SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Michelin vyzýva na testovanie opotrebovaných pneumatík

Niektorí výrobcovia podnecujú vodičov, aby pneumatiky menili predčasne.

Testovanie opotrebovaných pneumatík na mokrej vozovke. Testovanie opotrebovaných pneumatík na mokrej vozovke. (Zdroj: Michelin)

Spoločnosť Michelin je presvedčená, že niektoré pneumatiky si môžu zachovať svoju výkonnosť po celý čas používania a nemali by sa meniť príliš skoro.

Toto tvrdenie podporujú i výskumy bezpečnosti cestnej premávky a požiadavky na ochranu životného prostredia. Spoločnosť zároveň apeluje na to, aby nezávislé výskumné inštitúcie začali testovať opotrebované pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka tomu budú vodiči schopní pri nákupe pneumatiky sledovať jej parametre platné nielen v okamihu, keď je nová, ale aj v poslednej fáze jej používania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Michelin trvá na tom, že pneumatiky musia byť natoľko odolný produkt, aby zaručili bezpečnosť od samotného začiatku používania až po ich demontáž z vozidla, keď hĺbka dezénu dosiahne minimálnu povolenú hodnotu (1,6 mm).

Podľa Terryho Gettysa, viceprezidenta výskumu a vývoja skupiny Michelin "výsledky testov uskutočnených v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux dokázali, že k väčším rozdielom vo výkonnosti dochádza práve pri opotrebovaných pneumatikách, nie pri pneumatikách nových."

"Veľké množstvo výrobcov z rôznych odvetví stavia na „plánovanom starnutí produktu“, čo v skutočnosti znamená cielené skrátenie životnosti ich produktov", doplnil Terry Gettys.

Bezpečnosť nestojí len na dezéne

Zo štúdie Európskej komisie z roku 2014 vyplýva, že neexistuje žiadna potvrdená súvislosť medzi počtom nehôd a hĺbkou dezénu. To potvrdzuje stanovisko spoločnosti Michelin, že neexistuje dôvod, prečo by sa z bezpečnostného hľadiska mal zvýšiť limit pre minimálnu hĺbku dezénu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre Čítajte 

Automobilový priemysel na celom svete uznáva za spoľahlivý ukazovateľ bezpečnosti brzdnú dráhu. Tá sa odvíja od mnohých faktorov, ako sú stav zavesenia kolies, konštrukcie pneumatiky, kvalita zmesi gumy, kvalita kostry, tlak hustenia. Nezávisí len od hĺbky dezénu.

Skoršia výmena znamená rapídne navýšenie znečistenia

Pre limit 1,6 mm hovoria aj ekologické dôvody. Na výrobu pneumatík sa používa veľké množstvo materiálov a energií. Nákladný a problematický je aj proces recyklácie opotrebovaných pneumatík. Spolu s tým, ako sa pneumatika opotrebúva, sa zároveň znižuje jej valivý odpor a tak i spotreba paliva.

Podľa výskumov by zvýšenie limitu minimálnej hĺbky behúňa len v Európe viedlo ku zvýšeniu ročnej spotreby paliva o 900 miliónov litrov a emisií CO2 o 9 miliónov ton.

SkryťVypnúť reklamu

Výmena pneumatík skôr, než hĺbka ich dezénu dosiahne 1,6 mm, by znamenala, že by európski vodiči ročne zakúpili o 128 miliónov pneumatík viac.

Testy opotrebovaných pneumatík

Michelin vyzýva nezávislé testovacie a spotrebiteľské organizácie, aby porovnávali a testovali pneumatiky opotrebované na minimálne prijateľnú hĺbku 1,6 mm.

Z testov uskutočňovaných na skúšobnej dráhe v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux vyplýva, že prémiové pneumatiky s behúňom opotrebovaným do hĺbky 1,6 mm môžu poskytovať lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

Napríklad výsledky testov ukázali jednoznačné zlepšenie priľnavosti a skrátenie brzdnej dráhy na suchom povrchu pri opotrebovaných pneumatikách. Opotrebované pneumatiky navyše znižujú hlučnosť.

Prečítajte si tiež: Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli Čítajte 

Testy tiež ukázali, že niektoré opotrebované pneumatiky môžu na mokrom povrchu poskytnúť porovnateľné alebo lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu

Najkratšiu brzdnú dráhu na mokrom povrchu mala nová prémiová pneumatika, potom nasledovala opotrebovaná prémiová pneumatika, po nej nová pneumatika z ekonomickej triedy a ako posledná sa umiestnila opotrebovaná pneumatika z ekonomickej triedy.

Európske nariadenie o klasifikácii pneumatík stanovilo minimálne požadované normy pre výkony pneumatík, predovšetkým pre brzdenie na mokrom povrchu.

Napriek tomu, že všetky nové pneumatiky predávané v Európe z legálnych zdrojov tieto minimálne kritériá splňujú, testy potvrdili, že efektivita brzdenia niektorých pneumatík na mokrom povrchu rýchlo klesá úmerne s ich opotrebovaním.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 567
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 898
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 670
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 142
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 612
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 606
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 264
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  5. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  8. Irena Šimuneková: Bralce
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 239
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 505
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 417
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 832
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 312
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 427
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 351
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 085
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu