Počet staníc STK môže narásť, technickú by ste mohli vybaviť v autoservise

Už teraz prejdú kontrolou aj autá, ktoré by mali byť nespôsobilé.

Ilustračné foto.(Zdroj: Archív)

BRATISLAVA. Na Slovensku je v súčasnosti 140 staníc technickej kontroly. Vodiči ich musia navštevovať (v prípade osobných áut vybavených katalyzátorom) po štyroch rokoch a potom každé dva roky.

V priemere sú stanice vyťažené asi na polovicu. Ministerstvo dopravy navrhuje, aby ich na trh prišlo ešte viac.

Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorú navrhuje ministerstvo vnútra, by umožnilo viacerým osobám, aby získali oprávnenie na prevádzkovanie STK.

Súčasné stanice STK hovoria o deregulácií trhu, ktorá by mohla vo výsledku znížiť bezpečnosť na našich cestách.

Novú lekárničku pri kontrole si kúpiť nemôžete

Zákon v súčasnosti takzvaným blokačným paragrafom zakazuje prevádzkovateľom STK, aby zároveň prevádzkovali autoservis, predajňu áut či náhradných dielov. To znamená, že ak na technickú kontrolu prídete so starou lekárničkou alebo bez náhradných žiaroviek, stancia vám ich nemôže predať.

Stanica nemôže ani vykonávať drobné opravy na autách - technik len rozhodne o ich nespôsobilosti.

Novela zákona, ktorá je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, túto podmienku ruší. Po novom by napríklad autobazár alebo autoservis by mohol prevádzkovať vlastnú STK.

Novela by nezmenila predpisy o povinnom vybavení stanice technickej kontroly ani priebehu kontrol. Národná asociácia STK varuje, že po uvoľnení trhu by mohol počet staníc narásť, čím by sa sťažil štátny dohľad.

Ohrozí to bezpečnosť?

Zo štatistík vyplýva, že v Nemecku je zlý technický stav vozidla príčinou asi desiatich percent nehôd. Na Slovensku sa takáto štatistkia nevedie.

Medzi desiatimi najčastejšími príčinami nehôd za rok 2016 podľa ministerstva vnútra technický stav vozidla nie je. Národná asociácia STK tvrdí, že viac staníc by na cesty prinieslo nebezpečné autá.

Už dnes sa pritom dostávajú na cesty autá, ktoré by mali byť prehlásené za nespôsobilé, kritizuje návrh ministerstva dopravy asociácia.

"Nevieme, čo týmto krokom ministerstvo dopravy sleduje. Trvanie technickej a emisnej kontroly sa neskráti, jedinie si budú môcť sami kontrolovať autá autíčkari, ktorí dovážajú ojazdené autá zo zahraničia," hovorí Miroslav Kobrtek, predseda Národnej asociácie STK.

Kobrtek dodáva, že vyťaženosť súčasných staníc nie je problémom. Záujem o emisné a technické kontroly sa zvýšil minulý rok, kedy okresné úrady začali automaticky posielať pokuty vlastníkom áut s prepadnutou technickou alebo emisnou kontrolou.

Motoristi by sa na kontroly mali vopred objednávať a nemali by si ich nechávať na poslednú chvíľu, varuje Národná asociácia.

Treba vylúčiť ľudský faktor

Riešenie, akým skvalitniť technické kontroly, je podľa Národnej asociácie STK vyšší dôraz na objektívne merania. Už v súčasnosti prebieha technická a emisná kontrola pod dohľadom kamier, namerané parametre sa nahrávajú do centrálneho systému.

Stále príliš záleží na tom, ako auto posúdi človek - kontrolný technik.

"Cieľom prevádzkovateľov STK nie je znepríjemňovať životy motoristom, ale posudzovať stav vozidla v záujme bezpečnosti," myslí si Kobrtek, a dodáva: "po novom štát bude musieť kontrolovať viac staníc, no zvýšenie bezpečnejšie autá to neprinesie."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 733
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 769
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 195
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 299
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 091
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 044
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 525
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 525
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 076
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 670

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

SVET

Poľsko zažíva nežnú revolúciu. Vracia sa pred rok '89?

Vládna presila najnovšie ovládne aj súdy. Únia je takmer bezmocná.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.