SME

Brnenské autonómne auto sa chystá do bežnej premávky

S Roboautom si už trúfajú jazdiť ako s pretekárskym.

(Zdroj: Artin)

BRNO - Tím brnenskej firmy Artin, ktorý už niekoľko rokov pracuje na vývoji autonómneho Roboauta, sa dostal od fázy pomalej jazdy na uzavretom okruhu až k testovaniu hraníc auta.

Podľa Tomáša Ondráčka sa dá povedať, že auto teraz preteká. „Schopnosti počítača už v niektorých ohľadoch presiahli aj schopnosti človeka,“ povedal Ondráček. Jazda je napriek tomu kontrolovaná a bezpečná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Takto vidia svet kamery a senzory autonómneho auta Čítajte 

„S prekvapením aj potešením sme zistili, že auto bezpečne zvládne viac ako človek. Jazdí rýchlejšie a dynamickejšie, než by som si trúfol ja sám,“ teší sa Ondráček.

SkryťVypnúť reklamu

Pri jazde sa človek cíti ako v závodnom aute, ktoré do ostrej zákruty vbehne pokojne aj tridsaťkilometrovou rýchlosťou. Pri testovaní hraníc auto zopárkrát išlo aj do šmyku.

Aby auto mohlo jazdiť po vytýčenej trase, musí ju najprv prejsť s vodičom a zaznamenať si ju pomocou senzorov. Trasa sa potom nahrá do riadiaceho systému, aby auto nemalo problém sa pohybovať už samostatne.

Z testovacej dráhy do bežnej premávky

Rovnaký postup využíva pri vývoji aj spoločnosť Google. „Vopred si vytvorí podrobné mapy. Je to spoľahlivejší prístup, pretože auto už potom vie, čo ho čaká. Počíta sa, že v prípade masového využitia tohoto prístupu budú mapy presnejšie aj aktuálnejšie, pretože autá budú pri svojej jazde mapy využívať, ale aj dodávať spätné informácie pre ich aktualizáciu. Iný prístup volí Tesla, ktorá v priebehu jazdy rozpozná pruhy a mapuje aktuálnu situáciu na ceste, podľa ktorej sa snaží ísť. Existuje však riziko, aj keď len malé, že nastane situácia, na ktorú auto nebude pripravené a nebude vedieť ako zareagovať,“ uviedol Ondráček.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou Čítajte 

Tím Artinu sa už čoskoro chce presunúť z testovacieho okruhu do bežnej premávky. Na prelome roka by malo Roboauto vyskúšať diaľnicu a neskôr aj mesto, kde je doprava komplikovanejšia.

„Uvažujeme, že skombinujeme prístup Googlu aj Tesly a tam kde nebudú pripravené mapy, pôjdeme podľa aktuálnej situácie,“ povedal Ondráček.

Z hľadiska legislatívy je stav teraz taký, že za vzniknutú situáciu v premávke zodpovedá vodič. "V aute sedí človek, ktorý zodpovedá za jazdu. Je to rovnaké, ako keď využívate asistenčné systémy, napríklad tempomat či automatické parkovanie,“ vysvetľuje Ondráček.

Záujem na strane dodávateľov

Keďže brnenský tím nemá zďaleka na výskum toľko peňazí, ako Google či Tesla, nie je jeho ambíciou vyvinúť kompletné autonómne riadené auto, ktoré by bolo určené do bežnej premávky. Spoločnosť chce skôr testovať jednotlivé technológie, ktoré k tomuto cieľu povedú.

SkryťVypnúť reklamu

"Je možné, že súčasné poznatky a technológie komerčne využijeme. Zaujímajú sa o ne napríklad firmy, ktoré sú dodávateľmi pre automobilky a robia do áut výpočtovú techniku. Ich záujem výrazne vzrástol v posledných dvoch rokoch,“ tvrdí Ondráček.

Aká dlhá cesta ešte čaká autonómne autá, kým reálne začnú jazdiť po cestách, si netrúfa odhadnúť. Tím na vývoji pracuje už cez 10 rokov. Najprv začínal s menším detským autíčkom, posledné tri roky už využíva auto sériovej výroby, ktoré si tím prispôsobuje svojim potrebám.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 931
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 044
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 422
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 4 055
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 952
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 590
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 474
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 328
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu