SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou

Začali s detským autíčkom, pokračujú Hyundaiom i40.

BRNO, BRATISLAVA. Pred dvanástimi rokmi začal tím pracovať s malým autíčkom pre deti, už tretí rok im v garáži stojí "dospelé" auto, Hyundai i40 osadený modernými technológiami a senzormi.

Autonómne riadené auto, ktoré dokáže ísť bez zásahu šoféra, vyvíjajú aj vo firme Artin v Brne.

Oproti Googlu či Tesle je hlavný rozdiel v rozpočte, hovorí Jan Najvárek, manažér a vývojár spoločnosti Artin. Aj v Brne sú na technologickej špičke v odbore, majú však len milióny českých korún, a nie desiatky miliónov dolárov ako americké firmy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Motivuje ich súťaženie

"Vzhľadom k finančným možnostiam našim cieľom nie je ponúkať automobilkám celé auto, ale podieľať sa na vývoji niektorých technológií a systémov, ktoré tieto autá požívajú a ktoré sú využiteľné aj v iných odvetviach. Už teraz spolupracujeme s niektorými dodávateľmi v automotive priemysle, ktorí vyrábajú asistenčné systémy," vysvetľuje Najvárek.

Rôznych otvorených výziev a súťaží roboáut je v súčasnosti mnoho. V Artinu sa snažia zapojiť do čo najviac z nich, aby udržali krok so špičkou. "Vyvíjame v nich rôzne čiastkové technológie, ktoré sú potrebné pre celkový koncept autonómneho auta," povedal Najvárkov kolega Tomáš Ondráček.

Prečítajte si tiež: Google stiahne z ciest svoje robotické auto, chce spolupracovať s automobilkami Čítajte 

Naposledy zvíťazil tím vo výzve, v ktorej dostali za úlohu pomocou kamery čo najlepšie lokalizovať auto voči okolitému prostrediu. Vďaka tomu dostali možnosť stretnúť sa so Sebastianom Thurnom, otcom myšlienky autonómne riadeného auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Desaťčlenný tím sa začal dávať dohromady v roku 2005, kedy bolo auto bez šoféra ešte sci-fi. Dnes už v premávke jazdia stovky testovacích áut.

"Začali sme o tom hovoriť, pretože vtedy v USA vypísali prvú súťaž o to, koho auto prejde bez šoféra 150 kilometrov púšťou. Vtedy sa to nepodarilo nikomu," spomína Ondráček.

Automobilky nechcú spolupracovať

Keďže je spolupráca s automobilkami kvôli ochrane know-how náročná, vývojári spoločnosti Artin prispôsobujú svojim potrebám bežný Hyundai i40. Majú na ňom pripevnený lidar - laserový radar snímajúci okolité prostredie - ďalej kameru, radar a ďalšie senzory a snímače.

Informácie sa stretávajú v palubnom systéme a ten podľa nich auto šoféruje. Podľa Ondráčka je kľúčovou úlohou doladiť technológie tak, aby sa auto udržalo na ceste - čo znie ako úplná banalita.

Skryť Vypnúť reklamu

Najvárek hovorí, že už nie je otázka, či na cesty vyjdú autá bez šoférov, ale kedy sa tak stane. Nasledovať bude revolúcia dopravy a vlastníctva áut.

"Už sa neoplatí auto vlastniť, taxíky budú podľa štúdie desaťkrát lacnejšie. Vzniknú takzvaní mobility operátori, ktorí budú prevádzkovať autá. To je cieľ Uberu, ktorý vlastne nechce zamestnávať šoférov," vysvetľuje Najvárek.

Zaparkované autá čaká osud ako telefónne búdky

Keďže Artin vyvíja aj systémy pre banky a mobilných operátorov, chystá sa ponúkať aj riešenia pre mobility operátorov. "Cítime na tomto budúcom trhu príležitosť," povedal Najvárek.

Podľa neho z ulíc zmiznú masy zaparkovaných áut rovnako, ako s nástupom mobilov zmizli telefónne búdky.

"Priemerné auto až 95 percent času stojí na mieste a stráca na hodnote. Autonómne autá budú vyťažené oveľa viac, za tri roky prejdú, povedzme, pol milióna kilometrov za tri roky a vďaka rýchlejšej obmene pôjde vývoj rýchlo dopredu," predpokladá Najvárek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  2. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  4. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  5. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 697
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 591
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 7 846
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 799
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 490
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 963
  7. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 856
  8. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 845
  9. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 541
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 307
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Umelá inteligencia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Hyundai
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

24 h
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

2. mar