Nemci aj napriek štátnej dotácii nemajú záujem o elektromobily

Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

FRANKFURT NAD MOHANOM, BRATISLAVA. Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal. Namiesto očakávaného návalu záujemcov zažili zamestnanci Spolkového úradu pre hospodárstvo a kontrolu vývozu (Bafa) skôr skromné dni.

Prvé výročie od schválenia dotácie uplynulo 2. júla a doteraz dostal Bafa len zhruba 20 600 žiadostí. Takýmto tempom by schválený rozpočet, ktorý umožňuje pridelenie vyše 300 000 dotácií, vydržal ešte 15 rokov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Podľa zákona však platnosť programu vyprší v lete 2019. Pre porovnanie: takmer dva milióny prémií v rámci šrotovného v roku 2009 sa minuli v priebehu 6 mesiacov a po globálnej finančnej kríze výrazne pomohli automobilovému priemyslu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Záujem nepodporila ani možnosť elektronického podania žiadosti, Bafa akurát musel prijať ďalších ľudí. V prvom roku prejavili záujem o dotáciu najmä firmy, ktoré podľa Bafa zaregistrovali 11 000 áut. Súkromné osoby si kúpili približne 9 000 vozidiel.

Štát ponúka kupcom čisto elektrického vozidla bonus 4 000 eur, záujemcovia o plug-in hybridy dostanú 3 000 eur. Polovicu však Bafa vypláca až po tom, čo dostane faktúru s príslušnou zľavou, čo vyvoláva problémy najmä pri leasingových zmluvách. Navyše niektoré automobilky pri schválení štátnej dotácie zoškrtali svoje vlastné rabaty.

Nemecko nesplní svoj cieľ

Nemecká vláda sa vzhľadom na tieto čísla musela vzdať svojho cieľa, že do roka 2020 dostane na cesty milión elektromobilov. Na prelome minulého a tohto roka bolo v evidencii 34 000 čisto elektrických vozidiel, čo je medziročný nárast o 33,4 %.

Tento počet mohol byť oveľa vyšší, keby v Nemecku kúpené elektromobily neboli po niekoľkých týždňoch či mesiacoch vyvezené do susedných krajín. Presné údaje o počte plug-in hybridov nie sú k dispozícii, keďže tieto autá padajú do rovnakej štatistickej položky ako ostatné hybridy. KBA predpokladá, že ide zhruba o rovnaké počty ako v prípade elektromobilov.

"Dotácia je nastavená chybne a prišla v nesprávnom okamihu," myslí si šéf Centra pre automobilový manažment (CAM) Stefan Bratzel. Problém s príliš nízkym dopytom súkromných osôb podľa neho nikdy neexistoval. Kameňom úrazu sú technologické nedostatky, najmä krátky dojazd a nedostatočne hustá sieť rýchlonabíjacích staníc. "Mali s tým začať skôr a peniaze radšej použiť na vybudovanie infraštruktúry," kritizuje Bratzel.

Podľa odborníkov má elektromobilita ešte dosť nedostatkov

"Využiteľnosť elektromobilov je ešte stále príliš nízka," myslí si uznávaný nemecký odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöffer z inštitútu CAR. Podľa neho vláda schválila dotáciu unáhlene a naslepo.

Rovnako ako Bratzel je presvedčený, že mala najprv investovať do nabíjacej infraštruktúry. Keby elektromobilmi podporila mestské systémy zdieľania áut, tzv. car sharing, dala by motoristom možnosť spoznať nový typ pohonu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Videá Kena Blocka majú konkurenciu. Šmykom jazdí Lamborghini a Nissan GT-R

Daňové zvýhodňovanie dieselových vozidiel súbežne s elektrickým pohonom považuje za takmer schizofrenické. "Treba sa konečne rozhodnúť, čo vlastne chceme," tvrdí Dudenhöffer.

Iný pohľad zastáva Združenie automobilového priemyslu (VDA). Upozorňuje na to, že podiel elektromobilov sa v prvých piatich mesiacoch tohto roka zdvojnásobil na 1,2 %. To znamená, že každé 100. zaevidované vozidlo bolo elektrické. No ani to podľa VDA nestačí na splnenie miliónového cieľa do roka 2020.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 626
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 431
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 076
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 752
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 599
  6. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 437
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 231
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 024
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 507
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 309

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

DOMOV

Snem Smeru: Fico opäť útočil na Kisku, aktivistov i médiá

Delegáti odštartovali snem hymnou a minútou ticha za Pašku.

KOMENTÁRE

Ficovi už nepomôžu ani dva kamene

Niet dôvodu si myslieť, že Smer a Fico budú robiť niečo iné, ako robili doteraz.

DOMOV

Začali hlásiť potraty cudziniek, stúpli takmer päťstonásobne

Mediklinik z Levíc začal zverejňovať počet potratov, ktoré urobil Poľkám.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.