Benzínový motor Mazdy jazdí bez sviečok a je ekologickejší ako elektromobil

Nový motor s vysokou efektivitou je preplňovaný kompresorom.

Ilustračné foto.(Zdroj: Mazda)

V dnešnej dobe sa stále viac hovorí o blížiacom sa zániku spaľovacích motorov. Automobilky vo veľkom investujú do rozvoja elektromobilov, niektoré krajiny dokonca plánujú predaj spaľovacích motorov v budúcnosti zakázať.

Preto sa môže zdať zvláštne, že japonská automobilka Mazda sa rozhodla venovať roky práce a nemalé množstvo financií na vývoj novej generácie benzínových motorov. Na spaľovacie motory pritom už nejeden výrobca zanevrel.

Prečítajte si tiež: Francúzsko chce zakázať predaj dieslových aj benzínových áut

Nová generácia motorov nesie označenie Skyactiv-X a bola predstavená v rámci novej stratégie s názvom "Sustainable Zoom-Zoom 2030". Motory majú kombinovať spôsob fungovania vznetových a zážihových motorov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Primárne bude fungovať veľmi podobným spôsobom ako naftové agregáty, benzín nebude zapaľovať iskra zo sviečky, ale kompresia. Tieto motory budú dosahovať vysoký kompresný pomer, až 18:1, čo prinesie vyšší krútiaci moment aj lepšiu termálnu efektivitu.

Klasické sviečky zostávajú

Najväčšími problémami pri vývoji tejto technológie boli regulácia teploty v spaľovacej komore a zapálenie zmesi pri nízkej záťaži. Tento problém vyriešili zachovaním klasických zapaľovacích sviečok.

Tie zmes zapaľujú v podmienkach, kedy to kompresiou nie je možné, pri vyššej záťaži motor plynule prejde do vznetovej fázy. Z toho pochádza aj názov technológie Spark Controlled Compression Ignition, skrátene SCCI.

Prečítajte si tiež: Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

Táto technológia umožňuje spaľovanie mimoriadne chudobnej zmesi paliva a vzduchu, čo vedie k nižšej spotrebe a teda aj nižším emisiám. Podľa Mazdy by v konečnom dôsledku tieto motory mali vytvoriť menej emisií ako elektromobily, keďže väčšina elektrickej energie sa stále získava z fosílnych palív.

Oproti tradičným benzínovým motorom Skyactiv-G by mali dosiahnuť o 20 až 30 percent vyššiu efektivitu. Motor bude prepĺňaný kompresorom a oproti porovnateľným benzínovým motorom dosiahne lepšiu odozvu a až o 30 percent vyšší krútiaci moment.

Automobilka sa nevyjadrila prečo uprednostnila kompresor pred turbodúchadlom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou je to kvôli lepšej kontrole tlaku v motore a presnejšiemu riadeniu pomeru vzduchu a paliva.

V predaji od roku 2019

S motormi Skyactiv-X sa prvýkrát stretneme v pripravovanej Mazde 3, ktorá sa predstaví na autosalóne v Tokiu a do predaja by sa mala dostať v budúcom roku, najskôr iba s motormi Skyactiv-G a Skyactiv-D, nové motory by mali nasledovať v roku 2019. Mazda verí, že napriek tomu s touto technológiou v produkčnom vozidle prídu ako prví.

Od roku 2019 Mazda plánuje do svojej ponuky zaradiť aj modely s elektrickým pohonom, pravdepodobne v spolupráci s Toyotou. Zatiaľ však vnímajú spaľovacie motory ako kľúčové pre najbližšiu budúcnosť automobilky.

Do roku 2030 majú v pláne emisie znížiť na polovicu oproti hodnotám z roku 2010, do roku 2050 by mali klesnúť na 10 percent, pričom berú do úvahy aj tie, ktoré vzniknú pri výrobe elektrickej energie. Autonómne systémy riadenia by sa do ich vozidiel mali dostať v roku 2025.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  2. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  3. Najužitočnejšia appka
  4. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  6. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  7. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  8. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  9. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 853
  2. Najužitočnejšia appka 14 148
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 739
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 928
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 347
  6. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 7 072
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 489
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 4 812
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 333
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 639

Téma: Mazda


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Trápenie Roberta Fica, alebo ako získať čo najviac

Na kandidáta Smeru netrpezlivo čaká aj Andrej Danko.

SVET

Za zostrelenie lietadla viní Rusko Izrael. Čo bude ďalej

Prinášame scenáre vývoja v Sýrii.

Neprehliadnite tiež

Seat Ibiza FR je posledné malé auto so silným štvorvalcom (test)

Najmenší Seat na našom trhu ponúka slušný výkon v celom spektre otáčok.

Vízia auta budúcnosti od BMW sa volá iNEXT

Nemecká automobilka vkladá do projektu veľké nádeje.