Pellegrini: Slovensko pripraví dráhu na testovanie autonómnych áut

Podpredseda vlády zatiaľ nemá predstavu, či to bude stáť päť, alebo dvadsať miliónov eur.

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vláda chce, aby sa Slovensku testovali autá bez šoféra. Prvá dráha má vzniknúť na diaľnici medzi Bratislavou a Brnom.

Uviedol to dnes podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD). Ako dodáva, Slovensko sa chce aktívne zapojiť do testovania prepojených a autonómnych vozidiel v Európskej únii.

Slovensko chce byť lídrom nielen vo výrobe automobilov, ale aj v inováciách. Vláda preto spolu s partnermi zo súkromného sektora a akademickej obce chystá projekt cezhraničnej testovacej dráhy pre automobilky a dodávateľov moderných technológií do áut.

Na stretnutí na najvyššej úrovni sa dnes v Bratislave zúčastnili aj zástupcovia automobilového priemyslu, telekomunikačných operátorov, univerzít a IT sektora. Spoločne vytvoria alianciu.

Prepojíme viac krajín

"Reagujeme na európsku iniciatívu, keď sa začína veľmi intenzívne hovoriť o potrebe čoraz viac pracovať na projektoch, ako sú autá, ktoré vedia jazdiť úplne autonómne, alebo autá, ktoré navzájom počas jazdy komunikujú, vymieňajú si svoje informácie," opísal Pellegrini na brífingu po stretnutí.

Slovensko by podľa neho chcelo v tomto smere vystupovať ako líder a vytvoriť cezhraničnú testovaciu dráhu. Dnešná diskusia sa týkala toho, ako by sa dal takýto projekt v čo najkratšom čase pripraviť, nájsť naň finančné prostriedky a uviesť ho do praxe.

"Ide o súťaž medzi krajinami. Testovacie dráhy v rámci jednotlivých krajín už existujú, tá mapa je ešte relatívne veľmi riedka, a preto pevne verím, že Slovensko bude ďalším bodom na tej mape v rámci EÚ a bude patriť k lídrom," zdôraznil vicepremiér.

Vzhľadom na geografickú polohu SR môže podľa neho vzniknúť testovacia dráha spájajúca Bratislavu nielen s Českou republikou, ale aj s Rakúskom a Maďarskom. Podpredseda vlády upozornil, že účasť v takýchto aktivitách je pre krajiny dobrovoľná.

Komisia pripraví legislatívu

Slovensko v iniciatíve podporuje aj Európska komisia. Jej podpredseda Maroš Šefčovič poukázal na to, že už o pár rokov bude softvér auta predstavovať polovicu jeho hodnoty.

"Musíme sa pozerať na autá ako na produkty novej kategórie, kde zber a prenos dát bude mať absolútnu dôležitosť. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby sme urobili všetko pre to, aby sa najlepšie autá na svete vyrábali tu v Európe a tu na Slovensku," povedal Šefčovič.

EK preto príde s novým legislatívnym balíkom, ktorým chce vytvoriť predpoklady pre nové autonómne systémy riadenia áut.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

"Aby všetky tie technické požiadavky, ktoré sú potrebné pre vzájomné sieťové prepojenia áut, boli naplnené. Aby sme začali budovať infraštruktúru novej generácie a aby sme sa posunuli od roamingu hovorov cez roaming dát až k roamingu áut," priblížil Šefčovič.

Zatiaľ nemajú predstavu o cene

Testovacia dráha by mala vzniknúť na existujúcej diaľnici medzi Brnom a Bratislavou, ktorú bude treba podľa Pellegriniho pokryť najmodernejšími technológiami.

Účastníci projektu majú v krátkom čase zadefinovať, čo všetko musí dráha obsahovať a koľko to bude stáť. Potrebné bude prijať aj legislatívne zmeny.

Časť projektu by mohol financovať automobilový priemysel, časť telekomunikační operátori, štát sa chce uchádzať aj o európske prostriedky.

"Primárne sa budeme snažiť získať zdroje externé, a nie zo štátneho rozpočtu. Nemáme zatiaľ veľkú predstavu, či to môže stáť 5 alebo 20 miliónov eur," konštatoval Pellegrini.

Avizoval, že príprava testovacích dráh by mala prebiehať tento rok a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa malo testovanie realizovať. V opačnom prípade môže podľa neho Slovensko predbehnúť iná krajina.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  3. Nový Country Manager Operations IMMOFINANZ na Slovensku
  4. Registrácia partnerov verejného sektora v praxi
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  6. Nový Ružinov na Bajkalskej má za sebou prvý rok
  7. Slováci budú lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Eurokomisárka Věra Jourová navštívila EU v Bratislave
  9. Gyncare, správna adresa, kde pomáhajú v zrodení nového života
  10. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 20 342
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 194
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 6 451
  4. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 4 401
  5. Ako vyzerajú dnešní otroci? 4 297
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 073
  7. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 624
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 149
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 988
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 2 822

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok nádeje pre maniakov a vrahov. Niektorí sa môžu dostať na slobodu

Zločinci odsúdení na smrť majú šancu dostať sa na slobodu. Čo sa deje za múrmi ruského Alcatrazu?

DOMOV

Právnici z HZDS sa uchytili. Ako skončili Cuper, Tóthová a ďalší?

Niektorí sa navzájom pozývajú ako hostia na akcie pre študentov, iní zostali kolegami naďalej.

KOMENTÁRE

Trump je menej vierohodný, ako bol Mečiar

Pokračujúce odhaľovanie prepojenia na Rusko vytvára krízu.

Neprehliadnite tiež

Opel prezradil slovenskú cenu Insignie

Kombi verzia je o tisíc eur drahšia v porovnaní s verziou Grand Sport.

Dopravná hádanka: kedy ešte využívate cestu a kedy sa už drzo predbiehate?

Treba jazdiť tak, aby sme neohrozili bezpečnosť a plynulosť premávky.

Dopravná hádanka: kedy ešte využívate cestu a kedy sa už drzo predbiehate? (riešenie)

Treba jazdiť tak, aby sme neohrozili bezpečnosť a plynulosť premávky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop