Nemci aj napriek štátnej dotácii nemajú záujem o elektromobily

Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

FRANKFURT NAD MOHANOM, BRATISLAVA. Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal. Namiesto očakávaného návalu záujemcov zažili zamestnanci Spolkového úradu pre hospodárstvo a kontrolu vývozu (Bafa) skôr skromné dni.

Prvé výročie od schválenia dotácie uplynulo 2. júla a doteraz dostal Bafa len zhruba 20 600 žiadostí. Takýmto tempom by schválený rozpočet, ktorý umožňuje pridelenie vyše 300 000 dotácií, vydržal ešte 15 rokov.

Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Podľa zákona však platnosť programu vyprší v lete 2019. Pre porovnanie: takmer dva milióny prémií v rámci šrotovného v roku 2009 sa minuli v priebehu 6 mesiacov a po globálnej finančnej kríze výrazne pomohli automobilovému priemyslu.

Záujem nepodporila ani možnosť elektronického podania žiadosti, Bafa akurát musel prijať ďalších ľudí. V prvom roku prejavili záujem o dotáciu najmä firmy, ktoré podľa Bafa zaregistrovali 11 000 áut. Súkromné osoby si kúpili približne 9 000 vozidiel.

Štát ponúka kupcom čisto elektrického vozidla bonus 4 000 eur, záujemcovia o plug-in hybridy dostanú 3 000 eur. Polovicu však Bafa vypláca až po tom, čo dostane faktúru s príslušnou zľavou, čo vyvoláva problémy najmä pri leasingových zmluvách. Navyše niektoré automobilky pri schválení štátnej dotácie zoškrtali svoje vlastné rabaty.

Nemecko nesplní svoj cieľ

Nemecká vláda sa vzhľadom na tieto čísla musela vzdať svojho cieľa, že do roka 2020 dostane na cesty milión elektromobilov. Na prelome minulého a tohto roka bolo v evidencii 34 000 čisto elektrických vozidiel, čo je medziročný nárast o 33,4 %.

Tento počet mohol byť oveľa vyšší, keby v Nemecku kúpené elektromobily neboli po niekoľkých týždňoch či mesiacoch vyvezené do susedných krajín. Presné údaje o počte plug-in hybridov nie sú k dispozícii, keďže tieto autá padajú do rovnakej štatistickej položky ako ostatné hybridy. KBA predpokladá, že ide zhruba o rovnaké počty ako v prípade elektromobilov.

"Dotácia je nastavená chybne a prišla v nesprávnom okamihu," myslí si šéf Centra pre automobilový manažment (CAM) Stefan Bratzel. Problém s príliš nízkym dopytom súkromných osôb podľa neho nikdy neexistoval. Kameňom úrazu sú technologické nedostatky, najmä krátky dojazd a nedostatočne hustá sieť rýchlonabíjacích staníc. "Mali s tým začať skôr a peniaze radšej použiť na vybudovanie infraštruktúry," kritizuje Bratzel.

Podľa odborníkov má elektromobilita ešte dosť nedostatkov

"Využiteľnosť elektromobilov je ešte stále príliš nízka," myslí si uznávaný nemecký odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöffer z inštitútu CAR. Podľa neho vláda schválila dotáciu unáhlene a naslepo.

Rovnako ako Bratzel je presvedčený, že mala najprv investovať do nabíjacej infraštruktúry. Keby elektromobilmi podporila mestské systémy zdieľania áut, tzv. car sharing, dala by motoristom možnosť spoznať nový typ pohonu.

Prečítajte si tiež: Videá Kena Blocka majú konkurenciu. Šmykom jazdí Lamborghini a Nissan GT-R

Daňové zvýhodňovanie dieselových vozidiel súbežne s elektrickým pohonom považuje za takmer schizofrenické. "Treba sa konečne rozhodnúť, čo vlastne chceme," tvrdí Dudenhöffer.

Iný pohľad zastáva Združenie automobilového priemyslu (VDA). Upozorňuje na to, že podiel elektromobilov sa v prvých piatich mesiacoch tohto roka zdvojnásobil na 1,2 %. To znamená, že každé 100. zaevidované vozidlo bolo elektrické. No ani to podľa VDA nestačí na splnenie miliónového cieľa do roka 2020.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  3. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  4. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Slovensko spieva koledy
  2. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  3. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  4. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Slovenské ovocie a zelenina - máme ich v obchodoch dostatok?
  7. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  9. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  10. Move in immediately, if you feel like it
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 45 494
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 441
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 10 096
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 7 806
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 7 794
  6. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 7 780
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 6 707
  8. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 6 093
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 863
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 741

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Mayová môže prísť o dôveru, v hre je koniec vlády

Mayová už konzervatívcov do riadnych volieb v roku 2022 nepovedie.

KULTÚRA

Seriálový otecko Braňo Deák: Chýba mi veľká filmová rola

Obľúbený seriálový herec nakrúca 3. sériu Oteckov.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

To, čo sa deje v Paríži, je cesta do pekiel

Črtá sa precedens, ktorý by si Európa mala odpustiť.

SVET

Klamal aj podplácal. Trumpov osobný právnik ide do väzenia

Cohen bude naďalej spolupracovať s FBI.

Neprehliadnite tiež

Jaguar s novou kolekciou predvádza psie kusy

Doplnky uľahčia život psovi aj jeho majiteľovi.

Prvá jazda: Seat Tarraco kombinuje nemecké gény so španielskym temperamentom

Môže byť zaujímavou alternatívou k Seatu Alhambra.

Škola šmyku: Ako správne šoférovať v zime?

Je jeden zaručený spôsob, ako nedostať šmyk.

Na viacerých úsekoch v Bratislave sa zdržíte v kolónach

Na úseku D1 od križovatky Senec až do Petržalky hlásia zdržanie až 50 minút.