BRATISLAVA. Na Slovensku je v súčasnosti 140 staníc technickej kontroly. Vodiči ich musia navštevovať (v prípade osobných áut vybavených katalyzátorom) po štyroch rokoch a potom každé dva roky.
V priemere sú stanice vyťažené asi na polovicu. Ministerstvo dopravy navrhuje, aby ich na trh prišlo ešte viac.
Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorú navrhuje ministerstvo vnútra, by umožnilo viacerým osobám, aby získali oprávnenie na prevádzkovanie STK.
Súčasné stanice STK hovoria o deregulácií trhu, ktorá by mohla vo výsledku znížiť bezpečnosť na našich cestách.
Novú lekárničku pri kontrole si kúpiť nemôžete
Zákon v súčasnosti takzvaným blokačným paragrafom zakazuje prevádzkovateľom STK, aby zároveň prevádzkovali autoservis, predajňu áut či náhradných dielov. To znamená, že ak na technickú kontrolu prídete so starou lekárničkou alebo bez náhradných žiaroviek, stancia vám ich nemôže predať.
Stanica nemôže ani vykonávať drobné opravy na autách - technik len rozhodne o ich nespôsobilosti.
Novela zákona, ktorá je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, túto podmienku ruší. Po novom by napríklad autobazár alebo autoservis by mohol prevádzkovať vlastnú STK.
Novela by nezmenila predpisy o povinnom vybavení stanice technickej kontroly ani priebehu kontrol. Národná asociácia STK varuje, že po uvoľnení trhu by mohol počet staníc narásť, čím by sa sťažil štátny dohľad.
Ohrozí to bezpečnosť?
Zo štatistík vyplýva, že v Nemecku je zlý technický stav vozidla príčinou asi desiatich percent nehôd. Na Slovensku sa takáto štatistkia nevedie.
Medzi desiatimi najčastejšími príčinami nehôd za rok 2016 podľa ministerstva vnútra technický stav vozidla nie je. Národná asociácia STK tvrdí, že viac staníc by na cesty prinieslo nebezpečné autá.
Už dnes sa pritom dostávajú na cesty autá, ktoré by mali byť prehlásené za nespôsobilé, kritizuje návrh ministerstva dopravy asociácia.
"Nevieme, čo týmto krokom ministerstvo dopravy sleduje. Trvanie technickej a emisnej kontroly sa neskráti, jedinie si budú môcť sami kontrolovať autá autíčkari, ktorí dovážajú ojazdené autá zo zahraničia," hovorí Miroslav Kobrtek, predseda Národnej asociácie STK.
Kobrtek dodáva, že vyťaženosť súčasných staníc nie je problémom. Záujem o emisné a technické kontroly sa zvýšil minulý rok, kedy okresné úrady začali automaticky posielať pokuty vlastníkom áut s prepadnutou technickou alebo emisnou kontrolou.
Motoristi by sa na kontroly mali vopred objednávať a nemali by si ich nechávať na poslednú chvíľu, varuje Národná asociácia.
Treba vylúčiť ľudský faktor
Riešenie, akým skvalitniť technické kontroly, je podľa Národnej asociácie STK vyšší dôraz na objektívne merania. Už v súčasnosti prebieha technická a emisná kontrola pod dohľadom kamier, namerané parametre sa nahrávajú do centrálneho systému.
Stále príliš záleží na tom, ako auto posúdi človek - kontrolný technik.
"Cieľom prevádzkovateľov STK nie je znepríjemňovať životy motoristom, ale posudzovať stav vozidla v záujme bezpečnosti," myslí si Kobrtek, a dodáva: "po novom štát bude musieť kontrolovať viac staníc, no zvýšenie bezpečnejšie autá to neprinesie."