SME

Ako ďaleko pokročila bezpečnosť áut za posledných 20 rokov?

Crash testy ukazujú, prečo je pri zrážke lepšie sedieť v novšom aute.

(Zdroj: Euro NCAP)

Už ste sa viezli s taxikárom, ktorý nemal zapnutý bezpečnostný pás, len zacvaknutú záslepku, aby mu auto nepípalo? A už ste sa viezli v modernom aute, ktoré má také hrubé predné stĺpiky, že v križovatke sa vám za ne schová snáď celý autobus?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie všetky zmeny v mene bezpečnosti posádky každému vyhovujú, podľa videí nižšie však rozhodne majú svoj význam.

Na starších autách sa vozia prevažne vodiči s najväčšou pravdepodobnosťou nehody. Jedná sa o mladých, začínajúcich vodičov, alebo práve naopak, starších a zraniteľnejších.

SkryťVypnúť reklamu

V starších autách sa zomiera najčastejšie

Poukázať na bezpečnostné riziko pri riadení staršieho vozidla sa rozhodli odborníci z ANCAP, teda z austrálskej obdoby nám známeho testovacieho programu Euro NCAP. Ich štatistiky ukázali, že pri smrteľných nehodách šlo až v tretine prípadov o automobily vyrobené pred rokom 2000.

Tieto vozidlá pritom tvoria iba približne 20% áut jazdiacich po austrálskych cestách.

Aby ľudom ukázali výrazné rozdiely v bezpečnosti, napodobili čelnú zrážku Toyoty Corolla z roku 1998 s jej mladšou verziou z roku 2015. Tá sa na našom trhu vo verzii hatchback predáva pod názvom Auris.

V čase zrážky sa oba vozy rútili proti sebe rýchlosťou takmer 65 kilometrov za hodinu. Okrem zjavných rozdielov v tuhosti karosérie stojí za povšimnutie aj absencia akýchkoľvek airbagov v modeli z roku 1998.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa výsledku testu by posádka tohto vozidla utŕžila vážne zranenia hlavy, nôh, a hrudníka, následkom ktorých by haváriu neprežila. Aj kvôli tomu auto dostalo hodnotenie iba 0,40 bodu z možných 16, vďaka čomu nezískalo ani jednu hviezdičku za bezpečnosť.

Toyota Corolla z roku 2015 získala v testoch plných päť hviezdičiek, čo sa odzrkadľuje aj na tom, že vodič tohto vozidla by zo zrážky vyviazol iba s ľahkými zraneniami.

Načítavam video...

Autá a figuríny trápia už dvadsať rokov

Podobným porovnaním sa vo februári tohto roku rozhodli osláviť aj dvadsiate výročie Euro NCAP testovania. V tomto prípade porovnávali výsledky v jednom zo testov, ktorými prechádzajú nové automobily.

Rok 1997 reprezentuje malý Rover 100. Jeho konštrukcia vychádza z modelu Metro, ktorý sa vyrábal ešte v osemdesiatych rokoch. Vďaka tomu získal už pri prvých testoch šokujúco nízke hodnotenie, iba jednu hviezdičku, pričom dnešné testy sú ešte omnoho prísnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Pokrok po dvadsiatich rokoch testovania ukazuje nová Honda Jazz, ktorá má v súčasnosti najvyššie dosiahnuté hodnotenie v kategórii supermini.

Zatiaľ čo posádka Hondy by pravdepodobne mohla otvoriť dvere a mierne otrasená, ale zdravá odkráčať, pasažieri malého Roveru by pravdepodobne také šťastie nemali.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 720
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 725
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 375
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 363
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 397
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 800
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 308
  8. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 295
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  2. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  5. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  6. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  8. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 897
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 67 469
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 47 167
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 173
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 997
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 971
  7. Rado Surovka: Raši dostal padáka 19 516
  8. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 11 968
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu