Prečo rôzne značky predávajú to isté auto?

Niektoré autá sa predávajú pod rôznymi značkami v rôznych krajinách, niektoré môžeme vidieť s rozdielnym logom výrobcu aj u nás.

Subaru BRZ(Zdroj: Subaru)

Niekedy sa môže stať, že rôzne automobilky nám ponúkajú v podstate rovnaké autá. Proces, kedy si každý výrobca dá na identický produkt svoje logo a predáva ho ako odlišný, nie je vo svete automobilov ničím novým.

V angličtine sa väčšinou označuje výrazmi rebadging alebo badge engineering. Prvý prípad sa dá preložiť ako preznačenie automobilu. V druhom prípade ide skôr o ironické označenie, keďže toho „engineeringu“, teda inžinierstva, sa veľa nedeje.

Dôvod pre takéto preznačovanie je jednoduchý - úspora nákladov vďaka veľkovýrobe (v angličtine economies of scale). Čím viac áut továreň vyrába (v rámci svojich kapacít), tým sú náklady na výrobu jedného auta nižšie.

Suzuki sa napríklad oplatí viac vyrábať ročne 60 000 áut a tretinu predať Fiatu, než vyrábať len 40 000 kusov a predávať všetky pod svojou značkou.

A prečo nie je Fiat drahší ako Suzuki? Výrobca áut ďalším značkám tieto autá predáva s minimálnou maržou, takmer za výrobné náklady. Ušetrí totiž na nákladoch za distribúciu, predaj a marketing, ktoré znáša ten, kto auto predáva.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Mercedes-Benz predstavil triedu X, svoj prvý pickup

Zámena loga má storočnú históriu

Prvý prípad sa vyskytol už v roku 1917, kedy automobilka Texan používala karosérie Elcar, neskôr v 1926 sa automobily Ajax preznačovali na Nash, čo je pravdepodobne prvý prípad úplne identického produktu s rozdielnou značkou.

Dnes sa s týmto fenoménom stretávame hlavne v prípadoch, kedy sa autá predávajú pod rôznymi značkami na rôznych trhoch. Každý model Oplu sa s pravostranným riadením predáva v Spojenom Kráľovstve ako Vauxhall, a to z historických dôvodov.

Niekedy sa aj u nás stretneme s rovnakým autom v ponuke rôznych výrobcov. V nasledujúcom zozname nájdete prehľad najčastejších alebo najznámejších príkladov týchto vozidiel.

Peugeot 107 / Citroen C1 / Toyota Aygo

Trojica mestských autíčok je jedným z najčastejších príkladov na našich cestách. Je výsledkom spolupráce koncernu PSA a Toyota, vyrába sa v spoločnej fabrike v českom Kolíne. Projekt s cieľom vyvinúť malé mestské auto sa pôvodne volal B-Zero.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 873
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 066
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 477
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 930
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 538
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 524
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 332
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 305
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 162

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.