Nemci aj napriek štátnej dotácii nemajú záujem o elektromobily

Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

FRANKFURT NAD MOHANOM, BRATISLAVA. Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal. Namiesto očakávaného návalu záujemcov zažili zamestnanci Spolkového úradu pre hospodárstvo a kontrolu vývozu (Bafa) skôr skromné dni.

Prvé výročie od schválenia dotácie uplynulo 2. júla a doteraz dostal Bafa len zhruba 20 600 žiadostí. Takýmto tempom by schválený rozpočet, ktorý umožňuje pridelenie vyše 300 000 dotácií, vydržal ešte 15 rokov.

Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Podľa zákona však platnosť programu vyprší v lete 2019. Pre porovnanie: takmer dva milióny prémií v rámci šrotovného v roku 2009 sa minuli v priebehu 6 mesiacov a po globálnej finančnej kríze výrazne pomohli automobilovému priemyslu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Záujem nepodporila ani možnosť elektronického podania žiadosti, Bafa akurát musel prijať ďalších ľudí. V prvom roku prejavili záujem o dotáciu najmä firmy, ktoré podľa Bafa zaregistrovali 11 000 áut. Súkromné osoby si kúpili približne 9 000 vozidiel.

Štát ponúka kupcom čisto elektrického vozidla bonus 4 000 eur, záujemcovia o plug-in hybridy dostanú 3 000 eur. Polovicu však Bafa vypláca až po tom, čo dostane faktúru s príslušnou zľavou, čo vyvoláva problémy najmä pri leasingových zmluvách. Navyše niektoré automobilky pri schválení štátnej dotácie zoškrtali svoje vlastné rabaty.

Nemecko nesplní svoj cieľ

Nemecká vláda sa vzhľadom na tieto čísla musela vzdať svojho cieľa, že do roka 2020 dostane na cesty milión elektromobilov. Na prelome minulého a tohto roka bolo v evidencii 34 000 čisto elektrických vozidiel, čo je medziročný nárast o 33,4 %.

Tento počet mohol byť oveľa vyšší, keby v Nemecku kúpené elektromobily neboli po niekoľkých týždňoch či mesiacoch vyvezené do susedných krajín. Presné údaje o počte plug-in hybridov nie sú k dispozícii, keďže tieto autá padajú do rovnakej štatistickej položky ako ostatné hybridy. KBA predpokladá, že ide zhruba o rovnaké počty ako v prípade elektromobilov.

"Dotácia je nastavená chybne a prišla v nesprávnom okamihu," myslí si šéf Centra pre automobilový manažment (CAM) Stefan Bratzel. Problém s príliš nízkym dopytom súkromných osôb podľa neho nikdy neexistoval. Kameňom úrazu sú technologické nedostatky, najmä krátky dojazd a nedostatočne hustá sieť rýchlonabíjacích staníc. "Mali s tým začať skôr a peniaze radšej použiť na vybudovanie infraštruktúry," kritizuje Bratzel.

Podľa odborníkov má elektromobilita ešte dosť nedostatkov

"Využiteľnosť elektromobilov je ešte stále príliš nízka," myslí si uznávaný nemecký odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöffer z inštitútu CAR. Podľa neho vláda schválila dotáciu unáhlene a naslepo.

Rovnako ako Bratzel je presvedčený, že mala najprv investovať do nabíjacej infraštruktúry. Keby elektromobilmi podporila mestské systémy zdieľania áut, tzv. car sharing, dala by motoristom možnosť spoznať nový typ pohonu.

Prečítajte si tiež: Videá Kena Blocka majú konkurenciu. Šmykom jazdí Lamborghini a Nissan GT-R

Daňové zvýhodňovanie dieselových vozidiel súbežne s elektrickým pohonom považuje za takmer schizofrenické. "Treba sa konečne rozhodnúť, čo vlastne chceme," tvrdí Dudenhöffer.

Iný pohľad zastáva Združenie automobilového priemyslu (VDA). Upozorňuje na to, že podiel elektromobilov sa v prvých piatich mesiacoch tohto roka zdvojnásobil na 1,2 %. To znamená, že každé 100. zaevidované vozidlo bolo elektrické. No ani to podľa VDA nestačí na splnenie miliónového cieľa do roka 2020.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 119
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 990
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 855
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 980
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 606
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 903
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 781
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 092
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 947

Téma: Nemecko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Neprehliadnite tiež

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava

Lego predstavilo model najznámejšieho auta Jamesa Bonda

Stavebnica s 1295 dielmi dá zabrať aj dospelým.

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.