SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Firmy nestíhajú vyrábať "oči" pre autonómne autá

Na lidarový skener sa čaká šesť mesiacov.

(Zdroj: Google)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Dopyt po jednom z najdôležitejších komponentov autonómneho auta sa medziročne strojnásobil. Dopyt po lidarových skeneroch výrazne prevyšuje ponuku - a to môže zbrzdiť nástup áut bez šoférov.

Web Automotive News cituje vedcov z univerzity v kanadskom meste Waterloo. Tí si chceli na svoje roboauto, ktoré vyvíjajú, objednať lidarový skener po tom, ako sa im pôvodný, päťročný, pokazil.

Spoločnosť Velodyne im odkázala, že na nový budú musieť čakať šesť mesiacov.

Zlatá horúčka na divokom západe

Kalifornský Velodyne je hlavným dodávateľom lidarov automobilkám a IT firmám, ktoré vyvíjajú autá bez šoférov. Vo štvrtom kvartáli minulého roka narástol odbyt lidarov medziročne na trojnásobok - a Velodyne predpokladá ďalší rast.

Tento rok by mal výrobca dodať zákazníkom vyše desaťtisíc radarov, uviedol pre Automotive News riaditeľ Velodyne Mike Jellen. "Žiaľ, máme viac objednávok, než sú naše výrobné kapacity - ale snažíme sa čo najrýchlejšie rásť," dodal.

Velodyne by chcel ešte v apríli spustiť výrobu v novej fabrike v kalifornskom meste San Jose.

Samotná výroba lidaru je pritom časovo mimoriadne náročná. V malom "hríbiku" je umiestnených viacero laserov a senzorov a ich vzájomné zladenie v súčasnosti trvá dlho.

Údajne neočakávane vysoký dopyt po Lidaroch by však mohol prilákať aj nových výrobcov. Kým v súčasnosti stojí jeden skener tisíce dolárov, startup Quanergy chce ešte tento rok priniesť na trh jednotku za 250 dolárov.

"Automobilový priemysel je divoký západ, a teraz zažíva zlatú horúčku," hovorí Kristin Schondorf, riaditeľka dopravnej divízie spoločnosti EY. "Každý chce ako prvý spsutiť masovú výrobu lidarov."

Okrem Tesly ho používajú všetci

Takzvaný lidarový skener je vlastne laserový merač vzdialenosti, ktorý sa veľmi rýchlo otáča a vytvára tak 3D mapu prekážok okolo auta. Názov lidar vznikol kombináciou slov light (svetlo, svetelný) a radar, niekedy sa používa aj ako skratka pre Light Detection And Ranging.

Pre autonómne autá je lidar primárnym zdrojom informácií o dianí okolo auta. Väčšinou má podobu "vežičky" na streche auta - môžeme ju vidieť na prototypoch Fordu, Volva či malých autíčkach Google.

Jedinou výnimkou je Tesla, ktorá vo svojom (pravda, nie úplne autonómnom) systéme Autopilot používa ako hlavný senzor klasický radar.

Prečítajte si tiež: Tesla má nový Autopilot, neprekvapí ho ani pristávajúce UFO

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 17 060
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 13 966
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 833
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 366
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 839
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 885
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 256
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 057
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 484
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 382

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra desiatky rokov

Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

Extrémne výkony v práci majú aj odvrátenú stranu

IT architekti a piloti sú podľa Profesia.sk na Slovensku najlepšie platení.

Daniel Buchta.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa