Slovenská firma AeroMobil predstavila lietajúce auto

Autá schopné lietania vyvíja viacero firiem.

MONAKO, BRATISLAVA. Zdá sa, že sen o aute, s ktorým môžete jednoducho vzlietnuť, má opäť o kúsok bližšie k skutočnosti. Na výstave Top Marques v Monaku vo štvrtok spoločnosť AeroMobil predstavila nový prototyp svojho lietajúceho auta.

Do predaja by mohol prísť v najbližších troch rokoch. Projekt AeroMobil sa na Slovensku vyvíja od roku 1990 a konštruktéri tvrdia, že pôjde o vôbec prvé komerčné vozidlo svojho druhu.

O pohon AeroMobilu sa stará 300-koňový štvorvalcový letecký motor Rotax 912, výrobca uvádza dolet 750 kilometrov. Na zemi sa Aeromobil pohybuje ako hybrid, benzínový motor dodáva energiu dvom elektromotorom na predných kolesách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pred dvoma rokmi zažil vzostup aj pád

O AeroMobile sa hovorilo hlavne v roku 2015, a to hneď z dvoch dôvodov. Začiatkom roka do projektu vstúpil odborník na marketing Juraj Vaculík.

Po tom, ako na americkom festivale SXSW vystúpil ako riaditeľ spoločnosti s prednáškou, o AeroMobile písali viaceré významné zahraničné technologické weby ako The Verge či Engadget.

V máji Aeromobil zaplnil spravodajstvo opäť, keď s funkčným prototypom jeho vynálezca Štefan Klein havaroval. Keďže Klein stihol ešte vo vzduchu aktivovať padák, nič vážne sa mu nestalo a vývoj Aeromobilu ďalej pokračuje, ďalej už však bez Kleina.

Prečítajte si tiež: V Nitre padol aeromobil aj s jeho vynálezcom

Štefan Klein, inak vedúci Ateliéru Transport Dizajn na Vysokej škole výtvarných umení, z projektu AeroMobil odchádza, píše týždenník Trend. Založí vlastnú firmu, "dizajnérsko-konštrukčný priestor, ktorý bude vytvárať prototypy najmä v oblasti nových typov dopravy, možno aj lietajúce autá,“ cituje Kleina Trend.

Do AeroMobilu tiež nedávno vstúpil nový investor Patrick Hessel. Hessel je zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti c2i, ktorá vyrába kompozitné diely pre letecký a automobilový priemysel.

Prečítajte si tiež: Do Aeromobilu vstupuje nový investor. Mohol by ho dostať do predaja

Poslať auto do vzduchu sa pokúšajú viacerí

Prvé pokusy o skonštruovanie funkčného prototypu lietajúceho automobilu sa objavili ešte v dvadsiatych rokoch 20. storočia.

V roku 1928 testoval prototyp Sky Flivver Henry Ford, zakladateľ automobilky Ford a priekopník pásovej výroby áut. Pilot Sky Flivveru pri teste zomrel, no v roku 1940 Ford vyhlásil, že kombinácia auta a lietadla dnes pôsobí ako vtip, ale v budúcnosti by mohla byť reálna.

V päťdesiatych rokoch začala americká armáda vyvíjať "lietajúce džípy", ktoré boli menšie a ovládateľnejšie ako vrtuľníky. Nakoniec usúdila, že takáto koncepcia je pre moderné bojisko nevhodná a zamerala sa na vývoj bežných helikoptér.

Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik (vírnik drží vo vzduchu vrtuľa, no tá je poháňaná len prúdením vzduchu) skonštruovala spoločnosť Nirvana Systems v českom Přerove. Vozidlo je certifikované na jazdu po ceste, maximálna rýchlosť vo vzduchu je 180 kilometrov za hodinu, na zemi 40 km/h.

Firma plánuje vyrobiť 40 kusov, podľa riaditeľa Pavla Březinu by sa cena mala pohybovať od 2,5 do štyroch miliónov českých korún (asi 93 až 149-tisíc eur).

Do konca roku 2017 chce prototyp lietajúceho auta otestovať aj Airbus Group. Na autosalóne v Ženeve tiež predstavil Airbus v spolupráci so štúdiom Italdesign víziu kabíny, ktorá môže buď na podvozku jazdiť po ceste, alebo s vrtuľami lietať vzduchom.

Prečítajte si tiež: Airbus a Italdesign navrhli lietajúce auto, nepotrebujete ani pilotný preukaz

Do vývoja lietajúcich áut investuje aj spoluzakladateľ Googlu Larry Page, ktorý financuje vývoj prototypov na elektrický pohon, určených na prepravu na krátke vzdialenosti. Vlastný prototyp vyvíja aj firma Uber.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 064
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 525
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 996
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 9 994
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  6. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 645
  7. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 8 224
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 6 675
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 334

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Ako sa zvyšoval výkon Golfu GTI? Najrýchlejšia verzia príde už čoskoro

Komu sa GTI málilo, mohol mať Golfa aj s poriadnym šesťvalcom.

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.