Počet staníc STK môže narásť, technickú by ste mohli vybaviť v autoservise

Už teraz prejdú kontrolou aj autá, ktoré by mali byť nespôsobilé.

Ilustračné foto.(Zdroj: Archív)

BRATISLAVA. Na Slovensku je v súčasnosti 140 staníc technickej kontroly. Vodiči ich musia navštevovať (v prípade osobných áut vybavených katalyzátorom) po štyroch rokoch a potom každé dva roky.

V priemere sú stanice vyťažené asi na polovicu. Ministerstvo dopravy navrhuje, aby ich na trh prišlo ešte viac.

Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorú navrhuje ministerstvo vnútra, by umožnilo viacerým osobám, aby získali oprávnenie na prevádzkovanie STK.

Súčasné stanice STK hovoria o deregulácií trhu, ktorá by mohla vo výsledku znížiť bezpečnosť na našich cestách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Novú lekárničku pri kontrole si kúpiť nemôžete

Zákon v súčasnosti takzvaným blokačným paragrafom zakazuje prevádzkovateľom STK, aby zároveň prevádzkovali autoservis, predajňu áut či náhradných dielov. To znamená, že ak na technickú kontrolu prídete so starou lekárničkou alebo bez náhradných žiaroviek, stancia vám ich nemôže predať.

Stanica nemôže ani vykonávať drobné opravy na autách - technik len rozhodne o ich nespôsobilosti.

Novela zákona, ktorá je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, túto podmienku ruší. Po novom by napríklad autobazár alebo autoservis by mohol prevádzkovať vlastnú STK.

Novela by nezmenila predpisy o povinnom vybavení stanice technickej kontroly ani priebehu kontrol. Národná asociácia STK varuje, že po uvoľnení trhu by mohol počet staníc narásť, čím by sa sťažil štátny dohľad.

Ohrozí to bezpečnosť?

Zo štatistík vyplýva, že v Nemecku je zlý technický stav vozidla príčinou asi desiatich percent nehôd. Na Slovensku sa takáto štatistkia nevedie.

Medzi desiatimi najčastejšími príčinami nehôd za rok 2016 podľa ministerstva vnútra technický stav vozidla nie je. Národná asociácia STK tvrdí, že viac staníc by na cesty prinieslo nebezpečné autá.

Už dnes sa pritom dostávajú na cesty autá, ktoré by mali byť prehlásené za nespôsobilé, kritizuje návrh ministerstva dopravy asociácia.

"Nevieme, čo týmto krokom ministerstvo dopravy sleduje. Trvanie technickej a emisnej kontroly sa neskráti, jedinie si budú môcť sami kontrolovať autá autíčkari, ktorí dovážajú ojazdené autá zo zahraničia," hovorí Miroslav Kobrtek, predseda Národnej asociácie STK.

Kobrtek dodáva, že vyťaženosť súčasných staníc nie je problémom. Záujem o emisné a technické kontroly sa zvýšil minulý rok, kedy okresné úrady začali automaticky posielať pokuty vlastníkom áut s prepadnutou technickou alebo emisnou kontrolou.

Motoristi by sa na kontroly mali vopred objednávať a nemali by si ich nechávať na poslednú chvíľu, varuje Národná asociácia.

Treba vylúčiť ľudský faktor

Riešenie, akým skvalitniť technické kontroly, je podľa Národnej asociácie STK vyšší dôraz na objektívne merania. Už v súčasnosti prebieha technická a emisná kontrola pod dohľadom kamier, namerané parametre sa nahrávajú do centrálneho systému.

Stále príliš záleží na tom, ako auto posúdi človek - kontrolný technik.

"Cieľom prevádzkovateľov STK nie je znepríjemňovať životy motoristom, ale posudzovať stav vozidla v záujme bezpečnosti," myslí si Kobrtek, a dodáva: "po novom štát bude musieť kontrolovať viac staníc, no zvýšenie bezpečnejšie autá to neprinesie."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 056
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 15 991
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 692
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 184
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 476
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 123
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 179
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 984
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 555
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398

Téma: STK


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Píše Emil Višňovský

Tento štát nám už nepatrí

Žiadne ministerstvo nie je vlastníctvom nejakej politickej strany — aspoň nie v demokratickom štáte.

Neprehliadnite tiež

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.

Boli sme na premiére Seatu Tarraco. Aké sú prvé dojmy?

Ak nepotrebujete tretí rad sedadiel, kufor zhltne 760 litrov.

Auto zo skladu sa oplatí. Ušetríte čas, niekedy aj peniaze

Niektorí zákazníci sú vyberavejší ako iní.