SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

V prípade pomalých vodičov a obiehania sprava musíme rozlišovať to, čo dovoľuje zákon a to, čo je z hľadiska okolitej premávky najbezpečnejšie.

Z pravidiel cestnej premávky vyplýva, že mimo obce a na diaľnici treba jazdiť v pravom pruhu. V obci sa z ľavého do pravého pruhu treba preradiť, možno paradoxne, len vtedy, ak sú na ceste aj ďalšie autá.

Ak na ceste v obci nie sú zároveň obsadené všetky pruhy, autá môžu autá jazdiť v ľubovolnom pruhu - a to sú presne situácie, kedy pri preraďovaní hrozí kolízia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Bezpečnosť na prvom mieste

Ešte zaujímavejšia je ale otázka bezpečnosti. Na cestách nestačí dodržiavať predpisy; v rámci nich sa treba správať tak, aby sme zabránili vzniku kolízii.

V prípade viacerých pruhov idúcich jedným smerom najviac zvyšuje riziko diferencia rýchlosti, čiže rozdiely medzi najpomalšie a najrýchlejšie idúcim autom v kolóne.

Jednoducho povedané - nebezpečenstvo zvyšuje ten, kto ide rýchlejšie, ale aj ten, kto ide pomalšie, ako prúd áut. Americké výskumy dokonca ukazujú, že ísť o päť míľ čiže osem kilometrov za hodinu rýchlejšie, ako je povolená rýchlosť, je štatisticky bezpečnejšie, ako ísť o 8 km/h pomalšie.

Ak sa všetky autá na ceste hýbu päťdesiatkou, štyridsiatka nie je bezpečnejšia - a už vôbec nie štyridsiatka v ľavom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sú pomaly idúce autá roztrúsené raz v pravom, raz v ľavom pruhu, tí, ktorí chcú ísť rýchlejšie, musia pridávať, brzdiť, a radiť sa z pruhu do pruhu, čo zvyšuje nebezpečenstvo kolízie. Pekne to vysvetľuje video, ktoré publikoval web Vox.

Načítavam video...

Podobné je to na trojprúdovej diaľnici. Ísť neustále v strednom pruhu je možno pohodlné, no autá prichádzajúce zozadu musia zvýšiť rýchlosť, zmeniť jazdný pruh a potom opäť spomaľovať, čím sa zvyšuje nebezpečenstvo kolízie.

Ako sa teda treba správať?

Všetky autá by sa mali riadiť pravidlom - čo najviac času treba ísť v čo najviac pravom pruhu. Ostatné pruhy sa majú využívať len v prípade potreby, na čo najkratší čas.

Keď sa pomalí vodiči zoskupia v pravom pruhu, rýchlejší ich môžu pohodlnejšie obiehať. Premávka tak bude pre všetkých bezpečnejšia a plynulejšia.

SkryťVypnúť reklamu

Na našu hádanku je teda odpoveď - správanie agresívnych vodičov je nebezpečné, no ono je len následkom. Príčinou sú vodiči, ktorí si myslia, že pomalá jazda v strednom alebo ľavom pruhu sa rovná bezpečnejšia jazda.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  4. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  5. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  6. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  1. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  2. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  5. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  6. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Statute of limitations in consumer relations
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 773
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 300
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 889
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 974
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 667
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 046
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 918
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 1 685
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poľskí vojaci.

Na obranu chcú vynaložiť až päť percent HDP.


27. nov
Faktúry za štátnu karanténu sú napodiv v poriadku.

Civilizovaný štát by sa mal s faktom, že ľudí protiprávne zavrel, vyrovnať úplne inak.


18 h
Michail Gorbačov.

Ani do Zolcerovej knihy sa mnohé tajomstvá nedostali.


23 h
ILustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  2. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  3. Peter Maroncik: Keď takto vypadá oslava, ako by vypadala nasranosť?
  4. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  5. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  7. Samuel Ivančák: Mlčanlivosť kvetov
  8. Irena Šimuneková: Šášov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 90 046
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 663
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 120
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 355
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 004
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 769
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 614
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 3 398
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu