Brnenské autonómne auto sa chystá do bežnej premávky

S Roboautom si už trúfajú jazdiť ako s pretekárskym.

(Zdroj: Artin)

BRNO - Tím brnenskej firmy Artin, ktorý už niekoľko rokov pracuje na vývoji autonómneho Roboauta, sa dostal od fázy pomalej jazdy na uzavretom okruhu až k testovaniu hraníc auta.

Podľa Tomáša Ondráčka sa dá povedať, že auto teraz preteká. „Schopnosti počítača už v niektorých ohľadoch presiahli aj schopnosti človeka,“ povedal Ondráček. Jazda je napriek tomu kontrolovaná a bezpečná.

Prečítajte si tiež: Takto vidia svet kamery a senzory autonómneho auta

„S prekvapením aj potešením sme zistili, že auto bezpečne zvládne viac ako človek. Jazdí rýchlejšie a dynamickejšie, než by som si trúfol ja sám,“ teší sa Ondráček.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pri jazde sa človek cíti ako v závodnom aute, ktoré do ostrej zákruty vbehne pokojne aj tridsaťkilometrovou rýchlosťou. Pri testovaní hraníc auto zopárkrát išlo aj do šmyku.

Aby auto mohlo jazdiť po vytýčenej trase, musí ju najprv prejsť s vodičom a zaznamenať si ju pomocou senzorov. Trasa sa potom nahrá do riadiaceho systému, aby auto nemalo problém sa pohybovať už samostatne.

Z testovacej dráhy do bežnej premávky

Rovnaký postup využíva pri vývoji aj spoločnosť Google. „Vopred si vytvorí podrobné mapy. Je to spoľahlivejší prístup, pretože auto už potom vie, čo ho čaká. Počíta sa, že v prípade masového využitia tohoto prístupu budú mapy presnejšie aj aktuálnejšie, pretože autá budú pri svojej jazde mapy využívať, ale aj dodávať spätné informácie pre ich aktualizáciu. Iný prístup volí Tesla, ktorá v priebehu jazdy rozpozná pruhy a mapuje aktuálnu situáciu na ceste, podľa ktorej sa snaží ísť. Existuje však riziko, aj keď len malé, že nastane situácia, na ktorú auto nebude pripravené a nebude vedieť ako zareagovať,“ uviedol Ondráček.

Prečítajte si tiež: V Brne vyvíjajú autonómne auto, drží krok so špičkou

Tím Artinu sa už čoskoro chce presunúť z testovacieho okruhu do bežnej premávky. Na prelome roka by malo Roboauto vyskúšať diaľnicu a neskôr aj mesto, kde je doprava komplikovanejšia.

„Uvažujeme, že skombinujeme prístup Googlu aj Tesly a tam kde nebudú pripravené mapy, pôjdeme podľa aktuálnej situácie,“ povedal Ondráček.

Z hľadiska legislatívy je stav teraz taký, že za vzniknutú situáciu v premávke zodpovedá vodič. "V aute sedí človek, ktorý zodpovedá za jazdu. Je to rovnaké, ako keď využívate asistenčné systémy, napríklad tempomat či automatické parkovanie,“ vysvetľuje Ondráček.

Záujem na strane dodávateľov

Keďže brnenský tím nemá zďaleka na výskum toľko peňazí, ako Google či Tesla, nie je jeho ambíciou vyvinúť kompletné autonómne riadené auto, ktoré by bolo určené do bežnej premávky. Spoločnosť chce skôr testovať jednotlivé technológie, ktoré k tomuto cieľu povedú.

"Je možné, že súčasné poznatky a technológie komerčne využijeme. Zaujímajú sa o ne napríklad firmy, ktoré sú dodávateľmi pre automobilky a robia do áut výpočtovú techniku. Ich záujem výrazne vzrástol v posledných dvoch rokoch,“ tvrdí Ondráček.

Aká dlhá cesta ešte čaká autonómne autá, kým reálne začnú jazdiť po cestách, si netrúfa odhadnúť. Tím na vývoji pracuje už cez 10 rokov. Najprv začínal s menším detským autíčkom, posledné tri roky už využíva auto sériovej výroby, ktoré si tím prispôsobuje svojim potrebám.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 957
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 394
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 280
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 485
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 048
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 983
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 491
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 212
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 847
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 025

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Umelá inteligencia

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.