SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Firmy nestíhajú vyrábať "oči" pre autonómne autá

Na lidarový skener sa čaká šesť mesiacov.

(Zdroj: Google)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Dopyt po jednom z najdôležitejších komponentov autonómneho auta sa medziročne strojnásobil. Dopyt po lidarových skeneroch výrazne prevyšuje ponuku - a to môže zbrzdiť nástup áut bez šoférov.

Web Automotive News cituje vedcov z univerzity v kanadskom meste Waterloo. Tí si chceli na svoje roboauto, ktoré vyvíjajú, objednať lidarový skener po tom, ako sa im pôvodný, päťročný, pokazil.

Spoločnosť Velodyne im odkázala, že na nový budú musieť čakať šesť mesiacov.

Zlatá horúčka na divokom západe

Kalifornský Velodyne je hlavným dodávateľom lidarov automobilkám a IT firmám, ktoré vyvíjajú autá bez šoférov. Vo štvrtom kvartáli minulého roka narástol odbyt lidarov medziročne na trojnásobok - a Velodyne predpokladá ďalší rast.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tento rok by mal výrobca dodať zákazníkom vyše desaťtisíc radarov, uviedol pre Automotive News riaditeľ Velodyne Mike Jellen. "Žiaľ, máme viac objednávok, než sú naše výrobné kapacity - ale snažíme sa čo najrýchlejšie rásť," dodal.

Velodyne by chcel ešte v apríli spustiť výrobu v novej fabrike v kalifornskom meste San Jose.

Samotná výroba lidaru je pritom časovo mimoriadne náročná. V malom "hríbiku" je umiestnených viacero laserov a senzorov a ich vzájomné zladenie v súčasnosti trvá dlho.

Údajne neočakávane vysoký dopyt po Lidaroch by však mohol prilákať aj nových výrobcov. Kým v súčasnosti stojí jeden skener tisíce dolárov, startup Quanergy chce ešte tento rok priniesť na trh jednotku za 250 dolárov.

"Automobilový priemysel je divoký západ, a teraz zažíva zlatú horúčku," hovorí Kristin Schondorf, riaditeľka dopravnej divízie spoločnosti EY. "Každý chce ako prvý spsutiť masovú výrobu lidarov."

SkryťVypnúť reklamu

Okrem Tesly ho používajú všetci

Takzvaný lidarový skener je vlastne laserový merač vzdialenosti, ktorý sa veľmi rýchlo otáča a vytvára tak 3D mapu prekážok okolo auta. Názov lidar vznikol kombináciou slov light (svetlo, svetelný) a radar, niekedy sa používa aj ako skratka pre Light Detection And Ranging.

Pre autonómne autá je lidar primárnym zdrojom informácií o dianí okolo auta. Väčšinou má podobu "vežičky" na streche auta - môžeme ju vidieť na prototypoch Fordu, Volva či malých autíčkach Google.

Jedinou výnimkou je Tesla, ktorá vo svojom (pravda, nie úplne autonómnom) systéme Autopilot používa ako hlavný senzor klasický radar.

Prečítajte si tiež: Tesla má nový Autopilot, neprekvapí ho ani pristávajúce UFO Čítajte 
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 711
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 245
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 515
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 161
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 235
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 535
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 300
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


10 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


3 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  6. Štefan Vidlár: Je suis fan
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 942
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 023
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 800
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 698
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 646
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu