Z Rovinky a Záhorskej Bystrice dochádza do Bratislavy dvakrát toľko ľudí, ako majú obyvateľov

Obce prichádzajú o podielové dane aj cenné dáta.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pracujete v Bratislave, ale každý deň dochádzate z rodinného domu za mestom? Ak ste si trvalý pobyt ponechali v centre mesta, pripravujete svoju obec o podielové dane a skresľujete štatistiky o obyvateľstve.

Spoločnosť Makret Locator, ktorá sa venuje Big data a populačnej analytike, skúmala, koľko ľudí dochádza každý deň do Bratislavy za prácou. Využila na to anonymizované údaje o pohybe 2,7 milióna slovenských SIM kariet (vlastníci so zbieraním dát súhlasili).

Podobné analýzy môžu obciam a mestám ukázať, ako sa využíva súčasnú infraštruktúru a ako plánovať tú novú. Okrem toho môžu samosprávam dať údaje o reálnom počte obyvateľov v danej lokalite.

Článok pokračuje pod video reklamou

Bývajú, ale nie sú prihlásení

V nasledujúcom grafe reprezentujú modré stĺpce počet prihlásených obyvateľov v spádových oblastiach, takzvaných bratislavských satelitoch.

Červené stĺpce ukazujú počet tých, ktorí v satelitoch "prespávajú" - chodia ráno (pracovať) do Bratislavy a večer sa vracajú naspäť.

V Rovinke, Záhorskej Bystrici a Moste pri Bratislave je počet prespávajúcich oproti počtu obyvateľov asi dvojnásobný.

Na základe trvalého pobytu sa tiež rozdeľujú podielové dane medzi samosprávami - takže tieto obce dostávajú menej, než koľko majú reálnych obyvateľov.

Dynamický pohľad na dopravu

Druhý graf ukazuje počet áut, ktorý každé ráno prichádza do Bratislavy zo spádových oblastí. Dokopy v zápchach každé ráno a večer stojí asi 65-tisíc ľudí.

Štatistické údaje o počte obyvateľov (trvalý alebo prechodný pobyt) sú statické a historické, neodhaľujú, prečo sa každý pracovný deň presúvame do a z Bratislavy v dopravných zápchach.

Znalosť skutočného pohybu obyvateľstva je kľúčová pre budovanie moderných miest, tzv. Smart Cities. Obce aj mestá musia mať presnejšiu predstavu o svojich obyvateľoch, aby mohli plánovať a dimenzovať svoju cestnú infraštruktúru.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 931
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 449
  3. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 12 329
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 10 763
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 523
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 563
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 165
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 177