SME

Najdrahšie šrotovisko sveta? Futbalový štadión pri Detroite

Okolo štadióna sú odstavené desaťtisíce naftových Volkswagenov.

Načítavam video...

DETROIT, BRATISLAVA. Štadión Silverdome v Pontiacu neďaleko Detroitu bol kedysi ikonou automobilového regiónu v Michigane. Dnes je symbolom úpadku a potichu sa rozpadá.

Koncern Volkswagen tejto neveselej kulise dodal punc vlastnej krízy: na parkoviskách okolo štadióna sú odstavené tisíce dieselových áut, ktoré musel VW pre nelegálny softvér vyradiť a odkúpiť od svojich amerických klientov. To, že si VW zvolil parkoviská štadióna duchov ako "skladisko" vyradených dieselov, dokonale sedí do pochmúrneho obrazu jeho samého.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Štadión otvoril svoje brány v roku 1975 ako aréna pre veľké podujatia: športové zápasy, koncerty hudobných velikánov ako Elvis Presley či Led Zeppelin, alebo návštevu pápeža. Štadión na vrchole svojej slávy lákal 93.000 fanúšikov a v roku 1979 tu mal svetovú premiéru prvý monster truck Bigfoot.

Štadión musel v roku 2013 pre krízu ukončiť svoju činnosť, keďže na sanáciu chýbali peniaze.

Zaparkované autá návštevníkov nepriniesli

Dnes sa stal skladom nepotrebných dieselov z modelovej rady Jetta, Passat alebo Golf. Ľudia ho označujú za automobilový cintorín Volkswagenu alebo najdrahšie šrotovisko sveta.

Volkswagen sa zatiaľ nevzdal nádeje, že tieto autá dokáže legálne upraviť a následne predať ako ojazdené. Jeho renomé síce dostalo veľký úder a hoci len ťažko odhadnúť, koľko by mu táto akcia vyniesla, mohla by vykompenzovať aspoň malú časť nákladov.

SkryťVypnúť reklamu

Najprv však musí získať zelenú od úradu pre ochranu životného prostredia. Automobilka sa ich ešte stále snaží presvedčiť o účinnosti navrhovaných opatrení na odstránenie nelegálneho softvéru. To ale nie je jednoduché, keďže týmto krokom sa zmení celý rad ďalších faktorov, ako sú spotreba či výkon motora.

Podľa odborníkov sú šance na úspech minimálne.

Keby úrady opakovane neukazovali zástupcom koncernu dvere, nebolo by odkupovanie vozidiel vôbec nariadené. To znamená, že VW musí väčšinu z približne 580.000 dotknutých dieselov najprv odkúpiť od klientov. Otázka znie, čo bude nasledovať.

Opravu niektorých úrady povolili

Svetielko nádeje prišlo v januári, keď úrady schválili opravy približne 67.000 dieselov. Ďalšou pozitívnou správnou bolo to, že úrady nenariadili odkúpenie zhruba 60.000 z 80.000 väčších modelov. Vychádzajú totiž z predpokladu, že opravy budú úspešné a účinné.

SkryťVypnúť reklamu

Jedno je isté: každé z vyradených vozidiel v Silverdome a na ostatných odstavných plochách po celých USA znamená hotovosť. Hoci by VW ich predajom získal len zlomok nákladov, mohol by ušetriť miliardy.

Program odškodnenia beží na plné obrátky. VW podľa aktuálnych údajov do 18. februára zabezpečil odkúpenie, opravu a ukončenie leasingu približne pre 323.000 vozidiel.

V rámci týchto opatrení bolo vyplatených takmer 2,9 miliardy USD (2,71 miliardy eur).

O výkup sa starajú noví zamestnanci

Veľkú námahu znamená aj vyradenie tisícov dieselov s nelegálnym softvérom a ich uskladnenie. Podľa hovorkyne VW museli prijať vyše 1300 nových zamestnancov, ktorí pomáhajú s organizáciou programu.

Nejde len o administratívne a logistické záležitosti, ale aj o ľudí, ktorí zabezpečujú údržbu vyradených áut na zhromaždiskách. Raz týždenne prichádzajú veľké kamióny k zmluvným predajcom, ktorí odkupujú vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A na obzore sú ďalšie problémy. Podľa lokálneho denníka Oakland Press totiž mesto Pontiac podalo žalobu na vlastníka štadióna. Dôvod: masové uskladňovanie ojazdených vozidiel porušuje bezpečnostné a poriadkové nariadenia.

Ak bude mať VW smolu, bude si už čoskoro musieť nájsť novú odstavnú plochu.

Kauza emisie

Dobroslav Trnka.

Trnka je dodnes prokurátorom, hoci s pozastaveným výkonom.


64
Logo podcastu Dobré ráno.

Opilecké excesy, nenávistné výroky k Maďarom, ale aj korupčné kauzy.


a 3 ďalší 2
Súvisiace témy: Autá Volkswagen, Dieselgate, USA
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 160
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 424
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 553
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 426
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 390
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 028
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 021
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Daniel Balko: Súhlas s členstvom Ukrajiny v NATO padol dávno, prečo ho spochybňovať?
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čurillovci ho volali mozgový makač, po jeho výpovedi obvinili 25 ľudí pri akcii Apači. Tri roky má prerušené trestné stíhanie
  3. Ivan Čáni: Gröhling odpovedal Ficovi, mne a nám – občanom nie.
  4. Dušan Koniar: Brucho zašiješ, dušu nie
  5. Koloman Gore: Kto viac zarába: MMA alebo Clash of the Stars?
  6. Ján Valchár: Dve blbé správy od Putina
  7. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 28 089
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 715
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 13 473
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 819
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 228
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 976
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 721
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 715
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu