SME
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Brnenské autonómne auto sa chystá do bežnej premávky

S Roboautom si už trúfajú jazdiť ako s pretekárskym.

(Zdroj: Artin)

BRNO - Tím brnenskej firmy Artin, ktorý už niekoľko rokov pracuje na vývoji autonómneho Roboauta, sa dostal od fázy pomalej jazdy na uzavretom okruhu až k testovaniu hraníc auta.

Podľa Tomáša Ondráčka sa dá povedať, že auto teraz preteká. „Schopnosti počítača už v niektorých ohľadoch presiahli aj schopnosti človeka,“ povedal Ondráček. Jazda je napriek tomu kontrolovaná a bezpečná.

Prečítajte si tiež: Takto vidia svet kamery a senzory autonómneho auta Čítajte 

„S prekvapením aj potešením sme zistili, že auto bezpečne zvládne viac ako človek. Jazdí rýchlejšie a dynamickejšie, než by som si trúfol ja sám,“ teší sa Ondráček.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pri jazde sa človek cíti ako v závodnom aute, ktoré do ostrej zákruty vbehne pokojne aj tridsaťkilometrovou rýchlosťou. Pri testovaní hraníc auto zopárkrát išlo aj do šmyku.

Aby auto mohlo jazdiť po vytýčenej trase, musí ju najprv prejsť s vodičom a zaznamenať si ju pomocou senzorov. Trasa sa potom nahrá do riadiaceho systému, aby auto nemalo problém sa pohybovať už samostatne.

Z testovacej dráhy do bežnej premávky

Rovnaký postup využíva pri vývoji aj spoločnosť Google. „Vopred si vytvorí podrobné mapy. Je to spoľahlivejší prístup, pretože auto už potom vie, čo ho čaká. Počíta sa, že v prípade masového využitia tohoto prístupu budú mapy presnejšie aj aktuálnejšie, pretože autá budú pri svojej jazde mapy využívať, ale aj dodávať spätné informácie pre ich aktualizáciu. Iný prístup volí Tesla, ktorá v priebehu jazdy rozpozná pruhy a mapuje aktuálnu situáciu na ceste, podľa ktorej sa snaží ísť. Existuje však riziko, aj keď len malé, že nastane situácia, na ktorú auto nebude pripravené a nebude vedieť ako zareagovať,“ uviedol Ondráček.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou Čítajte 

Tím Artinu sa už čoskoro chce presunúť z testovacieho okruhu do bežnej premávky. Na prelome roka by malo Roboauto vyskúšať diaľnicu a neskôr aj mesto, kde je doprava komplikovanejšia.

„Uvažujeme, že skombinujeme prístup Googlu aj Tesly a tam kde nebudú pripravené mapy, pôjdeme podľa aktuálnej situácie,“ povedal Ondráček.

Z hľadiska legislatívy je stav teraz taký, že za vzniknutú situáciu v premávke zodpovedá vodič. "V aute sedí človek, ktorý zodpovedá za jazdu. Je to rovnaké, ako keď využívate asistenčné systémy, napríklad tempomat či automatické parkovanie,“ vysvetľuje Ondráček.

Záujem na strane dodávateľov

Keďže brnenský tím nemá zďaleka na výskum toľko peňazí, ako Google či Tesla, nie je jeho ambíciou vyvinúť kompletné autonómne riadené auto, ktoré by bolo určené do bežnej premávky. Spoločnosť chce skôr testovať jednotlivé technológie, ktoré k tomuto cieľu povedú.

Skryť Vypnúť reklamu

"Je možné, že súčasné poznatky a technológie komerčne využijeme. Zaujímajú sa o ne napríklad firmy, ktoré sú dodávateľmi pre automobilky a robia do áut výpočtovú techniku. Ich záujem výrazne vzrástol v posledných dvoch rokoch,“ tvrdí Ondráček.

Aká dlhá cesta ešte čaká autonómne autá, kým reálne začnú jazdiť po cestách, si netrúfa odhadnúť. Tím na vývoji pracuje už cez 10 rokov. Najprv začínal s menším detským autíčkom, posledné tri roky už využíva auto sériovej výroby, ktoré si tím prispôsobuje svojim potrebám.

Načítavam video...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  9. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  10. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 18 854
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 322
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 5 930
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 5 699
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 265
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 4 023
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 705
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 375
  9. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 810
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 707
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír.

Heger i Čaputová by na jeho mieste odišli sami.


20. okt
Ilustračné foto.

Zdôvodnenie opisuje detaily podozrení voči inšpekcii.


a 1 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj

Blogy SME

  1. Tomáš Vodvářka: Soucit jako universální emoce?
  2. Anna Milanová: Kytice kvetov 2... 2021
  3. Mária Szegfüová: 20 vyhratých súdov, 20 kg papierov, 11 rokov boja za spravodlivosť
  4. Adriana Boysová: Mladá láska
  5. Július Kovács: Prešlo 20 mesiacov od volieb a my voliči Oľano prehrávame
  6. INEKO: Finančné zdravie žúp sa kvôli koronakríze začalo zhoršovať, významne im narástol dlh
  7. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha".
  8. Štefan Vidlár: V schránkách
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 893
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 11 743
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 8 447
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 6 959
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 729
  6. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 4 646
  7. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 445
  8. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 340
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu