SME
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Najdrahšie šrotovisko sveta? Futbalový štadión pri Detroite

Okolo štadióna sú odstavené desaťtisíce naftových Volkswagenov.

Načítavam video...

DETROIT, BRATISLAVA. Štadión Silverdome v Pontiacu neďaleko Detroitu bol kedysi ikonou automobilového regiónu v Michigane. Dnes je symbolom úpadku a potichu sa rozpadá.

Koncern Volkswagen tejto neveselej kulise dodal punc vlastnej krízy: na parkoviskách okolo štadióna sú odstavené tisíce dieselových áut, ktoré musel VW pre nelegálny softvér vyradiť a odkúpiť od svojich amerických klientov. To, že si VW zvolil parkoviská štadióna duchov ako "skladisko" vyradených dieselov, dokonale sedí do pochmúrneho obrazu jeho samého.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Štadión otvoril svoje brány v roku 1975 ako aréna pre veľké podujatia: športové zápasy, koncerty hudobných velikánov ako Elvis Presley či Led Zeppelin, alebo návštevu pápeža. Štadión na vrchole svojej slávy lákal 93.000 fanúšikov a v roku 1979 tu mal svetovú premiéru prvý monster truck Bigfoot.

Štadión musel v roku 2013 pre krízu ukončiť svoju činnosť, keďže na sanáciu chýbali peniaze.

Zaparkované autá návštevníkov nepriniesli

Dnes sa stal skladom nepotrebných dieselov z modelovej rady Jetta, Passat alebo Golf. Ľudia ho označujú za automobilový cintorín Volkswagenu alebo najdrahšie šrotovisko sveta.

Volkswagen sa zatiaľ nevzdal nádeje, že tieto autá dokáže legálne upraviť a následne predať ako ojazdené. Jeho renomé síce dostalo veľký úder a hoci len ťažko odhadnúť, koľko by mu táto akcia vyniesla, mohla by vykompenzovať aspoň malú časť nákladov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najprv však musí získať zelenú od úradu pre ochranu životného prostredia. Automobilka sa ich ešte stále snaží presvedčiť o účinnosti navrhovaných opatrení na odstránenie nelegálneho softvéru. To ale nie je jednoduché, keďže týmto krokom sa zmení celý rad ďalších faktorov, ako sú spotreba či výkon motora.

Podľa odborníkov sú šance na úspech minimálne.

Keby úrady opakovane neukazovali zástupcom koncernu dvere, nebolo by odkupovanie vozidiel vôbec nariadené. To znamená, že VW musí väčšinu z približne 580.000 dotknutých dieselov najprv odkúpiť od klientov. Otázka znie, čo bude nasledovať.

Opravu niektorých úrady povolili

Svetielko nádeje prišlo v januári, keď úrady schválili opravy približne 67.000 dieselov. Ďalšou pozitívnou správnou bolo to, že úrady nenariadili odkúpenie zhruba 60.000 z 80.000 väčších modelov. Vychádzajú totiž z predpokladu, že opravy budú úspešné a účinné.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedno je isté: každé z vyradených vozidiel v Silverdome a na ostatných odstavných plochách po celých USA znamená hotovosť. Hoci by VW ich predajom získal len zlomok nákladov, mohol by ušetriť miliardy.

Program odškodnenia beží na plné obrátky. VW podľa aktuálnych údajov do 18. februára zabezpečil odkúpenie, opravu a ukončenie leasingu približne pre 323.000 vozidiel.

V rámci týchto opatrení bolo vyplatených takmer 2,9 miliardy USD (2,71 miliardy eur).

O výkup sa starajú noví zamestnanci

Veľkú námahu znamená aj vyradenie tisícov dieselov s nelegálnym softvérom a ich uskladnenie. Podľa hovorkyne VW museli prijať vyše 1300 nových zamestnancov, ktorí pomáhajú s organizáciou programu.

Nejde len o administratívne a logistické záležitosti, ale aj o ľudí, ktorí zabezpečujú údržbu vyradených áut na zhromaždiskách. Raz týždenne prichádzajú veľké kamióny k zmluvným predajcom, ktorí odkupujú vozidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

A na obzore sú ďalšie problémy. Podľa lokálneho denníka Oakland Press totiž mesto Pontiac podalo žalobu na vlastníka štadióna. Dôvod: masové uskladňovanie ojazdených vozidiel porušuje bezpečnostné a poriadkové nariadenia.

Ak bude mať VW smolu, bude si už čoskoro musieť nájsť novú odstavnú plochu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  6. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. Lenivý brunch s Muchom
  9. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  2. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  3. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  4. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  7. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  10. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 710
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 125
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 369
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 366
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 161
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 092
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 087
  8. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 521
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 337
  10. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


9 h
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl
Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


27. júl
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl