SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Subaru BRZSubaru BRZ (Zdroj: Subaru)

Niekedy sa môže stať, že rôzne automobilky nám ponúkajú v podstate rovnaké autá. Proces, kedy si každý výrobca dá na identický produkt svoje logo a predáva ho ako odlišný, nie je vo svete automobilov ničím novým.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V angličtine sa väčšinou označuje výrazmi rebadging alebo badge engineering. Prvý prípad sa dá preložiť ako preznačenie automobilu. V druhom prípade ide skôr o ironické označenie, keďže toho „engineeringu“, teda inžinierstva, sa veľa nedeje.

Dôvod pre takéto preznačovanie je jednoduchý - úspora nákladov vďaka veľkovýrobe (v angličtine economies of scale). Čím viac áut továreň vyrába (v rámci svojich kapacít), tým sú náklady na výrobu jedného auta nižšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Suzuki sa napríklad oplatí viac vyrábať ročne 60 000 áut a tretinu predať Fiatu, než vyrábať len 40 000 kusov a predávať všetky pod svojou značkou.

A prečo nie je Fiat drahší ako Suzuki? Výrobca áut ďalším značkám tieto autá predáva s minimálnou maržou, takmer za výrobné náklady. Ušetrí totiž na nákladoch za distribúciu, predaj a marketing, ktoré znáša ten, kto auto predáva.

Prečítajte si tiež: Mercedes-Benz predstavil triedu X, svoj prvý pickup Čítajte 

Zámena loga má storočnú históriu

Prvý prípad sa vyskytol už v roku 1917, kedy automobilka Texan používala karosérie Elcar, neskôr v 1926 sa automobily Ajax preznačovali na Nash, čo je pravdepodobne prvý prípad úplne identického produktu s rozdielnou značkou.

Dnes sa s týmto fenoménom stretávame hlavne v prípadoch, kedy sa autá predávajú pod rôznymi značkami na rôznych trhoch. Každý model Oplu sa s pravostranným riadením predáva v Spojenom Kráľovstve ako Vauxhall, a to z historických dôvodov.

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy sa aj u nás stretneme s rovnakým autom v ponuke rôznych výrobcov. V nasledujúcom zozname nájdete prehľad najčastejších alebo najznámejších príkladov týchto vozidiel.

Peugeot 107 / Citroen C1 / Toyota Aygo

Trojica mestských autíčok je jedným z najčastejších príkladov na našich cestách. Je výsledkom spolupráce koncernu PSA a Toyota, vyrába sa v spoločnej fabrike v českom Kolíne. Projekt s cieľom vyvinúť malé mestské auto sa pôvodne volal B-Zero.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 236
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 6 253
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 100
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 941
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 771
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 456
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 396
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 754
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  3. Ľubomír Maretta: Melódia
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  5. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  7. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  8. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 491
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 9 265
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 858
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 502
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 316
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 622
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 280
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 228
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu