Brnenské autonómne auto sa chystá do bežnej premávky

S Roboautom si už trúfajú jazdiť ako s pretekárskym.

(Zdroj: Artin)

BRNO - Tím brnenskej firmy Artin, ktorý už niekoľko rokov pracuje na vývoji autonómneho Roboauta, sa dostal od fázy pomalej jazdy na uzavretom okruhu až k testovaniu hraníc auta.

Podľa Tomáša Ondráčka sa dá povedať, že auto teraz preteká. „Schopnosti počítača už v niektorých ohľadoch presiahli aj schopnosti človeka,“ povedal Ondráček. Jazda je napriek tomu kontrolovaná a bezpečná.

Prečítajte si tiež: Takto vidia svet kamery a senzory autonómneho auta

„S prekvapením aj potešením sme zistili, že auto bezpečne zvládne viac ako človek. Jazdí rýchlejšie a dynamickejšie, než by som si trúfol ja sám,“ teší sa Ondráček.

Pri jazde sa človek cíti ako v závodnom aute, ktoré do ostrej zákruty vbehne pokojne aj tridsaťkilometrovou rýchlosťou. Pri testovaní hraníc auto zopárkrát išlo aj do šmyku.

Aby auto mohlo jazdiť po vytýčenej trase, musí ju najprv prejsť s vodičom a zaznamenať si ju pomocou senzorov. Trasa sa potom nahrá do riadiaceho systému, aby auto nemalo problém sa pohybovať už samostatne.

Z testovacej dráhy do bežnej premávky

Rovnaký postup využíva pri vývoji aj spoločnosť Google. „Vopred si vytvorí podrobné mapy. Je to spoľahlivejší prístup, pretože auto už potom vie, čo ho čaká. Počíta sa, že v prípade masového využitia tohoto prístupu budú mapy presnejšie aj aktuálnejšie, pretože autá budú pri svojej jazde mapy využívať, ale aj dodávať spätné informácie pre ich aktualizáciu. Iný prístup volí Tesla, ktorá v priebehu jazdy rozpozná pruhy a mapuje aktuálnu situáciu na ceste, podľa ktorej sa snaží ísť. Existuje však riziko, aj keď len malé, že nastane situácia, na ktorú auto nebude pripravené a nebude vedieť ako zareagovať,“ uviedol Ondráček.

Prečítajte si tiež: V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou

Tím Artinu sa už čoskoro chce presunúť z testovacieho okruhu do bežnej premávky. Na prelome roka by malo Roboauto vyskúšať diaľnicu a neskôr aj mesto, kde je doprava komplikovanejšia.

„Uvažujeme, že skombinujeme prístup Googlu aj Tesly a tam kde nebudú pripravené mapy, pôjdeme podľa aktuálnej situácie,“ povedal Ondráček.

Z hľadiska legislatívy je stav teraz taký, že za vzniknutú situáciu v premávke zodpovedá vodič. "V aute sedí človek, ktorý zodpovedá za jazdu. Je to rovnaké, ako keď využívate asistenčné systémy, napríklad tempomat či automatické parkovanie,“ vysvetľuje Ondráček.

Záujem na strane dodávateľov

Keďže brnenský tím nemá zďaleka na výskum toľko peňazí, ako Google či Tesla, nie je jeho ambíciou vyvinúť kompletné autonómne riadené auto, ktoré by bolo určené do bežnej premávky. Spoločnosť chce skôr testovať jednotlivé technológie, ktoré k tomuto cieľu povedú.

"Je možné, že súčasné poznatky a technológie komerčne využijeme. Zaujímajú sa o ne napríklad firmy, ktoré sú dodávateľmi pre automobilky a robia do áut výpočtovú techniku. Ich záujem výrazne vzrástol v posledných dvoch rokoch,“ tvrdí Ondráček.

Aká dlhá cesta ešte čaká autonómne autá, kým reálne začnú jazdiť po cestách, si netrúfa odhadnúť. Tím na vývoji pracuje už cez 10 rokov. Najprv začínal s menším detským autíčkom, posledné tri roky už využíva auto sériovej výroby, ktoré si tím prispôsobuje svojim potrebám.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 728
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 820
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 112
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 993
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 306
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 151
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 677
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 673
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 409
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 405

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.