aerodynamický odpor, ale podľa nás aj zhoršujú vzhľad inak pekného auta.
To isté platí aj pre zmenený tvar zadnej časti vozidla. Snaha o zníženie spotreby si svoju daň vybrala ešte v batožinovom priestore, ktorý má v tomto prípade len 307 l a nie práve ideálny tvar.
V interiéri sa žiadne zásadne zmeny neudiali. Otáčkomer nahradil ukazovateľ spôsobu jazdy. Šoférovi podáva informácie o tom, nakoľko využíva potenciál pohonnej jednotky a či zrovna dochádza k rekuperácii energie. Navyše sa tu ešte nachádza tlačidlo na prepínanie režimu hybridnej a čisto elektrickej jazdy.
Hlavným poslaním hybridu je však znižovať spotrebu benzínu. Optime v tom pomáha elektromotor s výkonom 50 kW, čerpajúci energiu z batérie s kapacitou 9,8 kWh. Výrobcom udávaný elektrický dojazd na jedno nabitie je 54 km.
Reálne sa nám tento parameter nepodarilo zmerať. Po odpojení z nabíjačky a zapnutí elektrického režimu sme prešli až 55 km do vybitia batérie. V chladnom počasí však Optima zapla aj spaľovací atmosférický motor 2,0 GDI s výkonom 115 kW hneď po štarte a vypla ho až po vyhriatí auta.
Na 55 km trase sme tak spálili približne 8 dcl benzínu (priemerná spotreba 1,5 l/100 km). Takéto nastavenie systému má pri absencii nezávislého kúrenia svoje opodstatnenie. Vykúrenie kabíny elektrikou v kombinácii so studenou batériou by inak elektrický dojazd skrátil na minimum.

Prax ukázala, že aj pri nižších teplotách prejde Optima 50 km pri minimálnej spotrebe. Po absolvovaní tejto trasy boli batérie nabité na 20%, ale ďalšiu čisto elektrickú jazdu už nedovolil softvér.
Elektrický dojazd sa skracuje aj so skracovaním dĺžky trasy. Ak máte do roboty prejsť vzdialenosť 45 km, tak ju teoreticky zvládnete bez použitia spaľovacieho motora. Ak prejdete do práce 20 km, auto potom hodiny stojí vonku a znovu vychladne, je pravdepodobné, že celú cestu späť už na elektriku neabsolvujete. S rovnakým prejavom sme sa stretli pri všetkých nami testovaných plug-in hybridoch.