SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Baktérie či kovové častice. Vedci chcú zabrániť, aby sa na ceste tvorili výtlky

Cesty by mohli vydržať aj dvakrát tak dlho.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

AMSTERDAM. Reflexným prvkom na oblečení sa to nepodarilo, výtlkom áno. Stali sa bežnou súčasťou slovenských ciest.

Výtlky sa tvoria v asfaltovom koberci, ktorý je položený na betónovom podklade. Asfalt aj betón sú prirodzene porézne materiály, čo je dobrá vlastnosť - póry pomáhajú tlmiť hluk a odvádzať dažďovú vodu.

Problém nastane, keď voda v póroch začne zamŕzať a postupne naruší štruktúru vozovky. Vytvoria sa menšie trhliny, až nakoniec ostane v ceste len otravná diera.

Vedci skúšajú hneď viacero spôsobov, akými by sa dali asfaltové a betónové zmesi vylepšiť tak, aby výtlky ani nevznikali.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zohreje sa ako hrniec na varnej doske

Holandský vedec Erik Schlangen z Delft University už niekoľko rokov vyvíja asfaltovú zmes, ktorá by sa dokázala sama zaceľovať - bez toho, aby sa po zime museli uzatvárať úseky kvôli ich opravám, píše The Verge.

Načítavam video...

Schlangen do asfaltovej zmesi primiešal drobné oceľové vlákna, vďaka ktorým sa asfalt stáva vodivým. Ten sa dá opravovať na rovnakom princípe, akým indukčná varná doska zohrieva kovový hrniec, ktorý na ňu položíte.

Keď sa na asfalte objavia prvé trhliny, na cesty vyrazí veľký indukčný stroj (elektromagnet), ktorý zohrieva oceľové vlákna. V rozhorúčenom asfalte sa trhliny samé zacelia, pričom na takúto údržbu netreba cestu zvlášť uzatvárať.

Prečítajte si tiež: Odpad a výtlky majú spoločné riešenie: cesty z recyklovaného plastu Čítajte 

Zmes so železnými pilinami stojí asi o štvrtinu viac, no mala by vydržať dvakrát tak dlho, ako bežný asfalt. Životnosť klasickej asfaltovej zmesi je približne sedem až desať rokov, potom sa začína postupne rozpadať.

Skryť Vypnúť reklamu

Asfalt, ktorý sa dokáže sám zaceliť, sa v Holandsku testuje na dvanástich cestách už od roku 2010. Ak by boli všetky cesty v krajine prekryté novou zmesou, Holandsko by ročne na údržbe ciest ušetrilo 90 miliónov eur.

Erik Schlangen si tiež predstavuje, že oceľové vlákna v asfalte by mohli byť využité aj na bezdrôtové dobíjanie elektromobilov, napríklad keď budú stáť na červenej.

Asfalt jedného dňa ožije

Schlangenov kolega z univerzity, mikrobiológ Hendrik Jonkers, navrhol spôsob, akým by sa mohol sám zaceľovať betón. Túto zmes má aktuálne na starosti Jonkersova firma Basilisk.

Základom jeho vynálezu nie je oceľ, ale špeciálne baktérie, ako napríklad Bacillus pseudofirmus alebo Sporosarcina pasteurii, ktoré obyčajne žijú na dne jazier s vysokou zásaditosťou. Baktérie pri kontakte s vodou produkujú vápenec, čiže uhličitan vápenatý.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto baktérie by sa mohli stať súčasťou betónových zmesí. Aktivovali by sa pri kontakte s vodou - keď do trhliny naprší, vápenec z baktérií by trhlinu znovu vyplnil.

Tieto baktérie žijú v prírode aj viac ako dvesto rokov, o samozaceľovaciu schopnosť betónu sa tak vedci neobávajú.

Basilisk už touto “živou” zmesou vybetónoval podlahu garáže. Takáto špeciálna zmes by sa okrem ciest mohla používať aj na stavbu celých budov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  2. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  5. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  6. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  9. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  10. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  1. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  2. Každý komín potrebuje svoj domov!
  3. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  4. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  5. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  6. Mobilný zdvihák pre pacienta
  7. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  8. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  9. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  10. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 878
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 768
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 628
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 387
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 865
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 762
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 343
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 202
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 176
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 047
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Nech si vánok odnesie Mikasa

Nastal čas, aby Matovič vyvodil politickú zodpovednosť.

Peter Tkačenko

NAKA rozbehla na východe protidrogovú akciu Firma

V troch mestách zatiaľ zadržala deväť osôb.

Momentka zo zásahu.
Cynická obluda

Absolútny etalón zodpovednosti

Premiér mal rušný víkend. Na Facebooku. V jednom z množstva výtryskov emócií nás vyzval k zodpovednosti.

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4