Kolóna. Toto slovo nemá rád asi žiadny motorista na svete. Človeku často pokazí náladu už len to, keď toto slovo počuje, nieto ešte keď v nej musí stáť.
Všetci dobre vieme, že diaľnice a rýchlostné cesty majú určitý počet pruhov v každom smere a uprostred bývajú spravidla napevno namontované zvodidlá. Ak je doprava hustá, kapacita vozovky nestačí.
A pritom je často vidno, že pruhy v protismere sú voľné a na plynulý prejazd by miesto dvoch pruhov stačil aj jeden. Vo viacerých mestách skúšajú rôzne formy zvodidiel.
Napríklad v čínskom meste Šen-čen využívajú automatizované robotické zvodidlá. Ide o celkom jednoduchú konštrukciu, ktorá sa dokáže pohybovať po vozovke a prispôsobovať jazdné pruhy podľa potreby.
V dopravnej špičke tak možno odľahčiť presne ten smer, ktorý je viac vyťažený, napríklad ráno smerom do mesta či naopak v poobedňajších hodinách, kedy vodiči opúšťajú mesto.
V americkom San Franciscu zase využívajú na moste Golden Gate stroj, fungujúci na princípe zipsu, ktorý dokáže posúvať mobilné zvodidlá. Tým flexibilne zvyšuje alebo znižuje počet pruhov na ceste.