Ako ďaleko pokročila bezpečnosť áut za posledných 20 rokov?

Crash testy ukazujú, prečo je pri zrážke lepšie sedieť v novšom aute.

(Zdroj: Euro NCAP)

Už ste sa viezli s taxikárom, ktorý nemal zapnutý bezpečnostný pás, len zacvaknutú záslepku, aby mu auto nepípalo? A už ste sa viezli v modernom aute, ktoré má také hrubé predné stĺpiky, že v križovatke sa vám za ne schová snáď celý autobus?

Nie všetky zmeny v mene bezpečnosti posádky každému vyhovujú, podľa videí nižšie však rozhodne majú svoj význam.

Na starších autách sa vozia prevažne vodiči s najväčšou pravdepodobnosťou nehody. Jedná sa o mladých, začínajúcich vodičov, alebo práve naopak, starších a zraniteľnejších.

Článok pokračuje pod video reklamou

V starších autách sa zomiera najčastejšie

Poukázať na bezpečnostné riziko pri riadení staršieho vozidla sa rozhodli odborníci z ANCAP, teda z austrálskej obdoby nám známeho testovacieho programu Euro NCAP. Ich štatistiky ukázali, že pri smrteľných nehodách šlo až v tretine prípadov o automobily vyrobené pred rokom 2000.

Tieto vozidlá pritom tvoria iba približne 20% áut jazdiacich po austrálskych cestách.

Aby ľudom ukázali výrazné rozdiely v bezpečnosti, napodobili čelnú zrážku Toyoty Corolla z roku 1998 s jej mladšou verziou z roku 2015. Tá sa na našom trhu vo verzii hatchback predáva pod názvom Auris.

V čase zrážky sa oba vozy rútili proti sebe rýchlosťou takmer 65 kilometrov za hodinu. Okrem zjavných rozdielov v tuhosti karosérie stojí za povšimnutie aj absencia akýchkoľvek airbagov v modeli z roku 1998.

Podľa výsledku testu by posádka tohto vozidla utŕžila vážne zranenia hlavy, nôh, a hrudníka, následkom ktorých by haváriu neprežila. Aj kvôli tomu auto dostalo hodnotenie iba 0,40 bodu z možných 16, vďaka čomu nezískalo ani jednu hviezdičku za bezpečnosť.

Toyota Corolla z roku 2015 získala v testoch plných päť hviezdičiek, čo sa odzrkadľuje aj na tom, že vodič tohto vozidla by zo zrážky vyviazol iba s ľahkými zraneniami.

Autá a figuríny trápia už dvadsať rokov

Podobným porovnaním sa vo februári tohto roku rozhodli osláviť aj dvadsiate výročie Euro NCAP testovania. V tomto prípade porovnávali výsledky v jednom zo testov, ktorými prechádzajú nové automobily.

Rok 1997 reprezentuje malý Rover 100. Jeho konštrukcia vychádza z modelu Metro, ktorý sa vyrábal ešte v osemdesiatych rokoch. Vďaka tomu získal už pri prvých testoch šokujúco nízke hodnotenie, iba jednu hviezdičku, pričom dnešné testy sú ešte omnoho prísnejšie.

Pokrok po dvadsiatich rokoch testovania ukazuje nová Honda Jazz, ktorá má v súčasnosti najvyššie dosiahnuté hodnotenie v kategórii supermini.

Zatiaľ čo posádka Hondy by pravdepodobne mohla otvoriť dvere a mierne otrasená, ale zdravá odkráčať, pasažieri malého Roveru by pravdepodobne také šťastie nemali.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  7. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  2. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  3. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  7. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  8. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  9. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 17 553
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 320
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 959
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 047
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 430
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 456
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 064
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 5 212
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 122
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 3 546

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

DOMOV

Dobré ráno: Fico s Kaliňákom sa vysmiali protestom aj prezidentovi

Saková je Kaliňákov, teda náš človek.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.

SVET

Telo novinárky rozštvrtil, ako vrah sa necíti. Dána odsúdia

Amatérsky vynálezca môže v ostro sledovanom procese dostať doživotie.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.