Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

(Zdroj: Tesla)

PALO ALTO, BRATISLAVA. Teslu bude po novom učiť šoférovať Slovák. Za umelú inteligenciu a rozpoznávanie obrazu systému Autopilot amerických elektromobilov bude zodpovedať Andrej Karpathy.

Na pozícii Director of AI and Autopilot Vision bude Karpathy priamym podriadeným Elona Muska, zakladateľa a riaditeľa Tesly. Spolupracovať bude aj s Jimom Kellerom, riaditeľom softvéru a hardvéru systému Autopilot. Oznámil to v piatok 23. júna web Techcrunch.

Naučil počítač rozpoznať mačku

Karpathy bol výskumným pracovníkom v neziskovej organizácii OpenAI, ktorú sponzoruje Elon Musk. Absolvent doktorátu z počítačového rozpoznávania obrazu na Stanfordskej univerzite, má bohaté zázemie v odboroch súvisiacich s umelou inteligenciou.

Na poprednej univerzite v Kalifornii prednášal o strojovom učení, ako svoju dizertačnú prácu vytvoril systém na základe neurónových sietí, ktorý dokázal rozpoznať rôzne konkrétne predmety na obrázku a pomenovať ich v hovorovom jazyku.

Systém funguje aj spätne. Dokáže pochopiť výraz, napríklad, "biele tenisky" a nájsť biele tenisky na obrázku.

Autopilot nešoféruje sám. Zatiaľ

Systém Autopilot je poloautonómny asistenčný systém, ktorý má vodičovi pomáhať so šoférovaním. Tvoria ho dva menšie funkčné celky - Autosteer a TACC.

Autosteer udržiava auto v jazdných pruhoch a na rozdiel od ďalších systémov je špecifický pre Teslu. TACC čiže Tesla Adaptive Cruise Control je adaptívny tempomat, ktorý udržiava rýchlosť a vzdialenosť od auta idúceho pred Teslou.

Okrem týchto systémov Tesla sleduje dianie na ceste pred sebou a v prípade hroziacej kolízie najprv upozorní vodiča (systém s nazýva FCW čiže Forward Collision Warning) a dokáže aj núdzovo zabrzdiť. (AEB čiže automatic emergency braking).

Od septembra minulého roka používajú elektromobily Tesla ako hlavný rozpoznávací senzor radar. Elon Musk vtedy na blogu automobilky napísal, že vďaka signálu, ktorý sa odráža od zeme, uvidí Tesla pristávajúce UFO ešte skôr, ako auto pred ňou.

Prečítajte si tiež: Tesla má nový Autopilot, neprekvapí ho ani pristávajúce UFO

Smrteľná nehoda Tesly je vyšetrená

Tesla stále nazýva Autopilot len "poloautonómnym" či "asistenčným" systémom, a to aj napriek tomu, že Autopilot je schopný šoférovať auto po diaľnici nepretržite dlho. Na rozdiel od áut iných značiek s podobnou výbavou sa Autopilot ani po viacnásobnom upozornení vodiča nevypne.

V súčasnosti vyrábané Tesly však už majú podľa Muska všetok hardvér potrebný na plne autonómne riadenie, kedy auto bude viesť softvér bez zásahu vodiča.

Od pôvodne veľmi ambicíóznych vyhlásení o schopnostiach systému musela Tesla ustúpiť po máji minulého roku, kedy Tesla s aktivovaným Autopilotom havarovala a jej šofér na mieste zahynul.

Tesla so systémom Autopilot vtedy narazila do návesu kamióna. Podľa údajov automobilky systém vyhodnotil bielu bočnú stranu návesu ako zavesené dopravné značenie a myslel si, že auto pod značením môže prejsť.

Tento týždeň ukončené vyšetrovanie ukázalo, že na vine bol vodič Tesly, ktorý opakované upozornenia Autopilota ignoroval a nevenoval sa šoférovaniu.

Prečítajte si tiež: Vodiča Tesly, ktorý pri nehode zahynul, Autopilot opakovane varoval

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 691
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 19 815
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 7 154
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 930
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 351
  6. Štefánka by Pulitzer 5 504
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 343
  8. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 3 446
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 415
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 937

Téma: Adaptívny tempomat


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Tesla, Elon Musk, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Patrik Dubovský - Fórum

Ako Harabinov senát poslal do väzenia ťažko chorého františkána

Bystrík Janík zomrel následkom perzekúcií komunistického režimu a jeho justície.

PLUS

Kde sa vzali nožík-rybička, verzatilka aj známe zápalky

Príbehy drobností českého dizajnu, ktoré prežili.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan 6.1
Ilustračné foto.
Podcast Za volantom

Za volantom: Áut na letiskách pribúda, zaparkuje ich robot

Letiská riešia príliš veľa pasažierov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.

Cupra odhaľuje prvý model, ktorý nie je preznačkovaným Seatom

Má technológiu výkonného plug-in hybridu.

Cupra Formentor

Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor?

Ak nafúkate nad jedno promile, hrozí už ročné väzenie.