Plug-in hybrid v Kii Optima PHEV reálne šetrí palivo (test)

Pohonná jednotka významne znižuje spotrebu, je však drahšia a osloví úzku cieľovú skupinu.

Úpravy dizajnu sú v prípade plug-in hybridnej verzie fuknčné-znižujú koeficient odporu vzduchu. Na druhej strane to vzhľadu auta neprospieva.(Zdroj: Michal Švančara)

Plusy

spotreba

dojazd na elektrický pohon

kvalitný interiér a dobré odhlučenie

Mínusy

cena

menší kufor

horší vzhľad, ako v prípade “bežnej“ Optimy

Plug-in hybridné vozidlá sa postupne dostávajú do portfólia množstva automobiliek. Z hľadiska spôsobu použitia sú plug-in hybridy ideálne pre mestského človeka. Krátke vzdialenosti v meste zvládnu na čisto elektrický pohon a v prípade dlhších víkendových jázd nie sú obmedzované dojazdom, ako je tomu u elektromobilov.

Aby malo takéto auto ekonomický zmysel, tak je parkovacie miesto s elektrickou prípojkou nutnosťou. Tento fakt na druhej strane diskvalifikuje väčšinu ľudí, bývajúcich v bytoch a teda v mestách. Najväčším problémom plug-in hybridov sa tak stáva úzka skupina potencionálnych záujemcov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Kia Optima

Verzia

PHEV

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

22 990/36 400/41 690

Motor

benzínový štvorvalec GDI s objemom 1,999 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

115(156)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

189/5000

Elektromotor

Výkon - kW(k)

50(67)

Krút. moment - (Nm)

205

Celkové parametre hybridného systému

Výkon - kW(k)

151(205)

Krút. moment - (Nm)

375

Typ prevodovky/počet stupňov

automat/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

9,4

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

1,6/5,9

Objem palivovej nádrže (l)

55

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1705/492

Objem batožinového priestoru (l)

307

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 805; 4 855; 1 860; 1 465

Svoj zo siete nabíjateľný hybrid má aj Kia. Batériami a elektromotorom vybavila svoj model Optima. Z hľadiska dizajnu ide podľa nás o jedno z najkrajších áut kórejského výrobcu. Už jej predchádzajúca generácia bola z tohto pohľadu vydarená, a aj preto ju dizajnéri zásadne nemenili.

Na určité zmeny vzhľadu však prišlo práve v prípade plug-in hybridnej verzie. Od bežnej Optimy sa odlišuje vďaka dôrazu konštruktérov na aerodynamické vlastnosti. Nový predný nárazník a maska s aktívnymi klapkami pre chladenie motora znižujú aerodynamický odpor, ale podľa nás aj zhoršujú vzhľad inak pekného auta.

To isté platí aj pre zmenený tvar zadnej časti vozidla. Snaha o zníženie spotreby si svoju daň vybrala ešte v batožinovom priestore, ktorý má v tomto prípade len 307 l a nie práve ideálny tvar.

V interiéri sa žiadne zásadne zmeny neudiali. Otáčkomer nahradil ukazovateľ spôsobu jazdy. Šoférovi podáva informácie o tom, nakoľko využíva potenciál pohonnej jednotky a či zrovna dochádza k rekuperácii energie. Navyše sa tu ešte nachádza tlačidlo na prepínanie režimu hybridnej a čisto elektrickej jazdy.

Hlavným poslaním hybridu je však znižovať spotrebu benzínu. Optime v tom pomáha elektromotor s výkonom 50 kW, čerpajúci energiu z batérie s kapacitou 9,8 kWh. Výrobcom udávaný elektrický dojazd na jedno nabitie je 54 km.

Reálne sa nám tento parameter nepodarilo zmerať. Po odpojení z nabíjačky a zapnutí elektrického režimu sme prešli až 55 km do vybitia batérie. V chladnom počasí však Optima zapla aj spaľovací atmosférický motor 2,0 GDI s výkonom 115 kW hneď po štarte a vypla ho až po vyhriatí auta.

Na 55 km trase sme tak spálili približne 8 dcl benzínu (priemerná spotreba 1,5 l/100 km). Takéto nastavenie systému má pri absencii nezávislého kúrenia svoje opodstatnenie. Vykúrenie kabíny elektrikou v kombinácii so studenou batériou by inak elektrický dojazd skrátil na minimum.

Prax ukázala, že aj pri nižších teplotách prejde Optima 50 km pri minimálnej spotrebe. Po absolvovaní tejto trasy boli batérie nabité na 20%, ale ďalšiu čisto elektrickú jazdu už nedovolil softvér.

Elektrický dojazd sa skracuje aj so skracovaním dĺžky trasy. Ak máte do roboty prejsť vzdialenosť 45 km, tak ju teoreticky zvládnete bez použitia spaľovacieho motora. Ak prejdete do práce 20 km, auto potom hodiny stojí vonku a znovu vychladne, je pravdepodobné, že celú cestu späť už na elektriku neabsolvujete. S rovnakým prejavom sme sa stretli pri všetkých nami testovaných plug-in hybridoch.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UTQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4UTQ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 740
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 464
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 279
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 895
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 971
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 802
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 536
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 660
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 815
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 174

Téma: Kia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava