Najdrahšie šrotovisko sveta? Futbalový štadión pri Detroite

Okolo štadióna sú odstavené desaťtisíce naftových Volkswagenov.

DETROIT, BRATISLAVA. Štadión Silverdome v Pontiacu neďaleko Detroitu bol kedysi ikonou automobilového regiónu v Michigane. Dnes je symbolom úpadku a potichu sa rozpadá.

Koncern Volkswagen tejto neveselej kulise dodal punc vlastnej krízy: na parkoviskách okolo štadióna sú odstavené tisíce dieselových áut, ktoré musel VW pre nelegálny softvér vyradiť a odkúpiť od svojich amerických klientov. To, že si VW zvolil parkoviská štadióna duchov ako "skladisko" vyradených dieselov, dokonale sedí do pochmúrneho obrazu jeho samého.

Článok pokračuje pod video reklamou

Štadión otvoril svoje brány v roku 1975 ako aréna pre veľké podujatia: športové zápasy, koncerty hudobných velikánov ako Elvis Presley či Led Zeppelin, alebo návštevu pápeža. Štadión na vrchole svojej slávy lákal 93.000 fanúšikov a v roku 1979 tu mal svetovú premiéru prvý monster truck Bigfoot.

Štadión musel v roku 2013 pre krízu ukončiť svoju činnosť, keďže na sanáciu chýbali peniaze.

Zaparkované autá návštevníkov nepriniesli

Dnes sa stal skladom nepotrebných dieselov z modelovej rady Jetta, Passat alebo Golf. Ľudia ho označujú za automobilový cintorín Volkswagenu alebo najdrahšie šrotovisko sveta.

Volkswagen sa zatiaľ nevzdal nádeje, že tieto autá dokáže legálne upraviť a následne predať ako ojazdené. Jeho renomé síce dostalo veľký úder a hoci len ťažko odhadnúť, koľko by mu táto akcia vyniesla, mohla by vykompenzovať aspoň malú časť nákladov.

Najprv však musí získať zelenú od úradu pre ochranu životného prostredia. Automobilka sa ich ešte stále snaží presvedčiť o účinnosti navrhovaných opatrení na odstránenie nelegálneho softvéru. To ale nie je jednoduché, keďže týmto krokom sa zmení celý rad ďalších faktorov, ako sú spotreba či výkon motora.

Podľa odborníkov sú šance na úspech minimálne.

Keby úrady opakovane neukazovali zástupcom koncernu dvere, nebolo by odkupovanie vozidiel vôbec nariadené. To znamená, že VW musí väčšinu z približne 580.000 dotknutých dieselov najprv odkúpiť od klientov. Otázka znie, čo bude nasledovať.

Opravu niektorých úrady povolili

Svetielko nádeje prišlo v januári, keď úrady schválili opravy približne 67.000 dieselov. Ďalšou pozitívnou správnou bolo to, že úrady nenariadili odkúpenie zhruba 60.000 z 80.000 väčších modelov. Vychádzajú totiž z predpokladu, že opravy budú úspešné a účinné.

Jedno je isté: každé z vyradených vozidiel v Silverdome a na ostatných odstavných plochách po celých USA znamená hotovosť. Hoci by VW ich predajom získal len zlomok nákladov, mohol by ušetriť miliardy.

Program odškodnenia beží na plné obrátky. VW podľa aktuálnych údajov do 18. februára zabezpečil odkúpenie, opravu a ukončenie leasingu približne pre 323.000 vozidiel.

V rámci týchto opatrení bolo vyplatených takmer 2,9 miliardy USD (2,71 miliardy eur).

O výkup sa starajú noví zamestnanci

Veľkú námahu znamená aj vyradenie tisícov dieselov s nelegálnym softvérom a ich uskladnenie. Podľa hovorkyne VW museli prijať vyše 1300 nových zamestnancov, ktorí pomáhajú s organizáciou programu.

Nejde len o administratívne a logistické záležitosti, ale aj o ľudí, ktorí zabezpečujú údržbu vyradených áut na zhromaždiskách. Raz týždenne prichádzajú veľké kamióny k zmluvným predajcom, ktorí odkupujú vozidlá.

A na obzore sú ďalšie problémy. Podľa lokálneho denníka Oakland Press totiž mesto Pontiac podalo žalobu na vlastníka štadióna. Dôvod: masové uskladňovanie ojazdených vozidiel porušuje bezpečnostné a poriadkové nariadenia.

Ak bude mať VW smolu, bude si už čoskoro musieť nájsť novú odstavnú plochu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 175
  2. Vizuálny smog je problém 10 378
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 682
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 4 219
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 3 765
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 325
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 199
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 982
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 602
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 384

Téma: Dieselgate


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen, Kauza emisie

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Neprehliadnite tiež

Do dražby putuje ikonické Lamborghini

Countach LP400 S patrí do 105-kusovej série.

S elektrickým BMW i3s REX sme sa vybrali na výlet do Brna (test)

Pre dosiahnutie reálneho dojazdu treba počítať s kompromismi.