SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Suzuki Swift je extrémne ľahké, a preto dobre jazdí

Súbor pozitívnych vlastností má podľa nás jednu spoločnú príčinu, nízku hmotnosť.

(Zdroj: Suzuki)

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet (trojvalec) 5st/M

Výkon kw(k)/otáčky: 82(111,5)/5 500

Plusy

komfortný a rýchly podvozok

nízka hmotnosť

dlhý rázvor + široké auto=dobré jazdné vlastnosti a vnútorný priestor

Mínusy

pomalší dotykový displej, nie vždy 100 percentne reaguje na dotyk

vzhľadom na schopnosti podvozku by sme očakávali sedadlá s výraznejším bočným vedením

Názov Swift sa v Európe objavil už pred niekoľkými desaťročiami. História “moderného“ Swiftu sa však na starom kontinente začala písať až v roku 2003 a teraz nám japonská automobilka predstavila jeho tretiu generáciu.

Prvýkrát sme mali možnosť túto novinku naživo zhliadnuť na autosalóne v Ženeve. Letmý pohľad v nás nevzbudil záujem. Nepasoval nám najmä vzhľad prednej časti. Malý Swift nám ale potvrdil, že nie vždy treba dávať na prvý dojem.

Počas prvej jazdy si nás postupne získal svojimi jazdnými vlastnosťami a nakoniec aj vonkajším vzhľadom. Na dennom svetle a na ceste vyzerá oveľa lepšie a spomínanou prednou časťou jemne pripomína Mini, akurát bez okrúhlych svetiel. Novinka má výrazne široký postoj, kolesá sú posunuté čo najviac do rohov a previsy skrátené na minimum.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aj Suzuki tak prepadlo dnešnému trendu širokých a nízkych vozidiel. Swift je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou širší až o 40 mm, kratší (o 10 mm), ale s dhlším rázvorom (o 20 mm).

Výrobca dokáže natiahnutím rázvoru náprav a šírky citeľne zlepšiť jazdné vlastnosti a zároveň zväčšiť vnútorný priestor aj pri skrátení celkovej dĺžky. Posledná zmena rozmerov v porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa dotýka výšky. Swift je teraz o 15 mm nižší. Aby tým netrpela posádka, konštruktéri posunuli sedadlá bližšie ku ceste.

Zatiaľ, čo zvonku si nás Swift získal, vnútri to platí iba čiastočne. Zmeny interiéru mu určite prospeli. Spoločným prvkom vo vnútri sú okrúhle časti. Platí to pre stred volantu, “budíky“ pred šoférom, výduchy vzduchu ale aj pre ovládače klimatizácie a krytku na USB vstup.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka tak dala Swiftu vo vnútri športovejší nádych. S interiérom môžu byť nespokojní najmä jedinci, silne zameraní na kvalitu materiálov a vypracovanie. Tu Suzuki stále nepatrí k špičke, aj keď pokrok v tomto ohľade badať (napr. v porovnaní s Vitarou).

Dotykový displej, vytŕčajúci do priestoru, nepracuje najrýchlejšie, dlhšie mu trvá, kým sa zobudí po naštartovaní a reakcie na dotyk nie sú vždy dokonalé.

Na druhej strane od malého Swiftu nemôžeme očakávať techniku áut za 50-tisíc eur. Interiér na nás zapôsobil skôr celkovým vzhľadom ako jednotlivými detailami a za vyslovene pekný môžeme označiť najmä volant.

Kritický hlas voči Swiftu v nás určite umlčala jazda a schopnosti podvozku. Pruženie je komfortné, mäkké a podľa tohto by sa mohlo zdať, že aj neschopné dynamického prejazdu zákrut.

SkryťVypnúť reklamu

Zdanie klame a Swift je aj s relatívne mäkkým podvozkom v zákrutách suverénny. Áno, najskôr sa nakloní, ale potom “vyreže“ ukážkový oblúk. Výrazne ho nerozhodia ani priečne nerovnosti v zákrute, jemne sa zavlní, až keď v tomto momente silnejšie pritlačíte na brzdu.

Swift nám potvrdil, že Japonci vedia robiť na šoférsky zážitok zamerané autá. Ďalším podobným príkladom bola nedávno Honda Civic.

Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Honde sa nový Civic vydaril, boduje najmä podvozkom Čítajte 

Swift je však oproti nej predsa civilnejší a viac zameraný na komfort. Platí to aj pre riadenie s nízkym odporom. V serpentínach by sme vyžadovali o niečo strmšie riadenie, Suzuki sa však logicky zameralo na jazdu v meste a okolí.

Do mesta je vhodná aj ponuka motorov. Vynechanie naftových pohonných jednotiek je preto logické. Základom je štvorvalec 1,2 l Dualjet. My sme vyskúšali síce menší, ale výkonnejší trojvalec 1,0 Boosterjet.

SkryťVypnúť reklamu

Turbom prepĺňaný motor si v tomto prípade pomáhal aj mild hybridným systémom. Pod týmto názvom si možno predstaviť ISG (integrated starter generator) generátor, spojený s motorom prostredníctvom remeňa.

ISG generátor pracuje v prípade potreby aj ako elektromotor. Pri brzdení slúži na rekuperáciu energie, ktorá sa ukladá v 12V Li-ion batérii. Pri akcelerácii a pohýnaní pomáha spaľovaciemu motoru, čím mierne znižuje spotrebu.

Pri štartovaní preberá úlohu štartéra. Výhodou tohto systému je nízka hmotnosť, na druhej strane auto nie je schopné čisto elektrického pohonu. Systém šetrí palivo len minimálne, iba o 0,3 l/100 km. Výraznejšie šetrenie sa má podľa zastaralého meracieho cyklu NEDC prejaviť v mestskom prostredí – 0,9 l.

V praxi nás malý trojvalcový motor potešil svojimi schopnosťami. Auto s dvoma dospelými osobami a dvoma kuframi v batožinovom priestore po podradení na tretí prevodový stupeň ochotne akcelerovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne, ako u všetkých malých motorov, aj v tomto prípade sú pre plný výkon potrebné vyššie otáčky. Výkon vygraduje pri 5500 otáčkach a ďalej už nedáva veľký priestor na zrýchlenie, už o chvíľu nato príde zásah obmedzovača.

Najlepšiu akceleráciu však možno očakávať v pomerne širokom spektre približne od 3000 do 6000 otáčok. Tu sa na druhej strane prejaví trojvalcový charakter motora, hovoríme najmä o charakteristickom zvuku. Aj pri vysokých otáčkach je však dobre odhlučnený a žiadne človeku nepríjemné dunenie do kabíny neprechádza.

Súbor pozitívnych vlastností má podľa nás jednu spoločnú príčinu. Či už hovoríme o akcelerácii alebo o komfortnom, ale rýchlom podvozku v zákrutách, za všetkým treba hľadať nízku hmotnosť vozidla. Tá je pri niektorých verziách až o 120 kg nižšia v porovnaní s predchodcom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4VFK na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4VFK na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 895
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 571
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 975
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 009
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 834
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 521
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 461
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 451
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 371
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 244
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Suzuki

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.