Nekupujte si ďalšie auto na naftu. Zakážu im vjazd do mesta a budú bezcenné

Vývoj v západnej Európe môže mať vplyv aj na slovenské jazdenky.

Ilustračné foto.(Zdroj: Volkswagen)

Rok 2016 bol v automobilovom priemysle rokom, kedy sa veľkí hráči zhodli na tom, že budúcnosť automobilu je elektrická. Tesla nebude len výstrelkom pre bohatých zo Silicon Valley, elektromobily pripravujú všetky veľké automobilky, počnúc Volkswagenom a Toyotou.

Rok 2017 bude možno ešte dôležitejší - automobilky, ale aj európske mestá zrejme definitívne pochovajú dieselové motory v autách.

Na nedávnom autosalóne v Ženeve svoje pochybnosti o naftových motoroch vyslovil Håkan Samuelsson, riaditeľ švédskeho Volva. Dieselovým motorom v osobných autách podľa neho ostávajú dva až tri roky.

Európania si naftu obľúbili

"Naftové motory budú dôležité do roku 2020, kedy majú priemerné emisie oxidu uhličitého osobných áut klesnúť na 95 gramov na kilometer. Dovtedy však hybridné a elektrické autá zlacnejú. A som si celkom istý, že keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže."

Keď sa emisné limity sprísnia, diesel nám už nepomôže.

Håkan Samuelsson, riaditeľ Volva

Koniec naftových motorov sa týka hlavne Európy, kde jazdí relatívne veľká časť áut na naftu. "V celej EÚ jazdilo zhruba 250 miliónov osobných áut, z toho vyše 100 miliónov áut na naftu, hovoria niektoré štúdie. Okrem tohto v Európe jazdilo ďalších zhruba 30 až 40 miliónov vozidiel iných ako osobných áut - napríklad nákladné autá či autobusy - a pri nich je predpoklad, že boli hlavne naftové," hovorí hlavný ekonóm Slovnaftu Marek Senkovič.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Paríž, Mexiko, Madrid aj Atény. Mestá o pár rokov zakážu dieslové autá

Analytici odhadovali, že zákazníci o autá na fosílne palivá prirodzene stratia záujem v momente, kedy budú elektromobily cenovo dostupné a infraštruktúra pripravená. Ukazuje sa, že to nebudú elektromobily, ale mestá a štáty, ktoré už čoskoro zabijú naftové autá.

Viaceré mestá - tie, ktoré dlhodobo trápi znečistené ovzdušie a smog - pristupujú k zákazom dieselových motorov. Ide napríklad o Paríž, Londýn, Atény, Antverpy, Madrid, Stuttgart, ale aj Tokio či Mexiko.

Väčšinou ide o ustanovenie nízkoemisnej zóny - napríklad v centre mesta - kam sa zakáže vjazd naftovým autám postupne od tých najstarších.

O pár rokov môžeme byť svedkami toho, ako sa ľudia začnú zbavovať naftových áut - preto, lebo sa s nimi nemôžu pohybovať v mestách, kde žijú alebo pracujú. Kúpa jazdeného naftového auta zrazu prestane byť taká atraktívna.

Mimochodom, ekologické opatrenia sa však netýkajú len zdanlivo ďalekých európskych miest. O vytvorení nízkoemisnej zóny v centre mesta bude už v apríli hlasovať aj zastupiteľstvo v Žiline - do nej budú mať zákazaný vjazd všetky autá vyrobené pred rokom 2005.

Naftové autá sú drahšie. Zatiaľ

Vytláčanie naftových áut z centier veľkomiest môže spôsobiť pokles dopytu po naftových jazdených autách vo svete. A následne to môže spustiť prepad ich cien aj na Slovensku. Ak Paríž alebo Stuttgart zakáže vjazd dieselových áut, môže to mať vplyv aj na cenu jazdených naftových áut na Slovensku.

Prvé pohyby cien už zaznamenali v Nemecku. Podľa Brambacha už ceny niektorých áut z druhej ruky klesli o 15 percent.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4V4Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4V4Y na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 703
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 871
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 793
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 850
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 716
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 430
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 403
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 318
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 107
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 972

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza emisie

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.