Vďaka novej technológii budú mať benzínové motory spotrebu ako naftové

Elektronika po vyše sto rokoch nahradí rozvody.

Načítavám video...

LONDÝN, BRATISLAVA. Prepojenie medzi valcami a ventilmi motora je poslednou mechanickou súčasťou motora - a možno už čoskoro bude minulosťou.

Rozvodové remene a reťaze, ktoré na základe pohybu valcov otvárajú nasávacie a výfukové ventily, chce britská firma Camcon Automotive nahradiť elektronickým riadením ventilov.

Camcon tvrdí, že elektronické riadenie pomôže zvýšiť výkon a hlavne zlepšiť spotrebu benzínových motorov na úroveň naftových.

Týka sa to pohonných jednotiek pracujúcich samostatne, ako aj v hybridných systémoch s elektromotormi.

Rozvodové remene a reťaze doteraz spájali kľukový a vačkový hriadeľ, čím zabezpečili správne časovanie otvárania ventilov. V nasávacom takte sú otvorené nasávacie ventily, vo výfukovom výfukové.

Rozvody však neumožňujú ventily regulovať presnejšie - všetky sa musia otvoriť naraz a na rovnako dlhý čas.

Prečítajte si tiež: Prečo stojí rozvodový remeň 40 eur, ale jeho výmena aj stovky

Benziňák s naftovou spotrebou

Camcon šesť rokov vyvíja technológiu IVA (Inteligent Valve Actuation). IVA nahrádza klasický vačkový hriadeľ elektronickým ovládaním ventilov nad valcami.

Britská spoločnosť o IVA hovorí, že vďaka elektronike dokáže ovládať samostatne každý ventil - a to výšku zdvihu (veľkosť otvorenia) aj čas, na ktorý sa otvorí.

To znamená, že na voľnobehu alebo pri nízkej záťaži sa ventily môžu otvoriť len čiastočne - dokonca viackrát počas nasávania. A keď vodič vyžaduje vysoký výkon, IVA bude ventily otvárať naplno, aby sa do valcov dostalo čo najviac benzínu.

Technológia IVA je od začiatku navrhnutá tak, aby fungovala s motormi, ktoré sú dnes bežne na trhu - a elektronická hlava valcov môže byať dokonca kompaktnejšia, ako hlava s vačkovými hriadeľmi.

Inžinieri z firmy Camcon hovoria o poklese emsií CO2 (a spotreby paliva) o 15 až 20 percent, zároveň elektronika pomôže zvýšiť výkon a zlepšiť ovládateľnosť auta.

Samostatné ovládanie ventilov napríklad umožní celkom vypnúť niekoľko valcov. Vo štvorvalcovom motore sa tak budú môcť pri nízkej záťaži otvárať ventily len v dvoch valcoch.

Motor s elektronicky ovládanými ventilmi by tak mohol dosiahnuť spotrebu naftových motorov a zároveň spĺňať aj tie najprísnejšie emisné normy pre benzínové motory.

Prečítajte si tiež: Koenigsegg vyvíja 1,6-litrový motor s výkonom 400 koní

Elektronika dostane z litra až 250 koní

Technológiu podobnú IVA vyvíja aj švédska automobilka Koenigsegg, ktorá je známa hlavne pre svoje tisíckoňové superšporty ako Agera a Regera.

Koenigsegg v spolupráci s čínskou automobilkou Qoros predstavil minulý rok koncept Qamfree, ktorý je vybavený pneumaticky ovládaným zdvihom ventilov. 1,6-litrový štvorvalec v Qamfree má výkon 400 koní.

Zjednodušenú verziu systému, ktorý síce využíva rozvody, ale umožňuje precíznejšie regulovať otváranie nasávacích ventilov, používa Fiat pod názvom MultiAir od roku 2009.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 544
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 037
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 456
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 983
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 568
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 298
  7. Štefánka by Pulitzer 5 227
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 021
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 526
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 971