SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Veterán: Model 508 bol darom Fiatu Talianom

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba.

Fiat 508Fiat 508(Zdroj: Adriana Arnoldová )

O tom, že automobilke Fiat sa v triede malých áut vždy veľmi dobre darilo, netreba snáď nikoho presviedčať. Jej modely Fiat 500 a 600 sa medzičasom stali doslova kultovými vozidlami pre mnohých motoristov.

Avšak ešte oveľa skôr, ako tieto autá uzreli svetlo sveta, postavil Fiat dnes už legendárny model 508, ktorý sa vo svojej dobe stal v triede ľudových vozidiel skutočnou „strelou do čierneho“.

Nie, že by sa dovtedy firme nedarilo – jej modely, počnúc typom 515 so štvorvalcom 1,4 l až po 525 so šesťvalcom 3,8 l, boli u zákazníkov stále obľúbené. Podpísali sa pod to najmä ich časté modernizácie, ale prelom v triede ľudových vozidiel zaznamenal až typ 508.

Automobil mal premiéru 12.4. 1932 na milánskom autosalóne, kde ho sprevádzal slogan: „Auto pre národ, dar Fiatu Talianom, Balilla.” Automobil mal podvozok rámovej konštrukcie, obe nápravy tuhé, pozdĺžne listové pružiny a na svoju dobu moderné kvapalinové brzdy.O pohon vozidla sa staral štvortaktný štvorvalec s obsahom 995 ccm, dávajúci výkon 18 kw pri 3800 otáčkach.

Prvé vozidlá mali ventilový rozvod SV, ponuku motorov neskôr doplnil motor s rozvodom OHV, ktorý pri rovnakom obsahu disponoval výkonom 29 kw/40k. Uplatnenie našiel hlavne v roadsteroch Fiat 508 Spider, ktoré vyhľadávali milovníci rýchlej jazdy a pretekári.

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba. V Poľsku sa vyrábal pod názvom Fiat – Polski, vo Francúzku ako Simca – Fiat 6CV a československí motoristi ho poznali ako Walter Junior.

Veterán, ktorý vám dnes predstavujem, stretávam na podujatiach historických vozidiel, odkedy sa aktívne venujem veteránom. Stále je v skvelej forme, akoby sa preň zastavil čas. Som veľmi rád, že jeho majiteľ si našiel čas priblížiť našim čitateľom históriu tohto automobilu, ale nechajme už rozprávať jeho samotného.

„Už v časoch mojej mladosti patrilo k povinnému čítaniu na strednej škole dielo E. M. Remarqua – Traja kamaráti. Aj ja s dvoma spolužiakmi sme snívali o tom, že sa budeme voziť starým automobilom. V školskom roku 1967/68 som končil gymnázium a na bratislavskom Štrkovci som našiel stáť toto krásne auto.

Jeho bývalý majiteľ odchádzal pracovne dlhodobo do zahraničia a auto mi predal vtedy za 4 500 Kčs. Odrazu sme sa s kamarátmi mohli voziť tak, ako sme si to predstavovali a v roku 1970 sme sa dostali až do Podbanského.Na túto cestu sa pamätám veľmi dobre, pretože sa vtedy pokazilo kolové ložisko a v motore zase ojničné ložisko.

Pred cestou som dostal od otca zoznam kamarátov, u ktorých by sa v prípade poruchy dala hľadať pomoc, a tak sa stalo, že sme pri opravách strávili tri dni v Ružomberku. V tej dobe sa organizovali prvé veteránistické podujatia, ktoré som začal navštevovať aj ja.

Fiat mal však zlý lak, preto som postupom času dospel k rozhodnutiu auto prestriekať. Na túto úlohu sa v roku 1980 podujal dnes legendárny majster, pán Tomík najst., ktorý automobil vygitoval a nanovo nastriekal.

Odvtedy až dodnes jazdí automobil na podujatia, a to ich nebolo málo: RVR, Zbraslav – Jílovište, ¼ míle Žižkovem, Pražská veteran rallye, Brno – Soběšice, Jeseníky a mnohé iné. Auto malo pôvodne motor s rozvodom SV, ale ešte dávnejšie mi zberateľ veteránov, pán Otto Nyč, daroval hlavu motora s rozvodom OHV.

K autu sa viaže aj jedna spomienka, vykresľujúca vtedajšie pomery – pôvodne malo kolesá 4,50x17, ale tie sa vtedy nedali zohnať, a tak som bol nútený zohnať ráfiky o priemere 16 palcov. Tie som vzal z motocykla BMW Sahara a kolesá som preplietol v garáži vo zveráku.Aj také boli začiatky veteranizmu u nás. Keď počujem, čo dnes stojí vypletenie špicového kolesa, trochu sa čudujem, kam sa dostávajú ceny opráv historických vozidiel.”

motor:

4 valec, obsah 995 cm3

vŕtanie:

65 mm

zdvih:

75 mm

výkon:

18 kW/24 k pri 3800 ot/min

počet prevodových stupňov:

3 + Z

pohotovostná hmotnosť:

685 kg

rázvor:

2250 mm

rozchod vpredu/vzadu:

1180mm/1200mm

dĺžka:

3130 mm

šírka:

1400mm

Článok vznikol v spolupráci s redakciou VeteranSK.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  2. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  3. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  4. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  5. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  6. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  7. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  8. Od mája sa mení definícia kilogramu
  9. Spready a poplatky pri obchodovaní
  10. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 913
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 668
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 6 930
  4. Od mája sa mení definícia kilogramu 6 456
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 891
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 339
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 293
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 970
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 332
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 1 819

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

Novinár Valček vysvetľuje, ako ho Kočnerovi ľudia sledovali (video)

Úprimne nerozumiem, prečo ma Kočner dal sledovať.

Adam Valček
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.
Dnes píše Matúš Ritomský

A fašiangy nie sú cez čiaru?

Čo ukázala kauza „Gender swap“.

Publicista Matúš Ritomský.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Praktický Renault Kangoo sa po 12 rokoch dočká novej generácie

Ako bude vyzerať, naznačil elektrický koncept.

Renault Kangoo Z.E. Concept

Americký startup Rivian presvedčil Ford, budú spolu vyvíjať elektromobily

Rivian bude profitovať zo skúseností a zdrojov Fordu.

Bratislavský autosalón prinesie lietajúce auto aj unikátny koncept

Stredoeurópsku premiéru bude mať Mazda 3 Sedan.

Ilustračné foto