SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Kamióny majú v Nemecku v budúcnosti jazdiť ako trolejbusy

Do elektrického vedenia chce krajina investovať šesť miliárd.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Scania, Siemens)

BERLÍN. Kamióny v nemecku majú v budúcnosti jazdiť podobne ako trolejbusy - priamo napojené na elektrické vedenie. Takýto režim jazdy by mal byť k dispozícii na tritisíc kilometroch diaľníc, hovorí nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová (SPD).

Vďaka trolejom pre kamióny sa výrazne znížia škodlivé emisie, tvrdí ministerka. V prevádzke by sa mala takáto jazda začať testovať už budúci rok.

"Je to žiaľ tak, že dopravný sektor je jediný, v ktorom sa od roku 1990 emisie oxidu uhličitého neznížili, ale, naopak, zvýšili. Tým sa tento sektor líši od všetkých ostatných, či už je to priemysel, poľnohospodárstvo alebo ďalšie," povedala Hendricksová. "Všetky ostatné sa od roku 1990 zlepšili."

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Predbiehať budú na naftu

Jednou z ciest, ako sa podľa nej dá situácia zmeniť, sú diaľnice s elektrickým vedením. "Najprv som bola skeptická. Predsa nie je možné všetky diaľnice v Nemecku vybaviť elektrickým vedením. Koľko to bude stáť?," pochybovala spočiatku ministerka.

Projekt ju však postupne presvedčil. Možnosti takzvaných elektrických diaľníc sa v Nemecku testujú už niekoľko rokov.

Na bývalom vojenskom letisku Groß Dölln, asi 60 kilometrov na sever od Berlína, vybudoval Siemens asi kilometrový úsek, po ktorom jazdia kamióny poháňané elektrinou získavanou zo siete.

Prečítajte si tiež: Siemens nad diaľnicu namontoval troleje, budú poháňať elektrické kamióny Čítajte 

Kamióny sa do siete pripojujú pomocou dvojice trolejí, ktoré sa behom niekoľkých sekúnd vysúvajú z nástavby nad kabínou vodiča. K elektrickému vedeniu sa dá pripojiť aj za jazdy do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu.

Skryť Vypnúť reklamu

Rovnako sa dá za jazdy aj od elektriny odpojiť. To sa dá využiť napríklad pri predbiehaní, kedy kamión využíva hybridný motor.

Budú jazdiť ako vagóny jedného vlaku

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného aj to, že v spojení so sústavou senzorov umožňuje vedenie kamiónu, aby sa udržiaval vo svojom jazdnom pruhu. Cez elektrické vedenie je tiež možná výmena informácií - a tak kamión, ktorý práve brzdí, môže upozorniť vodiča kamiónu vzadu, aby už nepridával.

Za hlavnú výhodu považuje Hendricksová dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi. Polovičná spotreba energie tiež vedie k čistejšiemu ovzdušiu.

Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony dnes v Nemecku zodpovedajú približne za 26 percent emsií z dopravy.

Keď sa začnú bežne používať veľkokapacitné batérie, celý systém by mal byť ešte výrazne efektívnejší. Tie si budú môcť kamióny dobíjať za jazdy z elektrického vedenia - a akonáhle sa z neho odpoja, po zbytok cesty budú energiu čerpať z batérií.

Skryť Vypnúť reklamu

Do rozpočtu na cesty sa elektrina zmestí

Hendricksová je presvedčená, že takáto budúcnosť čaká Nemecko zhruba do 15 rokov. Dovtedy by rada elektrickým vedením rada vybavila niekoľko tisíc kilometrov nemeckých diaľníc. Vedenie podľa nej bude potrebné udržiavať hlavne v úsekoch s vysokou dopravnou záťažou - v okolí letísk či prístavov.

"Môžeme vychádzať z toho, že vybavenie jedného kilometra diaľnice v jednom smere elektrickým vedením stojí zhruba milión eur," podotýka. Vybaviť plánovaných tritisíc kilometrov obojsmerne by tak malo vyjsť na šesť miliárd eur.

Nemecko pritom počíta s tým, že do roku 2030 investuje do dopravnej infraštruktúry až 270 miliárd eur.

Nad prvými dvomi úsekmi diaľníc bude elektrické vedenie visieť už budúci rok. Ministerstvo ho chce testovať v spolupráci so štvoricou špeditérskych spoločností.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 530
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 563
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 908
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 208
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 747
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 051
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 626
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 472
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 026
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Elektromobily, Nemecko
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021