SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou

Začali s detským autíčkom, pokračujú Hyundaiom i40.

BRNO, BRATISLAVA. Pred dvanástimi rokmi začal tím pracovať s malým autíčkom pre deti, už tretí rok im v garáži stojí "dospelé" auto, Hyundai i40 osadený modernými technológiami a senzormi.

Autonómne riadené auto, ktoré dokáže ísť bez zásahu šoféra, vyvíjajú aj vo firme Artin v Brne.

Oproti Googlu či Tesle je hlavný rozdiel v rozpočte, hovorí Jan Najvárek, manažér a vývojár spoločnosti Artin. Aj v Brne sú na technologickej špičke v odbore, majú však len milióny českých korún, a nie desiatky miliónov dolárov ako americké firmy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Motivuje ich súťaženie

"Vzhľadom k finančným možnostiam našim cieľom nie je ponúkať automobilkám celé auto, ale podieľať sa na vývoji niektorých technológií a systémov, ktoré tieto autá požívajú a ktoré sú využiteľné aj v iných odvetviach. Už teraz spolupracujeme s niektorými dodávateľmi v automotive priemysle, ktorí vyrábajú asistenčné systémy," vysvetľuje Najvárek.

Rôznych otvorených výziev a súťaží roboáut je v súčasnosti mnoho. V Artinu sa snažia zapojiť do čo najviac z nich, aby udržali krok so špičkou. "Vyvíjame v nich rôzne čiastkové technológie, ktoré sú potrebné pre celkový koncept autonómneho auta," povedal Najvárkov kolega Tomáš Ondráček.

Prečítajte si tiež: Google stiahne z ciest svoje robotické auto, chce spolupracovať s automobilkami Čítajte 

Naposledy zvíťazil tím vo výzve, v ktorej dostali za úlohu pomocou kamery čo najlepšie lokalizovať auto voči okolitému prostrediu. Vďaka tomu dostali možnosť stretnúť sa so Sebastianom Thurnom, otcom myšlienky autonómne riadeného auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Desaťčlenný tím sa začal dávať dohromady v roku 2005, kedy bolo auto bez šoféra ešte sci-fi. Dnes už v premávke jazdia stovky testovacích áut.

"Začali sme o tom hovoriť, pretože vtedy v USA vypísali prvú súťaž o to, koho auto prejde bez šoféra 150 kilometrov púšťou. Vtedy sa to nepodarilo nikomu," spomína Ondráček.

Automobilky nechcú spolupracovať

Keďže je spolupráca s automobilkami kvôli ochrane know-how náročná, vývojári spoločnosti Artin prispôsobujú svojim potrebám bežný Hyundai i40. Majú na ňom pripevnený lidar - laserový radar snímajúci okolité prostredie - ďalej kameru, radar a ďalšie senzory a snímače.

Informácie sa stretávajú v palubnom systéme a ten podľa nich auto šoféruje. Podľa Ondráčka je kľúčovou úlohou doladiť technológie tak, aby sa auto udržalo na ceste - čo znie ako úplná banalita.

Skryť Vypnúť reklamu

Najvárek hovorí, že už nie je otázka, či na cesty vyjdú autá bez šoférov, ale kedy sa tak stane. Nasledovať bude revolúcia dopravy a vlastníctva áut.

"Už sa neoplatí auto vlastniť, taxíky budú podľa štúdie desaťkrát lacnejšie. Vzniknú takzvaní mobility operátori, ktorí budú prevádzkovať autá. To je cieľ Uberu, ktorý vlastne nechce zamestnávať šoférov," vysvetľuje Najvárek.

Zaparkované autá čaká osud ako telefónne búdky

Keďže Artin vyvíja aj systémy pre banky a mobilných operátorov, chystá sa ponúkať aj riešenia pre mobility operátorov. "Cítime na tomto budúcom trhu príležitosť," povedal Najvárek.

Podľa neho z ulíc zmiznú masy zaparkovaných áut rovnako, ako s nástupom mobilov zmizli telefónne búdky.

"Priemerné auto až 95 percent času stojí na mieste a stráca na hodnote. Autonómne autá budú vyťažené oveľa viac, za tri roky prejdú, povedzme, pol milióna kilometrov za tri roky a vďaka rýchlejšej obmene pôjde vývoj rýchlo dopredu," predpokladá Najvárek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  5. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  6. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 591
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 585
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 549
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 311
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 218
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 889
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 283
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 517
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 400
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 377
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Umelá inteligencia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Hyundai
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská v rukách polície.
Sam Bennett vyhral záverečnú etapu.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Moskva nasadzuje proti Covidu šalajky

Na svete je 50 týchto psov, všetky patria Aeroflotu na letisku Šeremetevo.

Kontrola pasažierov po pristání lietadla na moskovskom letisku Šeremetevo.
CYNICKÁ OBLUDA

Zrodenie Borisa Kollára

V septembri 2015 sme sa všetci najviac báli utečeneckej krízy. Dnes vieme, že sme sa báli oprávnene, ale z nesprávnych príčin.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20