Henry Ford motivoval robotníkov vyššími platmi i podielom na zisku

Jeden spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

(Zdroj: Ford)

DETROIT, BRATISLAVA. Podnik, ktorý neprináša nič iné ako peniaze, je úbohý podnik. To sú slová slávneho amerického vynálezcu a priemyselníka, priekopníka automobilového priemyslu Henryho Forda.

Od jeho úmrtia uplynie v piatok 7. apríla 70 rokov. Podnikateľ sa narodil 30. júla 1863 v americkom Wayne County.

Svojich pracovníkov motivoval vyššími platmi, ako mali robotníci inde. Priznal im aj podiel na zisku.

Ako jeden z prvých v USA im poskytol osemhodinový pracovný čas a päťdňový pracovný týždeň. Pre príslušníkov ich rodín zabezpečil lekársku starostlivosť, školy i rekreačné zariadenia.

Svojich zamestnancov nikdy nepodceňoval, mohli uplatniť svoje zlepšovateľské návrhy. Táto filozofia sa mu vyplatila. Jeden jeho robotník mal takú produktivitu práce, ako traja robotníci v iných podnikoch.

Chcel vyrobiť auto, ktoré nahradí koňa

Henry Ford sa narodil v rodine farmára. Veľký fanúšik motorov, mimoriadny technický talent a viac-menej automobilový samouk, ktorému už v mladosti učarovali stroje a technika, pracoval ako inžinier v podniku Edison Illuminating Company.

V roku 1896 zostrojil prvé samohybné vozidlo zvané Quadricycle. Vážilo 230 kg a jazdilo rýchlosťou 30 km/h.

S ďalšími investormi založil Ford v roku 1899 Detroit Automobile Company a v roku 1901 ďalšiu firmu Henry Ford Company. Tá proti jeho vôli začala vyrábať luxusné modely, čím sa ale nenaplnil Fordov sen vyrábať lacné autá pre všetkých.

Do tretice preto založil Ford 16. júna 1903 v Detroite firmu Ford Motor Company. Touto firmou podnikateľ naplnil svoju víziu o cenovo dostupných autách do poslednej bodky. Po vozidlách, ktoré vyrobil, sa len zaprášilo.

Autá vyrábal ako hodinky, pušky a mäso

Ford svoju továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu do Highland Parku. Prevzal koncepciu výroby od hodinárov, puškárov, výrobcov bicyklov a baličov mäsa, pekne všetko premiešal až z toho vzišla pásová výroba.

Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre jednu činnosť. Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza a kupoval ho v tom čase skoro každý.

Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete.

Snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

Americký vynálezca a priemyselník zomrel 7. apríla 1947 v Dearborne americkom Michigane vo veku 84 rokov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 306
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 712
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 251
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 133
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 841
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 917
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 411
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 979
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 349
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 329

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.