Renault 25 - limuzína, ktorá vo svojej dobe určovala trendy

Renault priniesol hovoriace auto. Jeho syntetický hlas sa však nepresadil.

(Zdroj: © Renault Communication, © KREISS, Sylvie)

Nasadnete do limuzíny, usalašíte sa v mäkkom pohodlnom sedadle a naštartujete motor. Jav celkom normálny v polovici 80-tych rokov.

Tu vám ale niečo zabliká na palubovke, ozve sa „kling – klang“ ako v pražskom metre a syntetický hlas prehovorí: „Ľavé zadné dvere nie sú zatvorené.“

Nuž, tak toto bolo v tom čase už trochu priveľa! Ale bolo to tak v Renaulte 25! Tak trochu sci-fi. Dnes vieme, že sa to nepresadilo, a ak s vami dnes auto hovorí, tak o telekomunikácii. Môžete si zadávať čísla telefónov či dáta do navigácie... Nuž, ale toto pred 25 – 30 rokmi téma ešte nebola.

Článok pokračuje pod video reklamou

Renault 25 prišiel na trh začiatkom roka 1984 a nahradil modely 20 a 30 ako akúsi ich syntézu. Bol navrhnutý ako 5 dverová limuzína so splývajúcimi zadnými dverami, čo medzi veľkými limuzínami bolo úplne nové.

Útočil na pozície tzv. „executive cars“, teda veľkých limuzín, ale nemal – z dnešného pohľadu – nijako veľké rozmery. Celková dĺžka 4620 cm patrí dnes autám strednej triedy a hmotnosť pod 1200 kg skôr do nižšej.

Akokoľvek auto vyzeralo, bolo v praxi naozaj veľké. Exteriér mal výbornú aerodynamiku (udáva sa cw hodnota 0,28 – 0,31) a naozaj pekný design.

Design exteriéru a interiéru

Línie navrhli Gaston Juchet a Robert Opron, z ktorých ten posledný bol aj navrhovateľom známeho Citroena SM. Kto pozná Citroen SM, môže vycítiť rukopis tohoto návrhára.

Špecifickým je „obiehajúce“ zadné okno, dávajúce vozidlu určitú „vzdušnosť“ a výborný výhľad dozadu. Zadné dvere, resp. veko batožinového priestoru, boli na vtedajšie pomery obrovské, ale keďže sa tento trend presadil v celej strednej triede, dnes ich považujeme za normálne.

Jednoduchá a čistá línia celej karosérie lahodí oku a minimalizovala aj aerodynamický hluk v kabíne. Interiér spracoval Marcello Gandini, známy ako návrhár interiérov Lamborghini. Príslušne futuristicky aj vyzeral.

Z palubnej dosky vystupovala široká tieniaca strieška, prekrývajúca jedinú plochu, na ktorej boli kontrolky a prístroje prekryté antireflexne ohnutým plexisklom.

Medzi sedadlami vodiča a spolujazdca bol obrovský panel, prechádzajúci priamo do palubovky, podľa vtedajšej módy, po pravej strane naozaj obrovská odkladacia skrinka a pod ňou polica, do ktorej sa zmestilo mnoho máp. (Nuž, vtedy náhrada dnešných navigácií.)

Stereo sústava v tomto aute bola, dovolím si smelo povedať, „bomba“ – 4x20W a 5 pásmový ekvalizér s halovým efektom a výbornými reproduktormi. V tom čase prišla do sveta známa pieseň od Fredie Mercury-ho a Montserrat Caballé zvaná „Barcelona“.

Pustiť túto pieseň na plné „pecky“, v tomto aute doslova bralo dych. Naviac sa hlasitosť a niektoré funkcie ovládali pri volante na zvláštnej „krabičke“, čo je v renaultoch bežné dodnes.

Motory a technika

Štandardné boli 2 a 2,2 litrové benzínové motorizácie s výkonmi od 100 do 120 koní, V6 s objemom 2,5 alebo 2,9 litra s výkonom od 160 do 205 koní. Keďže sa v tom čase začali v Európe zavádzať katalyzátory, existovalo veľmi veľa rôznych výkonov pri tých istých motoroch.

Boli k dispozícii aj dieselové motory s výkonom do 90 koní. Poháňaná bola predná náprava. Prevodovky boli 5 stupňové manuálne a 5 st. automatické, ktoré však mali technické problémy. Existovalo aj zopár pancierovaných verzií a v tomto aute sa vozil aj francúzsky prezident.

Jazda

Vlastné skúsenosti mám s motorizáciou 2,2 litra a výkonom 108 koní. Ako som uviedol na začiatku, do auta sa nastupuje pohodlne, cez široko sa otvárajúce dvere a vpredu, ako aj vzadu, je naozaj veľa miesta na nohy, ramená aj hlavu.

Sedadlá sú skôr francúzsky mäkké, riadne široké, vysoké s dostatočne dlhým sedákom, takže podporia celé stehno aj vyššieho vodiča či pasažiera. Poťah je so strihaného materiálu podobného plyšu a trochu podporuje potenie v teple.

Všetky ovládacie prvky sú dobre „po ruke“ a vozidlo má výborné vetranie, aj keď v tom čase bola klimatizácia zriedkavá, dalo sa to vydržať aj v lete. Radenie je dostatočne presné a prevodovka dobre odstupňovaná.

Riadenie s posilňovačom je presné a volant sa príjemne vracia do stredovej polohy. Štvorvalcový motor je dobre odtlmený, ale stále prítomný, čo vedie k hospodárnej jazde asi za 8 – 9 l benzínu na 100 km.

V zákrutách cítiť istú nedotáčavosť a francúzsky mäkké pruženie navádza skôr k pokojnej ako k športovej jazde v horských priesmykoch. Auto brzdí dobre, ale ABS ešte neponúkalo. Vo vysokých rýchlostiach nad 140 km/h je hluk, nazvime to primeraný a konverzácia v aute nepotrebuje zvyšovanie hlasu.

Je to typické auto na dlhé cesty ako koniec-koncov všetky väčšie limuzíny. Výkon sa v tom čase nevymykal z priemeru, a preto bolo treba, hlavne v Nemecku, pozerať do spätného zrkadla, či sa neblíži nejaké Porsche, alebo iná nemecká limuzína. Najväčším zážitkom bolo púšťať si hudbu z výborného stereo prístroja – nuž, a to som už spomínal...

Renault 25 bol istotne „trend – setterom“ vo svojej dobe, ako aj mnohé francúzske autá vôbec. Spomeňme len Citroen Traction Avant z 30-tych rokov alebo slávnu „DS“ či „kačiatko“ a tiež Renault 8 s kotúčovými brzdami a uzavretým chladiacim systémom a tiež Renault Espace. Dnes, zdá sa mi, Francúzsko už týmto trend-setterom nie je. Prečo? Neviem.

RozmerymmNajbežnejšie motorizácie
Dĺžka46202,0 l77 kW=103 PS s 158 Nm/3000 ot/min
Šírka17702,2 l81 kW=109 PS a 170 Nm/3500 ot/min
Výška14002,5 V6 Turbo136 kW=182 PS a 280 Nm/3000 ot/min
Batožina442 l
Poh. hmotnosť1175 kgPočet vyrobených kusov
Max. hmotnosť1650 kgbežné vozidlá769 687 ks
Brzdyvpredu kotúčové, vzadu bubnovéreprezentačné vozidlá832 ks

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou VeteranSK.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 175
  2. Vizuálny smog je problém 10 378
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 682
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 4 219
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 3 765
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 325
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 199
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 982
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 602
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 384

Téma: Renault


Článok je zaradený aj do ďalších tém Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Neprehliadnite tiež

Do dražby putuje ikonické Lamborghini

Countach LP400 S patrí do 105-kusovej série.

S elektrickým BMW i3s REX sme sa vybrali na výlet do Brna (test)

Pre dosiahnutie reálneho dojazdu treba počítať s kompromismi.