SME

Koľajnice sú pre cyklistov postrachom. Výskum ukázal prečo

Niektoré pády skončili privolaním sanitky.

(Zdroj: Chris Cherry)

KNOXVILLE. Keď niekto spadne z bicykla na koľajniciach, nie je to nič príjemné. Čo ak sa však situácia na rovnakom mieste opakuje pravidelne?

Jedným takým príkladom je železničné priecestie križujúce cestu Neyland Drive v meste Knoxville, v štáte Tennessee. Pre miestnych cyklistov je priecestie postrachom, pritom ako sa ukázalo, stačí málo a k pádom by vôbec nemuselo dochádzať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Profesor Chris Cherry zo Štátnej univerzity v Tennessee sa pred časom stal sám obeťou škaredého pádu na rovnakom mieste. Spolu s kolegami si z okna univerzity všimli, že nebol zďaleka jediný. Časté pády ho priviedli k myšlienke postaviť na probléme výskum.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Na kamerovom zázname Cherry skúmal dvetisíc cyklistov, ktorí v priebehu dvoch mesiacov prechádzali cez priecestie. Následne podrobne porovnal 32 pádov so vzorkou sto úspešných prechodov cez priecestie. Niektoré pády sa zaobišli bez zranení, iné aj s modrinami a odreninami. V troch prípadoch dokonca musela pre cyklistu prísť sanitka.

Ide vôbec o prvú štúdiu svojho druhu, ktorá skúma zle navrhnutý prejazd cez koľajnice. Aj keď je jasné, že pády cyklistov spôsobil šmyk na koľajniciach, Cherry sa problému venoval podrobnejšie. Zameral sa aj na jednotlivé faktory, ako typ bicyklu, charakteristika cyklistu, jeho správanie a aké bolo počasie.

Prečítajte si tiež: Začína sa sezóna cyklistov. Zákon káže dbať na zvýšenú opatrnosť Čítajte 

Výsledky ukázali, že najväčší vplyv na pád má zlý uhol, pod ktorým priecestie pretína cestu. Pridávajú sa k nemu aj ďalšie faktory, napríklad riziko pádu bolo najvyššie, pokiaľ išlo o skupinovú jazdu, cyklistom bola žena a priecestie bolo mokré po daždi.

SkryťVypnúť reklamu

Z výsledkov štúdie vyplýva, že pokiaľ by bolo priecestie pre cyklistov vyznačené pod uhlom 60 až 90 stupňov, k pádom by nedochádzalo. Z dôvodu limitovaného priestoru by sa ale situácia zlepšila aj pri uhle nad 30 stupňov. Mesto Konxwille už preto pripravilo návrh, ako priecestie pre cyklistov upraviť pod väčším uhlom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 352
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 139
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 559
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 145
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 267
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 127
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 365
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 712
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 227
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 451
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 593
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu