Z Rovinky a Záhorskej Bystrice dochádza do Bratislavy dvakrát toľko ľudí, ako majú obyvateľov

Obce prichádzajú o podielové dane aj cenné dáta.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pracujete v Bratislave, ale každý deň dochádzate z rodinného domu za mestom? Ak ste si trvalý pobyt ponechali v centre mesta, pripravujete svoju obec o podielové dane a skresľujete štatistiky o obyvateľstve.

Spoločnosť Makret Locator, ktorá sa venuje Big data a populačnej analytike, skúmala, koľko ľudí dochádza každý deň do Bratislavy za prácou. Využila na to anonymizované údaje o pohybe 2,7 milióna slovenských SIM kariet (vlastníci so zbieraním dát súhlasili).

Podobné analýzy môžu obciam a mestám ukázať, ako sa využíva súčasnú infraštruktúru a ako plánovať tú novú. Okrem toho môžu samosprávam dať údaje o reálnom počte obyvateľov v danej lokalite.

Bývajú, ale nie sú prihlásení

V nasledujúcom grafe reprezentujú modré stĺpce počet prihlásených obyvateľov v spádových oblastiach, takzvaných bratislavských satelitoch.

Červené stĺpce ukazujú počet tých, ktorí v satelitoch "prespávajú" - chodia ráno (pracovať) do Bratislavy a večer sa vracajú naspäť.

V Rovinke, Záhorskej Bystrici a Moste pri Bratislave je počet prespávajúcich oproti počtu obyvateľov asi dvojnásobný.

Na základe trvalého pobytu sa tiež rozdeľujú podielové dane medzi samosprávami - takže tieto obce dostávajú menej, než koľko majú reálnych obyvateľov.

Dynamický pohľad na dopravu

Druhý graf ukazuje počet áut, ktorý každé ráno prichádza do Bratislavy zo spádových oblastí. Dokopy v zápchach každé ráno a večer stojí asi 65-tisíc ľudí.

Štatistické údaje o počte obyvateľov (trvalý alebo prechodný pobyt) sú statické a historické, neodhaľujú, prečo sa každý pracovný deň presúvame do a z Bratislavy v dopravných zápchach.

Znalosť skutočného pohybu obyvateľstva je kľúčová pre budovanie moderných miest, tzv. Smart Cities. Obce aj mestá musia mať presnejšiu predstavu o svojich obyvateľoch, aby mohli plánovať a dimenzovať svoju cestnú infraštruktúru.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 982
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 949
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 639
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 966
  5. Kam do tepla v januári? 2 498
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 381
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 357
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 232
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 101

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.