Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.

Automobil Hispano-Suiza J12 Fernandez et Darrin Coupe de Ville z roku 1934 vystavený v rámci týždňa klasických automobilov v Monterey. (Zdroj: TASR)

Ak ste si pred pár rokmi kúpili staré auto, možno ani neviete, o koľko mu narástla cena. Práve teraz môže byť najlepší čas na jeho predaj, tvrdia analytici.

Staré autá v poslednej dobe stali najvýnosnejšou investíciou. Podľa indexu hodnoty veteránov HAGI sa autá zhodnotili za posledných desať rokov o 457 percent, len za posledný rok o deväť percent.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhodobo sa teda zhodnocujú lepšie ako mince, nábytok, šperky či známky. Za minulý rok ich v zhodnocovaní predbehlo jedine víno so zhodnotením o 24 percent, píše britská realitná a investičná spoločnosť Knight Frank.

Ostali len fajnšmekri

Analytici za klesaním rastu vidia odchod špekulantov, ktorí zberateľské autá kupovali, ľudovo povedané, na kšeft, s vidinou rýchleho zárobku.

Špekulanti však mohli prejsť k iným komoditám, a tak pri historických autách ostali len nadšenci a fajnšmekri. Tí si autá vyberajú nie podľa zhodnotenia, ale podľa toho, aké sa im páči - či s ktorým sa im viaže nejaká spomienka.

Prečítajte si tiež: Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Pravda je, že cena historických áut naďalej porastie, len pomalšie. Dôvod je jednoduchý - už ich nebude viac, nožnice medzi ponukou a dopytom sa čoraz viac otvárajú.

Ak si teraz vyberáte ďalšie auto, môžete sa rozhodnúť aj podľa toho, ktoré neskôr predáte najlepšie - a to v akejkoľvek cenovej kategórii. Pripravili sme pre vás niekoľko vlastností, ktoré vám pomôžu zorientovať sa pri výbere investičného kúsku.

Malá ponuka, veľký dopyt

Pri historických autách je hlavným určovateľom ceny vzťah ponuky a dopytu. Počet kusov je rovnaký, prípadne ich postupne ubúda, no záujemcov je stále veľa.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C522T na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C522T na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Golf GTI prišiel pred vyše 40 rokmi, najrýchlejšia verzia je za dverami

Komu sa GTI málilo, mohol mať Golfa aj s poriadnym šesťvalcom.

Renault Megane R.S. dospel, ale baviť sa nezabudol

Systém 4Control sa osvedčil aj v najostrejšej verzii.