INZERCIA

Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?

Čo by ste pre vaše ratolesti neurobili?

Taxi!Taxi!(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Zuzane (37) zvoní budík o 6:30. Zobudí sa, dá sa do poriadku, oblečie sa a pripraví desiatu. O 7:00 budí deti (sedemročnú dcéru a päť a polročného syna) a pomáha im s obliekaním.

"Raňajky sa snažím minimalizovať. Pretože jeden chce jedno, druhý iné. Ešte kým sú rozospatí a nekladú taký odpor, dám im do ruky rohlík, banán, čokoľvek, aby v aute raňajkovali. A potom ich naložím do auta."

Najneskôr o 7:30 už totiž musia vyrážať, pretože dcéra ide do školy, ktorá jej začína o 8:00. Sadajú do auta a vezú sa niekoľko kilometrov. Musia nájsť parkovanie, čo tiež chvíľu trvá - nie je totiž jediná, ktorá potrebuje zastať, vyložiť dieťa a odprevadiť ho.

Syna vezme do škôlky zvyčajne až ako druhého. Našťastie, do škôlky môže prísť aj po ôsmej. Opäť musí nájsť parkovanie. Odprevadí ho dnu, pomôže mu s prezúvaním, vysvetľuje vychovávateľke, kde nájde synove pomôcky na aktivity.

Zuzana pracuje ako marketingová manažérka. Pracovná doba jej začína o pol deviatej, čo sa snaží stíhať, no nie vždy je to reálne. Zavisí to od dopravnej situácie v meste, keďže má prácu vzdialenú 20 minút cesty autom od školy, kam chodí jej dcéra.

"Všetko sme podriadili logistike. Hľadáme všetko v blízkosti, aby dojazdová vzdialenosť bola do 10-15 minút. Vôbec neuvažujem, že by som deti vozila do vzdialených mestských častí."

Cez týždeň trávi za volantom hodinu, cez víkend ďalších šesť. Týždenne je to spolu vyše trinásť hodín.

"Cez víkend chodíme na výlety po okolí. Do Rakúska na Neusiedlerské jazero alebo do Čiech."

Jej manžel nejazdí, takže to celé stojí na nej.

Nezabúdajme na emisie

Keď sa letné mesiace čoskoro skončia a začne školský rok, podobne budú vyzerať dni tisícov rodičov na Slovensku. Ráno zobudia deti, vychystajú ich, naložia do auta, hľadajú parkovanie, odprevádzajú deti, potom idú do práce. A cestou z práce opäť pre deti a domov.

"Keď sa vraciame večer domov, už sme unavení. Uspávací ceremoniál nie je o tom, že si hovoríme zážitky dňa. Všetci sú predráždení a chcú všetko čo najrýchlejšie sprocesovať a zavrieť dvere," približuje Zuzana, ako vyzerajú jej bežné dni.

Auto sa pre rodičov stáva ďalším členom rodiny, bez ktorého sa to prakticky nedá zvládnuť. Mestská hromadná doprava s dvomi malými deťmi nie je riešením.

Napriek tomu, že si Zuzana zvolila školu a škôlku v blízkosti domova, denne najazdí asi 20 kilometrov iba po meste. Možno sa to nezdá veľa, ale mesačne ide o 400 kilometrov. Druhou stránkou sú emisie.

Jazdí na menšom SUV, ktoré vyprodukuje 170g CO2 na kilometer. Čo je mesačne vyše 68 kg CO2. Aj kvôli tomu sú centrá miest čoraz viac znečistené emisiami.

Hybridy ako možné riešenie

Motoristický novinár Václav Lipavský hovorí, že riešením jázd na krátke vzdialenosti by mohli byť plug-in hybridné autá, keďže dokážu jazdiť iba na batériu.

"Plug-in hybrid dokážete napojiť zo siete a jazdiť čisto iba s elektromotorom. Zatiaľ čo klasické hybridné auto samo rozhoduje o tom, kedy zapína elektromotor a kedy spaľovací, aby bola jazda čo najhospodárnejšia."

Plug-in hybridné autá kombinujú v sebe výhody áut so spaľovacím motorom a elektromobilov. Na krátke vzdialenosti po meste dokážu jazdiť iba na elektrinu (s dojazdom okolo 60 kilometrov) a pritom bez obavy, že sa batéria vybije bez možnosti nabitia. Stále je v zálohe spaľovací motor.

Rozdielom oproti spaľovacím autám sú aj nižšie servisné náklady.

"Elektrický systém plug-in hybridného auta je relatívne jednoduchý. Určite jednoduchší ako motor spaľovacieho auta. S vyššou pravdepodobnosťou bude spoľahlivejši a teda servisné náklady budú nižšie."

Plug-in hybrid vs. elektromobil. Aké sú rozdiely?

Elektromobil na batérie zájde 200-300 kilometrov, v porovnaní s plug-inom, určeným na kratšie vzdialenosti. Plug-in hybridu tiež nevadí studený štart a rovnako si ho môžete dobíjať doma a ideálne aj v práci. Nevýhodou však je infraštruktúra.

article_photo(zdroj: Hyundai)

"Jediná nevýhoda je ešte nepripravená infraštrukútra na množstvo nabíjateľných áut. Postupne sa však buduje, ale zatiaľ to nie je ideálne," hovorí Lipavský.

Preto keď chcete ísť niekam na výlet, musíte si dopredu naštudovať, kde si vaše auto budete vedieť nabiť. Inak sa vystavujete riziku, že vyčerpáte batérie a niekde zostanete stáť.

"Plug-in hybrid má výhodu vyššieho dojazdu, ak si ho porovnáme s elektromobilom. Má výhodu univerzálnejšieho používania. Môžete si ho cez víkend zobrať a ísť niekam ďalej, zatiaľ čo s elektromobilom musíte dôkladne planovať cestu, pretože musíte zistiť, či tam budete mať nabíjacie stojany."

Avšak, keď sa plug-in hybrid nenabíja, je to iba klasické spaľovacie auto s batériami v kufri.

IONIQ Plug-in Hybrid so štátnou podporou 3000 €

Ak aj vy trávite za volantom rozvážaním svojich ratolestí toľko, ako Zuzana, asi sa netešíte na začiatok školského roka. Zrejme vás budú čakať hodiny strávené v kolónach a tiež pravidelné návštevy benzínky, keď budete platiť ďalšiu plnú nádrž.

article_photo(zdroj: Hyundai)

Plug-in hybridné autá síce nevyriešia kolóny na slovenských cestách a fakt, že vaše deti musíte nosiť do školy/škôlky. Avšak jazdením na batérie majú nulové emisie a na pumpy chodiť nemusíte, lebo si ich dobijete doma, na nákupoch, alebo v práci. Viac o plug-in hybridoch sa dozviete tu na stránke.

Tento článok vám prináša IONIQ Plug-in Hybrid od Hyundai.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 270
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 11 547
  3. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 8 598
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 331
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 260
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 897
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 493
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 175
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 034
  10. Sedem mýtov o stavebnom sporení 3 797

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Pellegrini plakal nad rozliatym mliekom

Zdá sa, že v jazde za funkciou sudcu má Fico širokú základňu, o ktorú sa podopiera.

Neprehliadnite tiež

Čo prinesie ženevský autosalón a kto sa ho nezúčastní?

Neúčasť viacerých značiek kompenzuje množstvo noviniek.

Dacia Logan MCV je splnený sen o dostupnom novom aute (test)

Časy, keď sa ľudia za Daciu hanbili sú už minulosťou.

Dacia Logan MCV Stepway
Ilustračné foto
Podcast Za volantom

Za volantom: Môže sa cestovanie vlakmi zlepšiť?

Za posledné mesiace došlo k viacerým nehodám vlakov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.
Matúš Vallo