SME

Nemci aj napriek štátnej dotácii nemajú záujem o elektromobily

Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

FRANKFURT NAD MOHANOM, BRATISLAVA. Rok po zavedení štátnej dotácie na kúpu elektromobilov v Nemecku sa žiadny prudký nárast záujmu nekonal. Namiesto očakávaného návalu záujemcov zažili zamestnanci Spolkového úradu pre hospodárstvo a kontrolu vývozu (Bafa) skôr skromné dni.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé výročie od schválenia dotácie uplynulo 2. júla a doteraz dostal Bafa len zhruba 20 600 žiadostí. Takýmto tempom by schválený rozpočet, ktorý umožňuje pridelenie vyše 300 000 dotácií, vydržal ešte 15 rokov.

Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre Čítajte 

Podľa zákona však platnosť programu vyprší v lete 2019. Pre porovnanie: takmer dva milióny prémií v rámci šrotovného v roku 2009 sa minuli v priebehu 6 mesiacov a po globálnej finančnej kríze výrazne pomohli automobilovému priemyslu.

SkryťVypnúť reklamu

Záujem nepodporila ani možnosť elektronického podania žiadosti, Bafa akurát musel prijať ďalších ľudí. V prvom roku prejavili záujem o dotáciu najmä firmy, ktoré podľa Bafa zaregistrovali 11 000 áut. Súkromné osoby si kúpili približne 9 000 vozidiel.

Štát ponúka kupcom čisto elektrického vozidla bonus 4 000 eur, záujemcovia o plug-in hybridy dostanú 3 000 eur. Polovicu však Bafa vypláca až po tom, čo dostane faktúru s príslušnou zľavou, čo vyvoláva problémy najmä pri leasingových zmluvách. Navyše niektoré automobilky pri schválení štátnej dotácie zoškrtali svoje vlastné rabaty.

Nemecko nesplní svoj cieľ

Nemecká vláda sa vzhľadom na tieto čísla musela vzdať svojho cieľa, že do roka 2020 dostane na cesty milión elektromobilov. Na prelome minulého a tohto roka bolo v evidencii 34 000 čisto elektrických vozidiel, čo je medziročný nárast o 33,4 %.

SkryťVypnúť reklamu

Tento počet mohol byť oveľa vyšší, keby v Nemecku kúpené elektromobily neboli po niekoľkých týždňoch či mesiacoch vyvezené do susedných krajín. Presné údaje o počte plug-in hybridov nie sú k dispozícii, keďže tieto autá padajú do rovnakej štatistickej položky ako ostatné hybridy. KBA predpokladá, že ide zhruba o rovnaké počty ako v prípade elektromobilov.

"Dotácia je nastavená chybne a prišla v nesprávnom okamihu," myslí si šéf Centra pre automobilový manažment (CAM) Stefan Bratzel. Problém s príliš nízkym dopytom súkromných osôb podľa neho nikdy neexistoval. Kameňom úrazu sú technologické nedostatky, najmä krátky dojazd a nedostatočne hustá sieť rýchlonabíjacích staníc. "Mali s tým začať skôr a peniaze radšej použiť na vybudovanie infraštruktúry," kritizuje Bratzel.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa odborníkov má elektromobilita ešte dosť nedostatkov

"Využiteľnosť elektromobilov je ešte stále príliš nízka," myslí si uznávaný nemecký odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöffer z inštitútu CAR. Podľa neho vláda schválila dotáciu unáhlene a naslepo.

Rovnako ako Bratzel je presvedčený, že mala najprv investovať do nabíjacej infraštruktúry. Keby elektromobilmi podporila mestské systémy zdieľania áut, tzv. car sharing, dala by motoristom možnosť spoznať nový typ pohonu.

Prečítajte si tiež: Videá Kena Blocka majú konkurenciu. Šmykom jazdí Lamborghini a Nissan GT-R Čítajte 

Daňové zvýhodňovanie dieselových vozidiel súbežne s elektrickým pohonom považuje za takmer schizofrenické. "Treba sa konečne rozhodnúť, čo vlastne chceme," tvrdí Dudenhöffer.

Iný pohľad zastáva Združenie automobilového priemyslu (VDA). Upozorňuje na to, že podiel elektromobilov sa v prvých piatich mesiacoch tohto roka zdvojnásobil na 1,2 %. To znamená, že každé 100. zaevidované vozidlo bolo elektrické. No ani to podľa VDA nestačí na splnenie miliónového cieľa do roka 2020.

Elektromobily

Ilustračné foto.

Pokles záujmu o vozidlá Tesly ovplyvnili aj politické aktivity Muska.


TASR 2
Ilustračné foto

Vláda sa snaží zatraktívniť kúpu plne elektrických vozidiel.


TASR 3
Súvisiace témy: Nemecko
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  4. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  8. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 496
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 189
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 638
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 837
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 673
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 547
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 463
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor Maroš Žilinka.

Uplatnil rovnaký princíp, ako sudca Cisarik, keď odsúdil Petra Kažimíra.


19
Peter Tkačenko.

„Zvrchovanosť národnej identity“ nechráni Slovenskú republiku, ale jej vládu.


27
Ilustračné foto

NBS tvrdí, že do desať rokov podiel nových hypoték klesne o štvrtinu.


8
Ruský vojak sa pripravuje na vojenskú prehliadku v Moskve.

Ide o takzvanú literatúru Z.


5
reklama
  1. Radko Mačuha: Na východe nič nieje.
  2. František Kukura: Keď Untermensch hlása Übermenscha: Slovanský paradox morálnej nadradenosti
  3. František Kukura: Nežná revolúcia? Už aj tá je „neproduktívna."
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Na kajúcnika Tigra podali obžalobu
  5. Ján Chomík: Kazateľ
  6. Štefan Ambroš: Európa v informačnom boji s Ruskom stratila ďalšiu pozíciu
  7. František Kukura: O 72 pohlaviach z Bruselu a jednej výnosnej agende z domova
  8. Peter Franek: 17. november - zrušiť !!!!!!!
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 088
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 369
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 748
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 8 532
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 647
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 997
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 259
  8. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 239
  1. Radko Mačuha: Na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu