V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou

Začali s detským autíčkom, pokračujú Hyundaiom i40.

BRNO, BRATISLAVA. Pred dvanástimi rokmi začal tím pracovať s malým autíčkom pre deti, už tretí rok im v garáži stojí "dospelé" auto, Hyundai i40 osadený modernými technológiami a senzormi.

Autonómne riadené auto, ktoré dokáže ísť bez zásahu šoféra, vyvíjajú aj vo firme Artin v Brne.

Oproti Googlu či Tesle je hlavný rozdiel v rozpočte, hovorí Jan Najvárek, manažér a vývojár spoločnosti Artin. Aj v Brne sú na technologickej špičke v odbore, majú však len milióny českých korún, a nie desiatky miliónov dolárov ako americké firmy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Motivuje ich súťaženie

"Vzhľadom k finančným možnostiam našim cieľom nie je ponúkať automobilkám celé auto, ale podieľať sa na vývoji niektorých technológií a systémov, ktoré tieto autá požívajú a ktoré sú využiteľné aj v iných odvetviach. Už teraz spolupracujeme s niektorými dodávateľmi v automotive priemysle, ktorí vyrábajú asistenčné systémy," vysvetľuje Najvárek.

Rôznych otvorených výziev a súťaží roboáut je v súčasnosti mnoho. V Artinu sa snažia zapojiť do čo najviac z nich, aby udržali krok so špičkou. "Vyvíjame v nich rôzne čiastkové technológie, ktoré sú potrebné pre celkový koncept autonómneho auta," povedal Najvárkov kolega Tomáš Ondráček.

Prečítajte si tiež: Google stiahne z ciest svoje robotické auto, chce spolupracovať s automobilkami

Naposledy zvíťazil tím vo výzve, v ktorej dostali za úlohu pomocou kamery čo najlepšie lokalizovať auto voči okolitému prostrediu. Vďaka tomu dostali možnosť stretnúť sa so Sebastianom Thurnom, otcom myšlienky autonómne riadeného auta.

Desaťčlenný tím sa začal dávať dohromady v roku 2005, kedy bolo auto bez šoféra ešte sci-fi. Dnes už v premávke jazdia stovky testovacích áut.

"Začali sme o tom hovoriť, pretože vtedy v USA vypísali prvú súťaž o to, koho auto prejde bez šoféra 150 kilometrov púšťou. Vtedy sa to nepodarilo nikomu," spomína Ondráček.

Automobilky nechcú spolupracovať

Keďže je spolupráca s automobilkami kvôli ochrane know-how náročná, vývojári spoločnosti Artin prispôsobujú svojim potrebám bežný Hyundai i40. Majú na ňom pripevnený lidar - laserový radar snímajúci okolité prostredie - ďalej kameru, radar a ďalšie senzory a snímače.

Informácie sa stretávajú v palubnom systéme a ten podľa nich auto šoféruje. Podľa Ondráčka je kľúčovou úlohou doladiť technológie tak, aby sa auto udržalo na ceste - čo znie ako úplná banalita.

Najvárek hovorí, že už nie je otázka, či na cesty vyjdú autá bez šoférov, ale kedy sa tak stane. Nasledovať bude revolúcia dopravy a vlastníctva áut.

"Už sa neoplatí auto vlastniť, taxíky budú podľa štúdie desaťkrát lacnejšie. Vzniknú takzvaní mobility operátori, ktorí budú prevádzkovať autá. To je cieľ Uberu, ktorý vlastne nechce zamestnávať šoférov," vysvetľuje Najvárek.

Zaparkované autá čaká osud ako telefónne búdky

Keďže Artin vyvíja aj systémy pre banky a mobilných operátorov, chystá sa ponúkať aj riešenia pre mobility operátorov. "Cítime na tomto budúcom trhu príležitosť," povedal Najvárek.

Podľa neho z ulíc zmiznú masy zaparkovaných áut rovnako, ako s nástupom mobilov zmizli telefónne búdky.

"Priemerné auto až 95 percent času stojí na mieste a stráca na hodnote. Autonómne autá budú vyťažené oveľa viac, za tri roky prejdú, povedzme, pol milióna kilometrov za tri roky a vďaka rýchlejšej obmene pôjde vývoj rýchlo dopredu," predpokladá Najvárek.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  5. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  9. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  10. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Brieždenie pod lomenicou
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  6. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  7. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  8. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  9. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  10. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 891
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 225
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 287
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 6 828
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 523
  6. Najužitočnejšia appka 5 400
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 915
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 325
  9. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 889
  10. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 3 086

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME Beaty Balogovej na odovzdávaní medzinárodnej Ceny Alfreda Frieda pre fotografiu roka na tému mier.

DOMOV

Súd uznal Rybaniča vinným, dostal tri roky podmienečne

Filip Rybanič sa musí Kaliňákovi ospravedlniť.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rybanič hazarduje s basou

Možno porušovanie zákona ospravedlniť bohumilým úmyslom?

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.