Volkswagen možno kúpi Fiat Chrysler. Čo môže získať jeden a čo druhý?

Nový koncern by ovládal všetky značky športových áut.

Sergio Marchionne(Zdroj: SITA / AP)

Po neúspešnom pokuse o zlúčenie s koncernom General Motors sa chce americko-talianska automobilka Fiat Chrysler spojiť s nemeckým Volkswagenom.

Začiatkom marca Volkswagen možnú spoluprácu rázne odmietol, minulý týždeň ju opäť pripustil. Riaditeľ Fiatu Chrysler Seergio Marchionne by si tak splnil svoj posledný cieľ pred plánovaným odchodom do dôchodku - nájsť "svojej" automobilke silného partnera.

Marchionne je vo vedení automobilky Fiat Chrysler od vzniku koncernu v roku 2014. Zlúčenie automobilek sa začalo ešte v roku 2009, kedy bol Chrysler na pokraji bankrotu a Fiat vstúpil do Chrysleru, aby dopomohol k jeho záchrane.

Hoci je jeho snaha o zlúčenie s Volkswagenom komická - kvôli spôsobu, akým automobilky komunikujú - zo spoločného koncernu by mohli všetci získať.

Na prvý pohľad sa zdá, že obe automobilky majú veľmi podobné zastúpenie modelov a ich ponuka sa navzájom prekrýva. V skutočnosti sa ich však portfólio výrazne líši a po zlúčení by sa mohlo dobre dopĺňať.

Jednoznačným argumentom je zníženie výrobných nákladov - čím viac kusov vyrába jeden výrobca, tým sú náklady na výrobu jedného kusu nižšie.

Čo získa obchodom Volkswagen

Portfólio Fiat Chrysler:

  • Chrysler
  • Dodge
  • Jeep
  • Ram (pickupy)
  • Fiat
  • Fiat úžitkové vozidlá
  • Alfa Romeo
  • Maserati
  • Lancia
  • Značky Abarth, Mopar, SRT
  • Magnetti Marelli

Súčasťou FCA bola aj automobilka Ferrari, od roku 2015 sa FCA zbavuje jej akcií. Riaditeľ FCA je stále aj riaditeľom Ferrari.

Ikonické modely

Portfólio Fiat Chrysler je plné vyslovene ikonických modelov, ktoré často definujú značku alebo svoj vlastný segment. V portfóliu koncernu je napríklad Fiat 500 a Panda, Jeep Wrangler, Dodge Charger a Challenger či "mafiánsky" Chrysler 300 (v Európe predávaný pod menom Lancia Thema).

Tieto autá sa síce nepredávajú vo veľkých objemoch, no ich historické mená majú veľkú hodnotu a ľudia sú ochotní si za ne priplatiť. Keby sa spolupracujúcim automobilkám podarilo znížiť náklady na výrobu pri zachovaní imidžu, mohlo by ísť o vysoko ziskové modely.

V extrémnom prípade môžeme hovoriť o autách s talianskymi a americkými menami a dizajnom a spoľahlivou nemeckou technikou. Recept by mohol fungovať.

Platformu Giorgio

Giorgio je názov modulárneho podvozku s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a pohonom zadných (alebo všetkých) kolies. Prvými autami, ktoré na tomto podvozku vznikli, sú Alfa Romeo Giulia a Giorgio.

Fiat Chrysler má s Giorgiom veľké plány, na jeho základe by malo vzniknúť až 12 rôznych modelov, od športových kupé po SUV. Automobilka investovala do vývoja platformy veľké prostriedky a podľa prvých recenzií Giulie a Stelvia sa jej podvozok vydaril.

Volkswagen podobnú platformu nemá, prakticky jediné "športové" auto s motorom vpredu a pohonom zadných kolies v celom koncerne je Porsche Panamera.

Kúpou Fiatu Chrysler by Volkswagen získal prístup k tejto platforme - na jej základe by mohlo vzniknúť napríklad športové kupé Volkswagen alebo Audi či dokonca "baby Panamera".

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 442
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 690
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 688
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 213
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 026
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 582
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 340
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 300
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 929

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.