Benzínový motor Mazdy jazdí bez sviečok a je ekologickejší ako elektromobil

Nový motor s vysokou efektivitou je preplňovaný kompresorom.

Ilustračné foto.(Zdroj: Mazda)

V dnešnej dobe sa stále viac hovorí o blížiacom sa zániku spaľovacích motorov. Automobilky vo veľkom investujú do rozvoja elektromobilov, niektoré krajiny dokonca plánujú predaj spaľovacích motorov v budúcnosti zakázať.

Preto sa môže zdať zvláštne, že japonská automobilka Mazda sa rozhodla venovať roky práce a nemalé množstvo financií na vývoj novej generácie benzínových motorov. Na spaľovacie motory pritom už nejeden výrobca zanevrel.

Prečítajte si tiež: Francúzsko chce zakázať predaj dieslových aj benzínových áut

Nová generácia motorov nesie označenie Skyactiv-X a bola predstavená v rámci novej stratégie s názvom "Sustainable Zoom-Zoom 2030". Motory majú kombinovať spôsob fungovania vznetových a zážihových motorov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Primárne bude fungovať veľmi podobným spôsobom ako naftové agregáty, benzín nebude zapaľovať iskra zo sviečky, ale kompresia. Tieto motory budú dosahovať vysoký kompresný pomer, až 18:1, čo prinesie vyšší krútiaci moment aj lepšiu termálnu efektivitu.

Klasické sviečky zostávajú

Najväčšími problémami pri vývoji tejto technológie boli regulácia teploty v spaľovacej komore a zapálenie zmesi pri nízkej záťaži. Tento problém vyriešili zachovaním klasických zapaľovacích sviečok.

Tie zmes zapaľujú v podmienkach, kedy to kompresiou nie je možné, pri vyššej záťaži motor plynule prejde do vznetovej fázy. Z toho pochádza aj názov technológie Spark Controlled Compression Ignition, skrátene SCCI.

Prečítajte si tiež: Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

Táto technológia umožňuje spaľovanie mimoriadne chudobnej zmesi paliva a vzduchu, čo vedie k nižšej spotrebe a teda aj nižším emisiám. Podľa Mazdy by v konečnom dôsledku tieto motory mali vytvoriť menej emisií ako elektromobily, keďže väčšina elektrickej energie sa stále získava z fosílnych palív.

Oproti tradičným benzínovým motorom Skyactiv-G by mali dosiahnuť o 20 až 30 percent vyššiu efektivitu. Motor bude prepĺňaný kompresorom a oproti porovnateľným benzínovým motorom dosiahne lepšiu odozvu a až o 30 percent vyšší krútiaci moment.

Automobilka sa nevyjadrila prečo uprednostnila kompresor pred turbodúchadlom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou je to kvôli lepšej kontrole tlaku v motore a presnejšiemu riadeniu pomeru vzduchu a paliva.

V predaji od roku 2019

S motormi Skyactiv-X sa prvýkrát stretneme v pripravovanej Mazde 3, ktorá sa predstaví na autosalóne v Tokiu a do predaja by sa mala dostať v budúcom roku, najskôr iba s motormi Skyactiv-G a Skyactiv-D, nové motory by mali nasledovať v roku 2019. Mazda verí, že napriek tomu s touto technológiou v produkčnom vozidle prídu ako prví.

Od roku 2019 Mazda plánuje do svojej ponuky zaradiť aj modely s elektrickým pohonom, pravdepodobne v spolupráci s Toyotou. Zatiaľ však vnímajú spaľovacie motory ako kľúčové pre najbližšiu budúcnosť automobilky.

Do roku 2030 majú v pláne emisie znížiť na polovicu oproti hodnotám z roku 2010, do roku 2050 by mali klesnúť na 10 percent, pričom berú do úvahy aj tie, ktoré vzniknú pri výrobe elektrickej energie. Autonómne systémy riadenia by sa do ich vozidiel mali dostať v roku 2025.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  2. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  3. Sieť prevádzok STOP SHOP obchodov má už 80 pobočiek
  4. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  5. Ekonomická diplomacia Indonézie
  6. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  7. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  8. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  10. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 258
  2. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 25 618
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 24 453
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 16 296
  5. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 8 977
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 281
  7. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 657
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 309
  9. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 4 256
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 3 959

Téma: Mazda


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Maďarič tvrdí, že Fico poprel byt na Vazovovej. V Smere o tom nevedia

Fico podľa Maďariča povedal, že v byte nebol.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Môže spôsobiť Dankova rigorózna práca koniec koalície?

Na vyvodenie dôsledkov už vyzývajú aj koaliční partneri.

KOMENTÁRE

Čo všetko sme nevedeli o našej slobode

Slobodu nestačí vdychovať ako paru v saune.

Neprehliadnite tiež

Turecké autobusy dostali motor z BMW

Okrem napájania elektromobilov slúžia batérie aj ako úložisko energie.

Kia Optima kombi je neprávom prehliadané auto (test)

Dojazd je reálnych 25-30 kilometrov.