Vďaka novej technológii budú mať benzínové motory spotrebu ako naftové

Elektronika po vyše sto rokoch nahradí rozvody.

LONDÝN, BRATISLAVA. Prepojenie medzi valcami a ventilmi motora je poslednou mechanickou súčasťou motora - a možno už čoskoro bude minulosťou.

Rozvodové remene a reťaze, ktoré na základe pohybu valcov otvárajú nasávacie a výfukové ventily, chce britská firma Camcon Automotive nahradiť elektronickým riadením ventilov.

Camcon tvrdí, že elektronické riadenie pomôže zvýšiť výkon a hlavne zlepšiť spotrebu benzínových motorov na úroveň naftových.

Týka sa to pohonných jednotiek pracujúcich samostatne, ako aj v hybridných systémoch s elektromotormi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rozvodové remene a reťaze doteraz spájali kľukový a vačkový hriadeľ, čím zabezpečili správne časovanie otvárania ventilov. V nasávacom takte sú otvorené nasávacie ventily, vo výfukovom výfukové.

Rozvody však neumožňujú ventily regulovať presnejšie - všetky sa musia otvoriť naraz a na rovnako dlhý čas.

Prečítajte si tiež: Prečo stojí rozvodový remeň 40 eur, ale jeho výmena aj stovky

Benziňák s naftovou spotrebou

Camcon šesť rokov vyvíja technológiu IVA (Inteligent Valve Actuation). IVA nahrádza klasický vačkový hriadeľ elektronickým ovládaním ventilov nad valcami.

Britská spoločnosť o IVA hovorí, že vďaka elektronike dokáže ovládať samostatne každý ventil - a to výšku zdvihu (veľkosť otvorenia) aj čas, na ktorý sa otvorí.

To znamená, že na voľnobehu alebo pri nízkej záťaži sa ventily môžu otvoriť len čiastočne - dokonca viackrát počas nasávania. A keď vodič vyžaduje vysoký výkon, IVA bude ventily otvárať naplno, aby sa do valcov dostalo čo najviac benzínu.

Technológia IVA je od začiatku navrhnutá tak, aby fungovala s motormi, ktoré sú dnes bežne na trhu - a elektronická hlava valcov môže byať dokonca kompaktnejšia, ako hlava s vačkovými hriadeľmi.

Inžinieri z firmy Camcon hovoria o poklese emsií CO2 (a spotreby paliva) o 15 až 20 percent, zároveň elektronika pomôže zvýšiť výkon a zlepšiť ovládateľnosť auta.

Samostatné ovládanie ventilov napríklad umožní celkom vypnúť niekoľko valcov. Vo štvorvalcovom motore sa tak budú môcť pri nízkej záťaži otvárať ventily len v dvoch valcoch.

Motor s elektronicky ovládanými ventilmi by tak mohol dosiahnuť spotrebu naftových motorov a zároveň spĺňať aj tie najprísnejšie emisné normy pre benzínové motory.

Prečítajte si tiež: Koenigsegg vyvíja 1,6-litrový motor s výkonom 400 koní

Elektronika dostane z litra až 250 koní

Technológiu podobnú IVA vyvíja aj švédska automobilka Koenigsegg, ktorá je známa hlavne pre svoje tisíckoňové superšporty ako Agera a Regera.

Koenigsegg v spolupráci s čínskou automobilkou Qoros predstavil minulý rok koncept Qamfree, ktorý je vybavený pneumaticky ovládaným zdvihom ventilov. 1,6-litrový štvorvalec v Qamfree má výkon 400 koní.

Zjednodušenú verziu systému, ktorý síce využíva rozvody, ale umožňuje precíznejšie regulovať otváranie nasávacích ventilov, používa Fiat pod názvom MultiAir od roku 2009.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 891
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 225
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 287
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 828
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 523
  6. Najužitočnejšia appka 5 400
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 915
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 325
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 889
  10. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 3 086

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME Beaty Balogovej na odovzdávaní medzinárodnej Ceny Alfreda Frieda pre fotografiu roka na tému mier.

DOMOV

Súd uznal Rybaniča vinným, dostal tri roky podmienečne

Filip Rybanič sa musí Kaliňákovi ospravedlniť.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rybanič hazarduje s basou

Možno porušovanie zákona ospravedlniť bohumilým úmyslom?

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.