Kamióny majú v Nemecku v budúcnosti jazdiť ako trolejbusy

Do elektrického vedenia chce krajina investovať šesť miliárd.

Ilustračné foto.(Zdroj: Scania, Siemens)

BERLÍN. Kamióny v nemecku majú v budúcnosti jazdiť podobne ako trolejbusy - priamo napojené na elektrické vedenie. Takýto režim jazdy by mal byť k dispozícii na tritisíc kilometroch diaľníc, hovorí nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová (SPD).

Vďaka trolejom pre kamióny sa výrazne znížia škodlivé emisie, tvrdí ministerka. V prevádzke by sa mala takáto jazda začať testovať už budúci rok.

"Je to žiaľ tak, že dopravný sektor je jediný, v ktorom sa od roku 1990 emisie oxidu uhličitého neznížili, ale, naopak, zvýšili. Tým sa tento sektor líši od všetkých ostatných, či už je to priemysel, poľnohospodárstvo alebo ďalšie," povedala Hendricksová. "Všetky ostatné sa od roku 1990 zlepšili."

Článok pokračuje pod video reklamou

Predbiehať budú na naftu

Jednou z ciest, ako sa podľa nej dá situácia zmeniť, sú diaľnice s elektrickým vedením. "Najprv som bola skeptická. Predsa nie je možné všetky diaľnice v Nemecku vybaviť elektrickým vedením. Koľko to bude stáť?," pochybovala spočiatku ministerka.

Projekt ju však postupne presvedčil. Možnosti takzvaných elektrických diaľníc sa v Nemecku testujú už niekoľko rokov.

Na bývalom vojenskom letisku Groß Dölln, asi 60 kilometrov na sever od Berlína, vybudoval Siemens asi kilometrový úsek, po ktorom jazdia kamióny poháňané elektrinou získavanou zo siete.

Prečítajte si tiež: Siemens nad diaľnicu namontoval troleje, budú poháňať elektrické kamióny

Kamióny sa do siete pripojujú pomocou dvojice trolejí, ktoré sa behom niekoľkých sekúnd vysúvajú z nástavby nad kabínou vodiča. K elektrickému vedeniu sa dá pripojiť aj za jazdy do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu.

Rovnako sa dá za jazdy aj od elektriny odpojiť. To sa dá využiť napríklad pri predbiehaní, kedy kamión využíva hybridný motor.

Budú jazdiť ako vagóny jedného vlaku

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného aj to, že v spojení so sústavou senzorov umožňuje vedenie kamiónu, aby sa udržiaval vo svojom jazdnom pruhu. Cez elektrické vedenie je tiež možná výmena informácií - a tak kamión, ktorý práve brzdí, môže upozorniť vodiča kamiónu vzadu, aby už nepridával.

Za hlavnú výhodu považuje Hendricksová dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi. Polovičná spotreba energie tiež vedie k čistejšiemu ovzdušiu.

Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony dnes v Nemecku zodpovedajú približne za 26 percent emsií z dopravy.

Keď sa začnú bežne používať veľkokapacitné batérie, celý systém by mal byť ešte výrazne efektívnejší. Tie si budú môcť kamióny dobíjať za jazdy z elektrického vedenia - a akonáhle sa z neho odpoja, po zbytok cesty budú energiu čerpať z batérií.

Do rozpočtu na cesty sa elektrina zmestí

Hendricksová je presvedčená, že takáto budúcnosť čaká Nemecko zhruba do 15 rokov. Dovtedy by rada elektrickým vedením rada vybavila niekoľko tisíc kilometrov nemeckých diaľníc. Vedenie podľa nej bude potrebné udržiavať hlavne v úsekoch s vysokou dopravnou záťažou - v okolí letísk či prístavov.

"Môžeme vychádzať z toho, že vybavenie jedného kilometra diaľnice v jednom smere elektrickým vedením stojí zhruba milión eur," podotýka. Vybaviť plánovaných tritisíc kilometrov obojsmerne by tak malo vyjsť na šesť miliárd eur.

Nemecko pritom počíta s tým, že do roku 2030 investuje do dopravnej infraštruktúry až 270 miliárd eur.

Nad prvými dvomi úsekmi diaľníc bude elektrické vedenie visieť už budúci rok. Ministerstvo ho chce testovať v spolupráci so štvoricou špeditérskych spoločností.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 882
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 23 976
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 748
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 619
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 636
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 489
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 104
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 494

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Golf GTI prišiel pred vyše 40 rokmi, najrýchlejšia verzia je za dverami

Komu sa GTI málilo, mohol mať Golfa aj s poriadnym šesťvalcom.

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.