ŽENEVA. Odchádzate ráno z domu do práce. Na ulici vás už čaká pristavené auto bez vodiča, do ktorého nastúpite a vyrazíte.
Po chvíli jazdy robotickým elektromobilom narazíte na obrovskú zápchu. Nič sa však nedeje - kabínku, v ktorej práve cestujete, príde zo zeme zdvihnúť modul s ôsmimi vrtuľami.
Na miesto určenia tak prídete letecky. Tak si budúcnosť mestskej dopravy predstavuje výrobca lietadiel Airbus a experimentálne štúdio Italdesign.

Vpred a vzad, doľava a doprava - ale aj hore
"Zaradenie tretieho rozmeru - výšky - do dopravnej siete nepochybne zlepší naše životy a to, akým spôsobom sa dostaneme z bodu A do bodu B," hovorí Mathias Thomsen, riaditeľ divízie mestskej vzdušnej mobility Airbusu.
Dron je - podobne ako podvozok s kolesami - plne elektrický a riadený počítačom. "Na to, aby takýto spôsob dopravy fungoval, bude potrebná úzka spoloupráca medzi automobilovým a leteckým sektorom a tiež podpora politikov, ktorí prijmú potrebnú legislatívu," dodáva Thomsen.
Pilotovať bude umelá inteligencia
Airbus a Italdesign vysvetľujú, že systém Pop.Up tvoria tri prvky. Kabína pre pasažierov, ktorá sa dá prepravovať elektrickým podvozkom po ceste alebo vrtuľami vzduchom je len jeden z prvkov.
Nasleduje umelá inteligencia, ktorá riadi samotnú prepravu po ceste aj vzduchom - a rozhoduje, kedy zvoliť ktorý spôsob prepravy. Tretím prvkom je hlasom ovládané komunikačné rozhranie pre pasažierov.
Jednotlivé kabíny by sa mohli tiež prevážať na vlakoch alebo hyperloopom. Po prepravení pasažiera sa kolesový aj letecký modul vrátia na "základňu", kde sa nabijú a počkajú na ďalšieho zákazníka.
