SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Dopyt po jednom z najdôležitejších komponentov autonómneho auta sa medziročne strojnásobil. Dopyt po lidarových skeneroch výrazne prevyšuje ponuku - a to môže zbrzdiť nástup áut bez šoférov.
Web Automotive News cituje vedcov z univerzity v kanadskom meste Waterloo. Tí si chceli na svoje roboauto, ktoré vyvíjajú, objednať lidarový skener po tom, ako sa im pôvodný, päťročný, pokazil.
Spoločnosť Velodyne im odkázala, že na nový budú musieť čakať šesť mesiacov.
Zlatá horúčka na divokom západe
Kalifornský Velodyne je hlavným dodávateľom lidarov automobilkám a IT firmám, ktoré vyvíjajú autá bez šoférov. Vo štvrtom kvartáli minulého roka narástol odbyt lidarov medziročne na trojnásobok - a Velodyne predpokladá ďalší rast.
Tento rok by mal výrobca dodať zákazníkom vyše desaťtisíc radarov, uviedol pre Automotive News riaditeľ Velodyne Mike Jellen. "Žiaľ, máme viac objednávok, než sú naše výrobné kapacity - ale snažíme sa čo najrýchlejšie rásť," dodal.
Velodyne by chcel ešte v apríli spustiť výrobu v novej fabrike v kalifornskom meste San Jose.
Samotná výroba lidaru je pritom časovo mimoriadne náročná. V malom "hríbiku" je umiestnených viacero laserov a senzorov a ich vzájomné zladenie v súčasnosti trvá dlho.
Údajne neočakávane vysoký dopyt po Lidaroch by však mohol prilákať aj nových výrobcov. Kým v súčasnosti stojí jeden skener tisíce dolárov, startup Quanergy chce ešte tento rok priniesť na trh jednotku za 250 dolárov.
"Automobilový priemysel je divoký západ, a teraz zažíva zlatú horúčku," hovorí Kristin Schondorf, riaditeľka dopravnej divízie spoločnosti EY. "Každý chce ako prvý spsutiť masovú výrobu lidarov."
Okrem Tesly ho používajú všetci
Takzvaný lidarový skener je vlastne laserový merač vzdialenosti, ktorý sa veľmi rýchlo otáča a vytvára tak 3D mapu prekážok okolo auta. Názov lidar vznikol kombináciou slov light (svetlo, svetelný) a radar, niekedy sa používa aj ako skratka pre Light Detection And Ranging.
Pre autonómne autá je lidar primárnym zdrojom informácií o dianí okolo auta. Väčšinou má podobu "vežičky" na streche auta - môžeme ju vidieť na prototypoch Fordu, Volva či malých autíčkach Google.

Jedinou výnimkou je Tesla, ktorá vo svojom (pravda, nie úplne autonómnom) systéme Autopilot používa ako hlavný senzor klasický radar.
