PARÍŽ. Typické ráno vo väčšine metropol so sebou prináša rozsiahle zápchy. Vodiči stoja v kolónach, pritom iba kúsok od nich sú prázdne vodné plochy v podobe riek, jazier či mora. Prečo sa nepokúsiť ich využiť? Presne takto uvažovala dvojica podnikavcov, ktorá dnes stojí za vodným taxíkom Bubble.
Potenciál rozsiahlych vodných plôch ako alternatívnu formu dopravy svetu demonštrujú Alain Thebault a Andreas Bringdal. Podarilo sa im získať podporu 10 miliónov eur od francúzskej poisťovacej spoločnosti MAIF, čím sa im začali plniť smelé plány. Založili spoločnosť SeaBubbles.
Už pred dvoma rokmi započal vodný taxík svoju odvážnu víziu revolucionizovať mestské cestovanie. Jeho tvorcovia chcú priniesť sieť autonómnych riečnych taxíkov v tvare auta vybavených krídlami, ktoré by doslova stúpali nad povrch hladiny.
Konkurovať chcú taxislužbám, ale na vode
Tieto taxíky, by sa mohli využívať v mestách, ktoré sa nachádzajú pri vodných tokoch podobným spôsobom, ako to robí taxislužba na pevnine.
Samotné kapsule sú vyrobené zo sklolaminátu a peny s vysokou hustotou. Na pohon slúžia dva elektromotory, ktoré čerpajú energiu z batérii, ktoré sa dajú pri dostatočnom slnečnom svetle dobiť vďaka solárnym panelom.

Špeciálne tvarované podvodné krídla (podobné sa používajú na plachetniciach) pri dosiahnutí určitej rýchlosti umožňujú zdvihnúť kapsulu nad vodu, čím sa znižuje trenie až o 40 percent a dochádza k úspore energie. Podobné technické riešenie je známe už 120 rokov a môžeme sa s ním stretnúť aj u nás, pri rýchlolodiach sovietskej výroby s prezývkou Raketa.
Sympatická kapsula pripomínajúca kabínu auta dokáže vyvinúť rýchlosť až 46 km/h. Plne nabitý "vodný taxík" prekoná vzdialenosť 80 až 100 kilometrov. Spoločnosť tvrdí, že pri plavbe nevznikajú vlny, ktoré by poškodzovali brehy riek a vďaka elektrickému pohonu sú emisie nulové a plavidlo nie je zbytočne hlučné.
Cena plavidla je 30-tisíc eur a SeaBubble dúfa, že popri taxikárčeniu na vode budú jej vozidlá využívané aj na zdieľané plavby, podobne ako pri automobilovej doprave.
Čeliť musia ešte finančným i legislatívnym problémom

Samozrejme, SeaBubbles čelí obrovským finančným a regulačným výzvam. Spoločnosť musí vytvoriť pracovný prototyp, získať ďalších investorov, presvedčiť predstaviteľov mesta aby im umožnili prevádzkovať vodné cesty a vytvoriť aplikáciu pre cestujúcich.
Projektu je od začiatku naklonený napríklad Paríž, ktorý dlhodobo hľadá aleternatívne formy dopravy.