Kamióny majú v Nemecku v budúcnosti jazdiť ako trolejbusy

Do elektrického vedenia chce krajina investovať šesť miliárd.

Ilustračné foto.(Zdroj: Scania, Siemens)

BERLÍN. Kamióny v nemecku majú v budúcnosti jazdiť podobne ako trolejbusy - priamo napojené na elektrické vedenie. Takýto režim jazdy by mal byť k dispozícii na tritisíc kilometroch diaľníc, hovorí nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová (SPD).

Vďaka trolejom pre kamióny sa výrazne znížia škodlivé emisie, tvrdí ministerka. V prevádzke by sa mala takáto jazda začať testovať už budúci rok.

"Je to žiaľ tak, že dopravný sektor je jediný, v ktorom sa od roku 1990 emisie oxidu uhličitého neznížili, ale, naopak, zvýšili. Tým sa tento sektor líši od všetkých ostatných, či už je to priemysel, poľnohospodárstvo alebo ďalšie," povedala Hendricksová. "Všetky ostatné sa od roku 1990 zlepšili."

Článok pokračuje pod video reklamou

Predbiehať budú na naftu

Jednou z ciest, ako sa podľa nej dá situácia zmeniť, sú diaľnice s elektrickým vedením. "Najprv som bola skeptická. Predsa nie je možné všetky diaľnice v Nemecku vybaviť elektrickým vedením. Koľko to bude stáť?," pochybovala spočiatku ministerka.

Projekt ju však postupne presvedčil. Možnosti takzvaných elektrických diaľníc sa v Nemecku testujú už niekoľko rokov.

Na bývalom vojenskom letisku Groß Dölln, asi 60 kilometrov na sever od Berlína, vybudoval Siemens asi kilometrový úsek, po ktorom jazdia kamióny poháňané elektrinou získavanou zo siete.

Prečítajte si tiež: Siemens nad diaľnicu namontoval troleje, budú poháňať elektrické kamióny

Kamióny sa do siete pripojujú pomocou dvojice trolejí, ktoré sa behom niekoľkých sekúnd vysúvajú z nástavby nad kabínou vodiča. K elektrickému vedeniu sa dá pripojiť aj za jazdy do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu.

Rovnako sa dá za jazdy aj od elektriny odpojiť. To sa dá využiť napríklad pri predbiehaní, kedy kamión využíva hybridný motor.

Budú jazdiť ako vagóny jedného vlaku

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného aj to, že v spojení so sústavou senzorov umožňuje vedenie kamiónu, aby sa udržiaval vo svojom jazdnom pruhu. Cez elektrické vedenie je tiež možná výmena informácií - a tak kamión, ktorý práve brzdí, môže upozorniť vodiča kamiónu vzadu, aby už nepridával.

Za hlavnú výhodu považuje Hendricksová dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi. Polovičná spotreba energie tiež vedie k čistejšiemu ovzdušiu.

Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony dnes v Nemecku zodpovedajú približne za 26 percent emsií z dopravy.

Keď sa začnú bežne používať veľkokapacitné batérie, celý systém by mal byť ešte výrazne efektívnejší. Tie si budú môcť kamióny dobíjať za jazdy z elektrického vedenia - a akonáhle sa z neho odpoja, po zbytok cesty budú energiu čerpať z batérií.

Do rozpočtu na cesty sa elektrina zmestí

Hendricksová je presvedčená, že takáto budúcnosť čaká Nemecko zhruba do 15 rokov. Dovtedy by rada elektrickým vedením rada vybavila niekoľko tisíc kilometrov nemeckých diaľníc. Vedenie podľa nej bude potrebné udržiavať hlavne v úsekoch s vysokou dopravnou záťažou - v okolí letísk či prístavov.

"Môžeme vychádzať z toho, že vybavenie jedného kilometra diaľnice v jednom smere elektrickým vedením stojí zhruba milión eur," podotýka. Vybaviť plánovaných tritisíc kilometrov obojsmerne by tak malo vyjsť na šesť miliárd eur.

Nemecko pritom počíta s tým, že do roku 2030 investuje do dopravnej infraštruktúry až 270 miliárd eur.

Nad prvými dvomi úsekmi diaľníc bude elektrické vedenie visieť už budúci rok. Ministerstvo ho chce testovať v spolupráci so štvoricou špeditérskych spoločností.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 612
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 930
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 223
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 734
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 418
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 073
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 671
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 638
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 534
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 239

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

KOŠICE KORZÁR

Súd v Budapešti súhlasil so žiadosťou Varholíkovej o prepustenie na slobodu

Slovenka si odpykáva v Maďarsku trest.

Neprehliadnite tiež

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Treba sa pripraviť na väčšiu trpezlivosť.