Kamióny majú v Nemecku v budúcnosti jazdiť ako trolejbusy

Do elektrického vedenia chce krajina investovať šesť miliárd.

Ilustračné foto.(Zdroj: Scania, Siemens)

BERLÍN. Kamióny v nemecku majú v budúcnosti jazdiť podobne ako trolejbusy - priamo napojené na elektrické vedenie. Takýto režim jazdy by mal byť k dispozícii na tritisíc kilometroch diaľníc, hovorí nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová (SPD).

Vďaka trolejom pre kamióny sa výrazne znížia škodlivé emisie, tvrdí ministerka. V prevádzke by sa mala takáto jazda začať testovať už budúci rok.

"Je to žiaľ tak, že dopravný sektor je jediný, v ktorom sa od roku 1990 emisie oxidu uhličitého neznížili, ale, naopak, zvýšili. Tým sa tento sektor líši od všetkých ostatných, či už je to priemysel, poľnohospodárstvo alebo ďalšie," povedala Hendricksová. "Všetky ostatné sa od roku 1990 zlepšili."

Predbiehať budú na naftu

Jednou z ciest, ako sa podľa nej dá situácia zmeniť, sú diaľnice s elektrickým vedením. "Najprv som bola skeptická. Predsa nie je možné všetky diaľnice v Nemecku vybaviť elektrickým vedením. Koľko to bude stáť?," pochybovala spočiatku ministerka.

Projekt ju však postupne presvedčil. Možnosti takzvaných elektrických diaľníc sa v Nemecku testujú už niekoľko rokov.

Na bývalom vojenskom letisku Groß Dölln, asi 60 kilometrov na sever od Berlína, vybudoval Siemens asi kilometrový úsek, po ktorom jazdia kamióny poháňané elektrinou získavanou zo siete.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Siemens nad diaľnicu namontoval troleje, budú poháňať elektrické kamióny

Kamióny sa do siete pripojujú pomocou dvojice trolejí, ktoré sa behom niekoľkých sekúnd vysúvajú z nástavby nad kabínou vodiča. K elektrickému vedeniu sa dá pripojiť aj za jazdy do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu.

Rovnako sa dá za jazdy aj od elektriny odpojiť. To sa dá využiť napríklad pri predbiehaní, kedy kamión využíva hybridný motor.

Budú jazdiť ako vagóny jedného vlaku

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného aj to, že v spojení so sústavou senzorov umožňuje vedenie kamiónu, aby sa udržiaval vo svojom jazdnom pruhu. Cez elektrické vedenie je tiež možná výmena informácií - a tak kamión, ktorý práve brzdí, môže upozorniť vodiča kamiónu vzadu, aby už nepridával.

Za hlavnú výhodu považuje Hendricksová dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi. Polovičná spotreba energie tiež vedie k čistejšiemu ovzdušiu.

Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony dnes v Nemecku zodpovedajú približne za 26 percent emsií z dopravy.

Keď sa začnú bežne používať veľkokapacitné batérie, celý systém by mal byť ešte výrazne efektívnejší. Tie si budú môcť kamióny dobíjať za jazdy z elektrického vedenia - a akonáhle sa z neho odpoja, po zbytok cesty budú energiu čerpať z batérií.

Do rozpočtu na cesty sa elektrina zmestí

Hendricksová je presvedčená, že takáto budúcnosť čaká Nemecko zhruba do 15 rokov. Dovtedy by rada elektrickým vedením rada vybavila niekoľko tisíc kilometrov nemeckých diaľníc. Vedenie podľa nej bude potrebné udržiavať hlavne v úsekoch s vysokou dopravnou záťažou - v okolí letísk či prístavov.

"Môžeme vychádzať z toho, že vybavenie jedného kilometra diaľnice v jednom smere elektrickým vedením stojí zhruba milión eur," podotýka. Vybaviť plánovaných tritisíc kilometrov obojsmerne by tak malo vyjsť na šesť miliárd eur.

Nemecko pritom počíta s tým, že do roku 2030 investuje do dopravnej infraštruktúry až 270 miliárd eur.

Nad prvými dvomi úsekmi diaľníc bude elektrické vedenie visieť už budúci rok. Ministerstvo ho chce testovať v spolupráci so štvoricou špeditérskych spoločností.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 401
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 6 846
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 118
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 298
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 603
  6. Kam do tepla v januári? 2 417
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 338
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 105
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 242
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 101

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Boli sme na Babišovom Čapím hnízde. Nikde nikto, len hotel takmer plný

Žiadny podvod, opakuje český premiér. Podvod naznačujú európski vyšetrovatelia.

ŠPORT

Svitko na Dakare skončil, doplatil na ťažký pád

Slovák bol priebežne na ôsmom mieste.

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí.

KOMENTÁRE

Búrka po tichu na Balkáne

Neznámi páchatelia zastrelili umierneného politika v Kosove, Srbi sú až podozrivo rozčúlení.

Neprehliadnite tiež

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.

Diaľnica D1 pri Trenčíne je už prejazdná s obmedzením

Na ceste pod Strečnom sa skrížil kamión.

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.