SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Z Rovinky a Záhorskej Bystrice dochádza do Bratislavy dvakrát toľko ľudí, ako majú obyvateľov

Obce prichádzajú o podielové dane aj cenné dáta.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pracujete v Bratislave, ale každý deň dochádzate z rodinného domu za mestom? Ak ste si trvalý pobyt ponechali v centre mesta, pripravujete svoju obec o podielové dane a skresľujete štatistiky o obyvateľstve.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť Makret Locator, ktorá sa venuje Big data a populačnej analytike, skúmala, koľko ľudí dochádza každý deň do Bratislavy za prácou. Využila na to anonymizované údaje o pohybe 2,7 milióna slovenských SIM kariet (vlastníci so zbieraním dát súhlasili).

Podobné analýzy môžu obciam a mestám ukázať, ako sa využíva súčasnú infraštruktúru a ako plánovať tú novú. Okrem toho môžu samosprávam dať údaje o reálnom počte obyvateľov v danej lokalite.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Bývajú, ale nie sú prihlásení

V nasledujúcom grafe reprezentujú modré stĺpce počet prihlásených obyvateľov v spádových oblastiach, takzvaných bratislavských satelitoch.

Červené stĺpce ukazujú počet tých, ktorí v satelitoch "prespávajú" - chodia ráno (pracovať) do Bratislavy a večer sa vracajú naspäť.

V Rovinke, Záhorskej Bystrici a Moste pri Bratislave je počet prespávajúcich oproti počtu obyvateľov asi dvojnásobný.

Na základe trvalého pobytu sa tiež rozdeľujú podielové dane medzi samosprávami - takže tieto obce dostávajú menej, než koľko majú reálnych obyvateľov.

Dynamický pohľad na dopravu

Druhý graf ukazuje počet áut, ktorý každé ráno prichádza do Bratislavy zo spádových oblastí. Dokopy v zápchach každé ráno a večer stojí asi 65-tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Štatistické údaje o počte obyvateľov (trvalý alebo prechodný pobyt) sú statické a historické, neodhaľujú, prečo sa každý pracovný deň presúvame do a z Bratislavy v dopravných zápchach.

Znalosť skutočného pohybu obyvateľstva je kľúčová pre budovanie moderných miest, tzv. Smart Cities. Obce aj mestá musia mať presnejšiu predstavu o svojich obyvateľoch, aby mohli plánovať a dimenzovať svoju cestnú infraštruktúru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 690
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 135
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 157
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 734
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 683
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 024
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 021
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


13 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  2. Jana Melišová: Ten, kto koná dobro pre dobro
  3. Miroslav Lukáč: Užitočný idiot /terminus technicus/ sa stáva nedostatkovým tovarom.
  4. Vladimír Krátky: Fico sa zrejme účelovo nechal od veľvyslancov prefackať .
  5. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?
  6. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  7. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  8. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 656
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 256
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 657
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 959
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 826
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu