Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

(Zdroj: Tesla)

PALO ALTO, BRATISLAVA. Teslu bude po novom učiť šoférovať Slovák. Za umelú inteligenciu a rozpoznávanie obrazu systému Autopilot amerických elektromobilov bude zodpovedať Andrej Karpathy.

Na pozícii Director of AI and Autopilot Vision bude Karpathy priamym podriadeným Elona Muska, zakladateľa a riaditeľa Tesly. Spolupracovať bude aj s Jimom Kellerom, riaditeľom softvéru a hardvéru systému Autopilot. Oznámil to v piatok 23. júna web Techcrunch.

Naučil počítač rozpoznať mačku

Karpathy bol výskumným pracovníkom v neziskovej organizácii OpenAI, ktorú sponzoruje Elon Musk. Absolvent doktorátu z počítačového rozpoznávania obrazu na Stanfordskej univerzite, má bohaté zázemie v odboroch súvisiacich s umelou inteligenciou.

Na poprednej univerzite v Kalifornii prednášal o strojovom učení, ako svoju dizertačnú prácu vytvoril systém na základe neurónových sietí, ktorý dokázal rozpoznať rôzne konkrétne predmety na obrázku a pomenovať ich v hovorovom jazyku.

Systém funguje aj spätne. Dokáže pochopiť výraz, napríklad, "biele tenisky" a nájsť biele tenisky na obrázku.

Autopilot nešoféruje sám. Zatiaľ

Systém Autopilot je poloautonómny asistenčný systém, ktorý má vodičovi pomáhať so šoférovaním. Tvoria ho dva menšie funkčné celky - Autosteer a TACC.

Autosteer udržiava auto v jazdných pruhoch a na rozdiel od ďalších systémov je špecifický pre Teslu. TACC čiže Tesla Adaptive Cruise Control je adaptívny tempomat, ktorý udržiava rýchlosť a vzdialenosť od auta idúceho pred Teslou.

Okrem týchto systémov Tesla sleduje dianie na ceste pred sebou a v prípade hroziacej kolízie najprv upozorní vodiča (systém s nazýva FCW čiže Forward Collision Warning) a dokáže aj núdzovo zabrzdiť. (AEB čiže automatic emergency braking).

Od septembra minulého roka používajú elektromobily Tesla ako hlavný rozpoznávací senzor radar. Elon Musk vtedy na blogu automobilky napísal, že vďaka signálu, ktorý sa odráža od zeme, uvidí Tesla pristávajúce UFO ešte skôr, ako auto pred ňou.

Prečítajte si tiež: Tesla má nový Autopilot, neprekvapí ho ani pristávajúce UFO

Smrteľná nehoda Tesly je vyšetrená

Tesla stále nazýva Autopilot len "poloautonómnym" či "asistenčným" systémom, a to aj napriek tomu, že Autopilot je schopný šoférovať auto po diaľnici nepretržite dlho. Na rozdiel od áut iných značiek s podobnou výbavou sa Autopilot ani po viacnásobnom upozornení vodiča nevypne.

V súčasnosti vyrábané Tesly však už majú podľa Muska všetok hardvér potrebný na plne autonómne riadenie, kedy auto bude viesť softvér bez zásahu vodiča.

Od pôvodne veľmi ambicíóznych vyhlásení o schopnostiach systému musela Tesla ustúpiť po máji minulého roku, kedy Tesla s aktivovaným Autopilotom havarovala a jej šofér na mieste zahynul.

Tesla so systémom Autopilot vtedy narazila do návesu kamióna. Podľa údajov automobilky systém vyhodnotil bielu bočnú stranu návesu ako zavesené dopravné značenie a myslel si, že auto pod značením môže prejsť.

Tento týždeň ukončené vyšetrovanie ukázalo, že na vine bol vodič Tesly, ktorý opakované upozornenia Autopilota ignoroval a nevenoval sa šoférovaniu.

Prečítajte si tiež: Vodiča Tesly, ktorý pri nehode zahynul, Autopilot opakovane varoval

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko spieva koledy
  2. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  3. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  4. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  7. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  9. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  10. Move in immediately, if you feel like it
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 45 494
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 441
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 096
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 806
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 794
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 780
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 6 707
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 6 093
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 863
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 741

Téma: Adaptívny tempomat


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Tesla, Elon Musk, Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mayová môže prísť o dôveru, v hre je koniec vlády

Mayová už konzervatívcov do riadnych volieb v roku 2022 nepovedie.

KULTÚRA

Seriálový otecko Braňo Deák: Chýba mi veľká filmová rola

Obľúbený seriálový herec nakrúca 3. sériu Oteckov.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

To, čo sa deje v Paríži, je cesta do pekiel

Črtá sa precedens, ktorý by si Európa mala odpustiť.

SVET

Klamal aj podplácal. Trumpov osobný právnik ide do väzenia

Cohen bude naďalej spolupracovať s FBI.

Neprehliadnite tiež

Jaguar s novou kolekciou predvádza psie kusy

Doplnky uľahčia život psovi aj jeho majiteľovi.

Prvá jazda: Seat Tarraco kombinuje nemecké gény so španielskym temperamentom

Môže byť zaujímavou alternatívou k Seatu Alhambra.

Škola šmyku: Ako správne šoférovať v zime?

Je jeden zaručený spôsob, ako nedostať šmyk.

Na viacerých úsekoch v Bratislave sa zdržíte v kolónach

Na úseku D1 od križovatky Senec až do Petržalky hlásia zdržanie až 50 minút.