SME

Kamióny majú v Nemecku v budúcnosti jazdiť ako trolejbusy

Do elektrického vedenia chce krajina investovať šesť miliárd.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Scania, Siemens)

BERLÍN. Kamióny v nemecku majú v budúcnosti jazdiť podobne ako trolejbusy - priamo napojené na elektrické vedenie. Takýto režim jazdy by mal byť k dispozícii na tritisíc kilometroch diaľníc, hovorí nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová (SPD).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka trolejom pre kamióny sa výrazne znížia škodlivé emisie, tvrdí ministerka. V prevádzke by sa mala takáto jazda začať testovať už budúci rok.

"Je to žiaľ tak, že dopravný sektor je jediný, v ktorom sa od roku 1990 emisie oxidu uhličitého neznížili, ale, naopak, zvýšili. Tým sa tento sektor líši od všetkých ostatných, či už je to priemysel, poľnohospodárstvo alebo ďalšie," povedala Hendricksová. "Všetky ostatné sa od roku 1990 zlepšili."

SkryťVypnúť reklamu

Predbiehať budú na naftu

Jednou z ciest, ako sa podľa nej dá situácia zmeniť, sú diaľnice s elektrickým vedením. "Najprv som bola skeptická. Predsa nie je možné všetky diaľnice v Nemecku vybaviť elektrickým vedením. Koľko to bude stáť?," pochybovala spočiatku ministerka.

Projekt ju však postupne presvedčil. Možnosti takzvaných elektrických diaľníc sa v Nemecku testujú už niekoľko rokov.

Na bývalom vojenskom letisku Groß Dölln, asi 60 kilometrov na sever od Berlína, vybudoval Siemens asi kilometrový úsek, po ktorom jazdia kamióny poháňané elektrinou získavanou zo siete.

Prečítajte si tiež: Siemens nad diaľnicu namontoval troleje, budú poháňať elektrické kamióny Čítajte 

Kamióny sa do siete pripojujú pomocou dvojice trolejí, ktoré sa behom niekoľkých sekúnd vysúvajú z nástavby nad kabínou vodiča. K elektrickému vedeniu sa dá pripojiť aj za jazdy do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako sa dá za jazdy aj od elektriny odpojiť. To sa dá využiť napríklad pri predbiehaní, kedy kamión využíva hybridný motor.

Budú jazdiť ako vagóny jedného vlaku

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného aj to, že v spojení so sústavou senzorov umožňuje vedenie kamiónu, aby sa udržiaval vo svojom jazdnom pruhu. Cez elektrické vedenie je tiež možná výmena informácií - a tak kamión, ktorý práve brzdí, môže upozorniť vodiča kamiónu vzadu, aby už nepridával.

Za hlavnú výhodu považuje Hendricksová dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi. Polovičná spotreba energie tiež vedie k čistejšiemu ovzdušiu.

Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony dnes v Nemecku zodpovedajú približne za 26 percent emsií z dopravy.

Keď sa začnú bežne používať veľkokapacitné batérie, celý systém by mal byť ešte výrazne efektívnejší. Tie si budú môcť kamióny dobíjať za jazdy z elektrického vedenia - a akonáhle sa z neho odpoja, po zbytok cesty budú energiu čerpať z batérií.

SkryťVypnúť reklamu

Do rozpočtu na cesty sa elektrina zmestí

Hendricksová je presvedčená, že takáto budúcnosť čaká Nemecko zhruba do 15 rokov. Dovtedy by rada elektrickým vedením rada vybavila niekoľko tisíc kilometrov nemeckých diaľníc. Vedenie podľa nej bude potrebné udržiavať hlavne v úsekoch s vysokou dopravnou záťažou - v okolí letísk či prístavov.

"Môžeme vychádzať z toho, že vybavenie jedného kilometra diaľnice v jednom smere elektrickým vedením stojí zhruba milión eur," podotýka. Vybaviť plánovaných tritisíc kilometrov obojsmerne by tak malo vyjsť na šesť miliárd eur.

Nemecko pritom počíta s tým, že do roku 2030 investuje do dopravnej infraštruktúry až 270 miliárd eur.

Nad prvými dvomi úsekmi diaľníc bude elektrické vedenie visieť už budúci rok. Ministerstvo ho chce testovať v spolupráci so štvoricou špeditérskych spoločností.

Umelá inteligencia

Podľa dohody dostane OpenAI najnovšiu verziu čipov.


TASR 2
Pellegrini priblížil, že stretnutie s Cormannom sa nieslo v duchu priateľských diskusií.

Slovensko si tento rok pripomína už 25 rokov členstva v OECD.


SITA 1
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 437
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 153
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 055
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 604
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 326
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 780
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 2 690
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 439
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  2. Igor Vojtek: Free vs. Basic: Kedy sa oplatí platiť za Základný AI Video Balík?
  3. Jaroslav Liptak: Pravda vs. lož
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: O benefite pre kajúcnika, ktorý vypovedá o piťovcoch, takáčovcoch aj sátorovcoch. Vypovedať musí ešte 10 rokov
  5. Dávid Polák: Akademické názory nie sú právne verdikty
  6. Martin Sečkár: Muž v zhasnutej obrazovke
  7. Rado Surovka: Podržtaška zabojoval
  8. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 393
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 816
  3. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 891
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 158
  5. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 6 822
  6. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 4 852
  7. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 218
  8. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 4 012
  1. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  2. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  3. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  4. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  5. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  6. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  7. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  8. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
SkryťZatvoriť reklamu