V posledných dvadsiatich rokoch prešli postupne automobilky od nepriameho vstrekovania paliva k priamemu vstrekovaniu. Systém, pri ktorom sa palivo so vzduchom zmieša až priamo vo valci, síce zvýšil výkon a znížil spotrebu motorov, avšak priniesol aj problémy.
Motory s priamym vstrekovaním sú totiž náchylnejšie na zanášanie karbónovými usadeninami, ktoré postupne upchávajú vstrekovacie trysky, ventily a ďalšie komponenty. Pri priamom vstrekovaní sa navyše pracuje s oveľa vyšším vstrekovacím tlakom, ktorý dosahuje až dvetisíc barov.
Problémy majú potlačiť nové palivá, na ktorých petrolejárske spoločnosti neustále pracujú. Tie najnovšie dokonca vedia motor vyčistiť.
Aj starému motoru sa dá pomôcť
Shell dnes predstavil novú generáciu palív, ktorá by mala zlepšiť čistenie motora. Vyplýva to z výsledkov meraní laboratória SGS.
SGS testovalo vplyv aditivovaného benzínu na motore 1,4 TSI koncernu Volkswagen. Najprv ho "zanieslo" použitím 240 litrov surového, neaditivovaného benzínu, kedy boli vstrekovacie trysky viditeľne zanesené.
Po spálení 120 litrov motora s čistiacimi aditívami sa vstrekovač viditeľne očistil.