AKTUALIZOVANÉ

Nemci schválili mýto, osobné autá budú platiť za diaľnice

Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva emisií.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR/AP)

BERLÍN. Vodiči osobných áut budú musieť od roku 2019 platiť za jazdu na nemeckých diaľniciach.

O zavedení mýta rozhodol hlasmi nemeckej vládnej koalície Spolkový snem. Opatrenie kritizovala nemecká opozícia aj niektoré európske štáty.

Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva emisií. Desaťdňový poplatok sa bude pohybovať v rozmedzí od 2,5 eura do 25 eur, dvojmesačný od sedem do 50 eur. Najdrahšie ročné mýto bude stáť asi 130 eur.

Diaľničná známka bude elektronická a vodiči si ju budú môcť kúpiť na internete, v mobilnej aplikácii alebo na diaľniciach v blízkosti nemeckých hraníc. Musia pritom uviesť poznávaciu značku auta aj údaje o objeme motora alebo jeho emisnej norme. Ak technické údaje nevyplní, bude im automaticky účtovaný najvyšší poplatok za vybrané časové obdobie.

Kompromis s Úniou

Nemecko už síce zákon o mýte pre osobné autá schválilo v roku 2015, pre výhrady Európskej komisie a protesty susedných krajín ho ale doteraz nezaviedlo. Európska komisia pôvodnú normu považovala za diskriminačnú a spolkovú republiku vlani v septembri žalovala na úniovom súde.

Po zhruba dvoch mesiacoch sa obe strany dohodli na kompromise, ktorý spočíva vo zvýhodnení ekologických vozidiel a znížení cien za krátkodobé diaľničné známky pre cudzincov.

Spolkový snem tento kompromis začlenil do dvoch noviel napriek odporu opozičných strán, podľa ktorých je systém finančne neistý, protieurópsky a zavádza nové hranice. Minister dopravy je však napriek tomu presvedčený, že mýto, ktoré sa má začať vyberať o dva roky, je spravodlivé, európske a ekologické.

Aj dnes schválené úpravy ale počítajú s tým, že diaľničné poplatky budú fakticky platiť len zahraniční vodiči. Vodiči áut registrovaných v Nemecku mýto síce tiež zaplatia, neskôr sa im však o zaplatenú čiastku zníži daň z motorových vozidiel.

Majitelia najekologickejších áut s veľmi nízkymi emisiami získajú dokonca ešte väčšiu úľavu, než koľko zaplatia na diaľničných poplatkoch.

Chystané poplatky pre osobné autá
triedaročná známkadesaťdňová známkadvojmesačná známka
1.0 až <20 eur2,50 eura ur7 eur
2.20 až <40 eur4 eurá11 eur
3.40 až <70 eur8 eur18 eur
4.70 až <100 eur14 eur30 eur
5.100 eur20 eur40 eur
6.130 eur25 eur50 eur

Rakúsko hrozí žalobou

Takýto systém však kritizuje niekoľko európskych krajín, podľa ktorých je naďalej diskriminačný voči zahraničným vodičom.

Rakúsko hrozí žalobou, so skepsou naň hľadí i Česko. "Z nášho pohľadu je nemecké mýto protiprávne," zopakoval svoj postoj minister dopravy Jörg Leichtfried. Niektorí odborníci systém dokonca považujú za stratový. Minister dopravy Dobrindt si od zavedenia diaľničných poplatkov pre osobné autá sľubuje čistý ročný príjem okolo 524 miliónov eur.

Terčom debát je tiež otázka prevádzky na diaľniciach v pohraničných regiónoch, ktoré často využívajú aj cudzinci. Výnimky v pohraničí žiada komora nemeckých krajín Spolková rada, pretože sa obáva, že by paušálne zavedenie mýta ohrozilo prihraničný obchod a spoluprácu.

Ministerstvo dopravy s výnimkami na diaľniciach nepočíta a argumentuje tým, že cudzinci už takto budú oslobodení od platby za používanie ciest prvých tried. Nie je vylúčené, že Spolková rada preto uplatní právo námietky, čo by zavedenie mýta mohlo ešte skomplikovať.

Spolková republika je poslednou veľkou európskou krajinou, ktorá doteraz nespoplatnila svoje diaľnice pre osobné autá. Nákladné vozidlá už za ich použitie platia niekoľko rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 733
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 769
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 195
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 299
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 091
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 044
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 525
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 525
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 076
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 670

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

SVET

Poľsko zažíva nežnú revolúciu. Vracia sa pred rok '89?

Vládna presila najnovšie ovládne aj súdy. Únia je takmer bezmocná.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.