Audi predstavilo novú A8, jazdí sama a masíruje vám chodidlá

Limuzína dostane 48-voltový elektrický systém.

(Zdroj: Audi)

INGOLSTADT, BRATISLAVA. Nové komfortné prvky, nové asistenčné systémy, nový hybridný systém aj nové dotykové displeje. Nová generácia limuzíny Audi A8 má ambíciu byť technologicky najpokročilejším autom na svete.

Bavorská automobilka predstavila svoju vlajkovú loď dnes, do predaja sa má dostať na jeseň tohto roka s cenou začínajúcou na úrovni 90-tisíc eur.

Hlavnými konkurentami A8 sú BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S. Počtom technológií, hračičiek a vychytávok, ale aj dĺžkou, Audi nemeckých nepriateľov hravo prekoná.

Lasery vpredu, organické diódy vzadu

S dĺžkou 5,17 metra (5,3 m ako A8 L s predĺženým rázvorom) je Audi najdlhšou limuzínou vo svojom segmente. Jej dizajn je však skôr evolučný, tvarovo vychádza z modelov ako Audi A5 či SUV Q7, ktoré sa vyrába v Bratislave.

Veľkou novinkou sú prepojené zadné svetlá, ktoré využívajú organické LED diód (OLED). Počas toho, ako vodič k autu prichádza alebo od neho odchádza, sa zadné svetlá postupne rozsvecujú

Predné svetlá používajú laserovú technológiu, vďaka čomu dosvietia ďalej ako bežné LEDky. V obrovskej prednej maske si našli miesto viaceré senzory vrátane laserového skeneru, ktorý je podľa Audi použitý v sériovom aute historicky po prvý raz.

Vie ísť v zápche aj zaparkovať

Laserový skener spolu s plejádou ďalších senzorov umožňujú novej A8 jazdiť čiastočne autonómne, bez zásahu šoféra. Na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde sú opačné smery oddelené zvodidlami, dokáže nová A8 šoférovať v zápche až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu úplne sama.

Podobné systémy už majú aj iné autá, no v ich prípade sa systém deaktivuje, keď sa šofér prestane venovať riadeniu (nedrží volant). Systém v Audi sa stará o rozbiehanie, šoférovanie a krútenie volantom bez obmedzenia až dovtedy, kým - ako sa píše v tlačovej správe - "nedosiahne svoje limity" a vyzve vodiča, aby prebral riadenie.

Šofér tiež môže z auta vystúpiť a stojac pri ňom dať cez smartfón pokyn, aby auto samé zaparkovalo.

Otočné koliesko má 16 rokov, Audi sa s ním rozlúčilo

V neprívetivo vyzerajúcom interiéri majú hlavné slovo dotykové displeje. V Audi A8 už nenájdeme otočné koliesko systému MMI, ktoré automobilka používala vo svojich autách od roku 2002.

Koncepciu s dotykovým ovládaním naznačilo Audi minulý rok na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES - a na novej A8 ju uplatnilo v praxi.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Veľtrh CES ukazuje budúcnosť interiéru auta

Jeden veľký displej je priamo pred vodičom, ďalšie dva sa nachádzajú na stredovom paneli. Keď sú vypnuté, mali by splývať s lesklým čiernym obkladom - aspoň do momentu, kým nebudú celé zafúľané od odtlačkov prstov.

Audi sľubuje použitie hmatovej odozvy - po stlačení gombíka na dotykovom displeji pocítite akoby kliknutie. Túto technológiu používa napríklad Apple vo svojich smartfónoch a laptopoch.

Audi, samozrejme, myslelo aj na pasažierov vzadu. K dispozícii majú dve veľké multimediálne obrazovky aj ovládač s dotykovou obrazovkou na stredovom tuneli, ktorý má veľkosť smartfónu a je vyberateľný.

To však ani zďaleka nie je najväčšia vychytávka v kabíne A8. K príplatkovému "ležadlovému sedadlu v predĺženej A8 L je k dispozícii aj vyhrievaná a masážna podložka na zadnej strane operadla spolujazdca pre chodidlá pasažiera cestujúceho vzadu.

Motorom pomôže 48-voltový systém

Prvými dvoma motormi v ponuke A8 budú trojlitrové šesťvalce - naftový TDI s výkonom 286 koní a benzínový TFSI s výkonom 340 koní. Neskôr sa do ponuky dostanú osemvalce 4,0 TDI (435 koní) a 4,0 TFSI (460 koní).

Vrcholom ponuky bude šesťlitrový dvanásťvalec W12 s dvomi turbami a výkonom 585 koní.

Všetky modely budú vybavené 48-voltovým elektrickým systémom. Ten funguje ako takzvaný mild-hybrid, kedy malý elektromotor umožnňuje hladké štartovanie, plachtenie s vypnutým motorom a znižuje spotrebu o 0,7 litra na sto kilometrov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Elektrický rozvod s vyšším napätím tiež umožňuje použiť rôzne prvky aktívneho podvozka, ktoré zlepšujú správanie v zákrutách a znižujú náklony.

Okrem mild-hybirdných modelov bude v ponuke aj plug-in hybrid e-tron so šesťvalcom a elektromotorom, schopný prejsť na jedno nabitie 50 kilometrov. Všetky motory sú štandardne vybavené automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies Quattro.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 954
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 647
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 178
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 482
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 904
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 674
  7. Kam do tepla v januári? 1 978
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 810
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 630
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 976

Téma: Technológie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Audi, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.