SME
Utorok, 29. september, 2020 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Veterán: Model 508 bol darom Fiatu Talianom

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba.

Fiat 508Fiat 508 (Zdroj: Adriana Arnoldová )

O tom, že automobilke Fiat sa v triede malých áut vždy veľmi dobre darilo, netreba snáď nikoho presviedčať. Jej modely Fiat 500 a 600 sa medzičasom stali doslova kultovými vozidlami pre mnohých motoristov.

Avšak ešte oveľa skôr, ako tieto autá uzreli svetlo sveta, postavil Fiat dnes už legendárny model 508, ktorý sa vo svojej dobe stal v triede ľudových vozidiel skutočnou „strelou do čierneho“.

Nie, že by sa dovtedy firme nedarilo – jej modely, počnúc typom 515 so štvorvalcom 1,4 l až po 525 so šesťvalcom 3,8 l, boli u zákazníkov stále obľúbené. Podpísali sa pod to najmä ich časté modernizácie, ale prelom v triede ľudových vozidiel zaznamenal až typ 508.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Automobil mal premiéru 12.4. 1932 na milánskom autosalóne, kde ho sprevádzal slogan: „Auto pre národ, dar Fiatu Talianom, Balilla.” Automobil mal podvozok rámovej konštrukcie, obe nápravy tuhé, pozdĺžne listové pružiny a na svoju dobu moderné kvapalinové brzdy.O pohon vozidla sa staral štvortaktný štvorvalec s obsahom 995 ccm, dávajúci výkon 18 kw pri 3800 otáčkach.

Prvé vozidlá mali ventilový rozvod SV, ponuku motorov neskôr doplnil motor s rozvodom OHV, ktorý pri rovnakom obsahu disponoval výkonom 29 kw/40k. Uplatnenie našiel hlavne v roadsteroch Fiat 508 Spider, ktoré vyhľadávali milovníci rýchlej jazdy a pretekári.

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba. V Poľsku sa vyrábal pod názvom Fiat – Polski, vo Francúzku ako Simca – Fiat 6CV a československí motoristi ho poznali ako Walter Junior.

Skryť Vypnúť reklamu

Veterán, ktorý vám dnes predstavujem, stretávam na podujatiach historických vozidiel, odkedy sa aktívne venujem veteránom. Stále je v skvelej forme, akoby sa preň zastavil čas. Som veľmi rád, že jeho majiteľ si našiel čas priblížiť našim čitateľom históriu tohto automobilu, ale nechajme už rozprávať jeho samotného.

„Už v časoch mojej mladosti patrilo k povinnému čítaniu na strednej škole dielo E. M. Remarqua – Traja kamaráti. Aj ja s dvoma spolužiakmi sme snívali o tom, že sa budeme voziť starým automobilom. V školskom roku 1967/68 som končil gymnázium a na bratislavskom Štrkovci som našiel stáť toto krásne auto.

Jeho bývalý majiteľ odchádzal pracovne dlhodobo do zahraničia a auto mi predal vtedy za 4 500 Kčs. Odrazu sme sa s kamarátmi mohli voziť tak, ako sme si to predstavovali a v roku 1970 sme sa dostali až do Podbanského.Na túto cestu sa pamätám veľmi dobre, pretože sa vtedy pokazilo kolové ložisko a v motore zase ojničné ložisko.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred cestou som dostal od otca zoznam kamarátov, u ktorých by sa v prípade poruchy dala hľadať pomoc, a tak sa stalo, že sme pri opravách strávili tri dni v Ružomberku. V tej dobe sa organizovali prvé veteránistické podujatia, ktoré som začal navštevovať aj ja.

Fiat mal však zlý lak, preto som postupom času dospel k rozhodnutiu auto prestriekať. Na túto úlohu sa v roku 1980 podujal dnes legendárny majster, pán Tomík najst., ktorý automobil vygitoval a nanovo nastriekal.

Odvtedy až dodnes jazdí automobil na podujatia, a to ich nebolo málo: RVR, Zbraslav – Jílovište, ¼ míle Žižkovem, Pražská veteran rallye, Brno – Soběšice, Jeseníky a mnohé iné. Auto malo pôvodne motor s rozvodom SV, ale ešte dávnejšie mi zberateľ veteránov, pán Otto Nyč, daroval hlavu motora s rozvodom OHV.

Skryť Vypnúť reklamu

K autu sa viaže aj jedna spomienka, vykresľujúca vtedajšie pomery – pôvodne malo kolesá 4,50x17, ale tie sa vtedy nedali zohnať, a tak som bol nútený zohnať ráfiky o priemere 16 palcov. Tie som vzal z motocykla BMW Sahara a kolesá som preplietol v garáži vo zveráku.Aj také boli začiatky veteranizmu u nás. Keď počujem, čo dnes stojí vypletenie špicového kolesa, trochu sa čudujem, kam sa dostávajú ceny opráv historických vozidiel.”

motor:

4 valec, obsah 995 cm3

vŕtanie:

65 mm

zdvih:

75 mm

výkon:

18 kW/24 k pri 3800 ot/min

počet prevodových stupňov:

3 + Z

pohotovostná hmotnosť:

685 kg

rázvor:

2250 mm

rozchod vpredu/vzadu:

1180mm/1200mm

dĺžka:

3130 mm

šírka:

1400mm

Článok vznikol v spolupráci s redakciou VeteranSK.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  6. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  8. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  9. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Brick Award 2020: Pocta kvalitnej tehlovej architektúre
  2. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  3. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  4. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  5. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  6. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  7. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  8. Každý komín potrebuje svoj domov!
  9. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  10. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 20 583
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 19 138
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 958
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 492
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 854
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 10 625
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 612
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 533
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 489
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 434
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Veterány

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Spojené horské projekty sú bežné, pretože hotel môže prenajímať súkromné apartmány v čase, keď ich nevyužíva majiteľ a tak si na seba dokážu zarobiť.

Kňažko je v nemocnici, má koronavírus

Ľudí vyzval, aby nezľahčovali situáciu.

Milan Kňažko.

Koronavírus: Covid-19 má ďalšiu obeť, biskupom sa nepozdáva zákaz bohoslužieb (minúta po minúte)

Kňažko je s Covid-19 v nemocnici, odhalili ohnisko nákazy v ošetrovateľskom centre v Humennom.

Na bohoslužby v Dóme sv. Alžbety sa dá ísť len s rúškom.
Dominika Uhráková žije vo Veľkej Británii od roku 2015. V súčasnosti pracuje na zákaznickom servise v spoločnosti PRS for Music.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen spustil v Bratislave výrobu najvýkonnejšieho Touaregu R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R
Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.
Najpredávanejším malým SUV bol v auguste Peugeot 2008.

Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback