LOS ANGELES, BRATISLAVA. Automobilky sa konečne učia vyrábať autá, ktoré sa nekazia. Pravdepodobnosť, že sa vám nové auto pokazí, je nižšia, ako kedykoľvek predtým.
Vyplýva to zo štúdie prvotnej kvality Initial Quality Study, ktorú každoročne vypracúva agentúra J.D. Power. Americká agentúra robí prieskum medzi majiteľmi vozidiel o tom, koľko problémov zaznamenajú počas prvých 90 dní vlastníctva toho vozidla.
Skóre je potom vypočítané ako počet problémov na 100 kusov danej značky či konkrétneho modelu (PP100). Oproti roku 2016 tento rok klesol počet porúch v siedmich z ôsmich sledovaných kategórií problémov, 27 z 33 značiek si skóre medziročne zlepšilo.

"Výrobcovia áut počúvajú kritiku zákazníkov a vyrábajú najkvalitnejšie vozidlá v histórii," povedal Dave Sargent, viceprezident J.D. Power pre global automotive. "Automobilový priemysel sa v posledných troch rokoch veľmi zlepšil. Dnešné vozidlá majú viac vecí, ktoré sa môžu pokaziť, ale menej vecí, ktoré sa skutočne kazia."
Hyundai s Kiou na vrchole, Fiat tradične prepadol
Prvé tri priečky hodnotenia značiek obsadili Kia, Genesis a Porsche. Genesis je nová luxusná divízia Hyundaiu; ani samotný Hyundai nedopadol zle, umiestnil sa na ôsmom mieste.
V prvej desiatke chýba Toyota a jej luxusná divízia Lexus, ktoré sú povestné svojou spoľahlivosťou. Získali len priemerné hodnotenie, no ich skutočná spoľahlivosť sa môže prejaviť až po niekoľkých rokoch.
"Prieskum Initial Quality Study ukazuje, že je mimoriadne dôležité, aby automobilky počúvali svojich zákazníkov - aj čo sa týka kvality vozidiel," vysvetľuje Sargent. "Značka, ktorá sa neposunie dopredu, začne rýchlo zaostávať. Dobrá správa pre spotrebiteľov je, že výrazne sa zlepšujú modely vo všetkých segmentoch - to znamená, že už nepotrebujete veľa peňazí na to, aby ste si kúpili kvalitné auto.
Problémom sú stále technológie
Medzi poruchy, ktoré sa vyskytujú najčastejšie, naďalej patrí kategória problémov s audiosystémom, pripojením telefónu a navigáciou. Skóre v tejto kategórii sa zlepšilo, na sto áut pripadá 22,8 porúch, čo je o 2,7 menej, ako v roku 2016.
Jediná kategória, ktorej skóre sa medziročne zhoršilo, je výbava, ovládacie prvky a displeje. Najväčšie problémy majú zákazníci s adaptívnymi tempomatmi, systémami upozorňujúcimi na vybočenie z jazdného pruhu, systémami na kontrolu mŕtevho uhla a systémami, ktoré majú predchádzať nehodám.
Tieto systémy sú podľa agentúry základné stavemné kamene pre autonómne autá, ktoré majú o pár rokov prísť. Rastúci počet porúch, ktoré zákazníci hlásia, by mali automobilky brať ako výstrahu.
Aby boli spotrebitelia ochotní vzdať sa šoférovania a zveriť sa do rúk softvérom, musia byť presvedčení o tom, že tieto systémy sú blbuvzdorné.