Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Subaru BRZ(Zdroj: Subaru)

Niekedy sa môže stať, že rôzne automobilky nám ponúkajú v podstate rovnaké autá. Proces, kedy si každý výrobca dá na identický produkt svoje logo a predáva ho ako odlišný, nie je vo svete automobilov ničím novým.

V angličtine sa väčšinou označuje výrazmi rebadging alebo badge engineering. Prvý prípad sa dá preložiť ako preznačenie automobilu. V druhom prípade ide skôr o ironické označenie, keďže toho „engineeringu“, teda inžinierstva, sa veľa nedeje.

Dôvod pre takéto preznačovanie je jednoduchý - úspora nákladov vďaka veľkovýrobe (v angličtine economies of scale). Čím viac áut továreň vyrába (v rámci svojich kapacít), tým sú náklady na výrobu jedného auta nižšie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Suzuki sa napríklad oplatí viac vyrábať ročne 60 000 áut a tretinu predať Fiatu, než vyrábať len 40 000 kusov a predávať všetky pod svojou značkou.

A prečo nie je Fiat drahší ako Suzuki? Výrobca áut ďalším značkám tieto autá predáva s minimálnou maržou, takmer za výrobné náklady. Ušetrí totiž na nákladoch za distribúciu, predaj a marketing, ktoré znáša ten, kto auto predáva.

Prečítajte si tiež: Mercedes-Benz predstavil triedu X, svoj prvý pickup

Zámena loga má storočnú históriu

Prvý prípad sa vyskytol už v roku 1917, kedy automobilka Texan používala karosérie Elcar, neskôr v 1926 sa automobily Ajax preznačovali na Nash, čo je pravdepodobne prvý prípad úplne identického produktu s rozdielnou značkou.

Dnes sa s týmto fenoménom stretávame hlavne v prípadoch, kedy sa autá predávajú pod rôznymi značkami na rôznych trhoch. Každý model Oplu sa s pravostranným riadením predáva v Spojenom Kráľovstve ako Vauxhall, a to z historických dôvodov.

Niekedy sa aj u nás stretneme s rovnakým autom v ponuke rôznych výrobcov. V nasledujúcom zozname nájdete prehľad najčastejších alebo najznámejších príkladov týchto vozidiel.

Peugeot 107 / Citroen C1 / Toyota Aygo

Trojica mestských autíčok je jedným z najčastejších príkladov na našich cestách. Je výsledkom spolupráce koncernu PSA a Toyota, vyrába sa v spoločnej fabrike v českom Kolíne. Projekt s cieľom vyvinúť malé mestské auto sa pôvodne volal B-Zero.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Z9H na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4Z9H na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 612
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 930
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 223
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 734
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 418
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 073
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 671
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 638
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 534
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 239