Benzínový motor Mazdy jazdí bez sviečok a je ekologickejší ako elektromobil

Nový motor s vysokou efektivitou je preplňovaný kompresorom.

Ilustračné foto.(Zdroj: Mazda)

V dnešnej dobe sa stále viac hovorí o blížiacom sa zániku spaľovacích motorov. Automobilky vo veľkom investujú do rozvoja elektromobilov, niektoré krajiny dokonca plánujú predaj spaľovacích motorov v budúcnosti zakázať.

Preto sa môže zdať zvláštne, že japonská automobilka Mazda sa rozhodla venovať roky práce a nemalé množstvo financií na vývoj novej generácie benzínových motorov. Na spaľovacie motory pritom už nejeden výrobca zanevrel.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Francúzsko chce zakázať predaj dieslových aj benzínových áut

Nová generácia motorov nesie označenie Skyactiv-X a bola predstavená v rámci novej stratégie s názvom "Sustainable Zoom-Zoom 2030". Motory majú kombinovať spôsob fungovania vznetových a zážihových motorov.

Primárne bude fungovať veľmi podobným spôsobom ako naftové agregáty, benzín nebude zapaľovať iskra zo sviečky, ale kompresia. Tieto motory budú dosahovať vysoký kompresný pomer, až 18:1, čo prinesie vyšší krútiaci moment aj lepšiu termálnu efektivitu.

Klasické sviečky zostávajú

Najväčšími problémami pri vývoji tejto technológie boli regulácia teploty v spaľovacej komore a zapálenie zmesi pri nízkej záťaži. Tento problém vyriešili zachovaním klasických zapaľovacích sviečok.

Tie zmes zapaľujú v podmienkach, kedy to kompresiou nie je možné, pri vyššej záťaži motor plynule prejde do vznetovej fázy. Z toho pochádza aj názov technológie Spark Controlled Compression Ignition, skrátene SCCI.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

Táto technológia umožňuje spaľovanie mimoriadne chudobnej zmesi paliva a vzduchu, čo vedie k nižšej spotrebe a teda aj nižším emisiám. Podľa Mazdy by v konečnom dôsledku tieto motory mali vytvoriť menej emisií ako elektromobily, keďže väčšina elektrickej energie sa stále získava z fosílnych palív.

Oproti tradičným benzínovým motorom Skyactiv-G by mali dosiahnuť o 20 až 30 percent vyššiu efektivitu. Motor bude prepĺňaný kompresorom a oproti porovnateľným benzínovým motorom dosiahne lepšiu odozvu a až o 30 percent vyšší krútiaci moment.

Automobilka sa nevyjadrila prečo uprednostnila kompresor pred turbodúchadlom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou je to kvôli lepšej kontrole tlaku v motore a presnejšiemu riadeniu pomeru vzduchu a paliva.

V predaji od roku 2019

S motormi Skyactiv-X sa prvýkrát stretneme v pripravovanej Mazde 3, ktorá sa predstaví na autosalóne v Tokiu a do predaja by sa mala dostať v budúcom roku, najskôr iba s motormi Skyactiv-G a Skyactiv-D, nové motory by mali nasledovať v roku 2019. Mazda verí, že napriek tomu s touto technológiou v produkčnom vozidle prídu ako prví.

Od roku 2019 Mazda plánuje do svojej ponuky zaradiť aj modely s elektrickým pohonom, pravdepodobne v spolupráci s Toyotou. Zatiaľ však vnímajú spaľovacie motory ako kľúčové pre najbližšiu budúcnosť automobilky.

Do roku 2030 majú v pláne emisie znížiť na polovicu oproti hodnotám z roku 2010, do roku 2050 by mali klesnúť na 10 percent, pričom berú do úvahy aj tie, ktoré vzniknú pri výrobe elektrickej energie. Autonómne systémy riadenia by sa do ich vozidiel mali dostať v roku 2025.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  10. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 151
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 952
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 441
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 159
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 673
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 131
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 108
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 708
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 583
  10. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 528

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo islamisti strieľajú zbraňami zo Slovenska

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

SVET

Rusi vyhrávajú boj o Blízky východ, Trump stráca vplyv

Rusko pomohlo Asadovi zostať pri moci, aj s porážkou islamistov.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.