SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Pellegrini: Slovensko pripraví dráhu na testovanie autonómnych áut

Podpredseda vlády zatiaľ nemá predstavu, či to bude stáť päť, alebo dvadsať miliónov eur.

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vláda chce, aby sa Slovensku testovali autá bez šoféra. Prvá dráha má vzniknúť na diaľnici medzi Bratislavou a Brnom.

Uviedol to dnes podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD). Ako dodáva, Slovensko sa chce aktívne zapojiť do testovania prepojených a autonómnych vozidiel v Európskej únii.

Slovensko chce byť lídrom nielen vo výrobe automobilov, ale aj v inováciách. Vláda preto spolu s partnermi zo súkromného sektora a akademickej obce chystá projekt cezhraničnej testovacej dráhy pre automobilky a dodávateľov moderných technológií do áut.

Na stretnutí na najvyššej úrovni sa dnes v Bratislave zúčastnili aj zástupcovia automobilového priemyslu, telekomunikačných operátorov, univerzít a IT sektora. Spoločne vytvoria alianciu.

Prepojíme viac krajín

"Reagujeme na európsku iniciatívu, keď sa začína veľmi intenzívne hovoriť o potrebe čoraz viac pracovať na projektoch, ako sú autá, ktoré vedia jazdiť úplne autonómne, alebo autá, ktoré navzájom počas jazdy komunikujú, vymieňajú si svoje informácie," opísal Pellegrini na brífingu po stretnutí.

Slovensko by podľa neho chcelo v tomto smere vystupovať ako líder a vytvoriť cezhraničnú testovaciu dráhu. Dnešná diskusia sa týkala toho, ako by sa dal takýto projekt v čo najkratšom čase pripraviť, nájsť naň finančné prostriedky a uviesť ho do praxe.

"Ide o súťaž medzi krajinami. Testovacie dráhy v rámci jednotlivých krajín už existujú, tá mapa je ešte relatívne veľmi riedka, a preto pevne verím, že Slovensko bude ďalším bodom na tej mape v rámci EÚ a bude patriť k lídrom," zdôraznil vicepremiér.

Vzhľadom na geografickú polohu SR môže podľa neho vzniknúť testovacia dráha spájajúca Bratislavu nielen s Českou republikou, ale aj s Rakúskom a Maďarskom. Podpredseda vlády upozornil, že účasť v takýchto aktivitách je pre krajiny dobrovoľná.

Komisia pripraví legislatívu

Slovensko v iniciatíve podporuje aj Európska komisia. Jej podpredseda Maroš Šefčovič poukázal na to, že už o pár rokov bude softvér auta predstavovať polovicu jeho hodnoty.

"Musíme sa pozerať na autá ako na produkty novej kategórie, kde zber a prenos dát bude mať absolútnu dôležitosť. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité, aby sme urobili všetko pre to, aby sa najlepšie autá na svete vyrábali tu v Európe a tu na Slovensku," povedal Šefčovič.

EK preto príde s novým legislatívnym balíkom, ktorým chce vytvoriť predpoklady pre nové autonómne systémy riadenia áut.

Prečítajte si tiež: Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

"Aby všetky tie technické požiadavky, ktoré sú potrebné pre vzájomné sieťové prepojenia áut, boli naplnené. Aby sme začali budovať infraštruktúru novej generácie a aby sme sa posunuli od roamingu hovorov cez roaming dát až k roamingu áut," priblížil Šefčovič.

Zatiaľ nemajú predstavu o cene

Testovacia dráha by mala vzniknúť na existujúcej diaľnici medzi Brnom a Bratislavou, ktorú bude treba podľa Pellegriniho pokryť najmodernejšími technológiami.

Účastníci projektu majú v krátkom čase zadefinovať, čo všetko musí dráha obsahovať a koľko to bude stáť. Potrebné bude prijať aj legislatívne zmeny.

Časť projektu by mohol financovať automobilový priemysel, časť telekomunikační operátori, štát sa chce uchádzať aj o európske prostriedky.

"Primárne sa budeme snažiť získať zdroje externé, a nie zo štátneho rozpočtu. Nemáme zatiaľ veľkú predstavu, či to môže stáť 5 alebo 20 miliónov eur," konštatoval Pellegrini.

Avizoval, že príprava testovacích dráh by mala prebiehať tento rok a v nasledujúcich dvoch rokoch by sa malo testovanie realizovať. V opačnom prípade môže podľa neho Slovensko predbehnúť iná krajina.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 17 063
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 13 966
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 837
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 366
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 839
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 884
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 256
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 060
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 484
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 382

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra desiatky rokov

Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

Extrémne výkony v práci majú aj odvrátenú stranu

IT architekti a piloti sú podľa Profesia.sk na Slovensku najlepšie platení.

Daniel Buchta.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa