Prečo budú mať autá vyššiu spotrebu a prečo je to dobré pre firmy (otázky a odpovede)

Automobilky budú merať spotrebu pre každú výbavu zvlášť.

MINI počas testovania.(Zdroj: BMW Group)
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo sa spotreba zhorší?

Od septembra tohto roka sa začína spotreba áut uvádzať podľa novej metodiky WLTP (z anglického Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Spotreba sa bude naďalej merať v laboratóriu na valcovej brzde, ale s autami sa bude jazdiť inak a za iných podmienok.

Aktuálne používaná metodika NEDC pochádza ešte z deväťdesiatych rokov a výrobcovia pri tomto meraní dosahujú extrémne optimistické hodnoty spotreby. Nový spôsob WLTP by mal lepšie odrážať to, ako s autami jazdíme v reálnom živote.

Oficiálna spotreba je len jedným z výsledkov merania. V laboratóriu sa merajú emisie auta - oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOX), pevných častíc a ďalších látok, ktoré tvoria výfukové plyny. Z emisií sa spätne vypočíta spotreba paliva.

Ako funguje WLTP?

Metodika znamená spôsob, ako sa má s autom v laboratóriu jazdiť - koľko sekúnd má ísť akou rýchlosťou, kedy má pridávať a kedy spomaľovať.

Oproti doterajšiemu meraniu ide po novom auto dlhšie, menej stojí na mieste, zrýchľuje prudšie a jazdí vyššou maximálnou aj priemernou rýchlosťou. To napríklad znamená, že väčšiu úlohu zohráva aerodynamika, ale systém automatického vypínania motorov už neprinesie takú úsporu ako pri doterajšom meraní.

To isté auto má podľa metodiky WLTP vyššiu spotrebu aj emisie - pri niektorých autách môže byť rozdiel v spotrebe aj 30-percentný. Výrobca tiež po novom neuvádza konkrétnu hodnotu, ale rozpätie hodnôt od najlepšej po najhoršiu.

Prečítajte si tiež: Prečo máme v Európe radi naftu a prečo je to zlé pre životné prostredie

Ako to ovplyvní slovenský trh?

Meranie podľa WLTP nepoteší zákazníkov v krajinách, kde sa od emisií CO2 odvíja výška poplatkov za auto. Napríklad cestná daň vo Veľkej Británii sa platí podľa emisií CO2 - a keďže namerané emisie budú vyššie, zákazníci budú musieť za to isté auto zaplatiť viac.

Vyššia normovaná spotreba však môže potešiť slovenské právnické osoby.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 175
  2. Vizuálny smog je problém 10 378
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 682
  4. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 4 219
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 3 765
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 325
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 199
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 982
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 602
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 384

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

Neprehliadnite tiež

Do dražby putuje ikonické Lamborghini

Countach LP400 S patrí do 105-kusovej série.

S elektrickým BMW i3s REX sme sa vybrali na výlet do Brna (test)

Pre dosiahnutie reálneho dojazdu treba počítať s kompromismi.