Baktérie či kovové častice. Vedci chcú zabrániť, aby sa na ceste tvorili výtlky

Cesty by mohli vydržať aj dvakrát tak dlho.

Ilustračné foto.(Zdroj: Ján Krošlák)

AMSTERDAM. Reflexným prvkom na oblečení sa to nepodarilo, výtlkom áno. Stali sa bežnou súčasťou slovenských ciest.

Výtlky sa tvoria v asfaltovom koberci, ktorý je položený na betónovom podklade. Asfalt aj betón sú prirodzene porézne materiály, čo je dobrá vlastnosť - póry pomáhajú tlmiť hluk a odvádzať dažďovú vodu.

Problém nastane, keď voda v póroch začne zamŕzať a postupne naruší štruktúru vozovky. Vytvoria sa menšie trhliny, až nakoniec ostane v ceste len otravná diera.

Vedci skúšajú hneď viacero spôsobov, akými by sa dali asfaltové a betónové zmesi vylepšiť tak, aby výtlky ani nevznikali.

Zohreje sa ako hrniec na varnej doske

Holandský vedec Erik Schlangen z Delft University už niekoľko rokov vyvíja asfaltovú zmes, ktorá by sa dokázala sama zaceľovať - bez toho, aby sa po zime museli uzatvárať úseky kvôli ich opravám, píše The Verge.

Schlangen do asfaltovej zmesi primiešal drobné oceľové vlákna, vďaka ktorým sa asfalt stáva vodivým. Ten sa dá opravovať na rovnakom princípe, akým indukčná varná doska zohrieva kovový hrniec, ktorý na ňu položíte.

Keď sa na asfalte objavia prvé trhliny, na cesty vyrazí veľký indukčný stroj (elektromagnet), ktorý zohrieva oceľové vlákna. V rozhorúčenom asfalte sa trhliny samé zacelia, pričom na takúto údržbu netreba cestu zvlášť uzatvárať.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Odpad a výtlky majú spoločné riešenie: cesty z recyklovaného plastu

Zmes so železnými pilinami stojí asi o štvrtinu viac, no mala by vydržať dvakrát tak dlho, ako bežný asfalt. Životnosť klasickej asfaltovej zmesi je približne sedem až desať rokov, potom sa začína postupne rozpadať.

Asfalt, ktorý sa dokáže sám zaceliť, sa v Holandsku testuje na dvanástich cestách už od roku 2010. Ak by boli všetky cesty v krajine prekryté novou zmesou, Holandsko by ročne na údržbe ciest ušetrilo 90 miliónov eur.

Erik Schlangen si tiež predstavuje, že oceľové vlákna v asfalte by mohli byť využité aj na bezdrôtové dobíjanie elektromobilov, napríklad keď budú stáť na červenej.

Asfalt jedného dňa ožije

Schlangenov kolega z univerzity, mikrobiológ Hendrik Jonkers, navrhol spôsob, akým by sa mohol sám zaceľovať betón. Túto zmes má aktuálne na starosti Jonkersova firma Basilisk.

Základom jeho vynálezu nie je oceľ, ale špeciálne baktérie, ako napríklad Bacillus pseudofirmus alebo Sporosarcina pasteurii, ktoré obyčajne žijú na dne jazier s vysokou zásaditosťou. Baktérie pri kontakte s vodou produkujú vápenec, čiže uhličitan vápenatý.

Tieto baktérie by sa mohli stať súčasťou betónových zmesí. Aktivovali by sa pri kontakte s vodou - keď do trhliny naprší, vápenec z baktérií by trhlinu znovu vyplnil.

Tieto baktérie žijú v prírode aj viac ako dvesto rokov, o samozaceľovaciu schopnosť betónu sa tak vedci neobávajú.

Basilisk už touto “živou” zmesou vybetónoval podlahu garáže. Takáto špeciálna zmes by sa okrem ciest mohla používať aj na stavbu celých budov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 218
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 8 485
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 647
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 396
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 808
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 586
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 334
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 752
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 424
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 340

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

SVET

Teroristi útočili v egyptskej mešite, zabili najmenej 235 ľudí

Bombový útok smeroval na členov bezpečnostných síl.

PRIMÁR

Päť spôsobov, ako zabrániť pískaniu a hučaniu v ušiach

Nepríjemné zvuky môže spúšťať aj vysoký krvný tlak či problémy s chrbtom.

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.