SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

(Zdroj: Tesla)

PALO ALTO, BRATISLAVA. Teslu bude po novom učiť šoférovať Slovák. Za umelú inteligenciu a rozpoznávanie obrazu systému Autopilot amerických elektromobilov bude zodpovedať Andrej Karpathy.

Na pozícii Director of AI and Autopilot Vision bude Karpathy priamym podriadeným Elona Muska, zakladateľa a riaditeľa Tesly. Spolupracovať bude aj s Jimom Kellerom, riaditeľom softvéru a hardvéru systému Autopilot. Oznámil to v piatok 23. júna web Techcrunch.

Naučil počítač rozpoznať mačku

Karpathy bol výskumným pracovníkom v neziskovej organizácii OpenAI, ktorú sponzoruje Elon Musk. Absolvent doktorátu z počítačového rozpoznávania obrazu na Stanfordskej univerzite, má bohaté zázemie v odboroch súvisiacich s umelou inteligenciou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na poprednej univerzite v Kalifornii prednášal o strojovom učení, ako svoju dizertačnú prácu vytvoril systém na základe neurónových sietí, ktorý dokázal rozpoznať rôzne konkrétne predmety na obrázku a pomenovať ich v hovorovom jazyku.

Systém funguje aj spätne. Dokáže pochopiť výraz, napríklad, "biele tenisky" a nájsť biele tenisky na obrázku.

Autopilot nešoféruje sám. Zatiaľ

Systém Autopilot je poloautonómny asistenčný systém, ktorý má vodičovi pomáhať so šoférovaním. Tvoria ho dva menšie funkčné celky - Autosteer a TACC.

Autosteer udržiava auto v jazdných pruhoch a na rozdiel od ďalších systémov je špecifický pre Teslu. TACC čiže Tesla Adaptive Cruise Control je adaptívny tempomat, ktorý udržiava rýchlosť a vzdialenosť od auta idúceho pred Teslou.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem týchto systémov Tesla sleduje dianie na ceste pred sebou a v prípade hroziacej kolízie najprv upozorní vodiča (systém s nazýva FCW čiže Forward Collision Warning) a dokáže aj núdzovo zabrzdiť. (AEB čiže automatic emergency braking).

Od septembra minulého roka používajú elektromobily Tesla ako hlavný rozpoznávací senzor radar. Elon Musk vtedy na blogu automobilky napísal, že vďaka signálu, ktorý sa odráža od zeme, uvidí Tesla pristávajúce UFO ešte skôr, ako auto pred ňou.

Prečítajte si tiež: Tesla má nový Autopilot, neprekvapí ho ani pristávajúce UFO Čítajte 

Smrteľná nehoda Tesly je vyšetrená

Tesla stále nazýva Autopilot len "poloautonómnym" či "asistenčným" systémom, a to aj napriek tomu, že Autopilot je schopný šoférovať auto po diaľnici nepretržite dlho. Na rozdiel od áut iných značiek s podobnou výbavou sa Autopilot ani po viacnásobnom upozornení vodiča nevypne.

Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti vyrábané Tesly však už majú podľa Muska všetok hardvér potrebný na plne autonómne riadenie, kedy auto bude viesť softvér bez zásahu vodiča.

Načítavam video...

Od pôvodne veľmi ambicíóznych vyhlásení o schopnostiach systému musela Tesla ustúpiť po máji minulého roku, kedy Tesla s aktivovaným Autopilotom havarovala a jej šofér na mieste zahynul.

Tesla so systémom Autopilot vtedy narazila do návesu kamióna. Podľa údajov automobilky systém vyhodnotil bielu bočnú stranu návesu ako zavesené dopravné značenie a myslel si, že auto pod značením môže prejsť.

Tento týždeň ukončené vyšetrovanie ukázalo, že na vine bol vodič Tesly, ktorý opakované upozornenia Autopilota ignoroval a nevenoval sa šoférovaniu.

Prečítajte si tiež: Vodiča Tesly, ktorý pri nehode zahynul, Autopilot opakovane varoval Čítajte 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  6. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  7. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  2. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  6. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  9. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  10. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 478
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 046
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 797
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 423
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 145
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 093
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 069
  8. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 2 947
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


1 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


21 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  2. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  3. Café Európa: Hrozí Európe ďalšia migračná kríza?
  4. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  5. Rudolf Pado: Spoločenstvo pozitívnej deviácie alebo ako prežiť pandémiu
  6. Juraj Paškuliak: Ako moja matka pracovala pre podvodníka
  7. Ján Marton: Vízia moderného poľnohospodárstva zabudla na moderné poľnohospodárstvo a vidiek.
  8. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 138
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 060
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 778
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 937
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 834
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 414
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 256
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 3 994
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu