SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Ako ďaleko pokročila bezpečnosť áut za posledných 20 rokov?

Crash testy ukazujú, prečo je pri zrážke lepšie sedieť v novšom aute.

(Zdroj: Euro NCAP)

Už ste sa viezli s taxikárom, ktorý nemal zapnutý bezpečnostný pás, len zacvaknutú záslepku, aby mu auto nepípalo? A už ste sa viezli v modernom aute, ktoré má také hrubé predné stĺpiky, že v križovatke sa vám za ne schová snáď celý autobus?

Nie všetky zmeny v mene bezpečnosti posádky každému vyhovujú, podľa videí nižšie však rozhodne majú svoj význam.

Na starších autách sa vozia prevažne vodiči s najväčšou pravdepodobnosťou nehody. Jedná sa o mladých, začínajúcich vodičov, alebo práve naopak, starších a zraniteľnejších.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V starších autách sa zomiera najčastejšie

Poukázať na bezpečnostné riziko pri riadení staršieho vozidla sa rozhodli odborníci z ANCAP, teda z austrálskej obdoby nám známeho testovacieho programu Euro NCAP. Ich štatistiky ukázali, že pri smrteľných nehodách šlo až v tretine prípadov o automobily vyrobené pred rokom 2000.

Tieto vozidlá pritom tvoria iba približne 20% áut jazdiacich po austrálskych cestách.

Aby ľudom ukázali výrazné rozdiely v bezpečnosti, napodobili čelnú zrážku Toyoty Corolla z roku 1998 s jej mladšou verziou z roku 2015. Tá sa na našom trhu vo verzii hatchback predáva pod názvom Auris.

V čase zrážky sa oba vozy rútili proti sebe rýchlosťou takmer 65 kilometrov za hodinu. Okrem zjavných rozdielov v tuhosti karosérie stojí za povšimnutie aj absencia akýchkoľvek airbagov v modeli z roku 1998.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa výsledku testu by posádka tohto vozidla utŕžila vážne zranenia hlavy, nôh, a hrudníka, následkom ktorých by haváriu neprežila. Aj kvôli tomu auto dostalo hodnotenie iba 0,40 bodu z možných 16, vďaka čomu nezískalo ani jednu hviezdičku za bezpečnosť.

Toyota Corolla z roku 2015 získala v testoch plných päť hviezdičiek, čo sa odzrkadľuje aj na tom, že vodič tohto vozidla by zo zrážky vyviazol iba s ľahkými zraneniami.

Načítavam video...

Autá a figuríny trápia už dvadsať rokov

Podobným porovnaním sa vo februári tohto roku rozhodli osláviť aj dvadsiate výročie Euro NCAP testovania. V tomto prípade porovnávali výsledky v jednom zo testov, ktorými prechádzajú nové automobily.

Rok 1997 reprezentuje malý Rover 100. Jeho konštrukcia vychádza z modelu Metro, ktorý sa vyrábal ešte v osemdesiatych rokoch. Vďaka tomu získal už pri prvých testoch šokujúco nízke hodnotenie, iba jednu hviezdičku, pričom dnešné testy sú ešte omnoho prísnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokrok po dvadsiatich rokoch testovania ukazuje nová Honda Jazz, ktorá má v súčasnosti najvyššie dosiahnuté hodnotenie v kategórii supermini.

Zatiaľ čo posádka Hondy by pravdepodobne mohla otvoriť dvere a mierne otrasená, ale zdravá odkráčať, pasažieri malého Roveru by pravdepodobne také šťastie nemali.

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Dopravné nehody

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan