SME

Aj po 40 rokoch sa Lada Niva stále predáva. Po desiatkach kusov

Ruský off-road je úspešnejší ako Mercedes-Benz triedy G.

(Zdroj: Lada)

PRAHA. V stredu uplynie štyridsať rokov, odkedy z výrobného pásu v ruskom meste Togliatti zišla prvá Lada Niva.

Aj po štyridsiatich rokoch je o ňu stále záujem, český dovozca hovorí, že jej ročne predá niekoľko desiatok kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasný oficiálny názov je Lada 4x4 alebo VAZ 2121. Ochrannú značku Niva má zaregistrovanú Chevrolet od 90. rokov, z čias spolupráce koncernov AvtoVAZ a General Motors.

Oslovila lesníkov, aj tých čo majú Daciu

Niva bola najprv nedostatkovým tovarom, postupne ju však konkurencia prekonala. Napriek tomu si automobil zachoval skupinu skalných priaznivcov - lesníkov, poľovníkov, chalupárov - ktorí si jednoduchú techniku za nízku cenu 9 490 eur obľúbili.

SkryťVypnúť reklamu

K tejto cene má najbližšie asi Dacia Duster, ktorá začína na cene 9 990 eur, respektíve 13 190 eur s pohonom všetkých kolies.

"Typickým používateľom Nivy je firma, ktorá potrebuje auto hlavne do terénu. Často ide o firmy, ktoré už Nivu kedysi mali, neskôr ju vymenili za Dustera alebo pick-upy a dnes sa chcú vrátiť späť k Nivám," vysvetľuje Lukáš Vaverka zo spoločnosti CanoCar, ktorá vozidlá do Česka dováža.

"Zákazníci-fyzické osoby potrebujú Nivu na prácu v lese, alebo jazdia na off-roadové expedície a chcú nové, cenovo dostupné auto," dodáva Vaverka. "Máme aj takých, ktorí si novú Nivu kupujú z nostalgie, pretože také auto už v minulosti vlastnili.

Úspešnejšia ako Mercedes G

Základ auta tvorí samonosná karoséria. Niva má nezávislé zavesenie kolies, stály pohon všetkých kolies, redukčnú prevodovku a uzávierku medzinápravového diferenciálu.

SkryťVypnúť reklamu

Oproti pôvodnej Nive má aktuálna verzia viaceré zmeny.

Rozsiahla modernizácia prišla v roku 1993, priniesla napríklad zväčšenie dverí kufra a nižšiu nakladaciu hranu (vďaka inému tvaru zadných svetiel), novú prístrojovú dosku alebo zväčšenie objemu motora z 1,6 na 1,7 litra v kombinácii so vstrekovaním paliva Bosch.

V tom istom roku sa ponuka rozšírila aj o päťdverovú päťmiestnu verziu s karosériou predĺženou o 50 centimetrov.

Zaujímavosťou je, že ročne sa stále vyrába okolo 30-tisíc kusov Nivy, tvrdí Vaverka. Niva sa tak vyrába dlhšie a je predajne úspešnejšia, ako Mercedes-Benz triedy G.

Za 40 rokov sa celkovo vyrobilo asi 2,5 milióna kusov Nivy. Z toho päťdverových je asi 150-tisíc a na export mimo Ruska šlo asi pol milióna áut.

Lada

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 113
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 789
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 990
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 219
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 064
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 055
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 021
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


34
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


18
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci asi nepoznajú.


1
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


3
reklama
  1. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  2. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  3. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  4. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  5. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  8. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 792
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 890
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 618
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 180
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 678
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 654
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 160
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 937
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťZatvoriť reklamu