SME

Veterán: Model 508 bol darom Fiatu Talianom

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba.

Fiat 508Fiat 508 (Zdroj: Adriana Arnoldová )

O tom, že automobilke Fiat sa v triede malých áut vždy veľmi dobre darilo, netreba snáď nikoho presviedčať. Jej modely Fiat 500 a 600 sa medzičasom stali doslova kultovými vozidlami pre mnohých motoristov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Avšak ešte oveľa skôr, ako tieto autá uzreli svetlo sveta, postavil Fiat dnes už legendárny model 508, ktorý sa vo svojej dobe stal v triede ľudových vozidiel skutočnou „strelou do čierneho“.

Nie, že by sa dovtedy firme nedarilo – jej modely, počnúc typom 515 so štvorvalcom 1,4 l až po 525 so šesťvalcom 3,8 l, boli u zákazníkov stále obľúbené. Podpísali sa pod to najmä ich časté modernizácie, ale prelom v triede ľudových vozidiel zaznamenal až typ 508.

SkryťVypnúť reklamu

Automobil mal premiéru 12.4. 1932 na milánskom autosalóne, kde ho sprevádzal slogan: „Auto pre národ, dar Fiatu Talianom, Balilla.” Automobil mal podvozok rámovej konštrukcie, obe nápravy tuhé, pozdĺžne listové pružiny a na svoju dobu moderné kvapalinové brzdy.O pohon vozidla sa staral štvortaktný štvorvalec s obsahom 995 ccm, dávajúci výkon 18 kw pri 3800 otáčkach.

Prvé vozidlá mali ventilový rozvod SV, ponuku motorov neskôr doplnil motor s rozvodom OHV, ktorý pri rovnakom obsahu disponoval výkonom 29 kw/40k. Uplatnenie našiel hlavne v roadsteroch Fiat 508 Spider, ktoré vyhľadávali milovníci rýchlej jazdy a pretekári.

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba. V Poľsku sa vyrábal pod názvom Fiat – Polski, vo Francúzku ako Simca – Fiat 6CV a československí motoristi ho poznali ako Walter Junior.

SkryťVypnúť reklamu

Veterán, ktorý vám dnes predstavujem, stretávam na podujatiach historických vozidiel, odkedy sa aktívne venujem veteránom. Stále je v skvelej forme, akoby sa preň zastavil čas. Som veľmi rád, že jeho majiteľ si našiel čas priblížiť našim čitateľom históriu tohto automobilu, ale nechajme už rozprávať jeho samotného.

„Už v časoch mojej mladosti patrilo k povinnému čítaniu na strednej škole dielo E. M. Remarqua – Traja kamaráti. Aj ja s dvoma spolužiakmi sme snívali o tom, že sa budeme voziť starým automobilom. V školskom roku 1967/68 som končil gymnázium a na bratislavskom Štrkovci som našiel stáť toto krásne auto.

Jeho bývalý majiteľ odchádzal pracovne dlhodobo do zahraničia a auto mi predal vtedy za 4 500 Kčs. Odrazu sme sa s kamarátmi mohli voziť tak, ako sme si to predstavovali a v roku 1970 sme sa dostali až do Podbanského.Na túto cestu sa pamätám veľmi dobre, pretože sa vtedy pokazilo kolové ložisko a v motore zase ojničné ložisko.

SkryťVypnúť reklamu

Pred cestou som dostal od otca zoznam kamarátov, u ktorých by sa v prípade poruchy dala hľadať pomoc, a tak sa stalo, že sme pri opravách strávili tri dni v Ružomberku. V tej dobe sa organizovali prvé veteránistické podujatia, ktoré som začal navštevovať aj ja.

Fiat mal však zlý lak, preto som postupom času dospel k rozhodnutiu auto prestriekať. Na túto úlohu sa v roku 1980 podujal dnes legendárny majster, pán Tomík najst., ktorý automobil vygitoval a nanovo nastriekal.

Odvtedy až dodnes jazdí automobil na podujatia, a to ich nebolo málo: RVR, Zbraslav – Jílovište, ¼ míle Žižkovem, Pražská veteran rallye, Brno – Soběšice, Jeseníky a mnohé iné. Auto malo pôvodne motor s rozvodom SV, ale ešte dávnejšie mi zberateľ veteránov, pán Otto Nyč, daroval hlavu motora s rozvodom OHV.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K autu sa viaže aj jedna spomienka, vykresľujúca vtedajšie pomery – pôvodne malo kolesá 4,50x17, ale tie sa vtedy nedali zohnať, a tak som bol nútený zohnať ráfiky o priemere 16 palcov. Tie som vzal z motocykla BMW Sahara a kolesá som preplietol v garáži vo zveráku.Aj také boli začiatky veteranizmu u nás. Keď počujem, čo dnes stojí vypletenie špicového kolesa, trochu sa čudujem, kam sa dostávajú ceny opráv historických vozidiel.”

motor:

4 valec, obsah 995 cm3

vŕtanie:

65 mm

zdvih:

75 mm

výkon:

18 kW/24 k pri 3800 ot/min

počet prevodových stupňov:

3 + Z

pohotovostná hmotnosť:

685 kg

rázvor:

2250 mm

rozchod vpredu/vzadu:

1180mm/1200mm

dĺžka:

3130 mm

šírka:

1400mm

Článok vznikol v spolupráci s redakciou VeteranSK.

Autor: Dragan Zednikovič

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 546
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 337
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 921
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 573
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 446
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 118
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 324
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu