SME
Sobota, 7. december, 2019 | Meniny má Ambróz

Slovenská firma AeroMobil predstavila lietajúce auto

Autá schopné lietania vyvíja viacero firiem.

MONAKO, BRATISLAVA. Zdá sa, že sen o aute, s ktorým môžete jednoducho vzlietnuť, má opäť o kúsok bližšie k skutočnosti. Na výstave Top Marques v Monaku vo štvrtok spoločnosť AeroMobil predstavila nový prototyp svojho lietajúceho auta.

Do predaja by mohol prísť v najbližších troch rokoch. Projekt AeroMobil sa na Slovensku vyvíja od roku 1990 a konštruktéri tvrdia, že pôjde o vôbec prvé komerčné vozidlo svojho druhu.

O pohon AeroMobilu sa stará 300-koňový štvorvalcový letecký motor Rotax 912, výrobca uvádza dolet 750 kilometrov. Na zemi sa Aeromobil pohybuje ako hybrid, benzínový motor dodáva energiu dvom elektromotorom na predných kolesách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pred dvoma rokmi zažil vzostup aj pád

O AeroMobile sa hovorilo hlavne v roku 2015, a to hneď z dvoch dôvodov. Začiatkom roka do projektu vstúpil odborník na marketing Juraj Vaculík.

Po tom, ako na americkom festivale SXSW vystúpil ako riaditeľ spoločnosti s prednáškou, o AeroMobile písali viaceré významné zahraničné technologické weby ako The Verge či Engadget.

V máji Aeromobil zaplnil spravodajstvo opäť, keď s funkčným prototypom jeho vynálezca Štefan Klein havaroval. Keďže Klein stihol ešte vo vzduchu aktivovať padák, nič vážne sa mu nestalo a vývoj Aeromobilu ďalej pokračuje, ďalej už však bez Kleina.

Prečítajte si tiež: V Nitre padol aeromobil aj s jeho vynálezcom Čítajte 

Štefan Klein, inak vedúci Ateliéru Transport Dizajn na Vysokej škole výtvarných umení, z projektu AeroMobil odchádza, píše týždenník Trend. Založí vlastnú firmu, "dizajnérsko-konštrukčný priestor, ktorý bude vytvárať prototypy najmä v oblasti nových typov dopravy, možno aj lietajúce autá,“ cituje Kleina Trend.

Do AeroMobilu tiež nedávno vstúpil nový investor Patrick Hessel. Hessel je zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti c2i, ktorá vyrába kompozitné diely pre letecký a automobilový priemysel.

Prečítajte si tiež: Do Aeromobilu vstupuje nový investor. Mohol by ho dostať do predaja Čítajte 

Poslať auto do vzduchu sa pokúšajú viacerí

Prvé pokusy o skonštruovanie funkčného prototypu lietajúceho automobilu sa objavili ešte v dvadsiatych rokoch 20. storočia.

V roku 1928 testoval prototyp Sky Flivver Henry Ford, zakladateľ automobilky Ford a priekopník pásovej výroby áut. Pilot Sky Flivveru pri teste zomrel, no v roku 1940 Ford vyhlásil, že kombinácia auta a lietadla dnes pôsobí ako vtip, ale v budúcnosti by mohla byť reálna.

V päťdesiatych rokoch začala americká armáda vyvíjať "lietajúce džípy", ktoré boli menšie a ovládateľnejšie ako vrtuľníky. Nakoniec usúdila, že takáto koncepcia je pre moderné bojisko nevhodná a zamerala sa na vývoj bežných helikoptér.

Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik (vírnik drží vo vzduchu vrtuľa, no tá je poháňaná len prúdením vzduchu) skonštruovala spoločnosť Nirvana Systems v českom Přerove. Vozidlo je certifikované na jazdu po ceste, maximálna rýchlosť vo vzduchu je 180 kilometrov za hodinu, na zemi 40 km/h.

Firma plánuje vyrobiť 40 kusov, podľa riaditeľa Pavla Březinu by sa cena mala pohybovať od 2,5 do štyroch miliónov českých korún (asi 93 až 149-tisíc eur).

Do konca roku 2017 chce prototyp lietajúceho auta otestovať aj Airbus Group. Na autosalóne v Ženeve tiež predstavil Airbus v spolupráci so štúdiom Italdesign víziu kabíny, ktorá môže buď na podvozku jazdiť po ceste, alebo s vrtuľami lietať vzduchom.

Prečítajte si tiež: Airbus a Italdesign navrhli lietajúce auto, nepotrebujete ani pilotný preukaz Čítajte 

Do vývoja lietajúcich áut investuje aj spoluzakladateľ Googlu Larry Page, ktorý financuje vývoj prototypov na elektrický pohon, určených na prepravu na krátke vzdialenosti. Vlastný prototyp vyvíja aj firma Uber.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  4. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  5. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  6. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. ​​​​​​​Navštívte Horný Zemplín, kde je všetko
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 14 074
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 10 466
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 300
  4. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 699
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 8 645
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 696
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 229
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 990
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 6 484
  10. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 6 379

Hlavné správy zo Sme.sk

Hasiči pomocou vysokozdvižnej plošiny prehľadávajú byty a hľadajú v troskách panelového domu pozostatky obetí ničivého výbuch plynu.

Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.

Vlastníci roky nebránili v prístupe do meniarne, zmenilo sa to až v uplynulých týždňoch.
Obyvatelia zhoreného bloku majú hlavu v smútku.
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Zomrel Gérard Detourbet, otec cenovo dostupných áut Dacia

Stál za vznikom rumunského Logana aj indického Kwidu.

Gérard Detourbet
Suzuki Jimny
Volkswagen Golf siedmej generácie.

Cesty a horské úseky sú zjazdné, vodičov potrápi hmla

Povrch vozoviek je prevažne suchý až vlhký, miestami mokrý.

Ilustračné foto.