Veterán: Model 508 bol darom Fiatu Talianom

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba.

Fiat 508(Zdroj: Adriana Arnoldová )

O tom, že automobilke Fiat sa v triede malých áut vždy veľmi dobre darilo, netreba snáď nikoho presviedčať. Jej modely Fiat 500 a 600 sa medzičasom stali doslova kultovými vozidlami pre mnohých motoristov.

Avšak ešte oveľa skôr, ako tieto autá uzreli svetlo sveta, postavil Fiat dnes už legendárny model 508, ktorý sa vo svojej dobe stal v triede ľudových vozidiel skutočnou „strelou do čierneho“.

Nie, že by sa dovtedy firme nedarilo – jej modely, počnúc typom 515 so štvorvalcom 1,4 l až po 525 so šesťvalcom 3,8 l, boli u zákazníkov stále obľúbené. Podpísali sa pod to najmä ich časté modernizácie, ale prelom v triede ľudových vozidiel zaznamenal až typ 508.

Automobil mal premiéru 12.4. 1932 na milánskom autosalóne, kde ho sprevádzal slogan: „Auto pre národ, dar Fiatu Talianom, Balilla.” Automobil mal podvozok rámovej konštrukcie, obe nápravy tuhé, pozdĺžne listové pružiny a na svoju dobu moderné kvapalinové brzdy.O pohon vozidla sa staral štvortaktný štvorvalec s obsahom 995 ccm, dávajúci výkon 18 kw pri 3800 otáčkach.

Prvé vozidlá mali ventilový rozvod SV, ponuku motorov neskôr doplnil motor s rozvodom OHV, ktorý pri rovnakom obsahu disponoval výkonom 29 kw/40k. Uplatnenie našiel hlavne v roadsteroch Fiat 508 Spider, ktoré vyhľadávali milovníci rýchlej jazdy a pretekári.

O tom, že išlo o skutočne vydarený model automobilu, svedčí jeho bohatá licenčná výroba. V Poľsku sa vyrábal pod názvom Fiat – Polski, vo Francúzku ako Simca – Fiat 6CV a československí motoristi ho poznali ako Walter Junior.

Veterán, ktorý vám dnes predstavujem, stretávam na podujatiach historických vozidiel, odkedy sa aktívne venujem veteránom. Stále je v skvelej forme, akoby sa preň zastavil čas. Som veľmi rád, že jeho majiteľ si našiel čas priblížiť našim čitateľom históriu tohto automobilu, ale nechajme už rozprávať jeho samotného.

„Už v časoch mojej mladosti patrilo k povinnému čítaniu na strednej škole dielo E. M. Remarqua – Traja kamaráti. Aj ja s dvoma spolužiakmi sme snívali o tom, že sa budeme voziť starým automobilom. V školskom roku 1967/68 som končil gymnázium a na bratislavskom Štrkovci som našiel stáť toto krásne auto.

Jeho bývalý majiteľ odchádzal pracovne dlhodobo do zahraničia a auto mi predal vtedy za 4 500 Kčs. Odrazu sme sa s kamarátmi mohli voziť tak, ako sme si to predstavovali a v roku 1970 sme sa dostali až do Podbanského.Na túto cestu sa pamätám veľmi dobre, pretože sa vtedy pokazilo kolové ložisko a v motore zase ojničné ložisko.

Pred cestou som dostal od otca zoznam kamarátov, u ktorých by sa v prípade poruchy dala hľadať pomoc, a tak sa stalo, že sme pri opravách strávili tri dni v Ružomberku. V tej dobe sa organizovali prvé veteránistické podujatia, ktoré som začal navštevovať aj ja.

Fiat mal však zlý lak, preto som postupom času dospel k rozhodnutiu auto prestriekať. Na túto úlohu sa v roku 1980 podujal dnes legendárny majster, pán Tomík najst., ktorý automobil vygitoval a nanovo nastriekal.

Odvtedy až dodnes jazdí automobil na podujatia, a to ich nebolo málo: RVR, Zbraslav – Jílovište, ¼ míle Žižkovem, Pražská veteran rallye, Brno – Soběšice, Jeseníky a mnohé iné. Auto malo pôvodne motor s rozvodom SV, ale ešte dávnejšie mi zberateľ veteránov, pán Otto Nyč, daroval hlavu motora s rozvodom OHV.

K autu sa viaže aj jedna spomienka, vykresľujúca vtedajšie pomery – pôvodne malo kolesá 4,50x17, ale tie sa vtedy nedali zohnať, a tak som bol nútený zohnať ráfiky o priemere 16 palcov. Tie som vzal z motocykla BMW Sahara a kolesá som preplietol v garáži vo zveráku.Aj také boli začiatky veteranizmu u nás. Keď počujem, čo dnes stojí vypletenie špicového kolesa, trochu sa čudujem, kam sa dostávajú ceny opráv historických vozidiel.”

motor:

4 valec, obsah 995 cm3

vŕtanie:

65 mm

zdvih:

75 mm

výkon:

18 kW/24 k pri 3800 ot/min

počet prevodových stupňov:

3 + Z

pohotovostná hmotnosť:

685 kg

rázvor:

2250 mm

rozchod vpredu/vzadu:

1180mm/1200mm

dĺžka:

3130 mm

šírka:

1400mm

Článok vznikol v spolupráci s redakciou VeteranSK.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 197
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 481
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 339
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 884
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 792
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 682
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 485
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 450
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 217
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 130

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

Takto očividne kradnúť, to sa vymyká zvyklostiam, hovorieval Dzurinda

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.