V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou

Začali s detským autíčkom, pokračujú Hyundaiom i40.

BRNO, BRATISLAVA. Pred dvanástimi rokmi začal tím pracovať s malým autíčkom pre deti, už tretí rok im v garáži stojí "dospelé" auto, Hyundai i40 osadený modernými technológiami a senzormi.

Autonómne riadené auto, ktoré dokáže ísť bez zásahu šoféra, vyvíjajú aj vo firme Artin v Brne.

Oproti Googlu či Tesle je hlavný rozdiel v rozpočte, hovorí Jan Najvárek, manažér a vývojár spoločnosti Artin. Aj v Brne sú na technologickej špičke v odbore, majú však len milióny českých korún, a nie desiatky miliónov dolárov ako americké firmy.

Motivuje ich súťaženie

"Vzhľadom k finančným možnostiam našim cieľom nie je ponúkať automobilkám celé auto, ale podieľať sa na vývoji niektorých technológií a systémov, ktoré tieto autá požívajú a ktoré sú využiteľné aj v iných odvetviach. Už teraz spolupracujeme s niektorými dodávateľmi v automotive priemysle, ktorí vyrábajú asistenčné systémy," vysvetľuje Najvárek.

Rôznych otvorených výziev a súťaží roboáut je v súčasnosti mnoho. V Artinu sa snažia zapojiť do čo najviac z nich, aby udržali krok so špičkou. "Vyvíjame v nich rôzne čiastkové technológie, ktoré sú potrebné pre celkový koncept autonómneho auta," povedal Najvárkov kolega Tomáš Ondráček.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Google stiahne z ciest svoje robotické auto, chce spolupracovať s automobilkami

Naposledy zvíťazil tím vo výzve, v ktorej dostali za úlohu pomocou kamery čo najlepšie lokalizovať auto voči okolitému prostrediu. Vďaka tomu dostali možnosť stretnúť sa so Sebastianom Thurnom, otcom myšlienky autonómne riadeného auta.

Desaťčlenný tím sa začal dávať dohromady v roku 2005, kedy bolo auto bez šoféra ešte sci-fi. Dnes už v premávke jazdia stovky testovacích áut.

"Začali sme o tom hovoriť, pretože vtedy v USA vypísali prvú súťaž o to, koho auto prejde bez šoféra 150 kilometrov púšťou. Vtedy sa to nepodarilo nikomu," spomína Ondráček.

Automobilky nechcú spolupracovať

Keďže je spolupráca s automobilkami kvôli ochrane know-how náročná, vývojári spoločnosti Artin prispôsobujú svojim potrebám bežný Hyundai i40. Majú na ňom pripevnený lidar - laserový radar snímajúci okolité prostredie - ďalej kameru, radar a ďalšie senzory a snímače.

Informácie sa stretávajú v palubnom systéme a ten podľa nich auto šoféruje. Podľa Ondráčka je kľúčovou úlohou doladiť technológie tak, aby sa auto udržalo na ceste - čo znie ako úplná banalita.

Najvárek hovorí, že už nie je otázka, či na cesty vyjdú autá bez šoférov, ale kedy sa tak stane. Nasledovať bude revolúcia dopravy a vlastníctva áut.

"Už sa neoplatí auto vlastniť, taxíky budú podľa štúdie desaťkrát lacnejšie. Vzniknú takzvaní mobility operátori, ktorí budú prevádzkovať autá. To je cieľ Uberu, ktorý vlastne nechce zamestnávať šoférov," vysvetľuje Najvárek.

Zaparkované autá čaká osud ako telefónne búdky

Keďže Artin vyvíja aj systémy pre banky a mobilných operátorov, chystá sa ponúkať aj riešenia pre mobility operátorov. "Cítime na tomto budúcom trhu príležitosť," povedal Najvárek.

Podľa neho z ulíc zmiznú masy zaparkovaných áut rovnako, ako s nástupom mobilov zmizli telefónne búdky.

"Priemerné auto až 95 percent času stojí na mieste a stráca na hodnote. Autonómne autá budú vyťažené oveľa viac, za tri roky prejdú, povedzme, pol milióna kilometrov za tri roky a vďaka rýchlejšej obmene pôjde vývoj rýchlo dopredu," predpokladá Najvárek.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 34 334
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 620
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 096
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 348
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 571
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 231
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 187
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 115
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 974
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V správnom čase na správnom balkóne

Tiahnuce žeriavy a husi, ale aj strieľajúci psychopat a výbuch plynu. Čo všetko sa dá odfotiť z bytu.

BRATISLAVA

Vyrobiť originálny bratislavský rožok je kumšt

Vo Viedni majú Sacher tortu, v Budapešti šomló halušky, v Bratislave rožky.

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.