SME

Henry Ford motivoval robotníkov vyššími platmi i podielom na zisku

Jeden spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

(Zdroj: Ford)

DETROIT, BRATISLAVA. Podnik, ktorý neprináša nič iné ako peniaze, je úbohý podnik. To sú slová slávneho amerického vynálezcu a priemyselníka, priekopníka automobilového priemyslu Henryho Forda.

Od jeho úmrtia uplynie v piatok 7. apríla 70 rokov. Podnikateľ sa narodil 30. júla 1863 v americkom Wayne County.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svojich pracovníkov motivoval vyššími platmi, ako mali robotníci inde. Priznal im aj podiel na zisku.

Ako jeden z prvých v USA im poskytol osemhodinový pracovný čas a päťdňový pracovný týždeň. Pre príslušníkov ich rodín zabezpečil lekársku starostlivosť, školy i rekreačné zariadenia.

SkryťVypnúť reklamu

Svojich zamestnancov nikdy nepodceňoval, mohli uplatniť svoje zlepšovateľské návrhy. Táto filozofia sa mu vyplatila. Jeden jeho robotník mal takú produktivitu práce, ako traja robotníci v iných podnikoch.

Chcel vyrobiť auto, ktoré nahradí koňa

Henry Ford sa narodil v rodine farmára. Veľký fanúšik motorov, mimoriadny technický talent a viac-menej automobilový samouk, ktorému už v mladosti učarovali stroje a technika, pracoval ako inžinier v podniku Edison Illuminating Company.

V roku 1896 zostrojil prvé samohybné vozidlo zvané Quadricycle. Vážilo 230 kg a jazdilo rýchlosťou 30 km/h.

S ďalšími investormi založil Ford v roku 1899 Detroit Automobile Company a v roku 1901 ďalšiu firmu Henry Ford Company. Tá proti jeho vôli začala vyrábať luxusné modely, čím sa ale nenaplnil Fordov sen vyrábať lacné autá pre všetkých.

SkryťVypnúť reklamu

Do tretice preto založil Ford 16. júna 1903 v Detroite firmu Ford Motor Company. Touto firmou podnikateľ naplnil svoju víziu o cenovo dostupných autách do poslednej bodky. Po vozidlách, ktoré vyrobil, sa len zaprášilo.

Autá vyrábal ako hodinky, pušky a mäso

Ford svoju továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu do Highland Parku. Prevzal koncepciu výroby od hodinárov, puškárov, výrobcov bicyklov a baličov mäsa, pekne všetko premiešal až z toho vzišla pásová výroba.

Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre jednu činnosť. Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza a kupoval ho v tom čase skoro každý.

Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a organizačne nadaným ľuďom. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Snaha o produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.

Americký vynálezca a priemyselník zomrel 7. apríla 1947 v Dearborne americkom Michigane vo veku 84 rokov.

Ford

Súvisiace témy: USA
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 936
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 385
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 090
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 023
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 210
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 202
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 274
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 604
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 554
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 54 098
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 399
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 337
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 619
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 419
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu