STUTTGART, BRATISLAVA. Automobilka Daimler, ktorá vyrába autá Mercedes-Benz, dnes ohlásila zvolávaciu akciu na svoje autá s naftovými motormi. Vyše tri milióny áut upraví tak, aby produkovali nižšie emisie oxidu uhoľnatého (CO).
"Verejná debata o naftových motoroch vytvára neistotu - hlavne pre našich zákazníkov. Preto sme sa rozhodli týmto opatrením ubezpečiť našich zákazníkov, ktorí majú naftové motory - a posilniť vieru v naftovú technológiu," povedal Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimleru a riaditeľ značky Mercedes-Benz.
O vysokých emisiách naftových motorov sa hovorí od jesene roku 2015, kedy americký úrad pre ochranu životného prostredia upozornil na podvody automobilky Volkswagen pri emisných testoch v laboratóriu.
S úpravami začínajú od najmenších
Daimler v marci začal zvolávať autá kompaktnej triedy s jednou motorizáciou, ktorá má po úpravách dosahovať nižšie emisie oxidov dusíka (NOX). Upravených má byť zatiaľ 45 percent vozidiel.
Do kompaktnej triedy Mercedesu patria modely A, B, GLA, CLA a CLA Shooting Brake. Tie využívajú turbodiesel s objemom 2,1 od Mercedesu, ale aj pohonnú jednotku 1,5 dCi od Renaultu.
Mercedes tiež v Nemecku zvolal na dobrovoľnú upravu majiteľov veľkej triedy V a upravil 75 percent vozidiel.
Teraz sa zvolávacia akcia rozšíri na "takmer všetky autá spĺňajúce normy EU5 a EU6 v Európe," píše sa v stanovisku automobilky. Na úpravy vyhradil Daimler 220 milióna eur.
Diesel ešte nezatracujú
Zvolávacia akcia sa spustí v najbližších týždňoch, a podľa automobilky bude kvôli vysokému počtu áut trvať dlhšie obdobie. Pre zákazníkov bude úprava dobrovoľná a bezplatná.
Daimler tiež ohlásil, že urýchli nasadenie svojej novej generácie naftových motorov, od začiatku vyvinutej s ohľadom na nízke emisie, do všetkých modelov. Tá bola predstavená minulý rok v triede E, prvým zástupcom je naftový dvojlitrer s označením OM 654.
"Sme presvedčení o tom, že naftové motory zostanú pevnou zložkou našej ponuky motorov," hovorí Zetsche. Dodáva, že jedným z dôvodov sú nízke emisie oxidu uhličitého (CO2).