Michelin vyzýva na testovanie opotrebovaných pneumatík

Niektorí výrobcovia podnecujú vodičov, aby pneumatiky menili predčasne.

Testovanie opotrebovaných pneumatík na mokrej vozovke. (Zdroj: Michelin)

Spoločnosť Michelin je presvedčená, že niektoré pneumatiky si môžu zachovať svoju výkonnosť po celý čas používania a nemali by sa meniť príliš skoro.

Toto tvrdenie podporujú i výskumy bezpečnosti cestnej premávky a požiadavky na ochranu životného prostredia. Spoločnosť zároveň apeluje na to, aby nezávislé výskumné inštitúcie začali testovať opotrebované pneumatiky.

Vďaka tomu budú vodiči schopní pri nákupe pneumatiky sledovať jej parametre platné nielen v okamihu, keď je nová, ale aj v poslednej fáze jej používania.

Michelin trvá na tom, že pneumatiky musia byť natoľko odolný produkt, aby zaručili bezpečnosť od samotného začiatku používania až po ich demontáž z vozidla, keď hĺbka dezénu dosiahne minimálnu povolenú hodnotu (1,6 mm).

Podľa Terryho Gettysa, viceprezidenta výskumu a vývoja skupiny Michelin "výsledky testov uskutočnených v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux dokázali, že k väčším rozdielom vo výkonnosti dochádza práve pri opotrebovaných pneumatikách, nie pri pneumatikách nových."

"Veľké množstvo výrobcov z rôznych odvetví stavia na „plánovanom starnutí produktu“, čo v skutočnosti znamená cielené skrátenie životnosti ich produktov", doplnil Terry Gettys.

Bezpečnosť nestojí len na dezéne

Zo štúdie Európskej komisie z roku 2014 vyplýva, že neexistuje žiadna potvrdená súvislosť medzi počtom nehôd a hĺbkou dezénu. To potvrdzuje stanovisko spoločnosti Michelin, že neexistuje dôvod, prečo by sa z bezpečnostného hľadiska mal zvýšiť limit pre minimálnu hĺbku dezénu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Automobilový priemysel na celom svete uznáva za spoľahlivý ukazovateľ bezpečnosti brzdnú dráhu. Tá sa odvíja od mnohých faktorov, ako sú stav zavesenia kolies, konštrukcie pneumatiky, kvalita zmesi gumy, kvalita kostry, tlak hustenia. Nezávisí len od hĺbky dezénu.

Skoršia výmena znamená rapídne navýšenie znečistenia

Pre limit 1,6 mm hovoria aj ekologické dôvody. Na výrobu pneumatík sa používa veľké množstvo materiálov a energií. Nákladný a problematický je aj proces recyklácie opotrebovaných pneumatík. Spolu s tým, ako sa pneumatika opotrebúva, sa zároveň znižuje jej valivý odpor a tak i spotreba paliva.

Podľa výskumov by zvýšenie limitu minimálnej hĺbky behúňa len v Európe viedlo ku zvýšeniu ročnej spotreby paliva o 900 miliónov litrov a emisií CO2 o 9 miliónov ton.

Výmena pneumatík skôr, než hĺbka ich dezénu dosiahne 1,6 mm, by znamenala, že by európski vodiči ročne zakúpili o 128 miliónov pneumatík viac.

Testy opotrebovaných pneumatík

Michelin vyzýva nezávislé testovacie a spotrebiteľské organizácie, aby porovnávali a testovali pneumatiky opotrebované na minimálne prijateľnú hĺbku 1,6 mm.

Z testov uskutočňovaných na skúšobnej dráhe v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux vyplýva, že prémiové pneumatiky s behúňom opotrebovaným do hĺbky 1,6 mm môžu poskytovať lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

Napríklad výsledky testov ukázali jednoznačné zlepšenie priľnavosti a skrátenie brzdnej dráhy na suchom povrchu pri opotrebovaných pneumatikách. Opotrebované pneumatiky navyše znižujú hlučnosť.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Testy tiež ukázali, že niektoré opotrebované pneumatiky môžu na mokrom povrchu poskytnúť porovnateľné alebo lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

Najkratšiu brzdnú dráhu na mokrom povrchu mala nová prémiová pneumatika, potom nasledovala opotrebovaná prémiová pneumatika, po nej nová pneumatika z ekonomickej triedy a ako posledná sa umiestnila opotrebovaná pneumatika z ekonomickej triedy.

Európske nariadenie o klasifikácii pneumatík stanovilo minimálne požadované normy pre výkony pneumatík, predovšetkým pre brzdenie na mokrom povrchu.

Napriek tomu, že všetky nové pneumatiky predávané v Európe z legálnych zdrojov tieto minimálne kritériá splňujú, testy potvrdili, že efektivita brzdenia niektorých pneumatík na mokrom povrchu rýchlo klesá úmerne s ich opotrebovaním.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 34 142
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 645
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 114
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 370
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 600
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 242
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 196
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 117
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 968
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V správnom čase na správnom balkóne

Tiahnuce žeriavy a husi, ale aj strieľajúci psychopat a výbuch plynu. Čo všetko sa dá odfotiť z bytu.

BRATISLAVA

Vyrobiť originálny bratislavský rožok je kumšt

Vo Viedni majú Sacher tortu, v Budapešti šomló halušky, v Bratislave rožky.

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.