Benzínový motor Mazdy jazdí bez sviečok a je ekologickejší ako elektromobil

Nový motor s vysokou efektivitou je preplňovaný kompresorom.

Ilustračné foto.(Zdroj: Mazda)

V dnešnej dobe sa stále viac hovorí o blížiacom sa zániku spaľovacích motorov. Automobilky vo veľkom investujú do rozvoja elektromobilov, niektoré krajiny dokonca plánujú predaj spaľovacích motorov v budúcnosti zakázať.

Preto sa môže zdať zvláštne, že japonská automobilka Mazda sa rozhodla venovať roky práce a nemalé množstvo financií na vývoj novej generácie benzínových motorov. Na spaľovacie motory pritom už nejeden výrobca zanevrel.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Francúzsko chce zakázať predaj dieslových aj benzínových áut

Nová generácia motorov nesie označenie Skyactiv-X a bola predstavená v rámci novej stratégie s názvom "Sustainable Zoom-Zoom 2030". Motory majú kombinovať spôsob fungovania vznetových a zážihových motorov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Primárne bude fungovať veľmi podobným spôsobom ako naftové agregáty, benzín nebude zapaľovať iskra zo sviečky, ale kompresia. Tieto motory budú dosahovať vysoký kompresný pomer, až 18:1, čo prinesie vyšší krútiaci moment aj lepšiu termálnu efektivitu.

Klasické sviečky zostávajú

Najväčšími problémami pri vývoji tejto technológie boli regulácia teploty v spaľovacej komore a zapálenie zmesi pri nízkej záťaži. Tento problém vyriešili zachovaním klasických zapaľovacích sviečok.

Tie zmes zapaľujú v podmienkach, kedy to kompresiou nie je možné, pri vyššej záťaži motor plynule prejde do vznetovej fázy. Z toho pochádza aj názov technológie Spark Controlled Compression Ignition, skrátene SCCI.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

Táto technológia umožňuje spaľovanie mimoriadne chudobnej zmesi paliva a vzduchu, čo vedie k nižšej spotrebe a teda aj nižším emisiám. Podľa Mazdy by v konečnom dôsledku tieto motory mali vytvoriť menej emisií ako elektromobily, keďže väčšina elektrickej energie sa stále získava z fosílnych palív.

Oproti tradičným benzínovým motorom Skyactiv-G by mali dosiahnuť o 20 až 30 percent vyššiu efektivitu. Motor bude prepĺňaný kompresorom a oproti porovnateľným benzínovým motorom dosiahne lepšiu odozvu a až o 30 percent vyšší krútiaci moment.

Automobilka sa nevyjadrila prečo uprednostnila kompresor pred turbodúchadlom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou je to kvôli lepšej kontrole tlaku v motore a presnejšiemu riadeniu pomeru vzduchu a paliva.

V predaji od roku 2019

S motormi Skyactiv-X sa prvýkrát stretneme v pripravovanej Mazde 3, ktorá sa predstaví na autosalóne v Tokiu a do predaja by sa mala dostať v budúcom roku, najskôr iba s motormi Skyactiv-G a Skyactiv-D, nové motory by mali nasledovať v roku 2019. Mazda verí, že napriek tomu s touto technológiou v produkčnom vozidle prídu ako prví.

Od roku 2019 Mazda plánuje do svojej ponuky zaradiť aj modely s elektrickým pohonom, pravdepodobne v spolupráci s Toyotou. Zatiaľ však vnímajú spaľovacie motory ako kľúčové pre najbližšiu budúcnosť automobilky.

Do roku 2030 majú v pláne emisie znížiť na polovicu oproti hodnotám z roku 2010, do roku 2050 by mali klesnúť na 10 percent, pričom berú do úvahy aj tie, ktoré vzniknú pri výrobe elektrickej energie. Autonómne systémy riadenia by sa do ich vozidiel mali dostať v roku 2025.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  2. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  3. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  7. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  8. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  9. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 17 583
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 328
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 959
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 047
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 431
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 439
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 043
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 5 125
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 104
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 3 604

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

DOMOV

Dobré ráno: Fico s Kaliňákom napľuli na protesty aj na prezidenta

Saková je Kaliňákov, teda náš človek.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.

SVET

Telo novinárky rozštvrtil, ako vrah sa necíti. Dána odsúdia

Amatérsky vynálezca môže v ostro sledovanom procese dostať doživotie.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.