Autá zbierajú údaje. Výrobcovia na nich chcú zarábať, vodiči žiadajú súkromie

Firmy budú poznať naše priania ešte skôr, ako ich vyslovéme.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

NEW YORK. Z moderných áut sa vďaka novým technológiám stali pojazdné nahrávacie stanice. Z pripojených smartfónov zaznamenávajú, komu vodič volá a esemeskuje, pamätajú si navštívené webstránky, naladené rozhlasové stanice a dokonca vedia varovať šoféra, keď prekročí povolenú rýchlosť.

O informácie z týchto štvorkolesových počítačov sa zaujímajú nielen výrobcovia áut, ale aj miestne vlády, obchodníci, poisťovne a technologické spoločnosti, píše denník New York Times. Otázkou ale podľa neho je, kto všetko má k týmto informáciám mať prístup.

Podľa serveru Information Age pritom budú autá už v blízkej budúcnosti poznať naše priania ešte skôr, ako ich vyslovíme. Budú vedieť, kde si ráno najradšej kupujeme kávu, zariadia platbu a zozbierajú body na vernostnej karte. Budú si pamätať, v ktorom hoteli sa nám naposledy nepáčilo, a nasmerujú nás do iného.

Budú vedieť, kde nakupujeme, kde bývame a čo robievame cez víkend. Budú sa blížiť k obchodu a na internete na nás "vyskočí" zľavový kupón do kilometer vzdialeného podniku. Auto si totiž pamätá, že sme tam pred mesiacom nakupovali.

Niektorí odborníci podľa serveru detroitnews.com predpokladajú, že do roku 2030 vygeneruje zber dát ročný zisk až 750 miliárd dolárov (približne 640 miliárd eur).

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Aké motívy majú hackeri áut? Veľa peňazí aj pekný životopis

Šoféri chcú súkromie za volantom

V Spojených štátoch dnes podľa New York Times existujú obmedzujúce pravidlá len pre takzvané čierne skrinky, ktoré zaznamenávajú napríklad rýchlosť auta a pozíciu bezpečnostného pásu pár sekúnd pred, počas a po nehode. Žiaden zákon ale nepokrýva dáta zo všetkých možných snímacích zariadení v aute - napríklad diagnostických systémov či radarových senzorov.

Niektoré autá dokážu zaznamenať pohyby vodičových očí, váhu ľudí na predných sedadlách alebo to, či má šofér ruky na volante. Žiaden zákon v USA ale nedokáže zaistiť, aby spoločnosti nepracovali s menami či ďalšími osobnými informáciami alebo napríklad určiť, ako môžu byť takéto dáta použité.

Informácie sa dostanú aj k vývojárom aplikácií, akými sú napríklad Google či Spotify. Hlavným zberateľom dát však ostávajú automobilky. To pre nich síce predstavuje potenciálne nové príležitosti, ale aj problémy vo vzťahoch so zákazníkmi.

Automobilka General Motors takto narazila v roku 2011, keď chcela zdieľať dáta zo svojho komunikačného systému OnStar s ďalšími spoloťnosťami bez dodatočného súhlasu zákazníka. Táto zmena v používateľských podmienkach vyvolala početné sťažnosti.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Opel OnStar nás previedol slovenskou politickou scénou (test)

Incidet sa spomína aj v rozhodnutí českého najvyššieho súdu z roku 2012, ktorý sa týka neoprávneného sledovania ako potvrdenie toho, že vodiči očakávajú za volantom súkromie.

Nemci nechcú, aby si auto pamätalo rýchlosť

Mnoho spoločností preto považuje zber informácií za problematický bod vo vzťahu k zákazníkom. Sú si vedomé toho, že klienti síce vítajú servisné upozornenia, ako že je čas na výmenu oleja, ale zároveň vedia, že tieto údej môžu byť ďalej použité. Automobilky sa preto nechcú príliš vyjadrovať ku svojím ďalším plánom alebo firemnej politike ohľadom dát.

Mnoho krajín má konkrétne zákony, ktoré ustanovujú, aké informácie o šoférovi môže auto zaznamenávať.

"Napríklad vo Francúzsku nechcú, aby automobilky zbierali dáta o tom, kedy a kde vodiči sú. V Nemecku sú zas citliví na informácie o rýchlosti," hovorí pre New York Times Ben Volkow z firmy Otonomo, ktorá sa venuje zákonom o zbere informácií a ochrane súkromia. Automobilkám tento startup pomáha v orientácií v meniacich sa zákonoch a predpisoch.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Teroristov v nákladiakoch môže zabrzdiť hi-tech smernica EÚ

Kvôli rôznym kultúrnym a právnym rozdielom je pre výrobcov áut zložité zbierať dáta a neporušovať pri tom pravidlá, ponúkať špeciálne služby zákazníkom alebo ďalej predávať získané informácie.

Nejde pritom o malý problém. Automobilka Daimler má dokonca zvláštne oddelenie na ochranu dát.

Firma podľa svojho hovorcu už pracuje na tom, aby bol zber informácií v súlade s novými pravidlami o ochrane súkromia, ktoré začnú platiť v máji v Európskej únii. Táto nová legislatíva, známa pod skratkou GDPR, počíta okrem iného s veľkými pokutami za neposkytnutie ochrany dátam klientov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  10. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 151
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 952
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 441
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 159
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 673
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 131
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 108
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 708
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 583
  10. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 528

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo islamisti strieľajú zbraňami zo Slovenska

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

SVET

Rusi vyhrávajú boj o Blízky východ, Trump stráca vplyv

Rusko pomohlo Asadovi zostať pri moci, aj s porážkou islamistov.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.