Henry Ford motivoval robotníkov vyššími platmi i podielom na zisku

Jeden spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

(Zdroj: Ford)

DETROIT, BRATISLAVA. Podnik, ktorý neprináša nič iné ako peniaze, je úbohý podnik. To sú slová slávneho amerického vynálezcu a priemyselníka, priekopníka automobilového priemyslu Henryho Forda.

Od jeho úmrtia uplynie v piatok 7. apríla 70 rokov. Podnikateľ sa narodil 30. júla 1863 v americkom Wayne County.

Svojich pracovníkov motivoval vyššími platmi, ako mali robotníci inde. Priznal im aj podiel na zisku.

Ako jeden z prvých v USA im poskytol osemhodinový pracovný čas a päťdňový pracovný týždeň. Pre príslušníkov ich rodín zabezpečil lekársku starostlivosť, školy i rekreačné zariadenia.

Svojich zamestnancov nikdy nepodceňoval, mohli uplatniť svoje zlepšovateľské návrhy. Táto filozofia sa mu vyplatila. Jeden jeho robotník mal takú produktivitu práce, ako traja robotníci v iných podnikoch.

Chcel vyrobiť auto, ktoré nahradí koňa

Henry Ford sa narodil v rodine farmára. Veľký fanúšik motorov, mimoriadny technický talent a viac-menej automobilový samouk, ktorému už v mladosti učarovali stroje a technika, pracoval ako inžinier v podniku Edison Illuminating Company.

V roku 1896 zostrojil prvé samohybné vozidlo zvané Quadricycle. Vážilo 230 kg a jazdilo rýchlosťou 30 km/h.

S ďalšími investormi založil Ford v roku 1899 Detroit Automobile Company a v roku 1901 ďalšiu firmu Henry Ford Company. Tá proti jeho vôli začala vyrábať luxusné modely, čím sa ale nenaplnil Fordov sen vyrábať lacné autá pre všetkých.

Do tretice preto založil Ford 16. júna 1903 v Detroite firmu Ford Motor Company. Touto firmou podnikateľ naplnil svoju víziu o cenovo dostupných autách do poslednej bodky. Po vozidlách, ktoré vyrobil, sa len zaprášilo.

Autá vyrábal ako hodinky, pušky a mäso

Ford svoju továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu do Highland Parku. Prevzal koncepciu výroby od hodinárov, puškárov, výrobcov bicyklov a baličov mäsa, pekne všetko premiešal až z toho vzišla pásová výroba.

Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre jednu činnosť. Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza a kupoval ho v tom čase skoro každý.

Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete.

Snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

Americký vynálezca a priemyselník zomrel 7. apríla 1947 v Dearborne americkom Michigane vo veku 84 rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 991
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 721
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 665
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 271
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 759
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 666
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 428
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 895
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 885
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 836

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.