LONDÝN, BRATISLAVA. Vyberáte si nové auto? Je čoraz väčšia šanca, že sa pozeráte hlavne na SUV, s vysokým podvozkom, veľkými kolesami a nárazníkmi z nenalakovaného plastu.
Zákazníkov netrápia elektromobily ani hybridy, pre zákazníkov je dôležitý robustný a terénny vzhľad. Predaje nových áut ťahá segment SUV, vyplýva z údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics.
Už minulý rok tvoril segment SUV štvrtinu všetkých predaných áut v Európe. Analytici očakávajú, že tento rok sa predajú štyri milióny SVU, čo je 28 percent trhu.
Do roku 2020 by mali predaje SUV prekročiť tretinový podiel, čiže asi 5,7 milióna kusov, odhadujú analytici spoločnosti LMC Automotive.
Šíria sa po svete

"Je to globálny fenomén, ktorý začal v Amerike," Vysvetľuje Felipe Munoz, analytik spoločnosti JATO. "SUV sa rozšírili do Európy a Číny a teraz formujú rozvíjajúce sa trhy ako Brazília, India a juhovýchodná Ázia."
V Spojených štátoch tvorili predaje veľkých a menších SUV a pickupov spolu 60,7 percent trhu, v číne majú SUV 40-percentný podiel, píše web Automotive News.
Automotive News píše, že zákazníkov láka kombinácia dostatočne praktických vlastností a vzhľadu, ktorý je atraktívnejší než pri bežných autách. Kúpa SUV je viac emocionálna než racionálna - takže zákazník tiež minie viac peňazí.
Na SUV sa zarába viac
SUV pritom nie sú konštrukčne príliš odlišné od nízkych áut, ale sú výrazne drahšie - predávajú sa teda s väčšou maržou, čo je dobrá správa pre výrobcov.
"Ceny sú určené podľa toho, koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť. Vidíme, že na SUV si cenia robustnosť, vysoký posed a veľké kolesá - inak by si ich nekupovali," povedala pre Automotive News riaditeľka Citroënu Linda Jackson. Citroënu v ponuke SUV chýbali, tento rok predstaví hneď dva modely.

Predaje SUV pomáhajú aj značkám, ktoré v minulosti v tomto segmente zastúpenie nemali. Napríklad SUV od Bentley, Jaguaru či Maserati, predstavené v minulých rokoch, sa stali najpredávanejšími modelmi svojich značiek.
Nová generácia veľkého SUV Volvo XC90 švédsku značku zachránila zo straty, aktuálne tvoria terénne SUV asi polovicu predajov Volva.