Benzínový motor Mazdy jazdí bez sviečok a je ekologickejší ako elektromobil

Nový motor s vysokou efektivitou je preplňovaný kompresorom.

Ilustračné foto.(Zdroj: Mazda)

V dnešnej dobe sa stále viac hovorí o blížiacom sa zániku spaľovacích motorov. Automobilky vo veľkom investujú do rozvoja elektromobilov, niektoré krajiny dokonca plánujú predaj spaľovacích motorov v budúcnosti zakázať.

Preto sa môže zdať zvláštne, že japonská automobilka Mazda sa rozhodla venovať roky práce a nemalé množstvo financií na vývoj novej generácie benzínových motorov. Na spaľovacie motory pritom už nejeden výrobca zanevrel.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Francúzsko chce zakázať predaj dieslových aj benzínových áut

Nová generácia motorov nesie označenie Skyactiv-X a bola predstavená v rámci novej stratégie s názvom "Sustainable Zoom-Zoom 2030". Motory majú kombinovať spôsob fungovania vznetových a zážihových motorov.

Primárne bude fungovať veľmi podobným spôsobom ako naftové agregáty, benzín nebude zapaľovať iskra zo sviečky, ale kompresia. Tieto motory budú dosahovať vysoký kompresný pomer, až 18:1, čo prinesie vyšší krútiaci moment aj lepšiu termálnu efektivitu.

Klasické sviečky zostávajú

Najväčšími problémami pri vývoji tejto technológie boli regulácia teploty v spaľovacej komore a zapálenie zmesi pri nízkej záťaži. Tento problém vyriešili zachovaním klasických zapaľovacích sviečok.

Tie zmes zapaľujú v podmienkach, kedy to kompresiou nie je možné, pri vyššej záťaži motor plynule prejde do vznetovej fázy. Z toho pochádza aj názov technológie Spark Controlled Compression Ignition, skrátene SCCI.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

Táto technológia umožňuje spaľovanie mimoriadne chudobnej zmesi paliva a vzduchu, čo vedie k nižšej spotrebe a teda aj nižším emisiám. Podľa Mazdy by v konečnom dôsledku tieto motory mali vytvoriť menej emisií ako elektromobily, keďže väčšina elektrickej energie sa stále získava z fosílnych palív.

Oproti tradičným benzínovým motorom Skyactiv-G by mali dosiahnuť o 20 až 30 percent vyššiu efektivitu. Motor bude prepĺňaný kompresorom a oproti porovnateľným benzínovým motorom dosiahne lepšiu odozvu a až o 30 percent vyšší krútiaci moment.

Automobilka sa nevyjadrila prečo uprednostnila kompresor pred turbodúchadlom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou je to kvôli lepšej kontrole tlaku v motore a presnejšiemu riadeniu pomeru vzduchu a paliva.

V predaji od roku 2019

S motormi Skyactiv-X sa prvýkrát stretneme v pripravovanej Mazde 3, ktorá sa predstaví na autosalóne v Tokiu a do predaja by sa mala dostať v budúcom roku, najskôr iba s motormi Skyactiv-G a Skyactiv-D, nové motory by mali nasledovať v roku 2019. Mazda verí, že napriek tomu s touto technológiou v produkčnom vozidle prídu ako prví.

Od roku 2019 Mazda plánuje do svojej ponuky zaradiť aj modely s elektrickým pohonom, pravdepodobne v spolupráci s Toyotou. Zatiaľ však vnímajú spaľovacie motory ako kľúčové pre najbližšiu budúcnosť automobilky.

Do roku 2030 majú v pláne emisie znížiť na polovicu oproti hodnotám z roku 2010, do roku 2050 by mali klesnúť na 10 percent, pričom berú do úvahy aj tie, ktoré vzniknú pri výrobe elektrickej energie. Autonómne systémy riadenia by sa do ich vozidiel mali dostať v roku 2025.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  2. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  3. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 776
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 673
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 758
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 374
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 500
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 959
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 923
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 600
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 536
  10. Splnený sen 463

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

F1: V USA vyhral Hamilton pred Vettelom, je o krok bližšie k titulu

Diváci mohli vidieť viacero predbiehacích manévrov.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.