Firmy nestíhajú vyrábať "oči" pre autonómne autá

Na lidarový skener sa čaká šesť mesiacov.

(Zdroj: Google)

SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Dopyt po jednom z najdôležitejších komponentov autonómneho auta sa medziročne strojnásobil. Dopyt po lidarových skeneroch výrazne prevyšuje ponuku - a to môže zbrzdiť nástup áut bez šoférov.

Web Automotive News cituje vedcov z univerzity v kanadskom meste Waterloo. Tí si chceli na svoje roboauto, ktoré vyvíjajú, objednať lidarový skener po tom, ako sa im pôvodný, päťročný, pokazil.

Spoločnosť Velodyne im odkázala, že na nový budú musieť čakať šesť mesiacov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zlatá horúčka na divokom západe

Kalifornský Velodyne je hlavným dodávateľom lidarov automobilkám a IT firmám, ktoré vyvíjajú autá bez šoférov. Vo štvrtom kvartáli minulého roka narástol odbyt lidarov medziročne na trojnásobok - a Velodyne predpokladá ďalší rast.

Tento rok by mal výrobca dodať zákazníkom vyše desaťtisíc radarov, uviedol pre Automotive News riaditeľ Velodyne Mike Jellen. "Žiaľ, máme viac objednávok, než sú naše výrobné kapacity - ale snažíme sa čo najrýchlejšie rásť," dodal.

Velodyne by chcel ešte v apríli spustiť výrobu v novej fabrike v kalifornskom meste San Jose.

Samotná výroba lidaru je pritom časovo mimoriadne náročná. V malom "hríbiku" je umiestnených viacero laserov a senzorov a ich vzájomné zladenie v súčasnosti trvá dlho.

Údajne neočakávane vysoký dopyt po Lidaroch by však mohol prilákať aj nových výrobcov. Kým v súčasnosti stojí jeden skener tisíce dolárov, startup Quanergy chce ešte tento rok priniesť na trh jednotku za 250 dolárov.

"Automobilový priemysel je divoký západ, a teraz zažíva zlatú horúčku," hovorí Kristin Schondorf, riaditeľka dopravnej divízie spoločnosti EY. "Každý chce ako prvý spsutiť masovú výrobu lidarov."

Okrem Tesly ho používajú všetci

Takzvaný lidarový skener je vlastne laserový merač vzdialenosti, ktorý sa veľmi rýchlo otáča a vytvára tak 3D mapu prekážok okolo auta. Názov lidar vznikol kombináciou slov light (svetlo, svetelný) a radar, niekedy sa používa aj ako skratka pre Light Detection And Ranging.

Pre autonómne autá je lidar primárnym zdrojom informácií o dianí okolo auta. Väčšinou má podobu "vežičky" na streche auta - môžeme ju vidieť na prototypoch Fordu, Volva či malých autíčkach Google.

Jedinou výnimkou je Tesla, ktorá vo svojom (pravda, nie úplne autonómnom) systéme Autopilot používa ako hlavný senzor klasický radar.

Prečítajte si tiež: Tesla má nový Autopilot, neprekvapí ho ani pristávajúce UFO

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 957
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 394
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 280
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 485
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 048
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 983
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 491
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 212
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 847
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 025

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.