SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Audi predstavilo novú A8, jazdí sama a masíruje vám chodidlá

Limuzína dostane 48-voltový elektrický systém.

(Zdroj: Audi)

INGOLSTADT, BRATISLAVA. Nové komfortné prvky, nové asistenčné systémy, nový hybridný systém aj nové dotykové displeje. Nová generácia limuzíny Audi A8 má ambíciu byť technologicky najpokročilejším autom na svete.

Bavorská automobilka predstavila svoju vlajkovú loď dnes, do predaja sa má dostať na jeseň tohto roka s cenou začínajúcou na úrovni 90-tisíc eur.

Hlavnými konkurentami A8 sú BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S. Počtom technológií, hračičiek a vychytávok, ale aj dĺžkou, Audi nemeckých nepriateľov hravo prekoná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Lasery vpredu, organické diódy vzadu

S dĺžkou 5,17 metra (5,3 m ako A8 L s predĺženým rázvorom) je Audi najdlhšou limuzínou vo svojom segmente. Jej dizajn je však skôr evolučný, tvarovo vychádza z modelov ako Audi A5 či SUV Q7, ktoré sa vyrába v Bratislave.

Veľkou novinkou sú prepojené zadné svetlá, ktoré využívajú organické LED diód (OLED). Počas toho, ako vodič k autu prichádza alebo od neho odchádza, sa zadné svetlá postupne rozsvecujú

Načítavam video...

Predné svetlá používajú laserovú technológiu, vďaka čomu dosvietia ďalej ako bežné LEDky. V obrovskej prednej maske si našli miesto viaceré senzory vrátane laserového skeneru, ktorý je podľa Audi použitý v sériovom aute historicky po prvý raz.

Vie ísť v zápche aj zaparkovať

Laserový skener spolu s plejádou ďalších senzorov umožňujú novej A8 jazdiť čiastočne autonómne, bez zásahu šoféra. Na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde sú opačné smery oddelené zvodidlami, dokáže nová A8 šoférovať v zápche až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu úplne sama.

SkryťVypnúť reklamu

Podobné systémy už majú aj iné autá, no v ich prípade sa systém deaktivuje, keď sa šofér prestane venovať riadeniu (nedrží volant). Systém v Audi sa stará o rozbiehanie, šoférovanie a krútenie volantom bez obmedzenia až dovtedy, kým - ako sa píše v tlačovej správe - "nedosiahne svoje limity" a vyzve vodiča, aby prebral riadenie.

Šofér tiež môže z auta vystúpiť a stojac pri ňom dať cez smartfón pokyn, aby auto samé zaparkovalo.

Otočné koliesko má 16 rokov, Audi sa s ním rozlúčilo

V neprívetivo vyzerajúcom interiéri majú hlavné slovo dotykové displeje. V Audi A8 už nenájdeme otočné koliesko systému MMI, ktoré automobilka používala vo svojich autách od roku 2002.

Koncepciu s dotykovým ovládaním naznačilo Audi minulý rok na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES - a na novej A8 ju uplatnilo v praxi.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Veľtrh CES ukazuje budúcnosť interiéru auta Čítajte 

Jeden veľký displej je priamo pred vodičom, ďalšie dva sa nachádzajú na stredovom paneli. Keď sú vypnuté, mali by splývať s lesklým čiernym obkladom - aspoň do momentu, kým nebudú celé zafúľané od odtlačkov prstov.

Audi sľubuje použitie hmatovej odozvy - po stlačení gombíka na dotykovom displeji pocítite akoby kliknutie. Túto technológiu používa napríklad Apple vo svojich smartfónoch a laptopoch.

Audi, samozrejme, myslelo aj na pasažierov vzadu. K dispozícii majú dve veľké multimediálne obrazovky aj ovládač s dotykovou obrazovkou na stredovom tuneli, ktorý má veľkosť smartfónu a je vyberateľný.

To však ani zďaleka nie je najväčšia vychytávka v kabíne A8. K príplatkovému "ležadlovému sedadlu v predĺženej A8 L je k dispozícii aj vyhrievaná a masážna podložka na zadnej strane operadla spolujazdca pre chodidlá pasažiera cestujúceho vzadu.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Motorom pomôže 48-voltový systém

Prvými dvoma motormi v ponuke A8 budú trojlitrové šesťvalce - naftový TDI s výkonom 286 koní a benzínový TFSI s výkonom 340 koní. Neskôr sa do ponuky dostanú osemvalce 4,0 TDI (435 koní) a 4,0 TFSI (460 koní).

Vrcholom ponuky bude šesťlitrový dvanásťvalec W12 s dvomi turbami a výkonom 585 koní.

Všetky modely budú vybavené 48-voltovým elektrickým systémom. Ten funguje ako takzvaný mild-hybrid, kedy malý elektromotor umožnňuje hladké štartovanie, plachtenie s vypnutým motorom a znižuje spotrebu o 0,7 litra na sto kilometrov.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia Čítajte 

Elektrický rozvod s vyšším napätím tiež umožňuje použiť rôzne prvky aktívneho podvozka, ktoré zlepšujú správanie v zákrutách a znižujú náklony.

Okrem mild-hybirdných modelov bude v ponuke aj plug-in hybrid e-tron so šesťvalcom a elektromotorom, schopný prejsť na jedno nabitie 50 kilometrov. Všetky motory sú štandardne vybavené automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies Quattro.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  2. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  3. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  4. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  5. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  6. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  7. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 900
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 331
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 834
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 336
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 586
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 798
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 496
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 967
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


4 h
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug
Kia EV6 GT

Maximálna rýchlosť je až 260 km/h.


4. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  2. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  3. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  4. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  6. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  7. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  8. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 107 662
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 904
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 748
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 797
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 380
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 205
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 145
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 3 073
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťZatvoriť reklamu