Slovenská firma AeroMobil predstavila lietajúce auto

Autá schopné lietania vyvíja viacero firiem.

MONAKO, BRATISLAVA. Zdá sa, že sen o aute, s ktorým môžete jednoducho vzlietnuť, má opäť o kúsok bližšie k skutočnosti. Na výstave Top Marques v Monaku vo štvrtok spoločnosť AeroMobil predstavila nový prototyp svojho lietajúceho auta.

Do predaja by mohol prísť v najbližších troch rokoch. Projekt AeroMobil sa na Slovensku vyvíja od roku 1990 a konštruktéri tvrdia, že pôjde o vôbec prvé komerčné vozidlo svojho druhu.

O pohon AeroMobilu sa stará 300-koňový štvorvalcový letecký motor Rotax 912, výrobca uvádza dolet 750 kilometrov. Na zemi sa Aeromobil pohybuje ako hybrid, benzínový motor dodáva energiu dvom elektromotorom na predných kolesách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pred dvoma rokmi zažil vzostup aj pád

O AeroMobile sa hovorilo hlavne v roku 2015, a to hneď z dvoch dôvodov. Začiatkom roka do projektu vstúpil odborník na marketing Juraj Vaculík.

Po tom, ako na americkom festivale SXSW vystúpil ako riaditeľ spoločnosti s prednáškou, o AeroMobile písali viaceré významné zahraničné technologické weby ako The Verge či Engadget.

V máji Aeromobil zaplnil spravodajstvo opäť, keď s funkčným prototypom jeho vynálezca Štefan Klein havaroval. Keďže Klein stihol ešte vo vzduchu aktivovať padák, nič vážne sa mu nestalo a vývoj Aeromobilu ďalej pokračuje, ďalej už však bez Kleina.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V Nitre padol aeromobil aj s jeho vynálezcom

Štefan Klein, inak vedúci Ateliéru Transport Dizajn na Vysokej škole výtvarných umení, z projektu AeroMobil odchádza, píše týždenník Trend. Založí vlastnú firmu, "dizajnérsko-konštrukčný priestor, ktorý bude vytvárať prototypy najmä v oblasti nových typov dopravy, možno aj lietajúce autá,“ cituje Kleina Trend.

Do AeroMobilu tiež nedávno vstúpil nový investor Patrick Hessel. Hessel je zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti c2i, ktorá vyrába kompozitné diely pre letecký a automobilový priemysel.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do Aeromobilu vstupuje nový investor. Mohol by ho dostať do predaja

Poslať auto do vzduchu sa pokúšajú viacerí

Prvé pokusy o skonštruovanie funkčného prototypu lietajúceho automobilu sa objavili ešte v dvadsiatych rokoch 20. storočia.

V roku 1928 testoval prototyp Sky Flivver Henry Ford, zakladateľ automobilky Ford a priekopník pásovej výroby áut. Pilot Sky Flivveru pri teste zomrel, no v roku 1940 Ford vyhlásil, že kombinácia auta a lietadla dnes pôsobí ako vtip, ale v budúcnosti by mohla byť reálna.

V päťdesiatych rokoch začala americká armáda vyvíjať "lietajúce džípy", ktoré boli menšie a ovládateľnejšie ako vrtuľníky. Nakoniec usúdila, že takáto koncepcia je pre moderné bojisko nevhodná a zamerala sa na vývoj bežných helikoptér.

Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik (vírnik drží vo vzduchu vrtuľa, no tá je poháňaná len prúdením vzduchu) skonštruovala spoločnosť Nirvana Systems v českom Přerove. Vozidlo je certifikované na jazdu po ceste, maximálna rýchlosť vo vzduchu je 180 kilometrov za hodinu, na zemi 40 km/h.

Firma plánuje vyrobiť 40 kusov, podľa riaditeľa Pavla Březinu by sa cena mala pohybovať od 2,5 do štyroch miliónov českých korún (asi 93 až 149-tisíc eur).

Do konca roku 2017 chce prototyp lietajúceho auta otestovať aj Airbus Group. Na autosalóne v Ženeve tiež predstavil Airbus v spolupráci so štúdiom Italdesign víziu kabíny, ktorá môže buď na podvozku jazdiť po ceste, alebo s vrtuľami lietať vzduchom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Airbus a Italdesign navrhli lietajúce auto, nepotrebujete ani pilotný preukaz

Do vývoja lietajúcich áut investuje aj spoluzakladateľ Googlu Larry Page, ktorý financuje vývoj prototypov na elektrický pohon, určených na prepravu na krátke vzdialenosti. Vlastný prototyp vyvíja aj firma Uber.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  2. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  3. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  7. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  8. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  9. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete?
  10. Za mliečnou revolúciou bude stáť aj krava Blažena Bzovícka
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 48 686
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 15 524
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 15 282
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 180
  5. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 8 434
  6. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 8 357
  7. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 7 086
  8. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 6 382
  9. Ako si znížiť náklady na bývanie a vyhnúť sa nedoplatkom? 6 371
  10. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý: S Kiskom sme sa už stretli, zo strán sme mu najbližší

Progresívne Slovensko sa v čase mení, spája nás veľa, ale vnímame aj významné rozdiely, hovorí MIROSLAV BEBLAVÝ zo strany Spolu.

Neprehliadnite tiež

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.