SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Počet staníc STK môže narásť, technickú by ste mohli vybaviť v autoservise

Už teraz prejdú kontrolou aj autá, ktoré by mali byť nespôsobilé.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Archív)

BRATISLAVA. Na Slovensku je v súčasnosti 140 staníc technickej kontroly. Vodiči ich musia navštevovať (v prípade osobných áut vybavených katalyzátorom) po štyroch rokoch a potom každé dva roky.

V priemere sú stanice vyťažené asi na polovicu. Ministerstvo dopravy navrhuje, aby ich na trh prišlo ešte viac.

Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel, ktorú navrhuje ministerstvo vnútra, by umožnilo viacerým osobám, aby získali oprávnenie na prevádzkovanie STK.

Súčasné stanice STK hovoria o deregulácií trhu, ktorá by mohla vo výsledku znížiť bezpečnosť na našich cestách.

Novú lekárničku pri kontrole si kúpiť nemôžete

Zákon v súčasnosti takzvaným blokačným paragrafom zakazuje prevádzkovateľom STK, aby zároveň prevádzkovali autoservis, predajňu áut či náhradných dielov. To znamená, že ak na technickú kontrolu prídete so starou lekárničkou alebo bez náhradných žiaroviek, stancia vám ich nemôže predať.

Stanica nemôže ani vykonávať drobné opravy na autách - technik len rozhodne o ich nespôsobilosti.

Novela zákona, ktorá je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, túto podmienku ruší. Po novom by napríklad autobazár alebo autoservis by mohol prevádzkovať vlastnú STK.

Novela by nezmenila predpisy o povinnom vybavení stanice technickej kontroly ani priebehu kontrol. Národná asociácia STK varuje, že po uvoľnení trhu by mohol počet staníc narásť, čím by sa sťažil štátny dohľad.

Ohrozí to bezpečnosť?

Zo štatistík vyplýva, že v Nemecku je zlý technický stav vozidla príčinou asi desiatich percent nehôd. Na Slovensku sa takáto štatistkia nevedie.

Medzi desiatimi najčastejšími príčinami nehôd za rok 2016 podľa ministerstva vnútra technický stav vozidla nie je. Národná asociácia STK tvrdí, že viac staníc by na cesty prinieslo nebezpečné autá.

Už dnes sa pritom dostávajú na cesty autá, ktoré by mali byť prehlásené za nespôsobilé, kritizuje návrh ministerstva dopravy asociácia.

"Nevieme, čo týmto krokom ministerstvo dopravy sleduje. Trvanie technickej a emisnej kontroly sa neskráti, jedinie si budú môcť sami kontrolovať autá autíčkari, ktorí dovážajú ojazdené autá zo zahraničia," hovorí Miroslav Kobrtek, predseda Národnej asociácie STK.

Kobrtek dodáva, že vyťaženosť súčasných staníc nie je problémom. Záujem o emisné a technické kontroly sa zvýšil minulý rok, kedy okresné úrady začali automaticky posielať pokuty vlastníkom áut s prepadnutou technickou alebo emisnou kontrolou.

Motoristi by sa na kontroly mali vopred objednávať a nemali by si ich nechávať na poslednú chvíľu, varuje Národná asociácia.

Treba vylúčiť ľudský faktor

Riešenie, akým skvalitniť technické kontroly, je podľa Národnej asociácie STK vyšší dôraz na objektívne merania. Už v súčasnosti prebieha technická a emisná kontrola pod dohľadom kamier, namerané parametre sa nahrávajú do centrálneho systému.

Stále príliš záleží na tom, ako auto posúdi človek - kontrolný technik.

"Cieľom prevádzkovateľov STK nie je znepríjemňovať životy motoristom, ale posudzovať stav vozidla v záujme bezpečnosti," myslí si Kobrtek, a dodáva: "po novom štát bude musieť kontrolovať viac staníc, no zvýšenie bezpečnejšie autá to neprinesie."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 16 837
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 14 186
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 847
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 404
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 842
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 912
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 275
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 3 946
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 497
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 364

Téma: STK


Hlavné správy zo Sme.sk

Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra desiatky rokov

Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

Extrémne výkony v práci majú aj odvrátenú stranu

IT architekti a piloti sú podľa Profesia.sk na Slovensku najlepšie platení.

Daniel Buchta.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa