Nekupujte si ďalšie auto na naftu. Zakážu im vjazd do mesta a budú bezcenné

Vývoj v západnej Európe môže mať vplyv aj na slovenské jazdenky.

Ilustračné foto.(Zdroj: Volkswagen)

Rok 2016 bol v automobilovom priemysle rokom, kedy sa veľkí hráči zhodli na tom, že budúcnosť automobilu je elektrická. Tesla nebude len výstrelkom pre bohatých zo Silicon Valley, elektromobily pripravujú všetky veľké automobilky, počnúc Volkswagenom a Toyotou.

Rok 2017 bude možno ešte dôležitejší - automobilky, ale aj európske mestá zrejme definitívne pochovajú dieselové motory v autách.

Na nedávnom autosalóne v Ženeve svoje pochybnosti o naftových motoroch vyslovil Håkan Samuelsson, riaditeľ švédskeho Volva. Dieselovým motorom v osobných autách podľa neho ostávajú dva až tri roky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Európania si naftu obľúbili

"Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy však hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže."

Keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže.

Håkan Samuelsson, riaditeľ Volva

Koniec naftových motorov sa týka hlavne Európy, kde jazdí relatívne veľká časť áut na naftu. "V celej EÚ jazdilo zhruba 250 miliónov osobných áut, z toho vyše 100 miliónov áut na naftu, hovoria niektoré štúdie. Okrem tohto v Európe jazdilo ďalších zhruba 30 až 40 miliónov vozidiel iných ako osobných áut - napríklad nákladné autá či autobusy - a pri nich je predpoklad, že boli hlavne naftové," hovorí hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.

Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá

Analytici odhadovali, že zákazníci o autá na fosílne palivá prirodzene stratia záujem v momente, kedy budú elektromobily cenovo dostupné a infraštruktúra pripravená. Ukazuje sa, že to nebudú elektromobily, ale mestá a štáty, ktoré už čoskoro zabijú naftové autá.

Viaceré mestá - tie, ktoré dlhodobo trápi znečistené ovzdušie a smog - pristupujú k zákazom dieselových motorov. Ide napríklad o Paríž, Londýn, Atény, Antverpy, Madrid, Stuttgart, ale aj Tokio či Mexiko.

Väčšinou ide o ustanovenie nízkoemisnej zóny - napríklad v centre mesta - kam sa zakáže vjazd naftovým autám postupne od tých najstarších.

O pár rokov môžeme byť svedkami toho, ako sa ľudia začnú zbavovať naftových áut - preto, lebo sa s nimi nemôžu pohybovať v mestách, kde žijú alebo pracujú. Kúpa jazdeného naftového auta zrazu prestane byť taká atraktívna.

Mimochodom, ekologické opatrenia sa však netýkajú len zdanlivo ďalekých európskych miest. O vytvorení nízkoemisnej zóny v centre mesta bude už v apríli hlasovať aj zastupiteľstvo v Žiline - do nej budú mať zákazaný vjazd všetky autá vyrobené pred rokom 2005.

Naftové autá sú drahšie. Zatiaľ

Vytláčanie naftových áut z centier veľkomiest môže spôsobiť pokles dopytu po naftových jazdených autách vo svete. A následne to môže spustiť prepad ich cien aj na Slovensku. Ak Paríž alebo Stuttgart zakáže vjazd dieselových áut, môže to mať vplyv aj na cenu jazdených naftových áut na Slovensku.

Prvé pohyby cien už zaznamenali v Nemecku. Podľa Brambacha už ceny niektorých áut z druhej ruky klesli o 15 percent.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4V4Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4V4Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 055
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 914
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 297
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 708
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 900
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 516

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza emisie

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočnerova minulosť nenecháva veľa pochybností

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež

Nový Mercedes CLS pripomína auto pre superhrdinu (test)

Napriek výkonu je spotreba ukážková.

Nové BMW X7 má najväčšie ľadviny v dejinách značky

Ak sa vám X5 zdá malá a nenápadná, novinka vám ulahodí.