Prečo budú mať autá vyššiu spotrebu a prečo je to dobré pre firmy (otázky a odpovede)

Automobilky budú merať spotrebu pre každú výbavu zvlášť.

MINI počas testovania.MINI počas testovania.(Zdroj: BMW Group)
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo sa spotreba zhorší?

Od septembra tohto roka sa začína spotreba áut uvádzať podľa novej metodiky WLTP (z anglického Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Spotreba sa bude naďalej merať v laboratóriu na valcovej brzde, ale s autami sa bude jazdiť inak a za iných podmienok.

Aktuálne používaná metodika NEDC pochádza ešte z deväťdesiatych rokov a výrobcovia pri tomto meraní dosahujú extrémne optimistické hodnoty spotreby. Nový spôsob WLTP by mal lepšie odrážať to, ako s autami jazdíme v reálnom živote.

Oficiálna spotreba je len jedným z výsledkov merania. V laboratóriu sa merajú emisie auta - oxidu uhličitého (CO2), oxidov dusíka (NOX), pevných častíc a ďalších látok, ktoré tvoria výfukové plyny. Z emisií sa spätne vypočíta spotreba paliva.

Ako funguje WLTP?

Metodika znamená spôsob, ako sa má s autom v laboratóriu jazdiť - koľko sekúnd má ísť akou rýchlosťou, kedy má pridávať a kedy spomaľovať.

Oproti doterajšiemu meraniu ide po novom auto dlhšie, menej stojí na mieste, zrýchľuje prudšie a jazdí vyššou maximálnou aj priemernou rýchlosťou. To napríklad znamená, že väčšiu úlohu zohráva aerodynamika, ale systém automatického vypínania motorov už neprinesie takú úsporu ako pri doterajšom meraní.

To isté auto má podľa metodiky WLTP vyššiu spotrebu aj emisie - pri niektorých autách môže byť rozdiel v spotrebe aj 30-percentný. Výrobca tiež po novom neuvádza konkrétnu hodnotu, ale rozpätie hodnôt od najlepšej po najhoršiu.

Prečítajte si tiež: Prečo máme v Európe radi naftu a prečo je to zlé pre životné prostredie

Ako to ovplyvní slovenský trh?

Meranie podľa WLTP nepoteší zákazníkov v krajinách, kde sa od emisií CO2 odvíja výška poplatkov za auto. Napríklad cestná daň vo Veľkej Británii sa platí podľa emisií CO2 - a keďže namerané emisie budú vyššie, zákazníci budú musieť za to isté auto zaplatiť viac.

Vyššia normovaná spotreba však môže potešiť slovenské právnické osoby.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZPE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  4. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  5. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  6. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  7. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  8. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  9. Noerr advised on WebSupport deal
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 952
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 149
  3. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 11 468
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 7 600
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 420
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 5 755
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 944
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 853
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 3 972
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 661

Hlavné správy zo Sme.sk

PRÍBEHY SLÁVNYCH FOTOGRAFIÍ

Japonci sa vzdali, schmatol ju a pobozkal. Zomrel bozkávajúci námorník

Bozk symbolizuje koniec vojny.

Dobré ráno

Dobré ráno: Smer ukázal Pellegrinimu, kto je šéf

Ako sa cez víkend zmenila situácia.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

Rodina výkonných BMW M sa rozrástla o X3 a X4, majú vyše 500 koní

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ford Focus ST je ešte drsnejší, dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST