BRATISLAVA. Sadnúť si v lete do rozhorúčeného auta je, ako keby ste vošli do sauny. Vysoké teploty organizmu rozhodne neprospievajú. Okrem zdravotných problémov môžu byť príčinou zvýšenej podráždenosti a zníženej koncentrácie.
Našťastie môžete podobným stavom úspešne a celkom jednoducho predchádzať. Ponúkame prehľad najúčinnejších spôsobov, ako bojovať s teplom v aute a ako správne používať klimatizáciu.
Predovšetkým je dobré prehriatiu auta predchádzať a snažiť sa zamedziť prenikaniu slnečných lúčov do auta. V galérii ponúkame osvedčené tipy, na ktoré vodiči pri zhone často zabúdajú.
Rozpálený interiér nie je len nepríjemný, ale skracuje sa tak aj jeho životnosť. Náchylné na rýchle starnutie sú najmä kožené sedadlá, prípadne mäkčené plasty.
Ak nemáte možnosť zaparkovať v tieni, tak pri odchode z auta ich prikryte svetlým uterákom. Rovnaký postup je vhodný zopakovať aj pri prístrojovej doske vrátane volantu.
Majte tekutiny vždy poruke
Pri vysokých teplotách treba dávať väčší pozor na dodržiavanie pitného režimu, ktorý mnohí podceňujú.
Majte preto dostatok vody vždy poruke a to aj v klimatizovanom aute. Pokiaľ je taká možnosť, odložte si vodu do chladiacej priehradky pred spolujazdcom.

Dostatok tekutín príde určite vhod aj pri nepredvídateľných okolnostiach, ako kolóny na diaľnici či pokazené auto.
V súčasnosti sú už takmer všetky nové autá vybavené manuálnou alebo automatickou klimatizáciou, ktorá vám dokáže výrazne spríjemniť letné cestovanie. Nie všetci ale vedia, ako klimatizáciu správne používať a že sa o ňu treba aj starať.
S chladom to nepreháňajte
Aj keď sa chcete po nastúpení do rozpáleného auta čo najskôr schladiť, nie je ale vhodné pri horúcom vzduchu okamžite pustiť klimatizáciu. Skôr než ju zapnete, vyvetrajte vyhriaty vzduch jazdou so spustenými oknami a s naplno pusteným ventilátorom.
Pri krátkych vzdialenostiach sa napriek nepríjemnému teplu neodporúča zapínať klimatizáciu, pretože ľudskému organizmu rýchle striedanie teplôt neprospieva.
Teplotný rozdiel medzi vonkajšou teplotou a teplotou v aute by nemal byť väčší ako 6 stupňov Celzia. Ani pri dlhších cestách by ste si z auta nemali robiť chladničku.

Existujú dve rozdielne odporúčania. Prvé, všeobecne známe, radí pred príjazdom do cieľa zvýšiť teplotu v interiéri tak, aby bolo naše telo dostatočne aklimatizované pri vystupovaní z auta a nezažilo šok. Druhým odporúčaním je zapínať klimatizáciu každú hodinu iba na 20 minút.
Ak už klimatizácia beží, nemierte jej fúkanie na telo, ale skôr na sklá auta. Práve ich prehriatím sa do interiéru dostáva teplo.
Desať minút pred príchodom do cieľa vypnite klimatizáciu úplne. Kondenz v chladiacom systéme tak stihne vyschnúť a pri najbližšom zapnutí klimatizácie vás neprivíta nepríjemný zápach.

Klimatizácia vyžaduje pravidelnú údržbu
Pokiaľ už ale klimatizácia zapácha, nechajte si ju vyčistiť v autoservise. V opačnom prípade zbytočne riskujete zápalové ochorenie dýchacích ciest. Za zápachom sa totiž skrývajú vírusy, mikroskopické vláknité huby, rôzne plesne a baktérie.
Okrem zdravého prostredia by ste nemali podceňovať ani pravidelnú údržbu klimatizácie. Nechajte si ju skontrolovať pred každou letnou sezónou. Servisná prehliadka stojí 30 až 40 eur a môžete vďaka nej predísť neskorším, výrazne drahším opravám.

Častým problémom správneho fungovania klimatizácie je pokles intenzity chladenia. Väčšinou za to môže nedostatok chladiacej zmesi v systéme.
Klimatizácia totiž využíva zmes, ktorá ľahko mení skupenstvo medzi plynným a kvapalným. Kompresor stlačí chladivo v plynnom skupenstve, ktoré v chladiči opäť skvapalnie. V tejto forme je vháňané do výparníka, kde absorbuje teplo zo vzduchu vháňaného do interiéru, a opäť sa mení na plyn.
Preto platí, že čím menej chladiva v klimatizácii máte, tým je nižšia aj jej účinnosť. Zanedbanou údržbou sa chladiaca zmes nakoniec vyparí úplne a klimatizácia prestane fungovať alebo dôjde k jej poškodeniu.
Ak ale v aute klimatizáciu nemáte alebo ju zo zdravotných dôvodov nemôžete používať, snažte sa auto zaparkovať v tieni.

Pod čelné sklo umiestnite reflexnú clonu, prípadne zatiahnite sieťku strešného okna, aby ste eliminovali prehriatie interiéru.
Pokiaľ máte tmavý interiér s koženými sedadlami, zamedzte prístup slnečným lúčom. Improvizovaným, ale účinným riešením je zakrytie sedadiel a volantu svetlým uterákom alebo plachtou.