Baktérie či kovové častice. Vedci chcú zabrániť, aby sa na ceste tvorili výtlky

Cesty by mohli vydržať aj dvakrát tak dlho.

Ilustračné foto.(Zdroj: Ján Krošlák)

AMSTERDAM. Reflexným prvkom na oblečení sa to nepodarilo, výtlkom áno. Stali sa bežnou súčasťou slovenských ciest.

Výtlky sa tvoria v asfaltovom koberci, ktorý je položený na betónovom podklade. Asfalt aj betón sú prirodzene porézne materiály, čo je dobrá vlastnosť - póry pomáhajú tlmiť hluk a odvádzať dažďovú vodu.

Problém nastane, keď voda v póroch začne zamŕzať a postupne naruší štruktúru vozovky. Vytvoria sa menšie trhliny, až nakoniec ostane v ceste len otravná diera.

Vedci skúšajú hneď viacero spôsobov, akými by sa dali asfaltové a betónové zmesi vylepšiť tak, aby výtlky ani nevznikali.

Zohreje sa ako hrniec na varnej doske

Holandský vedec Erik Schlangen z Delft University už niekoľko rokov vyvíja asfaltovú zmes, ktorá by sa dokázala sama zaceľovať - bez toho, aby sa po zime museli uzatvárať úseky kvôli ich opravám, píše The Verge.

Schlangen do asfaltovej zmesi primiešal drobné oceľové vlákna, vďaka ktorým sa asfalt stáva vodivým. Ten sa dá opravovať na rovnakom princípe, akým indukčná varná doska zohrieva kovový hrniec, ktorý na ňu položíte.

Keď sa na asfalte objavia prvé trhliny, na cesty vyrazí veľký indukčný stroj (elektromagnet), ktorý zohrieva oceľové vlákna. V rozhorúčenom asfalte sa trhliny samé zacelia, pričom na takúto údržbu netreba cestu zvlášť uzatvárať.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Odpad a výtlky majú spoločné riešenie: cesty z recyklovaného plastu

Zmes so železnými pilinami stojí asi o štvrtinu viac, no mala by vydržať dvakrát tak dlho, ako bežný asfalt. Životnosť klasickej asfaltovej zmesi je približne sedem až desať rokov, potom sa začína postupne rozpadať.

Asfalt, ktorý sa dokáže sám zaceliť, sa v Holandsku testuje na dvanástich cestách už od roku 2010. Ak by boli všetky cesty v krajine prekryté novou zmesou, Holandsko by ročne na údržbe ciest ušetrilo 90 miliónov eur.

Erik Schlangen si tiež predstavuje, že oceľové vlákna v asfalte by mohli byť využité aj na bezdrôtové dobíjanie elektromobilov, napríklad keď budú stáť na červenej.

Asfalt jedného dňa ožije

Schlangenov kolega z univerzity, mikrobiológ Hendrik Jonkers, navrhol spôsob, akým by sa mohol sám zaceľovať betón. Túto zmes má aktuálne na starosti Jonkersova firma Basilisk.

Základom jeho vynálezu nie je oceľ, ale špeciálne baktérie, ako napríklad Bacillus pseudofirmus alebo Sporosarcina pasteurii, ktoré obyčajne žijú na dne jazier s vysokou zásaditosťou. Baktérie pri kontakte s vodou produkujú vápenec, čiže uhličitan vápenatý.

Tieto baktérie by sa mohli stať súčasťou betónových zmesí. Aktivovali by sa pri kontakte s vodou - keď do trhliny naprší, vápenec z baktérií by trhlinu znovu vyplnil.

Tieto baktérie žijú v prírode aj viac ako dvesto rokov, o samozaceľovaciu schopnosť betónu sa tak vedci neobávajú.

Basilisk už touto “živou” zmesou vybetónoval podlahu garáže. Takáto špeciálna zmes by sa okrem ciest mohla používať aj na stavbu celých budov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 288
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 830
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 980
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 598
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 660
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 571
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 564
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 202
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 199
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 158

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

SVET

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.