Volkswagen možno kúpi Fiat Chrysler. Čo môže získať jeden a čo druhý?

Nový koncern by ovládal všetky značky športových áut.

Sergio Marchionne(Zdroj: SITA / AP)

Po neúspešnom pokuse o zlúčenie s koncernom General Motors sa chce americko-talianska automobilka Fiat Chrysler spojiť s nemeckým Volkswagenom.

Začiatkom marca Volkswagen možnú spoluprácu rázne odmietol, minulý týždeň ju opäť pripustil. Riaditeľ Fiatu Chrysler Seergio Marchionne by si tak splnil svoj posledný cieľ pred plánovaným odchodom do dôchodku - nájsť "svojej" automobilke silného partnera.

Marchionne je vo vedení automobilky Fiat Chrysler od vzniku koncernu v roku 2014. Zlúčenie automobilek sa začalo ešte v roku 2009, kedy bol Chrysler na pokraji bankrotu a Fiat vstúpil do Chrysleru, aby dopomohol k jeho záchrane.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci je jeho snaha o zlúčenie s Volkswagenom komická - kvôli spôsobu, akým automobilky komunikujú - zo spoločného koncernu by mohli všetci získať.

Na prvý pohľad sa zdá, že obe automobilky majú veľmi podobné zastúpenie modelov a ich ponuka sa navzájom prekrýva. V skutočnosti sa ich však portfólio výrazne líši a po zlúčení by sa mohlo dobre dopĺňať.

Jednoznačným argumentom je zníženie výrobných nákladov - čím viac kusov vyrába jeden výrobca, tým sú náklady na výrobu jedného kusu nižšie.

Čo získa obchodom Volkswagen

Portfólio Fiat Chrysler:

  • Chrysler
  • Dodge
  • Jeep
  • Ram (pickupy)
  • Fiat
  • Fiat úžitkové vozidlá
  • Alfa Romeo
  • Maserati
  • Lancia
  • Značky Abarth, Mopar, SRT
  • Magnetti Marelli

Súčasťou FCA bola aj automobilka Ferrari, od roku 2015 sa FCA zbavuje jej akcií. Riaditeľ FCA je stále aj riaditeľom Ferrari.

Ikonické modely

Portfólio Fiat Chrysler je plné vyslovene ikonických modelov, ktoré často definujú značku alebo svoj vlastný segment. V portfóliu koncernu je napríklad Fiat 500 a Panda, Jeep Wrangler, Dodge Charger a Challenger či "mafiánsky" Chrysler 300 (v Európe predávaný pod menom Lancia Thema).

Tieto autá sa síce nepredávajú vo veľkých objemoch, no ich historické mená majú veľkú hodnotu a ľudia sú ochotní si za ne priplatiť. Keby sa spolupracujúcim automobilkám podarilo znížiť náklady na výrobu pri zachovaní imidžu, mohlo by ísť o vysoko ziskové modely.

V extrémnom prípade môžeme hovoriť o autách s talianskymi a americkými menami a dizajnom a spoľahlivou nemeckou technikou. Recept by mohol fungovať.

Platformu Giorgio

Giorgio je názov modulárneho podvozku s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a pohonom zadných (alebo všetkých) kolies. Prvými autami, ktoré na tomto podvozku vznikli, sú Alfa Romeo Giulia a Giorgio.

Fiat Chrysler má s Giorgiom veľké plány, na jeho základe by malo vzniknúť až 12 rôznych modelov, od športových kupé po SUV. Automobilka investovala do vývoja platformy veľké prostriedky a podľa prvých recenzií Giulie a Stelvia sa jej podvozok vydaril.

Volkswagen podobnú platformu nemá, prakticky jediné "športové" auto s motorom vpredu a pohonom zadných kolies v celom koncerne je Porsche Panamera.

Kúpou Fiatu Chrysler by Volkswagen získal prístup k tejto platforme - na jej základe by mohlo vzniknúť napríklad športové kupé Volkswagen alebo Audi či dokonca "baby Panamera".

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4V9D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4V9D na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  2. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  3. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  4. Shell uviedol nový koncept rýchleho občerstvenia
  5. Cykloturistický trip_vol. 5
  6. Hravá inštalácia študentov SPU v mestskom parku
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  10. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 18 400
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 656
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 962
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 055
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 478
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 6 715
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 338
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 4 820
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 532
  10. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 3 408

Téma: Autá Volkswagen


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ceny bytov sa blížia k vrcholu. Oplatí sa ešte kupovať nehnuteľnosť?

Ak človek zvažuje kúpu nehnuteľnosti, mal by zvážiť viacero faktorov.

Neprehliadnite tiež

V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Vzduch v aute na slnku sa zohrieva extrémne rýchlo, nepomôžu ani pootvorené okná.

Autosalón v Pekingu otvára svoje brány. Ponúkne vyše 100 svetových premiér

Na výstavnej ploche s rozlohou 220-tisíc metrov štvorcových si môžu návštevníci pozrieť vyše 1000 áut.

BMW ukázalo koncept elektrického BMW, pri maske chladiča sa inšpirovalo Kiou

Maximálny dojazd 400 kilometrov dosiahne po 30 minútach nabíjania.

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.