Počet staníc STK môže narásť, technickú by ste mohli vybaviť v autoservise

Už teraz prejdú kontrolou aj autá, ktoré by mali byť nespôsobilé.

Ilustračné foto.(Zdroj: Archív)

BRATISLAVA. Na Slovensku je v súčasnosti 140 staníc technickej kontroly. Vodiči ich musia navštevovať (v prípade osobných áut vybavených katalyzátorom) po štyroch rokoch a potom každé dva roky.

V priemere sú stanice vyťažené asi na polovicu. Ministerstvo dopravy navrhuje, aby ich na trh prišlo ešte viac.

Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorú navrhuje ministerstvo vnútra, by umožnilo viacerým osobám, aby získali oprávnenie na prevádzkovanie STK.

Súčasné stanice STK hovoria o deregulácií trhu, ktorá by mohla vo výsledku znížiť bezpečnosť na našich cestách.

Novú lekárničku pri kontrole si kúpiť nemôžete

Zákon v súčasnosti takzvaným blokačným paragrafom zakazuje prevádzkovateľom STK, aby zároveň prevádzkovali autoservis, predajňu áut či náhradných dielov. To znamená, že ak na technickú kontrolu prídete so starou lekárničkou alebo bez náhradných žiaroviek, stancia vám ich nemôže predať.

Stanica nemôže ani vykonávať drobné opravy na autách - technik len rozhodne o ich nespôsobilosti.

Novela zákona, ktorá je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, túto podmienku ruší. Po novom by napríklad autobazár alebo autoservis by mohol prevádzkovať vlastnú STK.

Novela by nezmenila predpisy o povinnom vybavení stanice technickej kontroly ani priebehu kontrol. Národná asociácia STK varuje, že po uvoľnení trhu by mohol počet staníc narásť, čím by sa sťažil štátny dohľad.

Ohrozí to bezpečnosť?

Zo štatistík vyplýva, že v Nemecku je zlý technický stav vozidla príčinou asi desiatich percent nehôd. Na Slovensku sa takáto štatistkia nevedie.

Medzi desiatimi najčastejšími príčinami nehôd za rok 2016 podľa ministerstva vnútra technický stav vozidla nie je. Národná asociácia STK tvrdí, že viac staníc by na cesty prinieslo nebezpečné autá.

Už dnes sa pritom dostávajú na cesty autá, ktoré by mali byť prehlásené za nespôsobilé, kritizuje návrh ministerstva dopravy asociácia.

"Nevieme, čo týmto krokom ministerstvo dopravy sleduje. Trvanie technickej a emisnej kontroly sa neskráti, jedinie si budú môcť sami kontrolovať autá autíčkari, ktorí dovážajú ojazdené autá zo zahraničia," hovorí Miroslav Kobrtek, predseda Národnej asociácie STK.

Kobrtek dodáva, že vyťaženosť súčasných staníc nie je problémom. Záujem o emisné a technické kontroly sa zvýšil minulý rok, kedy okresné úrady začali automaticky posielať pokuty vlastníkom áut s prepadnutou technickou alebo emisnou kontrolou.

Motoristi by sa na kontroly mali vopred objednávať a nemali by si ich nechávať na poslednú chvíľu, varuje Národná asociácia.

Treba vylúčiť ľudský faktor

Riešenie, akým skvalitniť technické kontroly, je podľa Národnej asociácie STK vyšší dôraz na objektívne merania. Už v súčasnosti prebieha technická a emisná kontrola pod dohľadom kamier, namerané parametre sa nahrávajú do centrálneho systému.

Stále príliš záleží na tom, ako auto posúdi človek - kontrolný technik.

"Cieľom prevádzkovateľov STK nie je znepríjemňovať životy motoristom, ale posudzovať stav vozidla v záujme bezpečnosti," myslí si Kobrtek, a dodáva: "po novom štát bude musieť kontrolovať viac staníc, no zvýšenie bezpečnejšie autá to neprinesie."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  3. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  4. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  5. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  6. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  7. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  10. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  1. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  2. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  5. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  6. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  7. Vyberáme správny názov firmy
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  10. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 21 967
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 19 455
  3. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 16 831
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 956
  5. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 10 561
  6. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 7 705
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 668
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 293
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 766
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 601

Téma: STK


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ja si tú hodnosť zaslúžim. Fenomén z Danka urobili výložky

Brbty mimo kamery nerobí, tvrdia jeho známi.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico prosíka Lajčáka... a potom ho zrazu zostrelí

Fico sa pridal ku konšpirátorom.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko škodí – lebo môže

Pri oslabenom Smere sa rozlieva ako jed.

DOMOV

Lajčák je podľa odborníkov nahnevaný a netaktizuje

Minister Lajčák hrozí odchodom z vlády.

Neprehliadnite tiež

Mercedes v Bratislave strhol plachtu z najvýkonnejšieho GT

Najvýkonnejšia verzia krotí 639 koní.

Lamborghini Urus ST-X je SUV pripravené na nový druh pretekov

Stane hviezdou vlastného značkového šampionátu.

Malé Suzuki Jimny sa môže jednoducho premeniť na Mercedes či Land Rover

Japonský úpravca začne konverziu ponúkať budúci rok.

Výroba Volkswagenu Passat sa presunie do Česka k Škode Superb

Nové rodisko sa hľadá pre Škodu Karoq a Seat Ateca.