V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou

Začali s detským autíčkom, pokračujú Hyundaiom i40.

BRNO, BRATISLAVA. Pred dvanástimi rokmi začal tím pracovať s malým autíčkom pre deti, už tretí rok im v garáži stojí "dospelé" auto, Hyundai i40 osadený modernými technológiami a senzormi.

Autonómne riadené auto, ktoré dokáže ísť bez zásahu šoféra, vyvíjajú aj vo firme Artin v Brne.

Oproti Googlu či Tesle je hlavný rozdiel v rozpočte, hovorí Jan Najvárek, manažér a vývojár spoločnosti Artin. Aj v Brne sú na technologickej špičke v odbore, majú však len milióny českých korún, a nie desiatky miliónov dolárov ako americké firmy.

Motivuje ich súťaženie

"Vzhľadom k finančným možnostiam našim cieľom nie je ponúkať automobilkám celé auto, ale podieľať sa na vývoji niektorých technológií a systémov, ktoré tieto autá požívajú a ktoré sú využiteľné aj v iných odvetviach. Už teraz spolupracujeme s niektorými dodávateľmi v automotive priemysle, ktorí vyrábajú asistenčné systémy," vysvetľuje Najvárek.

Rôznych otvorených výziev a súťaží roboáut je v súčasnosti mnoho. V Artinu sa snažia zapojiť do čo najviac z nich, aby udržali krok so špičkou. "Vyvíjame v nich rôzne čiastkové technológie, ktoré sú potrebné pre celkový koncept autonómneho auta," povedal Najvárkov kolega Tomáš Ondráček.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Google stiahne z ciest svoje robotické auto, chce spolupracovať s automobilkami

Naposledy zvíťazil tím vo výzve, v ktorej dostali za úlohu pomocou kamery čo najlepšie lokalizovať auto voči okolitému prostrediu. Vďaka tomu dostali možnosť stretnúť sa so Sebastianom Thurnom, otcom myšlienky autonómne riadeného auta.

Desaťčlenný tím sa začal dávať dohromady v roku 2005, kedy bolo auto bez šoféra ešte sci-fi. Dnes už v premávke jazdia stovky testovacích áut.

"Začali sme o tom hovoriť, pretože vtedy v USA vypísali prvú súťaž o to, koho auto prejde bez šoféra 150 kilometrov púšťou. Vtedy sa to nepodarilo nikomu," spomína Ondráček.

Automobilky nechcú spolupracovať

Keďže je spolupráca s automobilkami kvôli ochrane know-how náročná, vývojári spoločnosti Artin prispôsobujú svojim potrebám bežný Hyundai i40. Majú na ňom pripevnený lidar - laserový radar snímajúci okolité prostredie - ďalej kameru, radar a ďalšie senzory a snímače.

Informácie sa stretávajú v palubnom systéme a ten podľa nich auto šoféruje. Podľa Ondráčka je kľúčovou úlohou doladiť technológie tak, aby sa auto udržalo na ceste - čo znie ako úplná banalita.

Najvárek hovorí, že už nie je otázka, či na cesty vyjdú autá bez šoférov, ale kedy sa tak stane. Nasledovať bude revolúcia dopravy a vlastníctva áut.

"Už sa neoplatí auto vlastniť, taxíky budú podľa štúdie desaťkrát lacnejšie. Vzniknú takzvaní mobility operátori, ktorí budú prevádzkovať autá. To je cieľ Uberu, ktorý vlastne nechce zamestnávať šoférov," vysvetľuje Najvárek.

Zaparkované autá čaká osud ako telefónne búdky

Keďže Artin vyvíja aj systémy pre banky a mobilných operátorov, chystá sa ponúkať aj riešenia pre mobility operátorov. "Cítime na tomto budúcom trhu príležitosť," povedal Najvárek.

Podľa neho z ulíc zmiznú masy zaparkovaných áut rovnako, ako s nástupom mobilov zmizli telefónne búdky.

"Priemerné auto až 95 percent času stojí na mieste a stráca na hodnote. Autonómne autá budú vyťažené oveľa viac, za tri roky prejdú, povedzme, pol milióna kilometrov za tri roky a vďaka rýchlejšej obmene pôjde vývoj rýchlo dopredu," predpokladá Najvárek.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 397
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 898
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 058
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 384
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 351
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 295
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 041
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 999
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 946
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 943

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: České voľby sa skončili, druhí môžu byť komunisti aj extrémisti

Česi rozhodli o smerovaní krajiny, favoritom je strana Andreja Babiša ANO.

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.