SME
Utorok, 29. september, 2020 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

V prípade pomalých vodičov a obiehania sprava musíme rozlišovať to, čo dovoľuje zákon a to, čo je z hľadiska okolitej premávky najbezpečnejšie.

Z pravidiel cestnej premávky vyplýva, že mimo obce a na diaľnici treba jazdiť v pravom pruhu. V obci sa z ľavého do pravého pruhu treba preradiť, možno paradoxne, len vtedy, ak sú na ceste aj ďalšie autá.

Ak na ceste v obci nie sú zároveň obsadené všetky pruhy, autá môžu autá jazdiť v ľubovolnom pruhu - a to sú presne situácie, kedy pri preraďovaní hrozí kolízia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť na prvom mieste

Ešte zaujímavejšia je ale otázka bezpečnosti. Na cestách nestačí dodržiavať predpisy; v rámci nich sa treba správať tak, aby sme zabránili vzniku kolízii.

V prípade viacerých pruhov idúcich jedným smerom najviac zvyšuje riziko diferencia rýchlosti, čiže rozdiely medzi najpomalšie a najrýchlejšie idúcim autom v kolóne.

Jednoducho povedané - nebezpečenstvo zvyšuje ten, kto ide rýchlejšie, ale aj ten, kto ide pomalšie, ako prúd áut. Americké výskumy dokonca ukazujú, že ísť o päť míľ čiže osem kilometrov za hodinu rýchlejšie, ako je povolená rýchlosť, je štatisticky bezpečnejšie, ako ísť o 8 km/h pomalšie.

Ak sa všetky autá na ceste hýbu päťdesiatkou, štyridsiatka nie je bezpečnejšia - a už vôbec nie štyridsiatka v ľavom pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď sú pomaly idúce autá roztrúsené raz v pravom, raz v ľavom pruhu, tí, ktorí chcú ísť rýchlejšie, musia pridávať, brzdiť, a radiť sa z pruhu do pruhu, čo zvyšuje nebezpečenstvo kolízie. Pekne to vysvetľuje video, ktoré publikoval web Vox.

Načítavam video...

Podobné je to na trojprúdovej diaľnici. Ísť neustále v strednom pruhu je možno pohodlné, no autá prichádzajúce zozadu musia zvýšiť rýchlosť, zmeniť jazdný pruh a potom opäť spomaľovať, čím sa zvyšuje nebezpečenstvo kolízie.

Ako sa teda treba správať?

Všetky autá by sa mali riadiť pravidlom - čo najviac času treba ísť v čo najviac pravom pruhu. Ostatné pruhy sa majú využívať len v prípade potreby, na čo najkratší čas.

Keď sa pomalí vodiči zoskupia v pravom pruhu, rýchlejší ich môžu pohodlnejšie obiehať. Premávka tak bude pre všetkých bezpečnejšia a plynulejšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Na našu hádanku je teda odpoveď - správanie agresívnych vodičov je nebezpečné, no ono je len následkom. Príčinou sú vodiči, ktorí si myslia, že pomalá jazda v strednom alebo ľavom pruhu sa rovná bezpečnejšia jazda.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  6. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  7. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  8. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  9. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Union prepláca doplatky za lieky do 18 rokov neobmedzene
  2. UPC teraz ponúka internet 300 Mb/s len za 10,90 €
  3. Fedor Gál: Drtím, drtíš, drtíme (s krízou za zadkom)
  4. Tu sú najčastejšie signály nesprávneho zateplenia. Vyhnite sa im
  5. Digitalizácia prinesie zmeny v doručovaní dobierok
  6. Silnú imunitu bez týchto troch látok nedosiahnete
  7. Každý komín potrebuje svoj domov!
  8. To treba vidieť. Blíži sa Deň otvorených dverí v Kolískach
  9. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  10. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 20 697
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 19 047
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 941
  4. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 12 486
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 833
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy 10 560
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 551
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 495
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 434
  10. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 375
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dominika Uhráková žije vo Veľkej Británii od roku 2015. V súčasnosti pracuje na zákaznickom servise v spoločnosti PRS for Music.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Možno sme sa so semaforíkmi mali hrajuškať

Slabým miestom zákazov je to, čo pri nich chýba.

Peter Tkačenko

Koronavírus: Covid-19 má ďalšiu obeť, biskupom sa nepozdáva zákaz bohoslužieb (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 9 574 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 45 obetí.

Na bohoslužby v Dóme sv. Alžbety sa dá ísť len s rúškom.
CYNICKÁ OBLUDA

Premiér Modrého koníka

Bolo by nekorektné tvrdiť, že Matovičovi voliči sú infantilní a slabomyseľní. Ale prečo potom sa im tak prihovára?

Neprehliadnite tiež

Volkswagen spustil v Bratislave výrobu najvýkonnejšieho Touaregu R

Na stovku zrýchli za 4,9 sekundy a pomáha si elektrinou.

Volkswagen Touareg R
Nová Dacia Sandero Stepway, Logan a Sandero.
Najpredávanejším malým SUV bol v auguste Peugeot 2008.

Audi A3 Sportback je len také dobré, ako si ho spravíte (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback