Už ste sa viezli s taxikárom, ktorý nemal zapnutý bezpečnostný pás, len zacvaknutú záslepku, aby mu auto nepípalo? A už ste sa viezli v modernom aute, ktoré má také hrubé predné stĺpiky, že v križovatke sa vám za ne schová snáď celý autobus?
Nie všetky zmeny v mene bezpečnosti posádky každému vyhovujú, podľa videí nižšie však rozhodne majú svoj význam.
Na starších autách sa vozia prevažne vodiči s najväčšou pravdepodobnosťou nehody. Jedná sa o mladých, začínajúcich vodičov, alebo práve naopak, starších a zraniteľnejších.
V starších autách sa zomiera najčastejšie
Poukázať na bezpečnostné riziko pri riadení staršieho vozidla sa rozhodli odborníci z ANCAP, teda z austrálskej obdoby nám známeho testovacieho programu Euro NCAP. Ich štatistiky ukázali, že pri smrteľných nehodách šlo až v tretine prípadov o automobily vyrobené pred rokom 2000.
Tieto vozidlá pritom tvoria iba približne 20% áut jazdiacich po austrálskych cestách.
Aby ľudom ukázali výrazné rozdiely v bezpečnosti, napodobili čelnú zrážku Toyoty Corolla z roku 1998 s jej mladšou verziou z roku 2015. Tá sa na našom trhu vo verzii hatchback predáva pod názvom Auris.

V čase zrážky sa oba vozy rútili proti sebe rýchlosťou takmer 65 kilometrov za hodinu. Okrem zjavných rozdielov v tuhosti karosérie stojí za povšimnutie aj absencia akýchkoľvek airbagov v modeli z roku 1998.
Podľa výsledku testu by posádka tohto vozidla utŕžila vážne zranenia hlavy, nôh, a hrudníka, následkom ktorých by haváriu neprežila. Aj kvôli tomu auto dostalo hodnotenie iba 0,40 bodu z možných 16, vďaka čomu nezískalo ani jednu hviezdičku za bezpečnosť.
Toyota Corolla z roku 2015 získala v testoch plných päť hviezdičiek, čo sa odzrkadľuje aj na tom, že vodič tohto vozidla by zo zrážky vyviazol iba s ľahkými zraneniami.
Autá a figuríny trápia už dvadsať rokov
Podobným porovnaním sa vo februári tohto roku rozhodli osláviť aj dvadsiate výročie Euro NCAP testovania. V tomto prípade porovnávali výsledky v jednom zo testov, ktorými prechádzajú nové automobily.
Rok 1997 reprezentuje malý Rover 100. Jeho konštrukcia vychádza z modelu Metro, ktorý sa vyrábal ešte v osemdesiatych rokoch. Vďaka tomu získal už pri prvých testoch šokujúco nízke hodnotenie, iba jednu hviezdičku, pričom dnešné testy sú ešte omnoho prísnejšie.
Pokrok po dvadsiatich rokoch testovania ukazuje nová Honda Jazz, ktorá má v súčasnosti najvyššie dosiahnuté hodnotenie v kategórii supermini.
Zatiaľ čo posádka Hondy by pravdepodobne mohla otvoriť dvere a mierne otrasená, ale zdravá odkráčať, pasažieri malého Roveru by pravdepodobne také šťastie nemali.