SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Brnenské autonómne auto sa chystá do bežnej premávky

S Roboautom si už trúfajú jazdiť ako s pretekárskym.

(Zdroj: Artin)

BRNO - Tím brnenskej firmy Artin, ktorý už niekoľko rokov pracuje na vývoji autonómneho Roboauta, sa dostal od fázy pomalej jazdy na uzavretom okruhu až k testovaniu hraníc auta.

Podľa Tomáša Ondráčka sa dá povedať, že auto teraz preteká. „Schopnosti počítača už v niektorých ohľadoch presiahli aj schopnosti človeka,“ povedal Ondráček. Jazda je napriek tomu kontrolovaná a bezpečná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Takto vidia svet kamery a senzory autonómneho auta Čítajte 

„S prekvapením aj potešením sme zistili, že auto bezpečne zvládne viac ako človek. Jazdí rýchlejšie a dynamickejšie, než by som si trúfol ja sám,“ teší sa Ondráček.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pri jazde sa človek cíti ako v závodnom aute, ktoré do ostrej zákruty vbehne pokojne aj tridsaťkilometrovou rýchlosťou. Pri testovaní hraníc auto zopárkrát išlo aj do šmyku.

Aby auto mohlo jazdiť po vytýčenej trase, musí ju najprv prejsť s vodičom a zaznamenať si ju pomocou senzorov. Trasa sa potom nahrá do riadiaceho systému, aby auto nemalo problém sa pohybovať už samostatne.

Z testovacej dráhy do bežnej premávky

Rovnaký postup využíva pri vývoji aj spoločnosť Google. „Vopred si vytvorí podrobné mapy. Je to spoľahlivejší prístup, pretože auto už potom vie, čo ho čaká. Počíta sa, že v prípade masového využitia tohoto prístupu budú mapy presnejšie aj aktuálnejšie, pretože autá budú pri svojej jazde mapy využívať, ale aj dodávať spätné informácie pre ich aktualizáciu. Iný prístup volí Tesla, ktorá v priebehu jazdy rozpozná pruhy a mapuje aktuálnu situáciu na ceste, podľa ktorej sa snaží ísť. Existuje však riziko, aj keď len malé, že nastane situácia, na ktorú auto nebude pripravené a nebude vedieť ako zareagovať,“ uviedol Ondráček.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou Čítajte 

Tím Artinu sa už čoskoro chce presunúť z testovacieho okruhu do bežnej premávky. Na prelome roka by malo Roboauto vyskúšať diaľnicu a neskôr aj mesto, kde je doprava komplikovanejšia.

„Uvažujeme, že skombinujeme prístup Googlu aj Tesly a tam kde nebudú pripravené mapy, pôjdeme podľa aktuálnej situácie,“ povedal Ondráček.

Z hľadiska legislatívy je stav teraz taký, že za vzniknutú situáciu v premávke zodpovedá vodič. "V aute sedí človek, ktorý zodpovedá za jazdu. Je to rovnaké, ako keď využívate asistenčné systémy, napríklad tempomat či automatické parkovanie,“ vysvetľuje Ondráček.

Záujem na strane dodávateľov

Keďže brnenský tím nemá zďaleka na výskum toľko peňazí, ako Google či Tesla, nie je jeho ambíciou vyvinúť kompletné autonómne riadené auto, ktoré by bolo určené do bežnej premávky. Spoločnosť chce skôr testovať jednotlivé technológie, ktoré k tomuto cieľu povedú.

SkryťVypnúť reklamu

"Je možné, že súčasné poznatky a technológie komerčne využijeme. Zaujímajú sa o ne napríklad firmy, ktoré sú dodávateľmi pre automobilky a robia do áut výpočtovú techniku. Ich záujem výrazne vzrástol v posledných dvoch rokoch,“ tvrdí Ondráček.

Aká dlhá cesta ešte čaká autonómne autá, kým reálne začnú jazdiť po cestách, si netrúfa odhadnúť. Tím na vývoji pracuje už cez 10 rokov. Najprv začínal s menším detským autíčkom, posledné tri roky už využíva auto sériovej výroby, ktoré si tím prispôsobuje svojim potrebám.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  6. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  8. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 840
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 078
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 890
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 047
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 666
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 048
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 946
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 670
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Strážov
  2. Post Bellum SK: Na stromoch viseli tí, ktorí sa postavili Nemcom na odpor
  3. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  4. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  5. Peter Maroncik: Keď takto vypadá oslava, ako by vypadala nasranosť?
  6. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  7. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 97 940
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 673
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 124
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 812
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 004
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 780
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 578
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 3 271
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu