Pellegrini: Slovensko pripraví dráhu na testovanie autonómnych áut

Podpredseda vlády zatiaľ nemá predstavu, či to bude stáť päť, alebo dvadsať miliónov eur.

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vláda chce, aby sa Slovensku testovali autá bez šoféra. Prvá dráha má vzniknúť na diaľnici medzi Bratislavou a Brnom.

Uviedol to dnes podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD). Ako dodáva, Slovensko sa chce aktívne zapojiť do testovania prepojených a autonómnych vozidiel v Európskej únii.

Slovensko chce byť lídrom nielen vo výrobe automobilov, ale aj v inováciách. Vláda preto spolu s partnermi zo súkromného sektora a akademickej obce chystá projekt cezhraničnej testovacej dráhy pre automobilky a dodávateľov moderných technológií do áut.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na stretnutí na najvyššej úrovni sa dnes v Bratislave zúčastnili aj zástupcovia automobilového priemyslu, telekomunikačných operátorov, univerzít a IT sektora. Spoločne vytvoria alianciu.

Prepojíme viac krajín

"Reagujeme na európsku iniciatívu, keď sa začína veľmi intenzívne hovoriť o potrebe čoraz viac pracovať na projektoch, ako sú autá, ktoré vedia jazdiť úplne autonómne, alebo autá, ktoré navzájom počas jazdy komunikujú, vymieňajú si svoje informácie," opísal Pellegrini na brífingu po stretnutí.

Slovensko by podľa neho chcelo v tomto smere vystupovať ako líder a vytvoriť cezhraničnú testovaciu dráhu. Dnešná diskusia sa týkala toho, ako by sa dal takýto projekt v čo najkratšom čase pripraviť, nájsť naň finančné prostriedky a uviesť ho do praxe.

"Ide o súťaž medzi krajinami. Testovacie dráhy v rámci jednotlivých krajín už existujú, tá mapa je ešte relatívne veľmi riedka, a preto pevne verím, že Slovensko bude ďalším bodom na tej mape v rámci EÚ a bude patriť k lídrom," zdôraznil vicepremiér.

Vzhľadom na geografickú polohu SR môže podľa neho vzniknúť testovacia dráha spájajúca Bratislavu nielen s Českou republikou, ale aj s Rakúskom a Maďarskom. Podpredseda vlády upozornil, že účasť v takýchto aktivitách je pre krajiny dobrovoľná.

Komisia pripraví legislatívu

Slovensko v iniciatíve podporuje aj Európska komisia. Jej podpredseda Maroš Šefčovič poukázal na to, že už o pár rokov bude softvér auta predstavovať polovicu jeho hodnoty.

"Musíme sa pozerať na autá ako na produkty novej kategórie, kde zber a prenos dát bude mať absolútnu dôležitosť. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby sme urobili všetko pre to, aby sa najlepšie autá na svete vyrábali tu v Európe a tu na Slovensku," povedal Šefčovič.

EK preto príde s novým legislatívnym balíkom, ktorým chce vytvoriť predpoklady pre nové autonómne systémy riadenia áut.

Prečítajte si tiež: Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

"Aby všetky tie technické požiadavky, ktoré sú potrebné pre vzájomné sieťové prepojenia áut, boli naplnené. Aby sme začali budovať infraštruktúru novej generácie a aby sme sa posunuli od roamingu hovorov cez roaming dát až k roamingu áut," priblížil Šefčovič.

Zatiaľ nemajú predstavu o cene

Testovacia dráha by mala vzniknúť na existujúcej diaľnici medzi Brnom a Bratislavou, ktorú bude treba podľa Pellegriniho pokryť najmodernejšími technológiami.

Účastníci projektu majú v krátkom čase zadefinovať, čo všetko musí dráha obsahovať a koľko to bude stáť. Potrebné bude prijať aj legislatívne zmeny.

Časť projektu by mohol financovať automobilový priemysel, časť telekomunikační operátori, štát sa chce uchádzať aj o európske prostriedky.

"Primárne sa budeme snažiť získať zdroje externé, a nie zo štátneho rozpočtu. Nemáme zatiaľ veľkú predstavu, či to môže stáť 5 alebo 20 miliónov eur," konštatoval Pellegrini.

Avizoval, že príprava testovacích dráh by mala prebiehať tento rok a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa malo testovanie realizovať. V opačnom prípade môže podľa neho Slovensko predbehnúť iná krajina.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 802
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 308
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 137
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 456
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 027
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 984
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 560
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 219
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 802
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 034

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.