SME

Michelin vyzýva na testovanie opotrebovaných pneumatík

Niektorí výrobcovia podnecujú vodičov, aby pneumatiky menili predčasne.

Testovanie opotrebovaných pneumatík na mokrej vozovke. Testovanie opotrebovaných pneumatík na mokrej vozovke. (Zdroj: Michelin)

Spoločnosť Michelin je presvedčená, že niektoré pneumatiky si môžu zachovať svoju výkonnosť po celý čas používania a nemali by sa meniť príliš skoro.

Toto tvrdenie podporujú i výskumy bezpečnosti cestnej premávky a požiadavky na ochranu životného prostredia. Spoločnosť zároveň apeluje na to, aby nezávislé výskumné inštitúcie začali testovať opotrebované pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďaka tomu budú vodiči schopní pri nákupe pneumatiky sledovať jej parametre platné nielen v okamihu, keď je nová, ale aj v poslednej fáze jej používania.

SkryťVypnúť reklamu

Michelin trvá na tom, že pneumatiky musia byť natoľko odolný produkt, aby zaručili bezpečnosť od samotného začiatku používania až po ich demontáž z vozidla, keď hĺbka dezénu dosiahne minimálnu povolenú hodnotu (1,6 mm).

Podľa Terryho Gettysa, viceprezidenta výskumu a vývoja skupiny Michelin "výsledky testov uskutočnených v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux dokázali, že k väčším rozdielom vo výkonnosti dochádza práve pri opotrebovaných pneumatikách, nie pri pneumatikách nových."

"Veľké množstvo výrobcov z rôznych odvetví stavia na „plánovanom starnutí produktu“, čo v skutočnosti znamená cielené skrátenie životnosti ich produktov", doplnil Terry Gettys.

Bezpečnosť nestojí len na dezéne

Zo štúdie Európskej komisie z roku 2014 vyplýva, že neexistuje žiadna potvrdená súvislosť medzi počtom nehôd a hĺbkou dezénu. To potvrdzuje stanovisko spoločnosti Michelin, že neexistuje dôvod, prečo by sa z bezpečnostného hľadiska mal zvýšiť limit pre minimálnu hĺbku dezénu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre Čítajte 

Automobilový priemysel na celom svete uznáva za spoľahlivý ukazovateľ bezpečnosti brzdnú dráhu. Tá sa odvíja od mnohých faktorov, ako sú stav zavesenia kolies, konštrukcie pneumatiky, kvalita zmesi gumy, kvalita kostry, tlak hustenia. Nezávisí len od hĺbky dezénu.

Skoršia výmena znamená rapídne navýšenie znečistenia

Pre limit 1,6 mm hovoria aj ekologické dôvody. Na výrobu pneumatík sa používa veľké množstvo materiálov a energií. Nákladný a problematický je aj proces recyklácie opotrebovaných pneumatík. Spolu s tým, ako sa pneumatika opotrebúva, sa zároveň znižuje jej valivý odpor a tak i spotreba paliva.

Podľa výskumov by zvýšenie limitu minimálnej hĺbky behúňa len v Európe viedlo ku zvýšeniu ročnej spotreby paliva o 900 miliónov litrov a emisií CO2 o 9 miliónov ton.

SkryťVypnúť reklamu

Výmena pneumatík skôr, než hĺbka ich dezénu dosiahne 1,6 mm, by znamenala, že by európski vodiči ročne zakúpili o 128 miliónov pneumatík viac.

Testy opotrebovaných pneumatík

Michelin vyzýva nezávislé testovacie a spotrebiteľské organizácie, aby porovnávali a testovali pneumatiky opotrebované na minimálne prijateľnú hĺbku 1,6 mm.

Z testov uskutočňovaných na skúšobnej dráhe v Centre výskumu a rozvoja Michelin v Ladoux vyplýva, že prémiové pneumatiky s behúňom opotrebovaným do hĺbky 1,6 mm môžu poskytovať lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

Napríklad výsledky testov ukázali jednoznačné zlepšenie priľnavosti a skrátenie brzdnej dráhy na suchom povrchu pri opotrebovaných pneumatikách. Opotrebované pneumatiky navyše znižujú hlučnosť.

Prečítajte si tiež: Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli Čítajte 

Testy tiež ukázali, že niektoré opotrebované pneumatiky môžu na mokrom povrchu poskytnúť porovnateľné alebo lepšie výkony než niektoré nové pneumatiky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najkratšiu brzdnú dráhu na mokrom povrchu mala nová prémiová pneumatika, potom nasledovala opotrebovaná prémiová pneumatika, po nej nová pneumatika z ekonomickej triedy a ako posledná sa umiestnila opotrebovaná pneumatika z ekonomickej triedy.

Európske nariadenie o klasifikácii pneumatík stanovilo minimálne požadované normy pre výkony pneumatík, predovšetkým pre brzdenie na mokrom povrchu.

Napriek tomu, že všetky nové pneumatiky predávané v Európe z legálnych zdrojov tieto minimálne kritériá splňujú, testy potvrdili, že efektivita brzdenia niektorých pneumatík na mokrom povrchu rýchlo klesá úmerne s ich opotrebovaním.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 10 281
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 10 270
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 895
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 019
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 239
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 880
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 788
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 588
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rastislav Puchala: Fico má pravdu. Režimy v Číne a Vietname sú vysoko inšpiratívne
  2. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  3. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  4. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  5. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  6. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  7. Oskar Kaman: Staromešťan opäť na odstrel
  8. Viktor Pamula: "Bezbariérovosť " v 21. storočí
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 906
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 114
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 976
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 372
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 6 245
  6. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 850
  7. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 649
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 4 891
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťZatvoriť reklamu