SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Audi predstavilo novú A8, jazdí sama a masíruje vám chodidlá

Limuzína dostane 48-voltový elektrický systém.

(Zdroj: Audi)

INGOLSTADT, BRATISLAVA. Nové komfortné prvky, nové asistenčné systémy, nový hybridný systém aj nové dotykové displeje. Nová generácia limuzíny Audi A8 má ambíciu byť technologicky najpokročilejším autom na svete.

Bavorská automobilka predstavila svoju vlajkovú loď dnes, do predaja sa má dostať na jeseň tohto roka s cenou začínajúcou na úrovni 90-tisíc eur.

Hlavnými konkurentami A8 sú BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S. Počtom technológií, hračičiek a vychytávok, ale aj dĺžkou, Audi nemeckých nepriateľov hravo prekoná.

Lasery vpredu, organické diódy vzadu

S dĺžkou 5,17 metra (5,3 m ako A8 L s predĺženým rázvorom) je Audi najdlhšou limuzínou vo svojom segmente. Jej dizajn je však skôr evolučný, tvarovo vychádza z modelov ako Audi A5 či SUV Q7, ktoré sa vyrába v Bratislave.

Veľkou novinkou sú prepojené zadné svetlá, ktoré využívajú organické LED diód (OLED). Počas toho, ako vodič k autu prichádza alebo od neho odchádza, sa zadné svetlá postupne rozsvecujú

Načítavám video...

Predné svetlá používajú laserovú technológiu, vďaka čomu dosvietia ďalej ako bežné LEDky. V obrovskej prednej maske si našli miesto viaceré senzory vrátane laserového skeneru, ktorý je podľa Audi použitý v sériovom aute historicky po prvý raz.

Vie ísť v zápche aj zaparkovať

Laserový skener spolu s plejádou ďalších senzorov umožňujú novej A8 jazdiť čiastočne autonómne, bez zásahu šoféra. Na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde sú opačné smery oddelené zvodidlami, dokáže nová A8 šoférovať v zápche až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu úplne sama.

Podobné systémy už majú aj iné autá, no v ich prípade sa systém deaktivuje, keď sa šofér prestane venovať riadeniu (nedrží volant). Systém v Audi sa stará o rozbiehanie, šoférovanie a krútenie volantom bez obmedzenia až dovtedy, kým - ako sa píše v tlačovej správe - "nedosiahne svoje limity" a vyzve vodiča, aby prebral riadenie.

Šofér tiež môže z auta vystúpiť a stojac pri ňom dať cez smartfón pokyn, aby auto samé zaparkovalo.

Otočné koliesko má 16 rokov, Audi sa s ním rozlúčilo

V neprívetivo vyzerajúcom interiéri majú hlavné slovo dotykové displeje. V Audi A8 už nenájdeme otočné koliesko systému MMI, ktoré automobilka používala vo svojich autách od roku 2002.

Koncepciu s dotykovým ovládaním naznačilo Audi minulý rok na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES - a na novej A8 ju uplatnilo v praxi.

Prečítajte si tiež: Veľtrh CES ukazuje budúcnosť interiéru auta

Jeden veľký displej je priamo pred vodičom, ďalšie dva sa nachádzajú na stredovom paneli. Keď sú vypnuté, mali by splývať s lesklým čiernym obkladom - aspoň do momentu, kým nebudú celé zafúľané od odtlačkov prstov.

Audi sľubuje použitie hmatovej odozvy - po stlačení gombíka na dotykovom displeji pocítite akoby kliknutie. Túto technológiu používa napríklad Apple vo svojich smartfónoch a laptopoch.

Audi, samozrejme, myslelo aj na pasažierov vzadu. K dispozícii majú dve veľké multimediálne obrazovky aj ovládač s dotykovou obrazovkou na stredovom tuneli, ktorý má veľkosť smartfónu a je vyberateľný.

To však ani zďaleka nie je najväčšia vychytávka v kabíne A8. K príplatkovému "ležadlovému sedadlu v predĺženej A8 L je k dispozícii aj vyhrievaná a masážna podložka na zadnej strane operadla spolujazdca pre chodidlá pasažiera cestujúceho vzadu.

Načítavám video...

Motorom pomôže 48-voltový systém

Prvými dvoma motormi v ponuke A8 budú trojlitrové šesťvalce - naftový TDI s výkonom 286 koní a benzínový TFSI s výkonom 340 koní. Neskôr sa do ponuky dostanú osemvalce 4,0 TDI (435 koní) a 4,0 TFSI (460 koní).

Vrcholom ponuky bude šesťlitrový dvanásťvalec W12 s dvomi turbami a výkonom 585 koní.

Všetky modely budú vybavené 48-voltovým elektrickým systémom. Ten funguje ako takzvaný mild-hybrid, kedy malý elektromotor umožnňuje hladké štartovanie, plachtenie s vypnutým motorom a znižuje spotrebu o 0,7 litra na sto kilometrov.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Elektrický rozvod s vyšším napätím tiež umožňuje použiť rôzne prvky aktívneho podvozka, ktoré zlepšujú správanie v zákrutách a znižujú náklony.

Okrem mild-hybirdných modelov bude v ponuke aj plug-in hybrid e-tron so šesťvalcom a elektromotorom, schopný prejsť na jedno nabitie 50 kilometrov. Všetky motory sú štandardne vybavené automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies Quattro.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Spready a poplatky pri obchodovaní
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  2. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  3. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  5. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  6. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  7. Od mája sa mení definícia kilogramu
  8. Spready a poplatky pri obchodovaní
  9. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  10. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 734
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 7 884
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 518
  4. Od mája sa mení definícia kilogramu 5 870
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 718
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 337
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 397
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 071
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 393
  10. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 1 891

Téma: Limuzíny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Technológie, Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Audi, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Kmotrík hľadá nájomcu pre štadión. Predraží sa o milióny eur

Národný futbalový štadión sa môže predražiť o milióny eur.

Národný futbalový štadión v Bratislave vlastní Ivan Kmotrík.
Dnes píše Matúš Ritomský

A fašiangy nie sú cez čiaru?

Čo ukázala kauza „Gender swap“.

Publicista Matúš Ritomský.
Prezident Československej socialistickej republiky Gustáv Husák.

Sagan odletel do Monaka. Chce si oddýchnuť a načerpať sily

Zmenil plány a na Liege - Bastogne - Liege sa nepredstaví.

Peter Sagan.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský autosalón prinesie lietajúce auto aj unikátny koncept

Stredoeurópsku premiéru bude mať Mazda 3 Sedan.

Ilustračné foto

Suzuki Swift Sport je víťaz hot hatchov v mušej váhe

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.