Prečo budú mať autá vyššiu spotrebu a prečo je to dobré pre firmy (otázky a odpovede)

Automobilky budú merať spotrebu pre každú výbavu zvlášť.

MINI počas testovania.(Zdroj: BMW Group)

Prečo sa spotreba zhorší?

Od septembra tohto roka sa začína spotreba áut uvádzať podľa novej metodiky WLTP (z anglického Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Spotreba sa bude naďalej merať v laboratóriu na valcovej brzde, ale s autami sa bude jazdiť inak a za iných podmienok.

Aktuálne používaná metodika NEDC pochádza ešte z deväťdesiatych rokov a výrobcovia pri tomto meraní dosahujú extrémne optimistické hodnoty spotreby. Nový spôsob WLTP by mal lepšie odrážať to, ako s autami jazdíme v reálnom živote.

Oficiálna spotreba je len jedným z výsledkov merania. V laboratóriu sa merajú emisie auta - oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOX), pevných častíc a ďalších látok, ktoré tvoria výfukové plyny. Z emisií sa spätne vypočíta spotreba paliva.

Ako funguje WLTP?

Metodika znamená spôsob, ako sa má s autom v laboratóriu jazdiť - koľko sekúnd má ísť akou rýchlosťou, kedy má pridávať a kedy spomaľovať.

Oproti doterajšiemu meraniu ide po novom auto dlhšie, menej stojí na mieste, zrýchľuje prudšie a jazdí vyššou maximálnou aj priemernou rýchlosťou. To napríklad znamená, že väčšiu úlohu zohráva aerodynamika, ale systém automatického vypínania motorov už neprinesie takú úsporu ako pri doterajšom meraní.

To isté auto má podľa metodiky WLTP vyššiu spotrebu aj emisie - pri niektorých autách môže byť rozdiel v spotrebe aj 30-percentný. Výrobca tiež po novom neuvádza konkrétnu hodnotu, ale rozpätie hodnôt od najlepšej po najhoršiu.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Prečo máme v Európe radi naftu a prečo je to zlé pre životné prostredie

Ako to ovplyvní slovenský trh?

Meranie podľa WLTP nepoteší zákazníkov v krajinách, kde sa od emisií CO2 odvíja výška poplatkov za auto. Napríklad cestná daň vo Veľkej Británii sa platí podľa emisií CO2 - a keďže namerané emisie budú vyššie, zákazníci budú musieť za to isté auto zaplatiť viac.

Vyššia normovaná spotreba však môže potešiť slovenské právnické osoby.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  2. Noc architektúry 2018
  3. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  4. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  7. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  8. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  9. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  10. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 319
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 766
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 212
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 507
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 443
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 123
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 116
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 004
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 134
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fialková pokazila streľbu, zmiešanú štafetu stiahli z pretekov

Triumfovali Francúzi pred Nórmi a Talianmi.

DOMOV

Na firma u Maďariča padá podozrenie z nekalej súťaže

Centire mala informácie vždy ako prvá.

ŠPORT

Šatan: Z nášho trendu nezľavíme. Budeme v ňom pokračovať

Keď sa pozriem na turnaj, vidím pozitíva.

KOMENTÁRE

Fondy sú európske, ale amaterizmus náš domáci

Ťažko nájsť väčší konflikt záujmov ako pomoc s písaním eurofondových výziev.

Neprehliadnite tiež

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.