Volkswagen možno kúpi Fiat Chrysler. Čo môže získať jeden a čo druhý?

Nový koncern by ovládal všetky značky športových áut.

Sergio Marchionne(Zdroj: SITA / AP)

Po neúspešnom pokuse o zlúčenie s koncernom General Motors sa chce americko-talianska automobilka Fiat Chrysler spojiť s nemeckým Volkswagenom.

Začiatkom marca Volkswagen možnú spoluprácu rázne odmietol, minulý týždeň ju opäť pripustil. Riaditeľ Fiatu Chrysler Seergio Marchionne by si tak splnil svoj posledný cieľ pred plánovaným odchodom do dôchodku - nájsť "svojej" automobilke silného partnera.

Marchionne je vo vedení automobilky Fiat Chrysler od vzniku koncernu v roku 2014. Zlúčenie automobilek sa začalo ešte v roku 2009, kedy bol Chrysler na pokraji bankrotu a Fiat vstúpil do Chrysleru, aby dopomohol k jeho záchrane.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci je jeho snaha o zlúčenie s Volkswagenom komická - kvôli spôsobu, akým automobilky komunikujú - zo spoločného koncernu by mohli všetci získať.

Na prvý pohľad sa zdá, že obe automobilky majú veľmi podobné zastúpenie modelov a ich ponuka sa navzájom prekrýva. V skutočnosti sa ich však portfólio výrazne líši a po zlúčení by sa mohlo dobre dopĺňať.

Jednoznačným argumentom je zníženie výrobných nákladov - čím viac kusov vyrába jeden výrobca, tým sú náklady na výrobu jedného kusu nižšie.

Čo získa obchodom Volkswagen

Portfólio Fiat Chrysler:

  • Chrysler
  • Dodge
  • Jeep
  • Ram (pickupy)
  • Fiat
  • Fiat úžitkové vozidlá
  • Alfa Romeo
  • Maserati
  • Lancia
  • Značky Abarth, Mopar, SRT
  • Magnetti Marelli

Súčasťou FCA bola aj automobilka Ferrari, od roku 2015 sa FCA zbavuje jej akcií. Riaditeľ FCA je stále aj riaditeľom Ferrari.

Ikonické modely

Portfólio Fiat Chrysler je plné vyslovene ikonických modelov, ktoré často definujú značku alebo svoj vlastný segment. V portfóliu koncernu je napríklad Fiat 500 a Panda, Jeep Wrangler, Dodge Charger a Challenger či "mafiánsky" Chrysler 300 (v Európe predávaný pod menom Lancia Thema).

Tieto autá sa síce nepredávajú vo veľkých objemoch, no ich historické mená majú veľkú hodnotu a ľudia sú ochotní si za ne priplatiť. Keby sa spolupracujúcim automobilkám podarilo znížiť náklady na výrobu pri zachovaní imidžu, mohlo by ísť o vysoko ziskové modely.

V extrémnom prípade môžeme hovoriť o autách s talianskymi a americkými menami a dizajnom a spoľahlivou nemeckou technikou. Recept by mohol fungovať.

Platformu Giorgio

Giorgio je názov modulárneho podvozku s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a pohonom zadných (alebo všetkých) kolies. Prvými autami, ktoré na tomto podvozku vznikli, sú Alfa Romeo Giulia a Giorgio.

Fiat Chrysler má s Giorgiom veľké plány, na jeho základe by malo vzniknúť až 12 rôznych modelov, od športových kupé po SUV. Automobilka investovala do vývoja platformy veľké prostriedky a podľa prvých recenzií Giulie a Stelvia sa jej podvozok vydaril.

Volkswagen podobnú platformu nemá, prakticky jediné "športové" auto s motorom vpredu a pohonom zadných kolies v celom koncerne je Porsche Panamera.

Kúpou Fiatu Chrysler by Volkswagen získal prístup k tejto platforme - na jej základe by mohlo vzniknúť napríklad športové kupé Volkswagen alebo Audi či dokonca "baby Panamera".

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4V9D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4V9D na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 706
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 590
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 377
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 545
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 968
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 381
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 909
  9. Najužitočnejšia appka 2 884
  10. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 883

Téma: Autá Volkswagen


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kam chodíte, aj keď hovoríte opak

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

PRIMÁR

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.