Vďaka novej technológii budú mať benzínové motory spotrebu ako naftové

Elektronika po vyše sto rokoch nahradí rozvody.

LONDÝN, BRATISLAVA. Prepojenie medzi valcami a ventilmi motora je poslednou mechanickou súčasťou motora - a možno už čoskoro bude minulosťou.

Rozvodové remene a reťaze, ktoré na základe pohybu valcov otvárajú nasávacie a výfukové ventily, chce britská firma Camcon Automotive nahradiť elektronickým riadením ventilov.

Camcon tvrdí, že elektronické riadenie pomôže zvýšiť výkon a hlavne zlepšiť spotrebu benzínových motorov na úroveň naftových.

Týka sa to pohonných jednotiek pracujúcich samostatne, ako aj v hybridných systémoch s elektromotormi.

Rozvodové remene a reťaze doteraz spájali kľukový a vačkový hriadeľ, čím zabezpečili správne časovanie otvárania ventilov. V nasávacom takte sú otvorené nasávacie ventily, vo výfukovom výfukové.

Rozvody však neumožňujú ventily regulovať presnejšie - všetky sa musia otvoriť naraz a na rovnako dlhý čas.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Prečo stojí rozvodový remeň 40 eur, ale jeho výmena aj stovky

Benziňák s naftovou spotrebou

Camcon šesť rokov vyvíja technológiu IVA (Inteligent Valve Actuation). IVA nahrádza klasický vačkový hriadeľ elektronickým ovládaním ventilov nad valcami.

Britská spoločnosť o IVA hovorí, že vďaka elektronike dokáže ovládať samostatne každý ventil - a to výšku zdvihu (veľkosť otvorenia) aj čas, na ktorý sa otvorí.

To znamená, že na voľnobehu alebo pri nízkej záťaži sa ventily môžu otvoriť len čiastočne - dokonca viackrát počas nasávania. A keď vodič vyžaduje vysoký výkon, IVA bude ventily otvárať naplno, aby sa do valcov dostalo čo najviac benzínu.

Technológia IVA je od začiatku navrhnutá tak, aby fungovala s motormi, ktoré sú dnes bežne na trhu - a elektronická hlava valcov môže byať dokonca kompaktnejšia, ako hlava s vačkovými hriadeľmi.

Inžinieri z firmy Camcon hovoria o poklese emsií CO2 (a spotreby paliva) o 15 až 20 percent, zároveň elektronika pomôže zvýšiť výkon a zlepšiť ovládateľnosť auta.

Samostatné ovládanie ventilov napríklad umožní celkom vypnúť niekoľko valcov. Vo štvorvalcovom motore sa tak budú môcť pri nízkej záťaži otvárať ventily len v dvoch valcoch.

Motor s elektronicky ovládanými ventilmi by tak mohol dosiahnuť spotrebu naftových motorov a zároveň spĺňať aj tie najprísnejšie emisné normy pre benzínové motory.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Koenigsegg vyvíja 1,6-litrový motor s výkonom 400 koní

Elektronika dostane z litra až 250 koní

Technológiu podobnú IVA vyvíja aj švédska automobilka Koenigsegg, ktorá je známa hlavne pre svoje tisíckoňové superšporty ako Agera a Regera.

Koenigsegg v spolupráci s čínskou automobilkou Qoros predstavil minulý rok koncept Qamfree, ktorý je vybavený pneumaticky ovládaným zdvihom ventilov. 1,6-litrový štvorvalec v Qamfree má výkon 400 koní.

Zjednodušenú verziu systému, ktorý síce využíva rozvody, ale umožňuje precíznejšie regulovať otváranie nasávacích ventilov, používa Fiat pod názvom MultiAir od roku 2009.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 397
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 898
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 058
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 384
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 351
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 295
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 041
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 999
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 946
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 943

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: České voľby sa skončili, druhí môžu byť komunisti aj extrémisti

Česi rozhodli o smerovaní krajiny, favoritom je strana Andreja Babiša ANO.

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.