SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Tatra 57, nesmrteľná Hadimrška, bola odpoveďou na krízu

Jeden z najúspešnejších modelov Tatry sa vo výrobe udržal celých 17 rokov.

Tatra 57Tatra 57 (Zdroj: Adriana Arnoldová )

Hadimrška – slovo, pri ktorom si niektorí spomenú na slávny film Vlastu Buriana, iným pripomenie osôbku nie veľmi dobrej povesti, ale väčšina z nás si okamžite predstaví jeden z najobľúbenejších automobilov z produkcie kopřivnickej Tatry – Tatru 57.

Keď v roku 1923 začala výroba automobilu Tatra 11, nikto nečakal, aký veľký úspech prinesie Ledwinkova progresívna konštrukcia podvozku. Tá do dejín vstúpila ako tatrovácka koncepcia vzduchom chladeného motora, spojeného cez spojku a prevodovku centrálnou nosnou rúrou s rozvodovkou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Úspech dvojvalcových Tatier 11 a 12 podnietil konštruktérov postaviť štvorvalcový model, ktorý sa nakoniec realizoval v typoch T 30, 52 a 54. Typ T 57 bol nečakane postavený pre pražský autosalón v roku 1931, kde bol predstavený overovacou 20-kusovou sériou.

Vtedy nikomu nenapadlo, že práve vznikol jeden z najúspešnejších modelov, ktorý sa vo výrobe udrží celých 17 rokov. Automobil bol dielom dvoch mladých konštruktérov. Prvým bol Erich Übelacker, ktorého získal Hans Ledwinka z konštrukčného oddelenia továrnika Schichta a napriek jeho impulzívnosti mu dovolil popustiť uzdu vlastnej fantázii. Druhým bol Erich Ledwinka, ktorý po skončení štúdií nastúpil do kopřivnickej automobilky.

Vozidlo poháňal plochý štvorvalec s rozvodom OHV, chladený vzduchom pomocou ventilátora, umiestneného na prednom konci kľukového hriadeľa. O prípravu zmesi sa staral karburátor Zenith 30 T alebo Amal 30, do ktorého palivo prichádzalo samospádom z 25 litrovej nádrže, umiestnenej nad motorom.

Skryť Vypnúť reklamu

Kompresný pomer 4,95:1 umožňoval použiť palivo s nízkym oktánovým číslom. Prevod hnacej sily umožňovala jednokotúčová suchá spojka a štvorstupňová prevodovka so spiatočkou.

Karoséria sedela na chrbticovom ráme s delenou prednou nápravou s dvoma priečnymi listovými perami a olejovými pákovými tlmičmi. Zadná náprava mala výkyvné polonápravy a jedno priečne listové pero. Hrebeňové riadenie umožňovalo ľahké a presné ovládanie vozidla.

Prevádzková brzda bola mechanická a pôsobila na všetky kolesá, parkovacia brzda pôsobila len na zadné kolesá. Keď si predstavíme situáciu, v ktorej Hadimrška vznikala, nesmieme zabudnúť na hospodársku krízu, ktorá v Československu začala v roku 1929.

Myslím si, že Tatra 57 bola veľmi dobrou odpoveďou fabriky na hospodárske problémy. Skromný, a pritom stále elegantný dizajn, spoľahlivá, a pritom relatívne lacná konštrukcia podvozku s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, podvozok, umožňujúci bezproblémové stavby rôznych druhov karosérií, lacná prevádzka – toto všetko robilo z 57-mičky veľmi dobrý automobil, stvorený na prekonanie krízy.

Skryť Vypnúť reklamu

Potvrdením, že Tatra trafila do čierneho, bola reakcia dovtedy mimoriadne úspešnej Pragy – jej Praga Baby akoby prevzala koncepciu Hadimršky. V rokoch 1931 – 1935, kedy sa Tatra 57 vyrábala, vzniklo 7 020 vozidiel tohto typu.

Automobil nebol nikdy vyrobený ako špeciálne súťažný voz. Napriek tomu sa od roku 1932 začal vyskytovať na motoristických podujatiach. Na domácej trati zvíťazil s T 57 sport Petr Jurkovič v 775 km dlhej cieľovej jazde automobilov do Piešťan.

V mladoboleslavskej súťaži v roku 1932 došiel tím Tatier 57 ako druhý. Vyvrcholením roku 1932 bol zisk zlatých plakiet jazdcami Hoffmannom a Schichtom v medzinárodnej Alpskej jazde. Úctyhodný výkon podali manželia Neumannovi počas 35 000 km dlhej cesty Európou, Afrikou a Áziou.

Išli cez Norimberg, Paríž, Gibraltar do Algericasu, odtiaľ sa preplavili do Afriky, kde pokračovali cez pohorie Atlas do oázy Colombechar, späť do Fezu, Oranu, Alžíru, Tunisu a Tripolisu. Prešli Palestínou až za Aleppo k tureckým hraniciam.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 1934 získali Mayenburg a Fleischmann s Tatrou 57 Alpské poháre vo svojej triede na medzinárodnej Alpskej jazde. Spoľahlivosť a nenáročnosť urobili z Tatry 57 automobil, ktorý sa ešte koncom sedemdesiatych rokov bežne vyskytoval na našich cestách a niektoré z nich mali to šťastie dožiť sa dnešných dní vo veľmi dobrom stave.

Automobil na fotografiách mal presne tento osud. V roku 1978 si jeho zakúpením splnil sen o vlastnom veteráne vtedy mladý študent strojariny. Keďže peňazí nebolo nazvyš, musela tatrička istý čas slúžiť aj ako rodinné auto.

Akonáhle sa naskytla príležitosť, pribudol do rodiny Wartburg, ktorý prebral úlohu prevádzkového auta a z Hadimršky sa stal plnohodnotný veterán. Tatra putovala do garáže, naďalej bola občas prevetrávaná a čakala na kompletné reštaurovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Reštaurátorské práce na vozidle prebehli na veľmi vysokej úrovni a osobne ju považujem za jednu z najlepšie reštaurovaných Tatier typu 57 vôbec. Auto vyzerá, akoby práve opustilo výrobný závod. Dnes sa oň stará jeho syn, ktorý úspešne pokračuje v otcových stopách.

Technické údaje Tatra 57 1931 – 1935

motor:

ležatý štvorvalec /boxer/

brzdy:

mechanické

vŕtanie:

70 mm

rozchod vpredu/vzadu:

1200 mm/1200 mm

zdvih:

75 mm

rázvor:

2550 mm

objem valcov:

1155 ccm

dĺžka:

3400 mm-3500 mm /podľa karosérie/

kompresný pomer:

4,95:1

šírka:

1450 mm

výkon:

20 k

výška:

1520 mm maximálne

ventilový rozvod:

OHV

svetlá výška:

210 mm

vôľa ventilov:

0,20 mm

hmotnosť podvozku:

410 kg

karburátor:

Zenith 30T, Amal 30

pohotovostná hmotnosť:

780 kg

zapaľovanie:

batériové 6V Bosch alebo Scintilla

objem nádrže:

25 l

spojka:

suchá, jednolamelová

spotreba:

8 – 9 l / 100 km

prevodovka :

štvorstupňová /4 + Z/

spotreba oleja:

0,1 l / 100 km

riadenie:

hrebeňové

maximálna rýchlosť

80 km/h

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou VeteranSK.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 122
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 760
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 303
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 901
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 588
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 114
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 563
  8. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 515
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 091
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Veterány

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.