Autá zbierajú údaje. Výrobcovia na nich chcú zarábať, vodiči žiadajú súkromie

Firmy budú poznať naše priania ešte skôr, ako ich vyslovéme.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

NEW YORK. Z moderných áut sa vďaka novým technológiám stali pojazdné nahrávacie stanice. Z pripojených smartfónov zaznamenávajú, komu vodič volá a esemeskuje, pamätajú si navštívené webstránky, naladené rozhlasové stanice a dokonca vedia varovať šoféra, keď prekročí povolenú rýchlosť.

O informácie z týchto štvorkolesových počítačov sa zaujímajú nielen výrobcovia áut, ale aj miestne vlády, obchodníci, poisťovne a technologické spoločnosti, píše denník New York Times. Otázkou ale podľa neho je, kto všetko má k týmto informáciám mať prístup.

Podľa serveru Information Age pritom budú autá už v blízkej budúcnosti poznať naše priania ešte skôr, ako ich vyslovíme. Budú vedieť, kde si ráno najradšej kupujeme kávu, zariadia platbu a zozbierajú body na vernostnej karte. Budú si pamätať, v ktorom hoteli sa nám naposledy nepáčilo, a nasmerujú nás do iného.

Budú vedieť, kde nakupujeme, kde bývame a čo robievame cez víkend. Budú sa blížiť k obchodu a na internete na nás "vyskočí" zľavový kupón do kilometer vzdialeného podniku. Auto si totiž pamätá, že sme tam pred mesiacom nakupovali.

Niektorí odborníci podľa serveru detroitnews.com predpokladajú, že do roku 2030 vygeneruje zber dát ročný zisk až 750 miliárd dolárov (približne 640 miliárd eur).

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Aké motívy majú hackeri áut? Veľa peňazí aj pekný životopis

Šoféri chcú súkromie za volantom

V Spojených štátoch dnes podľa New York Times existujú obmedzujúce pravidlá len pre takzvané čierne skrinky, ktoré zaznamenávajú napríklad rýchlosť auta a pozíciu bezpečnostného pásu pár sekúnd pred, počas a po nehode. Žiaden zákon ale nepokrýva dáta zo všetkých možných snímacích zariadení v aute - napríklad diagnostických systémov či radarových senzorov.

Niektoré autá dokážu zaznamenať pohyby vodičových očí, váhu ľudí na predných sedadlách alebo to, či má šofér ruky na volante. Žiaden zákon v USA ale nedokáže zaistiť, aby spoločnosti nepracovali s menami či ďalšími osobnými informáciami alebo napríklad určiť, ako môžu byť takéto dáta použité.

Informácie sa dostanú aj k vývojárom aplikácií, akými sú napríklad Google či Spotify. Hlavným zberateľom dát však ostávajú automobilky. To pre nich síce predstavuje potenciálne nové príležitosti, ale aj problémy vo vzťahoch so zákazníkmi.

Automobilka General Motors takto narazila v roku 2011, keď chcela zdieľať dáta zo svojho komunikačného systému OnStar s ďalšími spoloťnosťami bez dodatočného súhlasu zákazníka. Táto zmena v používateľských podmienkach vyvolala početné sťažnosti.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Opel OnStar nás previedol slovenskou politickou scénou (test)

Incidet sa spomína aj v rozhodnutí českého najvyššieho súdu z roku 2012, ktorý sa týka neoprávneného sledovania ako potvrdenie toho, že vodiči očakávajú za volantom súkromie.

Nemci nechcú, aby si auto pamätalo rýchlosť

Mnoho spoločností preto považuje zber informácií za problematický bod vo vzťahu k zákazníkom. Sú si vedomé toho, že klienti síce vítajú servisné upozornenia, ako že je čas na výmenu oleja, ale zároveň vedia, že tieto údej môžu byť ďalej použité. Automobilky sa preto nechcú príliš vyjadrovať ku svojím ďalším plánom alebo firemnej politike ohľadom dát.

Mnoho krajín má konkrétne zákony, ktoré ustanovujú, aké informácie o šoférovi môže auto zaznamenávať.

"Napríklad vo Francúzsku nechcú, aby automobilky zbierali dáta o tom, kedy a kde vodiči sú. V Nemecku sú zas citliví na informácie o rýchlosti," hovorí pre New York Times Ben Volkow z firmy Otonomo, ktorá sa venuje zákonom o zbere informácií a ochrane súkromia. Automobilkám tento startup pomáha v orientácií v meniacich sa zákonoch a predpisoch.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Teroristov v nákladiakoch môže zabrzdiť hi-tech smernica EÚ

Kvôli rôznym kultúrnym a právnym rozdielom je pre výrobcov áut zložité zbierať dáta a neporušovať pri tom pravidlá, ponúkať špeciálne služby zákazníkom alebo ďalej predávať získané informácie.

Nejde pritom o malý problém. Automobilka Daimler má dokonca zvláštne oddelenie na ochranu dát.

Firma podľa svojho hovorcu už pracuje na tom, aby bol zber informácií v súlade s novými pravidlami o ochrane súkromia, ktoré začnú platiť v máji v Európskej únii. Táto nová legislatíva, známa pod skratkou GDPR, počíta okrem iného s veľkými pokutami za neposkytnutie ochrany dátam klientov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  2. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  3. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 776
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 673
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 758
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 374
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 500
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 959
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 923
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 600
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 536
  10. Splnený sen 463

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

F1: V USA vyhral Hamilton pred Vettelom, je o krok bližšie k titulu

Diváci mohli vidieť viacero predbiehacích manévrov.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.