Baktérie či kovové častice. Vedci chcú zabrániť, aby sa na ceste tvorili výtlky

Cesty by mohli vydržať aj dvakrát tak dlho.

Ilustračné foto.(Zdroj: Ján Krošlák)

AMSTERDAM. Reflexným prvkom na oblečení sa to nepodarilo, výtlkom áno. Stali sa bežnou súčasťou slovenských ciest.

Výtlky sa tvoria v asfaltovom koberci, ktorý je položený na betónovom podklade. Asfalt aj betón sú prirodzene porézne materiály, čo je dobrá vlastnosť - póry pomáhajú tlmiť hluk a odvádzať dažďovú vodu.

Problém nastane, keď voda v póroch začne zamŕzať a postupne naruší štruktúru vozovky. Vytvoria sa menšie trhliny, až nakoniec ostane v ceste len otravná diera.

Vedci skúšajú hneď viacero spôsobov, akými by sa dali asfaltové a betónové zmesi vylepšiť tak, aby výtlky ani nevznikali.

Zohreje sa ako hrniec na varnej doske

Holandský vedec Erik Schlangen z Delft University už niekoľko rokov vyvíja asfaltovú zmes, ktorá by sa dokázala sama zaceľovať - bez toho, aby sa po zime museli uzatvárať úseky kvôli ich opravám, píše The Verge.

Schlangen do asfaltovej zmesi primiešal drobné oceľové vlákna, vďaka ktorým sa asfalt stáva vodivým. Ten sa dá opravovať na rovnakom princípe, akým indukčná varná doska zohrieva kovový hrniec, ktorý na ňu položíte.

Keď sa na asfalte objavia prvé trhliny, na cesty vyrazí veľký indukčný stroj (elektromagnet), ktorý zohrieva oceľové vlákna. V rozhorúčenom asfalte sa trhliny samé zacelia, pričom na takúto údržbu netreba cestu zvlášť uzatvárať.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Odpad a výtlky majú spoločné riešenie: cesty z recyklovaného plastu

Zmes so železnými pilinami stojí asi o štvrtinu viac, no mala by vydržať dvakrát tak dlho, ako bežný asfalt. Životnosť klasickej asfaltovej zmesi je približne sedem až desať rokov, potom sa začína postupne rozpadať.

Asfalt, ktorý sa dokáže sám zaceliť, sa v Holandsku testuje na dvanástich cestách už od roku 2010. Ak by boli všetky cesty v krajine prekryté novou zmesou, Holandsko by ročne na údržbe ciest ušetrilo 90 miliónov eur.

Erik Schlangen si tiež predstavuje, že oceľové vlákna v asfalte by mohli byť využité aj na bezdrôtové dobíjanie elektromobilov, napríklad keď budú stáť na červenej.

Asfalt jedného dňa ožije

Schlangenov kolega z univerzity, mikrobiológ Hendrik Jonkers, navrhol spôsob, akým by sa mohol sám zaceľovať betón. Túto zmes má aktuálne na starosti Jonkersova firma Basilisk.

Základom jeho vynálezu nie je oceľ, ale špeciálne baktérie, ako napríklad Bacillus pseudofirmus alebo Sporosarcina pasteurii, ktoré obyčajne žijú na dne jazier s vysokou zásaditosťou. Baktérie pri kontakte s vodou produkujú vápenec, čiže uhličitan vápenatý.

Tieto baktérie by sa mohli stať súčasťou betónových zmesí. Aktivovali by sa pri kontakte s vodou - keď do trhliny naprší, vápenec z baktérií by trhlinu znovu vyplnil.

Tieto baktérie žijú v prírode aj viac ako dvesto rokov, o samozaceľovaciu schopnosť betónu sa tak vedci neobávajú.

Basilisk už touto “živou” zmesou vybetónoval podlahu garáže. Takáto špeciálna zmes by sa okrem ciest mohla používať aj na stavbu celých budov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 162
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 109
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 075
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 956
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 167
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 433
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 200

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.