Prečo budú mať autá vyššiu spotrebu a prečo je to dobré pre firmy (otázky a odpovede)

Automobilky budú merať spotrebu pre každú výbavu zvlášť.

MINI počas testovania.(Zdroj: BMW Group)
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo sa spotreba zhorší?

Od septembra tohto roka sa začína spotreba áut uvádzať podľa novej metodiky WLTP (z anglického Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Spotreba sa bude naďalej merať v laboratóriu na valcovej brzde, ale s autami sa bude jazdiť inak a za iných podmienok.

Aktuálne používaná metodika NEDC pochádza ešte z deväťdesiatych rokov a výrobcovia pri tomto meraní dosahujú extrémne optimistické hodnoty spotreby. Nový spôsob WLTP by mal lepšie odrážať to, ako s autami jazdíme v reálnom živote.

Oficiálna spotreba je len jedným z výsledkov merania. V laboratóriu sa merajú emisie auta - oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOX), pevných častíc a ďalších látok, ktoré tvoria výfukové plyny. Z emisií sa spätne vypočíta spotreba paliva.

Ako funguje WLTP?

Metodika znamená spôsob, ako sa má s autom v laboratóriu jazdiť - koľko sekúnd má ísť akou rýchlosťou, kedy má pridávať a kedy spomaľovať.

Oproti doterajšiemu meraniu ide po novom auto dlhšie, menej stojí na mieste, zrýchľuje prudšie a jazdí vyššou maximálnou aj priemernou rýchlosťou. To napríklad znamená, že väčšiu úlohu zohráva aerodynamika, ale systém automatického vypínania motorov už neprinesie takú úsporu ako pri doterajšom meraní.

To isté auto má podľa metodiky WLTP vyššiu spotrebu aj emisie - pri niektorých autách môže byť rozdiel v spotrebe aj 30-percentný. Výrobca tiež po novom neuvádza konkrétnu hodnotu, ale rozpätie hodnôt od najlepšej po najhoršiu.

Prečítajte si tiež: Prečo máme v Európe radi naftu a prečo je to zlé pre životné prostredie

Ako to ovplyvní slovenský trh?

Meranie podľa WLTP nepoteší zákazníkov v krajinách, kde sa od emisií CO2 odvíja výška poplatkov za auto. Napríklad cestná daň vo Veľkej Británii sa platí podľa emisií CO2 - a keďže namerané emisie budú vyššie, zákazníci budú musieť za to isté auto zaplatiť viac.

Vyššia normovaná spotreba však môže potešiť slovenské právnické osoby.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  6. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 445
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 749
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 405
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 304
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 913
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 900
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 626
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 120
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 3 391

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočnera vodili v putách, polícia hľadala dôkazy

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Neprehliadnite tiež

Nové BMW X7 má najväčšie ľadviny v dejinách značky

Ak sa vám X5 zdá malá a nenápadná, novinka vám ulahodí.

Volvo V60: Čistokrvný Švéd myslí hlavne na posádku (test)

Škandinávske kombi jazdí komfortne a je plné praktických detailov.

Dovoz starých aut na Slovensko rastie, zaplavujú krajinu

Takmer štyri z desiatich zaregistrovaných vozidiel majú viac ako desať rokov.