SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Suzuki Swift je extrémne ľahké, a preto dobre jazdí

Súbor pozitívnych vlastností má podľa nás jednu spoločnú príčinu, nízku hmotnosť.

(Zdroj: Suzuki)

Suzuki Swift 1,0 Boosterjet (trojvalec) 5st/M

Výkon kw(k)/otáčky: 82(111,5)/5 500

Plusy

komfortný a rýchly podvozok

nízka hmotnosť

dlhý rázvor + široké auto=dobré jazdné vlastnosti a vnútorný priestor

Mínusy

pomalší dotykový displej, nie vždy 100 percentne reaguje na dotyk

vzhľadom na schopnosti podvozku by sme očakávali sedadlá s výraznejším bočným vedením

Názov Swift sa v Európe objavil už pred niekoľkými desaťročiami. História “moderného“ Swiftu sa však na starom kontinente začala písať až v roku 2003 a teraz nám japonská automobilka predstavila jeho tretiu generáciu.

Prvýkrát sme mali možnosť túto novinku naživo zhliadnuť na autosalóne v Ženeve. Letmý pohľad v nás nevzbudil záujem. Nepasoval nám najmä vzhľad prednej časti. Malý Swift nám ale potvrdil, že nie vždy treba dávať na prvý dojem.

Počas prvej jazdy si nás postupne získal svojimi jazdnými vlastnosťami a nakoniec aj vonkajším vzhľadom. Na dennom svetle a na ceste vyzerá oveľa lepšie a spomínanou prednou časťou jemne pripomína Mini, akurát bez okrúhlych svetiel. Novinka má výrazne široký postoj, kolesá sú posunuté čo najviac do rohov a previsy skrátené na minimum.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Aj Suzuki tak prepadlo dnešnému trendu širokých a nízkych vozidiel. Swift je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou širší až o 40 mm, kratší (o 10 mm), ale s dhlším rázvorom (o 20 mm).

Výrobca dokáže natiahnutím rázvoru náprav a šírky citeľne zlepšiť jazdné vlastnosti a zároveň zväčšiť vnútorný priestor aj pri skrátení celkovej dĺžky. Posledná zmena rozmerov v porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa dotýka výšky. Swift je teraz o 15 mm nižší. Aby tým netrpela posádka, konštruktéri posunuli sedadlá bližšie ku ceste.

Zatiaľ, čo zvonku si nás Swift získal, vnútri to platí iba čiastočne. Zmeny interiéru mu určite prospeli. Spoločným prvkom vo vnútri sú okrúhle časti. Platí to pre stred volantu, “budíky“ pred šoférom, výduchy vzduchu ale aj pre ovládače klimatizácie a krytku na USB vstup.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka tak dala Swiftu vo vnútri športovejší nádych. S interiérom môžu byť nespokojní najmä jedinci, silne zameraní na kvalitu materiálov a vypracovanie. Tu Suzuki stále nepatrí k špičke, aj keď pokrok v tomto ohľade badať (napr. v porovnaní s Vitarou).

Dotykový displej, vytŕčajúci do priestoru, nepracuje najrýchlejšie, dlhšie mu trvá, kým sa zobudí po naštartovaní a reakcie na dotyk nie sú vždy dokonalé.

Na druhej strane od malého Swiftu nemôžeme očakávať techniku áut za 50-tisíc eur. Interiér na nás zapôsobil skôr celkovým vzhľadom ako jednotlivými detailami a za vyslovene pekný môžeme označiť najmä volant.

Kritický hlas voči Swiftu v nás určite umlčala jazda a schopnosti podvozku. Pruženie je komfortné, mäkké a podľa tohto by sa mohlo zdať, že aj neschopné dynamického prejazdu zákrut.

SkryťVypnúť reklamu

Zdanie klame a Swift je aj s relatívne mäkkým podvozkom v zákrutách suverénny. Áno, najskôr sa nakloní, ale potom “vyreže“ ukážkový oblúk. Výrazne ho nerozhodia ani priečne nerovnosti v zákrute, jemne sa zavlní, až keď v tomto momente silnejšie pritlačíte na brzdu.

Swift nám potvrdil, že Japonci vedia robiť na šoférsky zážitok zamerané autá. Ďalším podobným príkladom bola nedávno Honda Civic.

Prečítajte si tiež: Prvá jazda: Honde sa nový Civic vydaril, boduje najmä podvozkom Čítajte 

Swift je však oproti nej predsa civilnejší a viac zameraný na komfort. Platí to aj pre riadenie s nízkym odporom. V serpentínach by sme vyžadovali o niečo strmšie riadenie, Suzuki sa však logicky zameralo na jazdu v meste a okolí.

Do mesta je vhodná aj ponuka motorov. Vynechanie naftových pohonných jednotiek je preto logické. Základom je štvorvalec 1,2 l Dualjet. My sme vyskúšali síce menší, ale výkonnejší trojvalec 1,0 Boosterjet.

SkryťVypnúť reklamu

Turbom prepĺňaný motor si v tomto prípade pomáhal aj mild hybridným systémom. Pod týmto názvom si možno predstaviť ISG (integrated starter generator) generátor, spojený s motorom prostredníctvom remeňa.

ISG generátor pracuje v prípade potreby aj ako elektromotor. Pri brzdení slúži na rekuperáciu energie, ktorá sa ukladá v 12V Li-ion batérii. Pri akcelerácii a pohýnaní pomáha spaľovaciemu motoru, čím mierne znižuje spotrebu.

Pri štartovaní preberá úlohu štartéra. Výhodou tohto systému je nízka hmotnosť, na druhej strane auto nie je schopné čisto elektrického pohonu. Systém šetrí palivo len minimálne, iba o 0,3 l/100 km. Výraznejšie šetrenie sa má podľa zastaralého meracieho cyklu NEDC prejaviť v mestskom prostredí – 0,9 l.

V praxi nás malý trojvalcový motor potešil svojimi schopnosťami. Auto s dvoma dospelými osobami a dvoma kuframi v batožinovom priestore po podradení na tretí prevodový stupeň ochotne akcelerovalo.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne, ako u všetkých malých motorov, aj v tomto prípade sú pre plný výkon potrebné vyššie otáčky. Výkon vygraduje pri 5500 otáčkach a ďalej už nedáva veľký priestor na zrýchlenie, už o chvíľu nato príde zásah obmedzovača.

Najlepšiu akceleráciu však možno očakávať v pomerne širokom spektre približne od 3000 do 6000 otáčok. Tu sa na druhej strane prejaví trojvalcový charakter motora, hovoríme najmä o charakteristickom zvuku. Aj pri vysokých otáčkach je však dobre odhlučnený a žiadne človeku nepríjemné dunenie do kabíny neprechádza.

Súbor pozitívnych vlastností má podľa nás jednu spoločnú príčinu. Či už hovoríme o akcelerácii alebo o komfortnom, ale rýchlom podvozku v zákrutách, za všetkým treba hľadať nízku hmotnosť vozidla. Tá je pri niektorých verziách až o 120 kg nižšia v porovnaní s predchodcom.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 821
  2. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 7 110
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 6 686
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 162
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 556
  6. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 497
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 443
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 769
  9. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 2 683
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 392
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Ján Marton: Za Bíreša ide veterinárna činnosť a kontrola potravín ku dnu. Kolaps sa dá očakávať.
  2. Věra Tepličková: Všichni jsou už v Dubaji, co na Slovensku, co tady?
  3. Marián Kozák: "Konečne normálny život"
  4. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis)
  5. Štefan Vidlár: 613 a 363
  6. Anton Kovalčík: Ublíženejší vyhráva.
  7. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  8. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 470
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 039
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 377
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 222
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 635
  6. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 654
  7. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 536
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 388
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu