Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Dacia Duster.(Zdroj: Dacia)

LONDÝN. Túžba Európanov po SUV a Crossoveroch neutícha. Minulý rok tvorili "teréniaky" so zvýšeným podvozkom a oplastovanou karosériou štvrtinu všetkých predaných áut.

Zákazníci majú radi SUV všetkých veľkostí aj cien, preto segment SUV tiež rástol najrýchlejšie zo všetkých. Informuje o tom analytická spoločnosť JATO Dynamics, ktorú cituje Automotive News.

Minuloročné predaje segmentu SUV - kam analytici radia modely ako Renault Captur, Nissan Qashqai, BMW X1 aj Volvo XC60 - narástli medziročne o 22 percent na takmer 3,8 milióna kusov. Pre porovnanie, celkový predaj osobných áut vzrástol o 6,5 percenta na 15 miliónov kusov.

Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2015 tvorili SUV 21 percent všetkých predaných áut, v roku 2016 až 25 percent. Zákazníci si volili autá tohto segmentu na úkor klasických modelov, akými sú napríklad Volkswagen Golf či Renault Clio.

Čo je prémiové, to má úspech

JATO Dynamics rozlišuje "prémiové" a "neprémiové" SUV v troch veľkostiach - malé, kompaktné a veľké. V piatich kategóriách predaje rástli.

Najväčší rast zaznamenala kategória prémiových kompaktných SUV - predalo sa ich vyše 338-tisíc kusov, z toho najviac, 97-tisíc, bolo BMW X1. To je zároveň najpredávanejším modelom značky na Slovensku.

Jedinou kategóriou SUV, ktorých sa v roku 2016 predalo menej, ako rok predtým, sú neprémiové veľké SUV, ako napríklad Hyundai Santa Fe.

SUV a crossovery, ale aj MPV sú pritom vo všeobecnosti drahšie, ako bežné modely. Výrobcovia ich radi vyrábajú, pretože na nich majú vyššie marže.

Na trh tiež tento rok prišli viaceré nové modely, ako napríklad Audi Q2 alebo Toyota CH-R.

Pre automobilku je SUV v ponuke otázkou prežitia. Povedal to riaditeľ Seatu Luca de Meo pri príležitosti minuloročného predstavenia Seatu Ateca, prvého SUV značky. Okrem neho Seat čoskoro predstaví svoje malé SUV, Arona.

"Doteraz pokrýval Seat svojimi modelmi polovicu európskeho trhu. Keď budeme mať v ponuke Atecu a Aronu, budú to až tri štvrtiny," povedal de Meo pre Automotive News.

Rodiny ešte nevymreli

Pozíciu najväčšieho segmentu si opäť obhájili malé mestské autá - Škoda Fabia, Renault Clio, Toyota Clio - s 2,82 miliónmi predaných kusov. Na druhom mieste sú autá nižšej strednej triedy, ako napríklad Škoda Octavia, Volkswagen Golf alebo Honda Civic.

Segment SUV získal zákazníkov, ktorí si predtým kupovali MPV - rodinné autá s vyššou karosériou, často sedemmiestne alebo s posuvnými dverami. Minulý rok sa darilo veľkým MPV, ktorých sa predalo vyše 200-tisíc, kompatkných MPV len 112-tisíc.

Medzi MPV boli najpopulárnejšie nové generácie známych modelov - Ford S-Max, Volkswagen Touran či Renault Scénic.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 175
  2. Vizuálny smog je problém 10 378
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 682
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 4 219
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 3 765
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 325
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 199
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 982
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 602
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 384

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Neprehliadnite tiež

Do dražby putuje ikonické Lamborghini

Countach LP400 S patrí do 105-kusovej série.

S elektrickým BMW i3s REX sme sa vybrali na výlet do Brna (test)

Pre dosiahnutie reálneho dojazdu treba počítať s kompromismi.