Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

V prípade pomalých vodičov a obiehania sprava musíme rozlišovať to, čo dovoľuje zákon a to, čo je z hľadiska okolitej premávky najbezpečnejšie.

Z pravidiel cestnej premávky vyplýva, že mimo obce a na diaľnici treba jazdiť v pravom pruhu. V obci sa z ľavého do pravého pruhu treba preradiť, možno paradoxne, len vtedy, ak sú na ceste aj ďalšie autá.

Ak na ceste v obci nie sú zároveň obsadené všetky pruhy, autá môžu autá jazdiť v ľubovolnom pruhu - a to sú presne situácie, kedy pri preraďovaní hrozí kolízia.

Bezpečnosť na prvom mieste

Ešte zaujímavejšia je ale otázka bezpečnosti. Na cestách nestačí dodržiavať predpisy; v rámci nich sa treba správať tak, aby sme zabránili vzniku kolízii.

V prípade viacerých pruhov idúcich jedným smerom najviac zvyšuje riziko diferencia rýchlosti, čiže rozdiely medzi najpomalšie a najrýchlejšie idúcim autom v kolóne.

Jednoducho povedané - nebezpečenstvo zvyšuje ten, kto ide rýchlejšie, ale aj ten, kto ide pomalšie, ako prúd áut. Americké výskumy dokonca ukazujú, že ísť o päť míľ čiže osem kilometrov za hodinu rýchlejšie, ako je povolená rýchlosť, je štatisticky bezpečnejšie, ako ísť o 8 km/h pomalšie.

Ak sa všetky autá na ceste hýbu päťdesiatkou, štyridsiatka nie je bezpečnejšia - a už vôbec nie štyridsiatka v ľavom pruhu.

Keď sú pomaly idúce autá roztrúsené raz v pravom, raz v ľavom pruhu, tí, ktorí chcú ísť rýchlejšie, musia pridávať, brzdiť, a radiť sa z pruhu do pruhu, čo zvyšuje nebezpečenstvo kolízie. Pekne to vysvetľuje video, ktoré publikoval web Vox.

Podobné je to na trojprúdovej diaľnici. Ísť neustále v strednom pruhu je možno pohodlné, no autá prichádzajúce zozadu musia zvýšiť rýchlosť, zmeniť jazdný pruh a potom opäť spomaľovať, čím sa zvyšuje nebezpečenstvo kolízie.

Ako sa teda treba správať?

Všetky autá by sa mali riadiť pravidlom - čo najviac času treba ísť v čo najviac pravom pruhu. Ostatné pruhy sa majú využívať len v prípade potreby, na čo najkratší čas.

Keď sa pomalí vodiči zoskupia v pravom pruhu, rýchlejší ich môžu pohodlnejšie obiehať. Premávka tak bude pre všetkých bezpečnejšia a plynulejšia.

Na našu hádanku je teda odpoveď - správanie agresívnych vodičov je nebezpečné, no ono je len následkom. Príčinou sú vodiči, ktorí si myslia, že pomalá jazda v strednom alebo ľavom pruhu sa rovná bezpečnejšia jazda.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 423
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 634
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 396
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 180
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 040
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 741
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 507
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 242
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 997
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 740

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.