Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

(Zdroj: Tesla)

PALO ALTO, BRATISLAVA. Teslu bude po novom učiť šoférovať Slovák. Za umelú inteligenciu a rozpoznávanie obrazu systému Autopilot amerických elektromobilov bude zodpovedať Andrej Karpathy.

Na pozícii Director of AI and Autopilot Vision bude Karpathy priamym podriadeným Elona Muska, zakladateľa a riaditeľa Tesly. Spolupracovať bude aj s Jimom Kellerom, riaditeľom softvéru a hardvéru systému Autopilot. Oznámil to v piatok 23. júna web Techcrunch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Naučil počítač rozpoznať mačku

Karpathy bol výskumným pracovníkom v neziskovej organizácii OpenAI, ktorú sponzoruje Elon Musk. Absolvent doktorátu z počítačového rozpoznávania obrazu na Stanfordskej univerzite, má bohaté zázemie v odboroch súvisiacich s umelou inteligenciou.

Na poprednej univerzite v Kalifornii prednášal o strojovom učení, ako svoju dizertačnú prácu vytvoril systém na základe neurónových sietí, ktorý dokázal rozpoznať rôzne konkrétne predmety na obrázku a pomenovať ich v hovorovom jazyku.

Systém funguje aj spätne. Dokáže pochopiť výraz, napríklad, "biele tenisky" a nájsť biele tenisky na obrázku.

Autopilot nešoféruje sám. Zatiaľ

Systém Autopilot je poloautonómny asistenčný systém, ktorý má vodičovi pomáhať so šoférovaním. Tvoria ho dva menšie funkčné celky - Autosteer a TACC.

Autosteer udržiava auto v jazdných pruhoch a na rozdiel od ďalších systémov je špecifický pre Teslu. TACC čiže Tesla Adaptive Cruise Control je adaptívny tempomat, ktorý udržiava rýchlosť a vzdialenosť od auta idúceho pred Teslou.

Okrem týchto systémov Tesla sleduje dianie na ceste pred sebou a v prípade hroziacej kolízie najprv upozorní vodiča (systém s nazýva FCW čiže Forward Collision Warning) a dokáže aj núdzovo zabrzdiť. (AEB čiže automatic emergency braking).

Od septembra minulého roka používajú elektromobily Tesla ako hlavný rozpoznávací senzor radar. Elon Musk vtedy na blogu automobilky napísal, že vďaka signálu, ktorý sa odráža od zeme, uvidí Tesla pristávajúce UFO ešte skôr, ako auto pred ňou.

Prečítajte si tiež: Tesla má nový Autopilot, neprekvapí ho ani pristávajúce UFO

Smrteľná nehoda Tesly je vyšetrená

Tesla stále nazýva Autopilot len "poloautonómnym" či "asistenčným" systémom, a to aj napriek tomu, že Autopilot je schopný šoférovať auto po diaľnici nepretržite dlho. Na rozdiel od áut iných značiek s podobnou výbavou sa Autopilot ani po viacnásobnom upozornení vodiča nevypne.

V súčasnosti vyrábané Tesly však už majú podľa Muska všetok hardvér potrebný na plne autonómne riadenie, kedy auto bude viesť softvér bez zásahu vodiča.

Od pôvodne veľmi ambicíóznych vyhlásení o schopnostiach systému musela Tesla ustúpiť po máji minulého roku, kedy Tesla s aktivovaným Autopilotom havarovala a jej šofér na mieste zahynul.

Tesla so systémom Autopilot vtedy narazila do návesu kamióna. Podľa údajov automobilky systém vyhodnotil bielu bočnú stranu návesu ako zavesené dopravné značenie a myslel si, že auto pod značením môže prejsť.

Tento týždeň ukončené vyšetrovanie ukázalo, že na vine bol vodič Tesly, ktorý opakované upozornenia Autopilota ignoroval a nevenoval sa šoférovaniu.

Prečítajte si tiež: Vodiča Tesly, ktorý pri nehode zahynul, Autopilot opakovane varoval

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  7. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  8. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  10. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  1. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  5. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  6. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  7. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  8. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 863
  2. Najužitočnejšia appka 17 765
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 042
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 494
  5. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 8 997
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 318
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 313
  8. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 641
  9. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 212
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 807

Téma: Adaptívny tempomat


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Tesla, Elon Musk, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako sa z mafiánov stávajú ctihodní občania

Mafiánom pomáhajú kontakty s políciou.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Všetko zadarmo, Fico sa vrátil

Šéf Smeru je späť, skúša starú formu.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Súd podľa Fica

Fico svoj návrh nemyslí celkom vážne.

Neprehliadnite tiež

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.

Rusi sa novej Nivy od Chevroletu zrejme nedočkajú

Automobilka sa postupne sťahuje z ruského trhu.

Nové autá pustili proti stene, Suzuki Jimny pohorelo

Hodnotiace kritéria sa stále sprísňujú.