KNOXVILLE. Keď niekto spadne z bicykla na koľajniciach, nie je to nič príjemné. Čo ak sa však situácia na rovnakom mieste opakuje pravidelne?
Jedným takým príkladom je železničné priecestie križujúce cestu Neyland Drive v meste Knoxville, v štáte Tennessee. Pre miestnych cyklistov je priecestie postrachom, pritom ako sa ukázalo, stačí málo a k pádom by vôbec nemuselo dochádzať.
Profesor Chris Cherry zo Štátnej univerzity v Tennessee sa pred časom stal sám obeťou škaredého pádu na rovnakom mieste. Spolu s kolegami si z okna univerzity všimli, že nebol zďaleka jediný. Časté pády ho priviedli k myšlienke postaviť na probléme výskum.
Na kamerovom zázname Cherry skúmal dvetisíc cyklistov, ktorí v priebehu dvoch mesiacov prechádzali cez priecestie. Následne podrobne porovnal 32 pádov so vzorkou sto úspešných prechodov cez priecestie. Niektoré pády sa zaobišli bez zranení, iné aj s modrinami a odreninami. V troch prípadoch dokonca musela pre cyklistu prísť sanitka.
Ide vôbec o prvú štúdiu svojho druhu, ktorá skúma zle navrhnutý prejazd cez koľajnice. Aj keď je jasné, že pády cyklistov spôsobil šmyk na koľajniciach, Cherry sa problému venoval podrobnejšie. Zameral sa aj na jednotlivé faktory, ako typ bicyklu, charakteristika cyklistu, jeho správanie a aké bolo počasie.

Výsledky ukázali, že najväčší vplyv na pád má zlý uhol, pod ktorým priecestie pretína cestu. Pridávajú sa k nemu aj ďalšie faktory, napríklad riziko pádu bolo najvyššie, pokiaľ išlo o skupinovú jazdu, cyklistom bola žena a priecestie bolo mokré po daždi.
Z výsledkov štúdie vyplýva, že pokiaľ by bolo priecestie pre cyklistov vyznačené pod uhlom 60 až 90 stupňov, k pádom by nedochádzalo. Z dôvodu limitovaného priestoru by sa ale situácia zlepšila aj pri uhle nad 30 stupňov. Mesto Konxwille už preto pripravilo návrh, ako priecestie pre cyklistov upraviť pod väčším uhlom.
