SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Nekupujte si ďalšie auto na naftu. Zakážu im vjazd do mesta a budú bezcenné

Vývoj v západnej Európe môže mať vplyv aj na slovenské jazdenky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Volkswagen)

Rok 2016 bol v automobilovom priemysle rokom, kedy sa veľkí hráči zhodli na tom, že budúcnosť automobilu je elektrická. Tesla nebude len výstrelkom pre bohatých zo Silicon Valley, elektromobily pripravujú všetky veľké automobilky, počnúc Volkswagenom a Toyotou.

Rok 2017 bude možno ešte dôležitejší - automobilky, ale aj európske mestá zrejme definitívne pochovajú dieselové motory v autách.

Na nedávnom autosalóne v Ženeve svoje pochybnosti o naftových motoroch vyslovil Håkan Samuelsson, riaditeľ švédskeho Volva. Dieselovým motorom v osobných autách podľa neho ostávajú dva až tri roky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Európania si naftu obľúbili

"Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy však hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže."

Keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže.

Håkan Samuelsson, riaditeľ Volva

Koniec naftových motorov sa týka hlavne Európy, kde jazdí relatívne veľká časť áut na naftu. "V celej EÚ jazdilo zhruba 250 miliónov osobných áut, z toho vyše 100 miliónov áut na naftu, hovoria niektoré štúdie. Okrem tohto v Európe jazdilo ďalších zhruba 30 až 40 miliónov vozidiel iných ako osobných áut - napríklad nákladné autá či autobusy - a pri nich je predpoklad, že boli hlavne naftové," hovorí hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá Čítajte 

Analytici odhadovali, že zákazníci o autá na fosílne palivá prirodzene stratia záujem v momente, kedy budú elektromobily cenovo dostupné a infraštruktúra pripravená. Ukazuje sa, že to nebudú elektromobily, ale mestá a štáty, ktoré už čoskoro zabijú naftové autá.

Viaceré mestá - tie, ktoré dlhodobo trápi znečistené ovzdušie a smog - pristupujú k zákazom dieselových motorov. Ide napríklad o Paríž, Londýn, Atény, Antverpy, Madrid, Stuttgart, ale aj Tokio či Mexiko.

Väčšinou ide o ustanovenie nízkoemisnej zóny - napríklad v centre mesta - kam sa zakáže vjazd naftovým autám postupne od tých najstarších.

O pár rokov môžeme byť svedkami toho, ako sa ľudia začnú zbavovať naftových áut - preto, lebo sa s nimi nemôžu pohybovať v mestách, kde žijú alebo pracujú. Kúpa jazdeného naftového auta zrazu prestane byť taká atraktívna.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom, ekologické opatrenia sa však netýkajú len zdanlivo ďalekých európskych miest. O vytvorení nízkoemisnej zóny v centre mesta bude už v apríli hlasovať aj zastupiteľstvo v Žiline - do nej budú mať zákazaný vjazd všetky autá vyrobené pred rokom 2005.

Naftové autá sú drahšie. Zatiaľ

Vytláčanie naftových áut z centier veľkomiest môže spôsobiť pokles dopytu po naftových jazdených autách vo svete. A následne to môže spustiť prepad ich cien aj na Slovensku. Ak Paríž alebo Stuttgart zakáže vjazd dieselových áut, môže to mať vplyv aj na cenu jazdených naftových áut na Slovensku.

Prvé pohyby cien už zaznamenali v Nemecku. Podľa Brambacha už ceny niektorých áut z druhej ruky klesli o 15 percent.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  7. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  5. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  8. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  9. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  10. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 477
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 036
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 793
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 348
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 148
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 090
  7. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 749
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 2 283
  10. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 2 190
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Týka sa to zatiaľ deviatich okresov.


17 h
Cestujúci z južnej Afriky čakajú na letisku na výsledok testu na prítomnosť koronavírusu.

PCR testy nemusia variant zachytiť.


14 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


20 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Café Európa: Hrozí Európe ďalšia migračná kríza?
  2. Juraj Paškuliak: Ako moja matka pracovala pre podvodníka
  3. Rudolf Pado: Spoločenstvo pozitívnej deviácie alebo ako prežiť pandémiu
  4. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad
  5. Ján Marton: Vízia moderného poľnohospodárstva zabudla na moderné poľnohospodárstvo a vidiek.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia – Vyhrážky a vydieranie ako štýl energetickej politiky?
  7. Tupou Ceruzou: Omikron vs. Delta
  8. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 114
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 237
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 768
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 105
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 932
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 811
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 232
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 3 979
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu