INZERCIA

Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?

Čo by ste pre vaše ratolesti neurobili?

Taxi!(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Zuzane (37) zvoní budík o 6:30. Zobudí sa, dá sa do poriadku, oblečie sa a pripraví desiatu. O 7:00 budí deti (sedemročnú dcéru a päť a polročného syna) a pomáha im s obliekaním.

"Raňajky sa snažím minimalizovať. Pretože jeden chce jedno, druhý iné. Ešte kým sú rozospatí a nekladú taký odpor, dám im do ruky rohlík, banán, čokoľvek, aby v aute raňajkovali. A potom ich naložím do auta."

Najneskôr o 7:30 už totiž musia vyrážať, pretože dcéra ide do školy, ktorá jej začína o 8:00. Sadajú do auta a vezú sa niekoľko kilometrov. Musia nájsť parkovanie, čo tiež chvíľu trvá - nie je totiž jediná, ktorá potrebuje zastať, vyložiť dieťa a odprevadiť ho.

Syna vezme do škôlky zvyčajne až ako druhého. Našťastie, do škôlky môže prísť aj po ôsmej. Opäť musí nájsť parkovanie. Odprevadí ho dnu, pomôže mu s prezúvaním, vysvetľuje vychovávateľke, kde nájde synove pomôcky na aktivity.

Zuzana pracuje ako marketingová manažérka. Pracovná doba jej začína o pol deviatej, čo sa snaží stíhať, no nie vždy je to reálne. Zavisí to od dopravnej situácie v meste, keďže má prácu vzdialenú 20 minút cesty autom od školy, kam chodí jej dcéra.

"Všetko sme podriadili logistike. Hľadáme všetko v blízkosti, aby dojazdová vzdialenosť bola do 10-15 minút. Vôbec neuvažujem, že by som deti vozila do vzdialených mestských častí."

Cez týždeň trávi za volantom hodinu, cez víkend ďalších šesť. Týždenne je to spolu vyše trinásť hodín.

"Cez víkend chodíme na výlety po okolí. Do Rakúska na Neusiedlerské jazero alebo do Čiech."

Jej manžel nejazdí, takže to celé stojí na nej.

Nezabúdajme na emisie

Keď sa letné mesiace čoskoro skončia a začne školský rok, podobne budú vyzerať dni tisícov rodičov na Slovensku. Ráno zobudia deti, vychystajú ich, naložia do auta, hľadajú parkovanie, odprevádzajú deti, potom idú do práce. A cestou z práce opäť pre deti a domov.

"Keď sa vraciame večer domov, už sme unavení. Uspávací ceremoniál nie je o tom, že si hovoríme zážitky dňa. Všetci sú predráždení a chcú všetko čo najrýchlejšie sprocesovať a zavrieť dvere," približuje Zuzana, ako vyzerajú jej bežné dni.

Auto sa pre rodičov stáva ďalším členom rodiny, bez ktorého sa to prakticky nedá zvládnuť. Mestská hromadná doprava s dvomi malými deťmi nie je riešením.

Napriek tomu, že si Zuzana zvolila školu a škôlku v blízkosti domova, denne najazdí asi 20 kilometrov iba po meste. Možno sa to nezdá veľa, ale mesačne ide o 400 kilometrov. Druhou stránkou sú emisie.

Jazdí na menšom SUV, ktoré vyprodukuje 170g CO2 na kilometer. Čo je mesačne vyše 68 kg CO2. Aj kvôli tomu sú centrá miest čoraz viac znečistené emisiami.

Hybridy ako možné riešenie

Motoristický novinár Václav Lipavský hovorí, že riešením jázd na krátke vzdialenosti by mohli byť plug-in hybridné autá, keďže dokážu jazdiť iba na batériu.

"Plug-in hybrid dokážete napojiť zo siete a jazdiť čisto iba s elektromotorom. Zatiaľ čo klasické hybridné auto samo rozhoduje o tom, kedy zapína elektromotor a kedy spaľovací, aby bola jazda čo najhospodárnejšia."

Plug-in hybridné autá kombinujú v sebe výhody áut so spaľovacím motorom a elektromobilov. Na krátke vzdialenosti po meste dokážu jazdiť iba na elektrinu (s dojazdom okolo 60 kilometrov) a pritom bez obavy, že sa batéria vybije bez možnosti nabitia. Stále je v zálohe spaľovací motor.

Rozdielom oproti spaľovacím autám sú aj nižšie servisné náklady.

"Elektrický systém plug-in hybridného auta je relatívne jednoduchý. Určite jednoduchší ako motor spaľovacieho auta. S vyššou pravdepodobnosťou bude spoľahlivejši a teda servisné náklady budú nižšie."

Plug-in hybrid vs. elektromobil. Aké sú rozdiely?

Elektromobil na batérie zájde 200-300 kilometrov, v porovnaní s plug-inom, určeným na kratšie vzdialenosti. Plug-in hybridu tiež nevadí studený štart a rovnako si ho môžete dobíjať doma a ideálne aj v práci. Nevýhodou však je infraštruktúra.

article_photo(zdroj: Hyundai)

"Jediná nevýhoda je ešte nepripravená infraštrukútra na množstvo nabíjateľných áut. Postupne sa však buduje, ale zatiaľ to nie je ideálne," hovorí Lipavský.

Preto keď chcete ísť niekam na výlet, musíte si dopredu naštudovať, kde si vaše auto budete vedieť nabiť. Inak sa vystavujete riziku, že vyčerpáte batérie a niekde zostanete stáť.

"Plug-in hybrid má výhodu vyššieho dojazdu, ak si ho porovnáme s elektromobilom. Má výhodu univerzálnejšieho používania. Môžete si ho cez víkend zobrať a ísť niekam ďalej, zatiaľ čo s elektromobilom musíte dôkladne planovať cestu, pretože musíte zistiť, či tam budete mať nabíjacie stojany."

Avšak, keď sa plug-in hybrid nenabíja, je to iba klasické spaľovacie auto s batériami v kufri.

IONIQ Plug-in Hybrid so štátnou podporou 3000 €

Ak aj vy trávite za volantom rozvážaním svojich ratolestí toľko, ako Zuzana, asi sa netešíte na začiatok školského roka. Zrejme vás budú čakať hodiny strávené v kolónach a tiež pravidelné návštevy benzínky, keď budete platiť ďalšiu plnú nádrž.

article_photo(zdroj: Hyundai)

Plug-in hybridné autá síce nevyriešia kolóny na slovenských cestách a fakt, že vaše deti musíte nosiť do školy/škôlky. Avšak jazdením na batérie majú nulové emisie a na pumpy chodiť nemusíte, lebo si ich dobijete doma, na nákupoch, alebo v práci. Viac o plug-in hybridoch sa dozviete tu na stránke.

Tento článok vám prináša IONIQ Plug-in Hybrid od Hyundai.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 120
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 702
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 311
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 300
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 818
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 320
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 802
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 604
  9. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 537
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 412

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Po Špitálskej ulici po štyroch mesiacoch opäť prešli električky

Električková doprava by sa mohla do centra mesta vrátiť ešte pred Vianocami.

Hybridný MINI Countryman je demoverzia športového elektromobilu (test)

Výdržou batérie príliš neohúri, športovou jazdou už áno.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.