SME
Pondelok, 14. október, 2019 | Meniny má Boris
INZERCIA

Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?

Čo by ste pre vaše ratolesti neurobili?

Taxi!Taxi!(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

Zuzane (37) zvoní budík o 6:30. Zobudí sa, dá sa do poriadku, oblečie sa a pripraví desiatu. O 7:00 budí deti (sedemročnú dcéru a päť a polročného syna) a pomáha im s obliekaním.

"Raňajky sa snažím minimalizovať. Pretože jeden chce jedno, druhý iné. Ešte kým sú rozospatí a nekladú taký odpor, dám im do ruky rohlík, banán, čokoľvek, aby v aute raňajkovali. A potom ich naložím do auta."

Najneskôr o 7:30 už totiž musia vyrážať, pretože dcéra ide do školy, ktorá jej začína o 8:00. Sadajú do auta a vezú sa niekoľko kilometrov. Musia nájsť parkovanie, čo tiež chvíľu trvá - nie je totiž jediná, ktorá potrebuje zastať, vyložiť dieťa a odprevadiť ho.

Syna vezme do škôlky zvyčajne až ako druhého. Našťastie, do škôlky môže prísť aj po ôsmej. Opäť musí nájsť parkovanie. Odprevadí ho dnu, pomôže mu s prezúvaním, vysvetľuje vychovávateľke, kde nájde synove pomôcky na aktivity.

Zuzana pracuje ako marketingová manažérka. Pracovná doba jej začína o pol deviatej, čo sa snaží stíhať, no nie vždy je to reálne. Zavisí to od dopravnej situácie v meste, keďže má prácu vzdialenú 20 minút cesty autom od školy, kam chodí jej dcéra.

"Všetko sme podriadili logistike. Hľadáme všetko v blízkosti, aby dojazdová vzdialenosť bola do 10-15 minút. Vôbec neuvažujem, že by som deti vozila do vzdialených mestských častí."

Cez týždeň trávi za volantom hodinu, cez víkend ďalších šesť. Týždenne je to spolu vyše trinásť hodín.

"Cez víkend chodíme na výlety po okolí. Do Rakúska na Neusiedlerské jazero alebo do Čiech."

Jej manžel nejazdí, takže to celé stojí na nej.

Nezabúdajme na emisie

Keď sa letné mesiace čoskoro skončia a začne školský rok, podobne budú vyzerať dni tisícov rodičov na Slovensku. Ráno zobudia deti, vychystajú ich, naložia do auta, hľadajú parkovanie, odprevádzajú deti, potom idú do práce. A cestou z práce opäť pre deti a domov.

"Keď sa vraciame večer domov, už sme unavení. Uspávací ceremoniál nie je o tom, že si hovoríme zážitky dňa. Všetci sú predráždení a chcú všetko čo najrýchlejšie sprocesovať a zavrieť dvere," približuje Zuzana, ako vyzerajú jej bežné dni.

Auto sa pre rodičov stáva ďalším členom rodiny, bez ktorého sa to prakticky nedá zvládnuť. Mestská hromadná doprava s dvomi malými deťmi nie je riešením.

Napriek tomu, že si Zuzana zvolila školu a škôlku v blízkosti domova, denne najazdí asi 20 kilometrov iba po meste. Možno sa to nezdá veľa, ale mesačne ide o 400 kilometrov. Druhou stránkou sú emisie.

Jazdí na menšom SUV, ktoré vyprodukuje 170g CO2 na kilometer. Čo je mesačne vyše 68 kg CO2. Aj kvôli tomu sú centrá miest čoraz viac znečistené emisiami.

Hybridy ako možné riešenie

Motoristický novinár Václav Lipavský hovorí, že riešením jázd na krátke vzdialenosti by mohli byť plug-in hybridné autá, keďže dokážu jazdiť iba na batériu.

"Plug-in hybrid dokážete napojiť zo siete a jazdiť čisto iba s elektromotorom. Zatiaľ čo klasické hybridné auto samo rozhoduje o tom, kedy zapína elektromotor a kedy spaľovací, aby bola jazda čo najhospodárnejšia."

Plug-in hybridné autá kombinujú v sebe výhody áut so spaľovacím motorom a elektromobilov. Na krátke vzdialenosti po meste dokážu jazdiť iba na elektrinu (s dojazdom okolo 60 kilometrov) a pritom bez obavy, že sa batéria vybije bez možnosti nabitia. Stále je v zálohe spaľovací motor.

Rozdielom oproti spaľovacím autám sú aj nižšie servisné náklady.

"Elektrický systém plug-in hybridného auta je relatívne jednoduchý. Určite jednoduchší ako motor spaľovacieho auta. S vyššou pravdepodobnosťou bude spoľahlivejši a teda servisné náklady budú nižšie."

Plug-in hybrid vs. elektromobil. Aké sú rozdiely?

Elektromobil na batérie zájde 200-300 kilometrov, v porovnaní s plug-inom, určeným na kratšie vzdialenosti. Plug-in hybridu tiež nevadí studený štart a rovnako si ho môžete dobíjať doma a ideálne aj v práci. Nevýhodou však je infraštruktúra.

article_photo(zdroj: Hyundai)

"Jediná nevýhoda je ešte nepripravená infraštrukútra na množstvo nabíjateľných áut. Postupne sa však buduje, ale zatiaľ to nie je ideálne," hovorí Lipavský.

Preto keď chcete ísť niekam na výlet, musíte si dopredu naštudovať, kde si vaše auto budete vedieť nabiť. Inak sa vystavujete riziku, že vyčerpáte batérie a niekde zostanete stáť.

"Plug-in hybrid má výhodu vyššieho dojazdu, ak si ho porovnáme s elektromobilom. Má výhodu univerzálnejšieho používania. Môžete si ho cez víkend zobrať a ísť niekam ďalej, zatiaľ čo s elektromobilom musíte dôkladne planovať cestu, pretože musíte zistiť, či tam budete mať nabíjacie stojany."

Avšak, keď sa plug-in hybrid nenabíja, je to iba klasické spaľovacie auto s batériami v kufri.

IONIQ Plug-in Hybrid so štátnou podporou 3000 €

Ak aj vy trávite za volantom rozvážaním svojich ratolestí toľko, ako Zuzana, asi sa netešíte na začiatok školského roka. Zrejme vás budú čakať hodiny strávené v kolónach a tiež pravidelné návštevy benzínky, keď budete platiť ďalšiu plnú nádrž.

article_photo(zdroj: Hyundai)

Plug-in hybridné autá síce nevyriešia kolóny na slovenských cestách a fakt, že vaše deti musíte nosiť do školy/škôlky. Avšak jazdením na batérie majú nulové emisie a na pumpy chodiť nemusíte, lebo si ich dobijete doma, na nákupoch, alebo v práci. Viac o plug-in hybridoch sa dozviete tu na stránke.

Tento článok vám prináša IONIQ Plug-in Hybrid od Hyundai.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  8. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  9. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  1. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  2. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  3. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  7. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  8. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  9. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  10. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  1. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 15 824
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 771
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 991
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 672
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 10 451
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 635
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 481
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 488
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 149
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 062

Hlavné správy zo Sme.sk

Vtedajší poslanci za stranu Smer Robert Kaliňák, Pavol Paška, Viera Tomanová a Robert Fico počas tajnej voľby generálneho prokurátora v roku 2011.
AUTORSKÁ STRANA SAMUELA MARCA

Vadala je za mrežami a poslanec Fico mlčí (píše Samo Marec)

Na toto si spomeňte, keď bude Pellegrini zase sadiť zemiaky.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

A je po trojkoalícii

Trubanova kauza Kiskovi prináša ovocie.

Peter Tkačenko

Kancelár Najvyššieho súdu Solej prišiel o funkciu

Audit zistil pochybenia pri hospodárení.

Budova Najvyššieho súdu v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Euro NCAP: Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee

Najvyššie hodnotenie si naopak odnáša nemecké BMW.

Nový Peugeot 208 získal v nárazových testoch len štyri hviezdičky

Seat Leon Black Limited je pekná bodka za jednou generáciou (test)

Čierne prvky a čalúnenie Alcantara navodzujú pocit exkluzivity.

Ilustračná fotografia.
Martin Winterkorn.