Renault 25 - limuzína, ktorá vo svojej dobe určovala trendy

Renault priniesol hovoriace auto. Jeho syntetický hlas sa však nepresadil.

(Zdroj: © Renault Communication, © KREISS, Sylvie)

Nasadnete do limuzíny, usalašíte sa v mäkkom pohodlnom sedadle a naštartujete motor. Jav celkom normálny v polovici 80-tych rokov.

Tu vám ale niečo zabliká na palubovke, ozve sa „kling – klang“ ako v pražskom metre a syntetický hlas prehovorí: „Ľavé zadné dvere nie sú zatvorené.“

Nuž, tak toto bolo v tom čase už trochu priveľa! Ale bolo to tak v Renaulte 25! Tak trochu sci-fi. Dnes vieme, že sa to nepresadilo, a ak s vami dnes auto hovorí, tak o telekomunikácii. Môžete si zadávať čísla telefónov či dáta do navigácie... Nuž, ale toto pred 25 – 30 rokmi téma ešte nebola.

Článok pokračuje pod video reklamou

Renault 25 prišiel na trh začiatkom roka 1984 a nahradil modely 20 a 30 ako akúsi ich syntézu. Bol navrhnutý ako 5 dverová limuzína so splývajúcimi zadnými dverami, čo medzi veľkými limuzínami bolo úplne nové.

Útočil na pozície tzv. „executive cars“, teda veľkých limuzín, ale nemal – z dnešného pohľadu – nijako veľké rozmery. Celková dĺžka 4620 cm patrí dnes autám strednej triedy a hmotnosť pod 1200 kg skôr do nižšej.

Akokoľvek auto vyzeralo, bolo v praxi naozaj veľké. Exteriér mal výbornú aerodynamiku (udáva sa cw hodnota 0,28 – 0,31) a naozaj pekný design.

Design exteriéru a interiéru

Línie navrhli Gaston Juchet a Robert Opron, z ktorých ten posledný bol aj navrhovateľom známeho Citroena SM. Kto pozná Citroen SM, môže vycítiť rukopis tohoto návrhára.

Špecifickým je „obiehajúce“ zadné okno, dávajúce vozidlu určitú „vzdušnosť“ a výborný výhľad dozadu. Zadné dvere, resp. veko batožinového priestoru, boli na vtedajšie pomery obrovské, ale keďže sa tento trend presadil v celej strednej triede, dnes ich považujeme za normálne.

Jednoduchá a čistá línia celej karosérie lahodí oku a minimalizovala aj aerodynamický hluk v kabíne. Interiér spracoval Marcello Gandini, známy ako návrhár interiérov Lamborghini. Príslušne futuristicky aj vyzeral.

Z palubnej dosky vystupovala široká tieniaca strieška, prekrývajúca jedinú plochu, na ktorej boli kontrolky a prístroje prekryté antireflexne ohnutým plexisklom.

Medzi sedadlami vodiča a spolujazdca bol obrovský panel, prechádzajúci priamo do palubovky, podľa vtedajšej módy, po pravej strane naozaj obrovská odkladacia skrinka a pod ňou polica, do ktorej sa zmestilo mnoho máp. (Nuž, vtedy náhrada dnešných navigácií.)

Stereo sústava v tomto aute bola, dovolím si smelo povedať, „bomba“ – 4x20W a 5 pásmový ekvalizér s halovým efektom a výbornými reproduktormi. V tom čase prišla do sveta známa pieseň od Fredie Mercury-ho a Montserrat Caballé zvaná „Barcelona“.

Pustiť túto pieseň na plné „pecky“, v tomto aute doslova bralo dych. Naviac sa hlasitosť a niektoré funkcie ovládali pri volante na zvláštnej „krabičke“, čo je v renaultoch bežné dodnes.

Motory a technika

Štandardné boli 2 a 2,2 litrové benzínové motorizácie s výkonmi od 100 do 120 koní, V6 s objemom 2,5 alebo 2,9 litra s výkonom od 160 do 205 koní. Keďže sa v tom čase začali v Európe zavádzať katalyzátory, existovalo veľmi veľa rôznych výkonov pri tých istých motoroch.

Boli k dispozícii aj dieselové motory s výkonom do 90 koní. Poháňaná bola predná náprava. Prevodovky boli 5 stupňové manuálne a 5 st. automatické, ktoré však mali technické problémy. Existovalo aj zopár pancierovaných verzií a v tomto aute sa vozil aj francúzsky prezident.

Jazda

Vlastné skúsenosti mám s motorizáciou 2,2 litra a výkonom 108 koní. Ako som uviedol na začiatku, do auta sa nastupuje pohodlne, cez široko sa otvárajúce dvere a vpredu, ako aj vzadu, je naozaj veľa miesta na nohy, ramená aj hlavu.

Sedadlá sú skôr francúzsky mäkké, riadne široké, vysoké s dostatočne dlhým sedákom, takže podporia celé stehno aj vyššieho vodiča či pasažiera. Poťah je so strihaného materiálu podobného plyšu a trochu podporuje potenie v teple.

Všetky ovládacie prvky sú dobre „po ruke“ a vozidlo má výborné vetranie, aj keď v tom čase bola klimatizácia zriedkavá, dalo sa to vydržať aj v lete. Radenie je dostatočne presné a prevodovka dobre odstupňovaná.

Riadenie s posilňovačom je presné a volant sa príjemne vracia do stredovej polohy. Štvorvalcový motor je dobre odtlmený, ale stále prítomný, čo vedie k hospodárnej jazde asi za 8 – 9 l benzínu na 100 km.

V zákrutách cítiť istú nedotáčavosť a francúzsky mäkké pruženie navádza skôr k pokojnej ako k športovej jazde v horských priesmykoch. Auto brzdí dobre, ale ABS ešte neponúkalo. Vo vysokých rýchlostiach nad 140 km/h je hluk, nazvime to primeraný a konverzácia v aute nepotrebuje zvyšovanie hlasu.

Je to typické auto na dlhé cesty ako koniec-koncov všetky väčšie limuzíny. Výkon sa v tom čase nevymykal z priemeru, a preto bolo treba, hlavne v Nemecku, pozerať do spätného zrkadla, či sa neblíži nejaké Porsche, alebo iná nemecká limuzína. Najväčším zážitkom bolo púšťať si hudbu z výborného stereo prístroja – nuž, a to som už spomínal...

Renault 25 bol istotne „trend – setterom“ vo svojej dobe, ako aj mnohé francúzske autá vôbec. Spomeňme len Citroen Traction Avant z 30-tych rokov alebo slávnu „DS“ či „kačiatko“ a tiež Renault 8 s kotúčovými brzdami a uzavretým chladiacim systémom a tiež Renault Espace. Dnes, zdá sa mi, Francúzsko už týmto trend-setterom nie je. Prečo? Neviem.

RozmerymmNajbežnejšie motorizácie
Dĺžka46202,0 l77 kW=103 PS s 158 Nm/3000 ot/min
Šírka17702,2 l81 kW=109 PS a 170 Nm/3500 ot/min
Výška14002,5 V6 Turbo136 kW=182 PS a 280 Nm/3000 ot/min
Batožina442 l
Poh. hmotnosť1175 kgPočet vyrobených kusov
Max. hmotnosť1650 kgbežné vozidlá769 687 ks
Brzdyvpredu kotúčové, vzadu bubnovéreprezentačné vozidlá832 ks

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou VeteranSK.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  2. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  3. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  4. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  5. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  8. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  9. Klima efekt bez klimatizácie
  10. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 339
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 13 617
  3. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 491
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 11 696
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 9 199
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 7 069
  7. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 3 721
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 646
  9. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 3 614
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268

Téma: Renault


Článok je zaradený aj do ďalších tém Veterány

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V Štúrove našli štyri funkčné bomby z druhej svetovej vojny, časť ľudí evakuovali

Odkrytú muníciu si vo štvrtok všimol muž, ktorému ušiel pes.

BRATISLAVA

Bratislava má novú atrakciu. Prechádzku vo výške 85 metrov

Záujemcovia sa môžu pokochať výhľadom z parapetnej rímsy okolo reštaurácie Ufo.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, no všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.