SME
reklama

Vďaka novej technológii budú mať benzínové motory spotrebu ako naftové

Elektronika po vyše sto rokoch nahradí rozvody.

Načítavam video...

LONDÝN, BRATISLAVA. Prepojenie medzi valcami a ventilmi motora je poslednou mechanickou súčasťou motora - a možno už čoskoro bude minulosťou.

Rozvodové remene a reťaze, ktoré na základe pohybu valcov otvárajú nasávacie a výfukové ventily, chce britská firma Camcon Automotive nahradiť elektronickým riadením ventilov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Camcon tvrdí, že elektronické riadenie pomôže zvýšiť výkon a hlavne zlepšiť spotrebu benzínových motorov na úroveň naftových.

Týka sa to pohonných jednotiek pracujúcich samostatne, ako aj v hybridných systémoch s elektromotormi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozvodové remene a reťaze doteraz spájali kľukový a vačkový hriadeľ, čím zabezpečili správne časovanie otvárania ventilov. V nasávacom takte sú otvorené nasávacie ventily, vo výfukovom výfukové.

Rozvody však neumožňujú ventily regulovať presnejšie - všetky sa musia otvoriť naraz a na rovnako dlhý čas.

Prečítajte si tiež: Prečo stojí rozvodový remeň 40 eur, ale jeho výmena aj stovky Čítajte 

Benziňák s naftovou spotrebou

Camcon šesť rokov vyvíja technológiu IVA (Inteligent Valve Actuation). IVA nahrádza klasický vačkový hriadeľ elektronickým ovládaním ventilov nad valcami.

Britská spoločnosť o IVA hovorí, že vďaka elektronike dokáže ovládať samostatne každý ventil - a to výšku zdvihu (veľkosť otvorenia) aj čas, na ktorý sa otvorí.

To znamená, že na voľnobehu alebo pri nízkej záťaži sa ventily môžu otvoriť len čiastočne - dokonca viackrát počas nasávania. A keď vodič vyžaduje vysoký výkon, IVA bude ventily otvárať naplno, aby sa do valcov dostalo čo najviac benzínu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technológia IVA je od začiatku navrhnutá tak, aby fungovala s motormi, ktoré sú dnes bežne na trhu - a elektronická hlava valcov môže byať dokonca kompaktnejšia, ako hlava s vačkovými hriadeľmi.

Inžinieri z firmy Camcon hovoria o poklese emsií CO2 (a spotreby paliva) o 15 až 20 percent, zároveň elektronika pomôže zvýšiť výkon a zlepšiť ovládateľnosť auta.

Samostatné ovládanie ventilov napríklad umožní celkom vypnúť niekoľko valcov. Vo štvorvalcovom motore sa tak budú môcť pri nízkej záťaži otvárať ventily len v dvoch valcoch.

Motor s elektronicky ovládanými ventilmi by tak mohol dosiahnuť spotrebu naftových motorov a zároveň spĺňať aj tie najprísnejšie emisné normy pre benzínové motory.

Prečítajte si tiež: Koenigsegg vyvíja 1,6-litrový motor s výkonom 400 koní Čítajte 

Elektronika dostane z litra až 250 koní

Technológiu podobnú IVA vyvíja aj švédska automobilka Koenigsegg, ktorá je známa hlavne pre svoje tisíckoňové superšporty ako Agera a Regera.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koenigsegg v spolupráci s čínskou automobilkou Qoros predstavil minulý rok koncept Qamfree, ktorý je vybavený pneumaticky ovládaným zdvihom ventilov. 1,6-litrový štvorvalec v Qamfree má výkon 400 koní.

Zjednodušenú verziu systému, ktorý síce využíva rozvody, ale umožňuje precíznejšie regulovať otváranie nasávacích ventilov, používa Fiat pod názvom MultiAir od roku 2009.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 254
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 582
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 122
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 042
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 856
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 360
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 243
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Bolebruch: Ako sa Miško, Richard, Milan rozhodli podporiť Robka. Lebo peniaze z EÚ treba a vraj sme právny štát.
  2. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  3. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  4. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  5. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  6. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  7. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  8. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 694
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 721
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 207
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 393
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 525
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 15 754
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 587
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu