Audi predstavilo novú A8, jazdí sama a masíruje vám chodidlá

Limuzína dostane 48-voltový elektrický systém.

(Zdroj: Audi)

INGOLSTADT, BRATISLAVA. Nové komfortné prvky, nové asistenčné systémy, nový hybridný systém aj nové dotykové displeje. Nová generácia limuzíny Audi A8 má ambíciu byť technologicky najpokročilejším autom na svete.

Bavorská automobilka predstavila svoju vlajkovú loď dnes, do predaja sa má dostať na jeseň tohto roka s cenou začínajúcou na úrovni 90-tisíc eur.

Hlavnými konkurentami A8 sú BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S. Počtom technológií, hračičiek a vychytávok, ale aj dĺžkou, Audi nemeckých nepriateľov hravo prekoná.

Lasery vpredu, organické diódy vzadu

S dĺžkou 5,17 metra (5,3 m ako A8 L s predĺženým rázvorom) je Audi najdlhšou limuzínou vo svojom segmente. Jej dizajn je však skôr evolučný, tvarovo vychádza z modelov ako Audi A5 či SUV Q7, ktoré sa vyrába v Bratislave.

Veľkou novinkou sú prepojené zadné svetlá, ktoré využívajú organické LED diód (OLED). Počas toho, ako vodič k autu prichádza alebo od neho odchádza, sa zadné svetlá postupne rozsvecujú

Predné svetlá používajú laserovú technológiu, vďaka čomu dosvietia ďalej ako bežné LEDky. V obrovskej prednej maske si našli miesto viaceré senzory vrátane laserového skeneru, ktorý je podľa Audi použitý v sériovom aute historicky po prvý raz.

Vie ísť v zápche aj zaparkovať

Laserový skener spolu s plejádou ďalších senzorov umožňujú novej A8 jazdiť čiastočne autonómne, bez zásahu šoféra. Na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde sú opačné smery oddelené zvodidlami, dokáže nová A8 šoférovať v zápche až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu úplne sama.

Podobné systémy už majú aj iné autá, no v ich prípade sa systém deaktivuje, keď sa šofér prestane venovať riadeniu (nedrží volant). Systém v Audi sa stará o rozbiehanie, šoférovanie a krútenie volantom bez obmedzenia až dovtedy, kým - ako sa píše v tlačovej správe - "nedosiahne svoje limity" a vyzve vodiča, aby prebral riadenie.

Šofér tiež môže z auta vystúpiť a stojac pri ňom dať cez smartfón pokyn, aby auto samé zaparkovalo.

Otočné koliesko má 16 rokov, Audi sa s ním rozlúčilo

V neprívetivo vyzerajúcom interiéri majú hlavné slovo dotykové displeje. V Audi A8 už nenájdeme otočné koliesko systému MMI, ktoré automobilka používala vo svojich autách od roku 2002.

Koncepciu s dotykovým ovládaním naznačilo Audi minulý rok na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES - a na novej A8 ju uplatnilo v praxi.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Veľtrh CES ukazuje budúcnosť interiéru auta

Jeden veľký displej je priamo pred vodičom, ďalšie dva sa nachádzajú na stredovom paneli. Keď sú vypnuté, mali by splývať s lesklým čiernym obkladom - aspoň do momentu, kým nebudú celé zafúľané od odtlačkov prstov.

Audi sľubuje použitie hmatovej odozvy - po stlačení gombíka na dotykovom displeji pocítite akoby kliknutie. Túto technológiu používa napríklad Apple vo svojich smartfónoch a laptopoch.

Audi, samozrejme, myslelo aj na pasažierov vzadu. K dispozícii majú dve veľké multimediálne obrazovky aj ovládač s dotykovou obrazovkou na stredovom tuneli, ktorý má veľkosť smartfónu a je vyberateľný.

To však ani zďaleka nie je najväčšia vychytávka v kabíne A8. K príplatkovému "ležadlovému sedadlu v predĺženej A8 L je k dispozícii aj vyhrievaná a masážna podložka na zadnej strane operadla spolujazdca pre chodidlá pasažiera cestujúceho vzadu.

Motorom pomôže 48-voltový systém

Prvými dvoma motormi v ponuke A8 budú trojlitrové šesťvalce - naftový TDI s výkonom 286 koní a benzínový TFSI s výkonom 340 koní. Neskôr sa do ponuky dostanú osemvalce 4,0 TDI (435 koní) a 4,0 TFSI (460 koní).

Vrcholom ponuky bude šesťlitrový dvanásťvalec W12 s dvomi turbami a výkonom 585 koní.

Všetky modely budú vybavené 48-voltovým elektrickým systémom. Ten funguje ako takzvaný mild-hybrid, kedy malý elektromotor umožnňuje hladké štartovanie, plachtenie s vypnutým motorom a znižuje spotrebu o 0,7 litra na sto kilometrov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Elektrický rozvod s vyšším napätím tiež umožňuje použiť rôzne prvky aktívneho podvozka, ktoré zlepšujú správanie v zákrutách a znižujú náklony.

Okrem mild-hybirdných modelov bude v ponuke aj plug-in hybrid e-tron so šesťvalcom a elektromotorom, schopný prejsť na jedno nabitie 50 kilometrov. Všetky motory sú štandardne vybavené automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies Quattro.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 333
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 348
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 375
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 832
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 775
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 635
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 510
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 402
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 249
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 044

Téma: Technológie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autonómne autá a budúcnosť dopravy, Audi, Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi veľký problém a Plavčan odišiel

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

Neprehliadnite tiež

Diaľnica za Bratislavou skolabovala, motocyklistka padla na vozovku

Zapchatá je časť bratislavského obchvatu.

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.