SME

Z Rovinky a Záhorskej Bystrice dochádza do Bratislavy dvakrát toľko ľudí, ako majú obyvateľov

Obce prichádzajú o podielové dane aj cenné dáta.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pracujete v Bratislave, ale každý deň dochádzate z rodinného domu za mestom? Ak ste si trvalý pobyt ponechali v centre mesta, pripravujete svoju obec o podielové dane a skresľujete štatistiky o obyvateľstve.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť Makret Locator, ktorá sa venuje Big data a populačnej analytike, skúmala, koľko ľudí dochádza každý deň do Bratislavy za prácou. Využila na to anonymizované údaje o pohybe 2,7 milióna slovenských SIM kariet (vlastníci so zbieraním dát súhlasili).

Podobné analýzy môžu obciam a mestám ukázať, ako sa využíva súčasnú infraštruktúru a ako plánovať tú novú. Okrem toho môžu samosprávam dať údaje o reálnom počte obyvateľov v danej lokalite.

SkryťVypnúť reklamu

Bývajú, ale nie sú prihlásení

V nasledujúcom grafe reprezentujú modré stĺpce počet prihlásených obyvateľov v spádových oblastiach, takzvaných bratislavských satelitoch.

Červené stĺpce ukazujú počet tých, ktorí v satelitoch "prespávajú" - chodia ráno (pracovať) do Bratislavy a večer sa vracajú naspäť.

V Rovinke, Záhorskej Bystrici a Moste pri Bratislave je počet prespávajúcich oproti počtu obyvateľov asi dvojnásobný.

Na základe trvalého pobytu sa tiež rozdeľujú podielové dane medzi samosprávami - takže tieto obce dostávajú menej, než koľko majú reálnych obyvateľov.

Dynamický pohľad na dopravu

Druhý graf ukazuje počet áut, ktorý každé ráno prichádza do Bratislavy zo spádových oblastí. Dokopy v zápchach každé ráno a večer stojí asi 65-tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Štatistické údaje o počte obyvateľov (trvalý alebo prechodný pobyt) sú statické a historické, neodhaľujú, prečo sa každý pracovný deň presúvame do a z Bratislavy v dopravných zápchach.

Znalosť skutočného pohybu obyvateľstva je kľúčová pre budovanie moderných miest, tzv. Smart Cities. Obce aj mestá musia mať presnejšiu predstavu o svojich obyvateľoch, aby mohli plánovať a dimenzovať svoju cestnú infraštruktúru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 936
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 385
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 090
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 023
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 210
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 202
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 274
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 616
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 556
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 52 764
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 310
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 338
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 634
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 611
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu