SME
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Michelin vyzýva na testovanie opotrebovaných pneumatík

Niektorí výrobcovia podnecujú vodičov, aby pneumatiky menili predčasne.

Testovanie opotrebovaných pneumatík na mokrej vozovke. Testovanie opotrebovaných pneumatík na mokrej vozovke. (Zdroj: Michelin)

Spoločnosť Michelin je presvedčená, že niektoré pneumatiky si môžu zachovať svoju výkonnosť po celý čas používania a nemali by sa meniť príliš skoro.

Toto tvrdenie podporujú i výskumy bezpečnosti cestnej premávky a požiadavky na ochranu životného prostredia. Spoločnosť zároveň apeluje na to, aby nezávislé výskumné inštitúcie začali testovať opotrebované pneumatiky.

Vďaka tomu budú vodiči schopní pri nákupe pneumatiky sledovať jej parametre platné nielen v okamihu, keď je nová, ale aj v poslednej fáze jej používania.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Michelin trvá na tom, že pneumatiky musia byť natoľko odolný produkt, aby zaručili bezpečnosť od samotného začiatku používania až po ich demontáž z vozidla, keď hĺbka dezénu dosiahne minimálnu povolenú hodnotu (1,6 mm).

Podľa Terryho Gettysa, viceprezidenta výskumu a vývoja skupiny Michelin "výsledky testov uskutočnených v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux dokázali, že k väčším rozdielom vo výkonnosti dochádza práve pri opotrebovaných pneumatikách, nie pri pneumatikách nových."

"Veľké množstvo výrobcov z rôznych odvetví stavia na „plánovanom starnutí produktu“, čo v skutočnosti znamená cielené skrátenie životnosti ich produktov", doplnil Terry Gettys.

Bezpečnosť nestojí len na dezéne

Zo štúdie Európskej komisie z roku 2014 vyplýva, že neexistuje žiadna potvrdená súvislosť medzi počtom nehôd a hĺbkou dezénu. To potvrdzuje stanovisko spoločnosti Michelin, že neexistuje dôvod, prečo by sa z bezpečnostného hľadiska mal zvýšiť limit pre minimálnu hĺbku dezénu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre Čítajte 

Automobilový priemysel na celom svete uznáva za spoľahlivý ukazovateľ bezpečnosti brzdnú dráhu. Tá sa odvíja od mnohých faktorov, ako sú stav zavesenia kolies, konštrukcie pneumatiky, kvalita zmesi gumy, kvalita kostry, tlak hustenia. Nezávisí len od hĺbky dezénu.

Skoršia výmena znamená rapídne navýšenie znečistenia

Pre limit 1,6 mm hovoria aj ekologické dôvody. Na výrobu pneumatík sa používa veľké množstvo materiálov a energií. Nákladný a problematický je aj proces recyklácie opotrebovaných pneumatík. Spolu s tým, ako sa pneumatika opotrebúva, sa zároveň znižuje jej valivý odpor a tak i spotreba paliva.

Podľa výskumov by zvýšenie limitu minimálnej hĺbky behúňa len v Európe viedlo ku zvýšeniu ročnej spotreby paliva o 900 miliónov litrov a emisií CO2 o 9 miliónov ton.

Skryť Vypnúť reklamu

Výmena pneumatík skôr, než hĺbka ich dezénu dosiahne 1,6 mm, by znamenala, že by európski vodiči ročne zakúpili o 128 miliónov pneumatík viac.

Testy opotrebovaných pneumatík

Michelin vyzýva nezávislé testovacie a spotrebiteľské organizácie, aby porovnávali a testovali pneumatiky opotrebované na minimálne prijateľnú hĺbku 1,6 mm.

Z testov uskutočňovaných na skúšobnej dráhe v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux vyplýva, že prémiové pneumatiky s behúňom opotrebovaným do hĺbky 1,6 mm môžu poskytovať lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

Napríklad výsledky testov ukázali jednoznačné zlepšenie priľnavosti a skrátenie brzdnej dráhy na suchom povrchu pri opotrebovaných pneumatikách. Opotrebované pneumatiky navyše znižujú hlučnosť.

Prečítajte si tiež: Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli Čítajte 

Testy tiež ukázali, že niektoré opotrebované pneumatiky môžu na mokrom povrchu poskytnúť porovnateľné alebo lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najkratšiu brzdnú dráhu na mokrom povrchu mala nová prémiová pneumatika, potom nasledovala opotrebovaná prémiová pneumatika, po nej nová pneumatika z ekonomickej triedy a ako posledná sa umiestnila opotrebovaná pneumatika z ekonomickej triedy.

Európske nariadenie o klasifikácii pneumatík stanovilo minimálne požadované normy pre výkony pneumatík, predovšetkým pre brzdenie na mokrom povrchu.

Napriek tomu, že všetky nové pneumatiky predávané v Európe z legálnych zdrojov tieto minimálne kritériá splňujú, testy potvrdili, že efektivita brzdenia niektorých pneumatík na mokrom povrchu rýchlo klesá úmerne s ich opotrebovaním.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 306
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 187
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 863
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 834
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 839
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 4 450
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 726
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 196
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 289
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 083
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Stanislav Jurčišin: Ideológia po kapitalisticky
  2. Marek Strapko: Tá smrtka z kúpaliska naozaj prišla...
  3. Jaroslav Polaček: V Košiciach máme klzisko svetových rozmerov
  4. Róbert Kotian: Ako sa Edo zaťal
  5. Štefan Vidlár: Nepekne hovoríš o dôchodcovi
  6. Miroslav Haviar: Naozaj majú všetci nárok?
  7. Tomáš Tenczer: Prečo ľudia nechcú deti?
  8. Marek Brezovský: Koniec pretvárky, späť na stromy. Debata o očkovaní čoraz viac pôsobí, že mentálne žijeme v pralese.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 222
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 235
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 843
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 699
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 329
  6. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 3 767
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 620
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 506
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu